Veel hogere clock/temperatuur bij multi monitor setup

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:38
Beste Tweakers,

Ik ben een nieuwe pc aan het bouwen met o.a. een MSI GTX 970 GAMING 4G.

De videokaart is semi passief en wordt pas actief gekoeld vanaf 60 graden.

Nou viel mij op dat de Idle temperaturen vele malen hoger lagen dan dat ik in reviews op het internet had gelezen. Daar werd gesproken over Idle temps van tussen de 30 en 40 graden. Tot mijn grote verbazing loopt bij mij de temperatuur in Idle op tot maar liefst 60 graden!

Ik was al bang dat er iets met de koeling mis was, dus ben op onderzoek gegaan. Wat mij ook opviel was dat de clockfrequentie in Idle relatief hoog is met meer dan 1100Mhz. Normaal schakelt dit dacht ik terug naar zo'n 200 tot 300 Mhz in Idle.

Toen ben ik wat dingen gaan proberen en wat bleek is dat de clocks zo hoog zijn omdat ik 4 schermen op de kaart heb aangesloten. (3X 24" FullHD schermen en X1 50" televisie)

Na 3 van de 4 monitoren uit te pluggen, zakte de clockfrequentie al snel naar slechts 135Mhz en daarmee de temperatuur tot 35 graden. Prima dus.

De vraag is nu of ik hier iets aan kan doen?? De klokfrequentie is volgens mij veel te hoog, ook met 4 schermen. Dit is helemaal niet nodig. Wellicht dat 135Mhz wat te laag is om 4 keer FullHD te renderen, maar met 600Mhz moet ik volgens mij toch ook een heel eind komen??

Hopelijk hebben jullie wat tips!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-10 13:11

Fordox

00101010

Dit is standaard, doe je volgens mij vrij weinig tegen tenzij je in de bios van de kaart gaat lopen spelen (NIET AAN TE RADEN)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 16:38
Fordox schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:10:
Dit is standaard, doe je volgens mij vrij weinig tegen tenzij je in de bios van de kaart gaat lopen spelen (NIET AAN TE RADEN)
Thanks,

was ik al bang voor.. Ik merk wel dat het nog verschil maakt of je ook nVidia surround hebt in of uitgeschakeld. Na de connectoren van de monitor er even uit en in te steken in Windows, blijft de clockfrequentie wel gewoon 135Mhz. Dus ook met alle 4 beeldschermen aangesloten.

Ook bij een restart blijven de clocks laag.

Als ik echter nVidia surround inschakel weigert hij om lager te clocken dan 899Mhz. Iets lager als eerst dus, maar de temperatuur loopt ook dan op tot 60 graden.

Ik heb wel dit programma gevonden: Klik!

Hiermee kun je zonder in de BIOS van je videokaart te gaan rommelen (wat ik ook niet van plan ben) de clocks voor 2D en 3D aanpassen (en alle modi er tussen in)

Even mee spelen dus.....