Toon posts:

PC upgraden naar game-computer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Ik ondervind last van 'lagspikes' tijdens het gamen. Wat ik hiermee bedoel is dat mijn fps (frames per second) in-game op de meest willekeurige momenten zakt van 60 naar 10, waardoor de game stottert. Het viel mij op dat het vooral gebeurd bij de zwaardere games zoals Battlefield 4. Nu wat research kwam ik terecht op de onderstaande link, waarbij iemand hetzelfde probleem heeft als ik (deze persoon heeft wel een andere PC).
https://battlelog.battlef...view/2955065228692985004/
De 'oplossingen' hadden echter geen effect op mijn lag spikes.
Nu is mijn conclusie dat het aan mijn computer specs ligt dat games stotteren. Mijn vraag aan jullie is dan ook of dit terecht is. Mijn specs:

Moederbord: Intel DH67BL (B3)
Processor: Intel i5 2500k 3,33 GHz, Boxed
Videokaart: GeForce NVIDIA 650 ti
Geheugen: Kingston HyperX Dual Channel 4 GB, PC3-12800, 1600 MHZ
Hardeschijven: Samsung 1000GB HDD, SATA, 32 MB, 7200 RPM
Voeding: Corsair Builder Series Cx500, 500 Watt, 20+24 Pins
Kast: Cooler Master Elite 332, geen voeding

Hopelijk kunnen jullie mij vertellen of het aan mijn computer zelf ligt en wat dan precies het probleem is.
Ik loop sowieso al een tijdje met de gedachten om mijn oude systeem te vervangen. Mocht het inderdaad aan mijn computer liggen is mijn vervolgvraag welke componenten ik zou moeten upgraden om games zoals Battlefield 4 fatsoenlijk te kunnen spelen. Mijn budget voor het updaten is ongeveer €200.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, in ieder geval alvast bedankt!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 250 euro voor het upgraden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja indien mogelijk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen idee.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is al erg compleet, maar we verwachten wel dat je zelf al met een opzetje komt. Er zijn legio voorbeelden te vinden in dit subforum van mensen die iets soortgelijks zochten. Ook hebben we een mooie reviews: Desktop-BBG: september 2014. Hiermee moet het zeker mogelijk zijn iets moois uit te zoeken.

Als je dit op orde hebt kan er een goede discussie loskomen over wat er eventueel nog te verbeteren valt.

De eerste prioriteit bij jouw systeem is een nieuwe videokaart, dus ik zou je daar eens in verdiepen.

Succes!

[ Voor 17% gewijzigd door br00ky op 25-09-2014 12:36 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Dual channel 4GB, bedoel je daar mee 2x2GB?
Want 4GB voor games & bv chrome open hebben staan is nipt.
Het kan zijn dat je PC RAM naar HDD moet swappen om weer meer ruimte te hebben -> zeer traag en kan wel zo'n spikes veroorzaken
-> steek er nog eens 2x2GB bij (wel 64 bit Windows hebben of je systeem kan maar 3,7~ GB RAM gebruiken)

Je kan je PC ook weer stukken vlotter laten lopen door er een SSD in te steken en daar windows & programma's op te herinstalleren en bv. Battlefield ook. Dit houdt je systeem ook nog altijd snel na tal van jaren.
-> pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
-> pricewatch: Crucial MX100 256GB
(sluit die aan op een vd 2 Sata-600 poorten op je mobo)

Op zich zou je een gpu upgrade kunnen doen, maar als je zwakste schakel erin blijft dan zal je die spikes blijven hebben. (en een HD 7950 is bv een upgrade van een 20% voor 150-160 euro)

[ Voor 64% gewijzigd door SmokingCrop op 25-09-2014 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky
Bedankt voor je snelle reactie. Ik zou best een opzetje willen maken, alleen heb ik geen idee welke componenten ik mee kan nemen en welke ik zou moeten upgraden om zo mijn PC beter te laten presteren. Zo kan ik wel zeggen dat ik er een nieuwe processor in wil, alleen is waarschijnlijk dit niet eens nodig. Ik was overigens juist wel in de veronderstelling dat mijn GPU goed genoeg zou zijn, aangezien dit de meest recente component was in mijn PC.

@smokingcrop
Bedankt voor je snelle reactie. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet. Mijn specs geven 'Kingston HyperX Dual Channel 4 GB, PC3-12800, 1600 MHZ' aan.
Wat betreft de SSD, hier heb ik zelf ook aan zitten denken. De zwakste schakel in mijn systeem is dus volgens jou het geheugen van mn PC?

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

kijk even in windows taakbeheer, onder 't kopje performance, daar zie je wel of er 8gb of 4gb werkgeheugen in zit

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:24

Emiel1984

Made in NL

Als de pc op willekeurige momenten een framedrop heeft dan zegt mijn logica dat je systeem zelf wel snel genoeg is. Heb je enkel flinke framedrops wanneer er veel gebeurt in het spel dan trekt de pc het waarschijnlijk gewoon niet.

Uit de TS kan niet niet halen op welke momenten het in het spel gebeurt. Die informatie zou je beter op weg kunnen helpen. De beeldscherm resolutie waarop je speelt is ook handig om te weten.

Kijken wat je geheugen verbruik lijkt mij ook iets waar ik naar zou kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Emiel1984 op 25-09-2014 13:37 ]

[LTS][MTS][HTS]

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

4 Gb is te weinig icm met je 650Ti om BF4 op full hd en multiplayer.

Dus het is belangrijk om te weten:

Hoeveel ram heb je nou ?
Op welke reso en setting speel je BF4 online ?

Verwijderd

Topicstarter
@NLBUURMAN
Bedankt voor de tip, er zit 4GB werkgeheugen in.

@Emiel1984
Tijdens het gamen schiet het gebruik van het fysieke geheugen omhoog tot 3,4GB. De framedrops vinden ook pas plaats na een minuut of 3 en ook inderdaad als er veel tegelijkertijd gebeurt in het spel. Zoals gezegd ligt het waarschijnlijk ook aan mijn systeem.

@KillerAce_NL
Ik speel BF4 op de hoogste resolutie, maar verder alle andere settings op low. Hoe lager mijn resolutie hoe meer ik last heb van lagspikes. Ik heb ook speciale config waardoor mijn fps zo hoog mogelijk is.

Zal upgraden naar Windows 8.1 misschien ook helpen?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

De combinatie van wat je hebt en wat je speelt is op het randje.
Meer ram scheelt al en een ssd ook. Daarna kun je niet veel meer als een grote upgrade.

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:56

TTLCrazy

Listen to Frankie

4GB erbij en een SSD zal je denk ik inderdaad het meeste baat bij hebben, wil je meer dan zal je een betere videokaart moeten kopen.

Een echt nieuwe pc lijkt me niet nodig omdat je cpu het nog wel aan moet kunnen. Met 8GB, een SSD en nwe gfx kaart kan je weer even er tegenaan.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Verwijderd

SSD doet iig niks aan je lagspikes, goeie update, dat wel.

Overigens is 4gb ram gewoon te weinig. Overal voor. Als het 2x2 is zou ik een upgrade doen naar 2x4, en niet nog eens 2x2 erbij steken, voorzover ik weet werken dingen beter met 2 sloten dan met vier (correct me if im wrong.

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je vergeet even hoeveel verschil in snelheid er is bij het swappen, tussen een hdd en een ssd :)
Ga je zeker wel merken.
Daarbij zijn 128GB ssd's zeer betaalbaar

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties, dan weet ik waar ik naar moet kijken.
Ik zal zo snel mogelijk wat opties voorstellen.

Is er overigens een manier om erachter te komen of mijn RAM 2x2 of 1x4 is?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kast open :)

Verwijderd

of even aida draaien

• i4y
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19-03 19:38

i4y

het systeem moet BF4 redelijkgoed aankunnen. Lag spykes heb ik ook last van gehad maar mede door het aanpassen van het energie beheer in Windows uiteindelijk kunnen verhelpen.

Verder ook ff kijken of er cores "geparkeerd staan", hier kunnen ook lagspykes door ontstaan.

http://coderbag.com/Progr...-CPU-Core-Parking-Utility

succes

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:24

Emiel1984

Made in NL

KillerAce_NL schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:05:
Je vergeet even hoeveel verschil in snelheid er is bij het swappen, tussen een hdd en een ssd :)
Als je genoeg werkgeheugen hebt dan gebeurt dat niet.
Zijn budget is 250 euro. Dan zou ik daarvoor eerder het werkgeheugen en de videokaart upgraden. Dan is hij alweer door het budget heen denk ik.

SSD is leuk maar naar mijn weten nog steeds niet essentieel om een game vloeiend te kunnen spelen.
Het zou voor minder wachttijden zorgen tijdens het inladen van het spel (benodigde gegevens wegschrijven van SSD naar werkgeheugen). Corrigeer me maar als ik het compleet fout heb. Het is inmiddels alweer even geleden dat ik mij hierin verdiept heb.

Kijk overigens na of je voeding de nieuwe videokaart wel aankan in combinatie met de rest van je systeem.
Door nvidia word al een 600 Watt psu vereist als minumum voor een GTX 770.
http://www.nvidia.com/con...tx/GTX_770_User_Guide.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door Emiel1984 op 25-09-2014 15:59 ]

[LTS][MTS][HTS]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Emiel1984 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:52:
[...]

Kijk overigens na of je voeding de nieuwe videokaart wel aankan in combinatie met de rest van je systeem.
Door nvidia word al een 600 Watt psu vereist als minumum voor een GTX 770.
http://www.nvidia.com/con...tx/GTX_770_User_Guide.pdf
Naar een nieuwe voeding kijken is nooit een slecht idee, alleen is 600W natuurlijk onzin. De GPU fabrikant weet niet welke brakke C-voeding de consument in zijn pc heeft die het piekvermogen die op de zijkant staat vermeld niet eens haalt. Als je een goede voeding neemt, is 450W al meer dan zat, zeker voor nVidia.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik in eerste instantie ga voor een upgrade van het werkgeheugen en een SSD kaart. De videokaart vervangen kan ik altijd later nog doen. Ik heb op het moment een 2x2 RAM.

SSD:
pricewatch: Crucial M500 2,5" 120GB
RAM:
pricewatch: Corsair CMV4GX3M2A1333C9

Zijn dit goede keuzes en is dit mogelijk in mijn huidige systeem?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Het beste is zo gelijkend mogelijk RAM bij te prikken, dan heb je het minst kans op falen. Je SSD is prima, alleen natuurlijk wel klein. Liever heb je dan een pricewatch: Crucial MX100 256GB, maar goed, ik ga niet in je portemonnee kijken :).

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat betreft de RAM is het aan te raden om een Kingston HyperX te nemen.
Zoiets? pricewatch: Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2014 @ 17:46:
Dus wat betreft de RAM is het aan te raden om een Kingston HyperX te nemen.
Zoiets? pricewatch: Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G
:N

Way to expensive, DDR2 i.p.v DDR3, langzaam en maar 4GB.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
@MK1998NL
Voorstellen? O-)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:50
Je mobo ondersteunt sowieso max 1333Mhz RAM dus sneller geheugen erin zetten heeft geen zin (je 1600Mhz geheugen zal namelijk ook op 1333Mhz draaien). DDR2 kan zeker niet.

Het best doe je dus een DDR3-1333Mhz module van Kingston. De kans op fouten is daarmee het kleinst.

Daarnaast zou ik toch echt je GPU vervangen ipv SSD. SSD merk je niets van ingame. Dat scheelt alleen laadtijden. Radeon 7950, de bekende 3gb with boost van Sapphire, is voor €159 een mooie kaart, €40 voor goed ddr3 geheugen en je zit precies binnen budget.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Het goedkoopste setje dat je kan krijgen:
pricewatch: Crucial CT2KIT25664BA160BJ
Wel dual channel omdat dat sneller is :) Is 1600Mhz, maar dlaat gewoon automatisch terug naar 1333Mhz. Merk maakt ook niet veel uit :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Verwijderd

Topicstarter
@Nachtwacht
Bedankt voor je reactie. Dus als ik voor een Kingston ga is dit een betere optie:
pricewatch: Kingston HyperX KHX1333C9D3UK2/4GX

@MK1998NL
Bedankt voor je reactie. Ik ga denk ik wel voor een Kingston aangezien de kans op fouten daarmee het kleinst is.

Ik weet nog niet goed wat ik nu moet doen inzake de SSD en GPU. Mijn probleem tijdens het gamen is dat ik last heb van lagspikes, dus mijn videokaart haalt in principe wel 120 fps alleen dropt het dan naar 20 oid. Dit wordt dus verholpen met een nieuwe GPU?

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2014 @ 18:02:
@Nachtwacht
Bedankt voor je reactie. Dus als ik voor een Kingston ga is dit een betere optie:
Ja, zolang je geen aftermarket cpu koeler hebt, zit je ook niet in de weg van die idiote plaat erop. Jammer dat Kingston zo duur is...
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2014 @ 18:02:

Ik weet nog niet goed wat ik nu moet doen inzake de SSD en GPU. Mijn probleem tijdens het gamen is dat ik last heb van lagspikes, dus mijn videokaart haalt in principe wel 120 fps alleen dropt het dan naar 20 oid. Dit wordt dus verholpen met een nieuwe GPU?
Dat is vaak een probleem van de CPU maar dat kan haast niet. Heb je je cpu/ram/gpu wel eens gemonitord?

[ Voor 32% gewijzigd door br00ky op 25-09-2014 18:06 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24
Voordat je geld uit geeft moet je je in elk geval wel goed verdiepen in de materie. Hierbij een aantal tips en meningen:

- Voor BF4 denk ik onmiddelijk aan het zogenaamde 'core parking' probleem wat speelt bij sommige intel cpu's. Mijn nieuwe high-end systeem had ook continu frame-drops totdat dat gefixed was. Om één of andere bizarre reden schakelt windows cores uit bij BF4. Ik heb overigens geen gekke registry tools gebruikt maar gewoon in mijn bios minimum cores op 4 gezet.

- BF4 is het uitzonderlijke spel wat baat kan hebben bij > 8GB geheugen. Gezien het vrij geringe prijsverschil tussen 2x2 en 2x4 zou ik 2x4 bij prikken voor 12GB totaal. pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8 <- Hop :)

- SSD is een massive verbetering voor je algehele systeemprestaties. Let er wel op dat je windows moet herinstalleren op de SSD. Als je daar geen zin in hebt doe het dan vooral niet.

- Je videokaart is geen wereldwonder. Op welke resolutie speel je? Aangezien de rest van je systeem echt prima is is een upgrade naar een betere videokaart best een goed plan. pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost <- Deze extreem goed geprijsde kaart zou echt een bak verschil maken :)
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:04:
...en niet nog eens 2x2 erbij steken, voorzover ik weet werken dingen beter met 2 sloten dan met vier (correct me if im wrong.
Maakt niet uit, zolang je maar 2 setjes van 2 gelijke bankjes hebt is het allemaal prima :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• DeNachtwacht
Mijn advies zou zijn:

1. update het BIOS en installeer de nieuwste chipset drivers.
2. nieuw RAM. 4GB is gewoon te weinig voor een moderne game PC. Sowieso gaat DDR3-1333 steeds schaarser en duurder worden, zeker als DDR4 er binnenkort is. Dus: mooi moment om te kopen. Eventueel DDR3-1600 HyperX Kingston werkt ook prima als dat goedkoper is
3. nieuwe GPU: pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost beste prijs/kwaliteit kaart
4. nieuwe SSD: maakt je systeem in deskoptwerk en laadtijden veel sneller, maar zal voor ingame niets uitmaken.

Tussen elke stap kan je evalueren of je problemen weg zijn en je er wel of niet nog meer geld aan wil uitgeven. Ga je ze alle 4 doen dan ben je zo'n €300 kwijt en heb je weer een systeem wat helemaal bij de tijd is en nog prima mee kan de komende jaren.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 25-09-2014 18:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
@br00ky
Dit heb ik gedaan. Mijn processorgebruik schiet dan omhoog naar 3,8GB. In-game schiet, tijdens zo'n lagspike, mijn CPU gebruik ineens naar ongeveer 80 procent. Ook heb ik mijn GPU gemonitord alleen zie ik daar geen grote afwijkingen.

@Makkelijk
Dit heb ik ook al via de regedit geprobeerd, alleen heeft dit niet gewerkt helaas. Via de BIOS heb ik dit niet geprobeerd, ik weet ik niet hoe dit moet om eerlijk te zijn.

Aangezien ik het raar blijf vinden dat mijn CPU juist de component is die overbelast lijkt te raken, denk ik dat ik eerst mijn RAM ga upgraden en dan kijken wat het effect is. Een upgrade zoals @Makkelijk voorstelt is dus mogelijk? (pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8).
Mocht dit niet werken ga ik weer verder kijken naar een nieuwe GPU en SSD.

• SmokingCrop
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 september 2014 @ 18:44:
2. nieuw RAM. 4GB is gewoon te weinig voor een moderne game PC. Sowieso gaat DDR3-1333 steeds schaarser en duurder worden, zeker als DDR4 er binnenkort is. Dus: mooi moment om te kopen. Eventueel DDR3-1600 HyperX Kingston werkt ook prima als dat goedkoper is
DDR3-1600 is eigenlijk DDR3-1333 geheugen die met een XMP profiel (kan je ook in je bios aan/uitzetten) overclocked wordt naar 1600 mhz. Dus als 1600Mhz goedkoper is dan 1333 dan kies je beter gewoon voor die 1600.

DDR4 is al uit overigens op 2011-3 socket ^^
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:30:
@br00ky
Dit heb ik gedaan. Mijn processorgebruik schiet dan omhoog naar 3,8GB. In-game schiet, tijdens zo'n lagspike, mijn CPU gebruik ineens naar ongeveer 80 procent. Ook heb ik mijn GPU gemonitord alleen zie ik daar geen grote afwijkingen.

CPU naar 80% is een normaal gebruik bij gaming.

Ik zou zeggen, koop idd eerst RAM en kijk of je nog steeds lag spikes hebt.

[ Voor 66% gewijzigd door SmokingCrop op 25-09-2014 19:47 ]

• DeNachtwacht
Verwijderd schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:30:
@br00ky

@Makkelijk
Dit heb ik ook al via de regedit geprobeerd, alleen heeft dit niet gewerkt helaas. Via de BIOS heb ik dit niet geprobeerd, ik weet ik niet hoe dit moet om eerlijk te zijn.

Aangezien ik het raar blijf vinden dat mijn CPU juist de component is die overbelast lijkt te raken, denk ik dat ik eerst mijn RAM ga upgraden en dan kijken wat het effect is. Een upgrade zoals @Makkelijk voorstelt is dus mogelijk? (pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/8).
in dat geval zou ik toch echt gewoon 8GB DDR3-1333 erin zetten. Heeft vaak lagere CAS latencies en minder kans op compatibiliteitsproblemen met je mobo. Maar waarom koop je niet gewoon 4 GB (2x 2gb) en gebruik je die naast je oude 2x2 gb? Er is plek voor op je mobo en meer heb je toch niet nodig.

• SmokingCrop
  • Niet online
Even een droog vraagje, je hebt toch een 64 bit windows eh?

Verwijderd

Topicstarter
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:47:
[...]

in dat geval zou ik toch echt gewoon 8GB DDR3-1333 erin zetten. Heeft vaak lagere CAS latencies en minder kans op compatibiliteitsproblemen met je mobo. Maar waarom koop je niet gewoon 4 GB (2x 2gb) en gebruik je die naast je oude 2x2 gb? Er is plek voor op je mobo en meer heb je toch niet nodig.
Dus jij stelt de onderstaande RAM voor zodat ik in totaal 8 GB RAM heb (2x2x2)
SmokingCrop schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:48:
Even een droog vraagje, je hebt toch een 64 bit windows eh?
Ja, anders werd het een lastig verhaal :P.

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:24
DeNachtwacht schreef op donderdag 25 september 2014 @ 19:47:
[...]
Maar waarom koop je niet gewoon 4 GB (2x 2gb) en gebruik je die naast je oude 2x2 gb? Er is plek voor op je mobo en meer heb je toch niet nodig.
Op zich heb je gelijk, ik gaf het vooral omdat aan omdat het 55 vs 80 euro is wat 2x4 best aantrekkelijk maakt, zeker omdat BF4 bekend staat als niet bepaald geheugen-zuinig. Then again, nodig is meer dan 8GB totaal zéker niet dus als je graag aan je budget denkt, volg dan DeNachtwacht zijn advies op en zet die 2x2 er bij.

Verder is het inderdaad een heel goed idee om eerst alleen geheugen te upgraden. Stap voor stap is de enige manier om er ooit achter te komen wat nou het uiteindelijke probleem was :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• A Lurker
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-03 15:58
Ik zou persoonlijk gezien het geringe prijsverschil 2x4 doen.

Waarom:
- Het kost je maar 2 tientjes meer, zeker niet het dubbele.
- Stel dat je geheugen niet goed samenwerkt met je huidige, heb je toch gewoon 8GB totaal.
- Als het wel werkt kun je in de toekomst alsnog naar 16GB door wederom 2x4 te kopen.
- 12GB kan nu al meerwaarde bieden voor echt zware spellen. Het spel hoeft niet eens alles op te soeperen, maar je hebt ook nog andere applicaties draaiende lijkt me. Ik heb zelf 16GB en zit regelmatig op 10+GB geheugengebruik tijdens gamen.
Pagina: 1