• Dirkbd94
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:46
Hallo mede-tweakers,

Ik volg de opleiding ICT/Netwerk Beheerder Niv.4. (vorig jaar mijn Niv.3 gehaald)

Ik moet van school vanaf half januari 6 maanden stage gaan lopen.

Tijdens mijn Niv.3 opleiding heb ik 2x stage gelopen en dat waren allebei best grote bedrijven, maar ik heb daar bijna niks gedaan dan alleen Helpdesk of vieze klusjes doen zoals Server ruimte opruimen. Bij mijn 2de stage bedrijf zeiden ze dat ik daar veel ga leren, maar het bleek dat ze niet genoeg werk voor mij hadden. Ik heb dus daar Films en series gekeken om de tijd te doden.

Ik zoek nu voor mijn Niv.4 stage een bedrijf waar ik deze keer echt iets kan leren.

Weten jullie toevallig een stagebedrijf waar jullie zelf ervaring/kennis hebben opgebouwd, in plaats van elke keer vieze klusjes te doen

Ik woon zelf dichtbij in de buurt van Roosendaal. Ik ben bereid om te reizen naar Rotterdam, Dordrecht, Breda en alles wat daar in de buurt ligt.

Bedankt!

mvg,

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zonder de bedrijven of de specifieke situaties te kennen, zou ik je het volgende willen meegeven ter overweging:

Zoals jij het hier beschrijft, lijkt het alsof je torenhoge verwachtingen had van stage (stages zijn imho met name bedoelt om ervaring binnen een praktijkomgeving op te doen, niet per se om kennis uit te breiden) en dat viel dus vies tegen. Vervolgens heb je het bijltje erbij neergegooid en ben je films/series gaan kijken. Dat is vast wel opgevallen. Gevolg: die stagiair geven we geen klusjes want daar komt toch niks van terecht. Gevolg: jij hebt nóg minder te doen.

Misschien ga je er teveel van uit dat jouw collega's voldoende tijd voor je hebben. Dat is een utopie. Vaak zitten ze zelf al tot over hun oren in het werk en kost uitleggen aan jou teveel tijd die ze later weer in moeten halen. Als je zelf wat meer initiatief neemt en een gemotiveerde indruk maakt willen ze die investering wel doen, maar je kunt en mag niet verwachten dat dit een soort éénrichtingsverkeer is. Jijzelf zult ook bereid moeten zijn een dergelijke investering te doen, door op te voorgrond te treden, te laten zien dat je graag wilt werken en begrip en dankbaarheid te tonen voor hetgeen je collega's in jou investeren.

Zo werkt het namelijk in de praktijk ná je opleiding ook...

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:00

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Icephase schreef op donderdag 25 september 2014 @ 10:20:
Als je zelf wat meer initiatief neemt en een gemotiveerde indruk maakt willen ze die investering wel doen, maar je kunt en mag niet verwachten dat dit een soort éénrichtingsverkeer is. Jijzelf zult ook bereid moeten zijn een dergelijke investering te doen, door op te voorgrond te treden, te laten zien dat je graag wilt werken en begrip en dankbaarheid te tonen voor hetgeen je collega's in jou investeren.
Dit. Waarna je met die investering ook betere kans maakt op de leukere klussen.

[ Voor 15% gewijzigd door Bastiaan op 25-09-2014 10:23 ]

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01-10 11:55

garriej

Ik las ondertieten.

Probeer de de overheid, dit zijn vaak hele goede stages. Zelf 1 keer bij de overheid stage gelopen, ontzettend veel geleerd en ze nemen echt de tijd voor je.

Van klasgenoten destijds ook gehoord gekregen bij andere overheids instellingen dat het daar de zelfde situatie is.

En je moet natuurlijk aan een stagebedrijf laten zien dat je wilt en tijd investeert in het leren, dan laten ze je sneller "los".

[ Voor 19% gewijzigd door garriej op 25-09-2014 10:25 ]

• Dirkbd94
Icephase schreef op donderdag 25 september 2014 @ 10:20:
Zonder de bedrijven of de specifieke situaties te kennen, zou ik je het volgende willen meegeven ter overweging:

Zoals jij het hier beschrijft, lijkt het alsof je torenhoge verwachtingen had van stage (stages zijn imho met name bedoelt om ervaring binnen een praktijkomgeving op te doen, niet per se om kennis uit te breiden) en dat viel dus vies tegen. Vervolgens heb je het bijltje erbij neergegooid en ben je films/series gaan kijken. Dat is vast wel opgevallen. Gevolg: die stagiair geven we geen klusjes want daar komt toch niks van terecht. Gevolg: jij hebt nóg minder te doen.

Misschien ga je er teveel van uit dat jouw collega's voldoende tijd voor je hebben. Dat is een utopie. Vaak zitten ze zelf al tot over hun oren in het werk en kost uitleggen aan jou teveel tijd die ze later weer in moeten halen. Als je zelf wat meer initiatief neemt en een gemotiveerde indruk maakt willen ze die investering wel doen, maar je kunt en mag niet verwachten dat dit een soort éénrichtingsverkeer is. Jijzelf zult ook bereid moeten zijn een dergelijke investering te doen, door op te voorgrond te treden, te laten zien dat je graag wilt werken en begrip en dankbaarheid te tonen voor hetgeen je collega's in jou investeren.

Zo werkt het namelijk in de praktijk ná je opleiding ook...
bedankt voor je reactie!

Tijdens het sollicitatie gesprek had ik zeker hoge verwachting gekregen, doordat ze zeiden dat we genoeg werk voor je hebben en dat je veel gaat leren, maar helaas was dat niet zo.

Ik heb zeker meerdere malen initiatief getoond zoals is er iets wat ik voor jullie kan doen en ze zeiden op dit moment niet Je kan wat voor jezelf doen. Elke keer als ik het vroeg leek het er wel op dat ze boos/geïrriteerd raakten. (met het vragen bedoel ik niet iedere 10 minuten).

Ik weet zeker dat mijn collega's het druk hebben en dat ik ze niet veel moet storen.

Tijdens mijn stage ging ik me zelf ook voorbereiden voor mijn niv.3 examen.

Gebeurd is gebeurd

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dirkbd94 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 10:13:
Hallo mede-tweakers,
Bij mijn 2de stage bedrijf zeiden ze dat ik daar veel ga leren, maar het bleek dat ze niet genoeg werk voor mij hadden. Ik heb dus daar Films en series gekeken om de tijd te doden.
Niet negatief bedoeld, maar dat komt wel erg pasief over...

Waarom heb je bijvoorbeeld die tijd niet gebruikt om op een oud pc'tje eens bv Windows 2012 te installeren en met behulp van een studieboek eens kijken of je hier wat kennis van kunt opdoen? Sterker nog, ik zou geprobeerd hebben om zelfs het examen te gaan halen. Als je kennelijk toch tijd over hebt....

Vergeet niet dat het een wisselwerking is, afwachten totdat men komt met klusjes vind ik geen goede houding. Je kunt ook proberen om je wat actiever op te stellen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Wij hebben hier nu een niveau 3 stagiair rondlopen.... mijn probleem is dat ik niet goed kan inschatten wat zijn kennisniveau is en/of zou moeten zijn, waardoor ik ook niet weet op welk niveau ik klusjes kan bedenken voor hem...
misschien is/was dat ook jouw probleem? dat je niet goed aan je bedrijf hebt duidelijk gemaakt wat je kan en dat je daarom de rotklusjes krijgt of ze geen klusjes voor je kunnen bedenken?

even een soort van topic-kaap:
(iemand die mij kan vertellen welk niveau ik moet verwachten / accepteren van onze stagiair? De stagebegeleider vanuit school moest tot zijn spijt meedelen dat ze alleen een lijst hadden met competenties die de stagiair aan het eind van zijn opleiding moet hebben, maar niet een lijst van zijn kennis en kunde op dit moment). Zelf kan de stagiair het niet goed uitleggen.

[ Voor 3% gewijzigd door P.O. Box op 25-09-2014 11:28 ]

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Question Mark schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:10:
[...]

Niet negatief bedoeld, maar dat komt wel erg pasief over...

Waarom heb je bijvoorbeeld die tijd niet gebruikt om op een oud pc'tje eens bv Windows 2012 te installeren en met behulp van een studieboek eens kijken of je hier wat kennis van kunt opdoen? Sterker nog, ik zou geprobeerd hebben om zelfs het examen te gaan halen. Als je kennelijk toch tijd over hebt....
Ook veel gratis online Oracle docs (html én PDF) op http://docs.oracle.com/database/121/index.htm

Begin met de "Concepts" manual. Uitstekend leesvoer als je je toch zit te vervelen op je stageplek. Vervolgens pak je de "2 Day DBA" manual aan.

[ Voor 3% gewijzigd door demichel op 25-09-2014 11:30 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Of je iets kan leren hangt ook van jezelf af. Geef aan bij je stagebegeleider dat je graag in het diepe wordt gegooid en laat je in het diepe gooien.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• buymeball
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 09:27
Wij beginnen met nieuwe stagaires altijd met een test om een beetje in te schalen wat voor niveau ze hebben. En hoe graag ze willen.

Bij onze krijgen ze 1 server met reserve onderdelen. Die kapot is. Dus denk aan geheugen modulles, hdd, raidcontroller voeding. We stoppen er zoveel kapot spul in dat we niet weten wat er nog werkt. Dat soort ongein. Hier krijgen ze alle tijd voor om deze werkend te krijgen. We verwachten dat ze zelf ook bij houden wat ze hebben gedaan. Word vaak zelfs voor stage verslag gebruikt. hier zijn ze meestal een dag of 3 mee bezig. Sommige langer.

Als ze hier mee klaar zijn krijgen ze een server 2012 r2 DVD en mogen ze deze installeren. Met een X aantal rollen( WDS, AD, DHCP enzovoort) Deze moeten werken worden opgeleverd.

Als dit allemaal gelukt is. Nemen we vaak het werk verslag door en kunnen we beetje inschatten wat voor niveau hij\zij heeft. En krijgt hij daar bij taken om zich zelf verder te ontwikkelen. Dit houd ook gewoon in Testen en studeren. En weinig dingen om voor je eigen te doen.

• Dirkbd94
buymeball schreef op donderdag 25 september 2014 @ 11:54:
Wij beginnen met nieuwe stagaires altijd met een test om een beetje in te schalen wat voor niveau ze hebben. En hoe graag ze willen.

Bij onze krijgen ze 1 server met reserve onderdelen. Die kapot is. Dus denk aan geheugen modulles, hdd, raidcontroller voeding. We stoppen er zoveel kapot spul in dat we niet weten wat er nog werkt. Dat soort ongein. Hier krijgen ze alle tijd voor om deze werkend te krijgen. We verwachten dat ze zelf ook bij houden wat ze hebben gedaan. Word vaak zelfs voor stage verslag gebruikt. hier zijn ze meestal een dag of 3 mee bezig. Sommige langer.

Als ze hier mee klaar zijn krijgen ze een server 2012 r2 DVD en mogen ze deze installeren. Met een X aantal rollen( WDS, AD, DHCP enzovoort) Deze moeten werken worden opgeleverd.

Als dit allemaal gelukt is. Nemen we vaak het werk verslag door en kunnen we beetje inschatten wat voor niveau hij\zij heeft. En krijgt hij daar bij taken om zich zelf verder te ontwikkelen. Dit houd ook gewoon in Testen en studeren. En weinig dingen om voor je eigen te doen.
Kijk dit is iets wat ik graag wil doen tijdens stage. Nog nooit met server 2012 gewerkt. Dat maakt het alleen maar uitdagender, maar ze hadden geen PC's waarmee we konden werken. Dat waren echt hele oude PC met low specs

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Dan had je het Technet Virtual Lab kunnen gebruiken om wat hands on expericience te krijgen en wat kennis op te doen. Dat was nuttiger geweest dan films kijken.

Eigenlijk geef je in dit topic nu alleen maar wat je wilt en wat je verwacht, en je geeft (nog) niet aan wat je te bieden hebt. Als je met die instelling je stage ingaat (en later het echte bedrijfsleven), dan kan het gebeuren dat de leukere klussen aan je voorbijgaan.

Heb je zelf al wat bedrijven benaderd voor een stageplek? Je zult ongetwijfeld een aantal keren Nee horen, maar over het algemeen worden dit soort initiatieven wel gewaardeerd.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Verwijderd

Dirkbd94 schreef op donderdag 25 september 2014 @ 14:53:
[...]

Kijk dit is iets wat ik graag wil doen tijdens stage. Nog nooit met server 2012 gewerkt. Dat maakt het alleen maar uitdagender, maar ze hadden geen PC's waarmee we konden werken. Dat waren echt hele oude PC met low specs
Vast wel een andere manier om kennis te vergaren. Je kunt ook altijd boeken lezen. En heb je niet een eigen laptop? Kan me dat niet voorstellen van iemand die een opleiding ICT doet.

Persoonlijk denk ik trouwens dat helpdesk werk best iets is voor iemand die nog een stage ICT doet. Leer je best veel van.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:50
[b][message=42943894,noline]P.O. Box schreef op donderdag 25 september 2014 @

even een soort van topic-kaap:
(iemand die mij kan vertellen welk niveau ik moet verwachten / accepteren van onze stagiair? De stagebegeleider vanuit school moest tot zijn spijt meedelen dat ze alleen een lijst hadden met competenties die de stagiair aan het eind van zijn opleiding moet hebben, maar niet een lijst van zijn kennis en kunde op dit moment). Zelf kan de stagiair het niet goed uitleggen.
Van een niveau 3 student mag je denk ik zeker wel verwachten dat hij kennis heeft van hard en software problemen. Ook een eerste lijns incidenten oplossen moet lukken. (en eventueel in een goede baan brengen naar tweede lijns)

Mijn ervaring met MBO 3 is dat je veel ervaring met hardware en software krijgt. De projecten die je doet zijn meer in het kader van "kennis maken met"

[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 25-09-2014 15:20 ]

Cloud ☁️

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Question Mark schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:03:
Dan had je het Technet Virtual Lab kunnen gebruiken om wat hands on expericience te krijgen en wat kennis op te doen. Dat was nuttiger geweest dan films kijken.

Eigenlijk geef je in dit topic nu alleen maar wat je wilt en wat je verwacht, en je geeft (nog) niet aan wat je te bieden hebt. Als je met die instelling je stage ingaat (en later het echte bedrijfsleven), dan kan het gebeuren dat de leukere klussen aan je voorbijgaan.

Heb je zelf al wat bedrijven benaderd voor een stageplek? Je zult ongetwijfeld een aantal keren Nee horen, maar over het algemeen worden dit soort initiatieven wel gewaardeerd.
Hoewel je opzich gelijk hebt in veel dingen vind ik wel dat je TS onterecht echt vol aanvalt. Nu is het zeker zo dat je (helaas) vaak dingen echt moeilijk geregeld krijgt en je daar veel energie in moet steken. (Imho moet je geen stagiers aannemen als je er geen tijd voor wilt maken) Echter is het ook helaas gewoon een dingetje dat 'eigen' is aan de positie waar je je in bevind.

Voor de rest is het (ook helaas) niet een MBO ding alleen. In mijn Bachelor scriptie ging het bij het bedrijf nog best wel aardig. Hoewel ik daar achteraf ook wel iets pro-actiever in had kunnen staan (officieel kwam ik alleen voor mijn al afgebakende opdracht zelf maar goed, had meer dan 1 extra opdracht er naast kunnen doen). De Master scriptie was echter rampzalig, sturen noch trekken (me na de vorige opdracht bij deze me ook wat actiever op gesteld), niemand tijd, 0,0 mogelijkheden en dat je zelfs op je flikker krijgt als je iets doet wat buiten je opdracht zou vallen. 8)7

Om even aan te geven dat het inderdaad van 2 kanten moet komen.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

GoldenSample schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:18:
[...]

Hoewel je opzich gelijk hebt in veel dingen vind ik wel dat je TS onterecht echt vol aanvalt. Nu is het zeker zo dat je (helaas) vaak dingen echt moeilijk geregeld krijgt en je daar veel energie in moet steken. (Imho moet je geen stagiers aannemen als je er geen tijd voor wilt maken) Echter is het ook helaas gewoon een dingetje dat 'eigen' is aan de positie waar je je in bevind.
Laat ik even vooropstellen dat mijn reacties niet bedoeld zijn om de topicstarter aan te vallen. Als dat wel zo overkomt dan bij deze mijn excuses daarvoor. :)

Echter... jouw ervaring met je Master scriptie die afgerond moet worden en de topicstarter die niet de begeleiding heeft gekregen die hij had moeten krijgen, zijn niet helemaal te vergelijken natuurlijk. Jij bent voor je scriptie 100% afhankelijk van input van medewerkers, voor de topicstarter geld dat minder.

Ook lees ik nergens dat de topicstarter een gesprek aangevraagd heeft met zijn stagebegeleider om zijn onvrede te uiten (dat is stap één die had moeten gebeuren). Ik lees alleen dat hij een paar keer gevraagd heeft of er nog wat te doen was. Topicstarter had ook de begeleidende docent op school kunnen inlichten en met hem om tafel kunnen gaan zitten om een vervangende opdracht te vinden.

Beide stappen lijkt de topicstarter te hebben nagelaten, en het is op dat gedrag waar ik even op reageer. (het redelijk passieve).

Maar nogmaals... het is niet mijn bedoeling om de TS vol aan te vallen. Mijn posts zijn meer als tips bedoeld voor als hij weer een keer in eenzelfde situatie beland. :)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hallo mede-tweakers,

Ik volg de opleiding ICT/Netwerk Beheerder Niv.4. (vorig jaar mijn Niv.3 gehaald)

Tijdens mijn Niv.3 opleiding heb ik 2x stage gelopen en dat waren allebei best grote bedrijven, maar ik heb daar bijna niks gedaan dan alleen Helpdesk of vieze klusjes doen zoals Server ruimte opruimen. Bij mijn 2de stage bedrijf zeiden ze dat ik daar veel ga leren, maar het bleek dat ze niet genoeg werk voor mij hadden. Ik heb dus daar Films en series gekeken om de tijd te doden.

Ik zoek nu voor mijn Niv.4 stage een bedrijf waar ik deze keer echt iets kan leren.

Weten jullie toevallig een stagebedrijf waar jullie zelf ervaring/kennis hebben opgebouwd, in plaats van elke keer vieze klusjes te doen

Ik woon zelf dichtbij in de buurt van Roosendaal. Ik ben bereid om te reizen naar Rotterdam, Dordrecht, Breda en alles wat daar in de buurt ligt.

Bedankt!

mvg,
Ligt eraan wat je ervan verwacht. NOFI maar een MBO niv 4 is in mijn optiek écht geen netwerkbeheerder... Vind het een onterechte benaming.

Als ik zo rondkijk, vinden al mijn collega's dat, waarschijnlijk je stage bedrijven ook.

loop lekker met de helpdesk mee en kijk of je wat 2e lijn mag oppakken. Lekker praktisch bezig zijn, een feel krijgen voor wat je nu écht wil.
Leren doe je op school...én natuurlijk zelf in je vrije tijd.
Heb je die drive niet, zul je nooit een HBO beheerder worden of verder als 2e lijns komen.

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-09 13:18

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Volgens mij is er tegenwoordig sowieso echt iets rampzalig aan het veranderen in de Niveau 3 en Niveau 4 opleidingen.

Ik heb zowel MBO nv3 als ook 4 afgerond.
Daar kreeg ik (eerste jaar nv3) nog geleerd hoe ik batch files moest maken om mijn leven als systeembeheerder makkelijker te maken (toen dacht ik 'dit kan ik al, wat moet ik ermee', inmiddels vaker toegepast bij mijn huidige werkgever).
Basic troubleshooting werd ons als het ware 'aangeleerd' (logische stappen ondernemen om de oorzaak van een probleem te vinden, 'zit de kabel er wel in' voordat je de kast open haalt, bij wijze van)
Verder werd er 3 jaar lang Windows Server en Cisco ingeramt. We leerden DHCP, DNS, AD, File en printserver configureren voor MKB omgevingen en we leerden routeren (RIP, OSPF).

Op niveau 4 gingen ze er dan dieper op in, vooral het cisco gedeelte werd uitgebreider.
Verder kregen we geleerd hoe we een goede database (dan wel in MS) moesten maken en de standaard ITIL meuk kregen we erbij.

Maar als ik nu naar mijn huidige stagiair kijk:
3e jaars niveau 3 student die nou dit jaar voor de eerste keer een windows server omgeving op school te zien krijgt. Routeringen leren? Wat? Batch files? Da's toch achterhaald.

Nou snap ik dat de IT-wereld natuurlijk ook aan het veranderen is.
We gaan steeds meer naar de cloud en minder in eigen huis houden.
Maar het zijn toch basics die je hoort te leren lijkt mij?

OT:
Wat mij hielp, toen ik op zoek was naar een stage (5 jaar geleden) was uitgebreid onderzoek doen, ook tijdens gesprekken dus, wat ze bieden.
'Ja hier kun je genoeg doen en leren' was voor mij geen voldoende antwoord.
Ik wilde weten 'Wat kan ik hier doen en leren dan?'.
Bedrijven die daar geen voorbeelden van konden geven vielen al op de lagere rang van voorkeur.

Een bedrijf hoort inzicht te hebben van de problemen en incidenten die zich voordoen.
En ze horen een beeld te hebben wat voor faciliteiten en uitdagingen ze je kunnen geven.
Kunnen ze dit niet? Dan is het naar mijn mening al geen goed stagebedrijf.

Zodoende ben ik bij een Bibliotheek terecht gekomen (Bibliotheek? Serieus? Ja!) waar ik verschillende problemen voorgeschoteld kreeg (netwerk, server, user). Ruimte had om te experimenteren (eigen server + systemen voor tests etc) en verantwoordelijkheid kreeg (10 locaties, waar ik na een tijdje alleen naartoe mocht, aankoopadviezen etc).

Ik begon er als nv3, ben er als nv4 gebleven en inmiddels werk ik er.
Ik had 2 maanden stage-vertraging opgelopen, omdat ik zoveel bedrijven zelf afwees, maar door mijn goede prestaties en stage-ervaring een 'kwijtschelding' van die gemiste uren van school gekregen.

[ Voor 30% gewijzigd door Darkfreak op 25-09-2014 16:00 ]

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

• EiT
  • Nu online

EiT

KillerAce_NL schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:41:
[...]

Ligt eraan wat je ervan verwacht. NOFI maar een MBO niv 4 is in mijn optiek écht geen netwerkbeheerder... Vind het een onterechte benaming.
Beetje kort door de bocht, ik denk dat het veel afhangt van de school en je eigen mentaliteit.

Ik heb ook 'maar' een MBO niveau 4 opleiding, maar netwerk beheer zit ook gewoon in mijn pakket van werkzaamheden. En nee, geen jaren ervaring ;) voorheen programmeerde ik :P

Druk en zetfouten voorbehouden.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ja is ook kort door de bocht, maar wel de trend bij de stagiars die bij ons komen en gaan. Wordt met het jaar erger.
Laatse 8 jaar was toch 90% van de Niv 4 écht geen beheerder functie waardig of ook maar in de buurt.

• conara
  • Laatst online: 19:57
Question Mark schreef op donderdag 25 september 2014 @ 15:33:
[...]

Ook lees ik nergens dat de topicstarter een gesprek aangevraagd heeft met zijn stagebegeleider om zijn onvrede te uiten (dat is stap één die had moeten gebeuren). Ik lees alleen dat hij een paar keer gevraagd heeft of er nog wat te doen was. Topicstarter had ook de begeleidende docent op school kunnen inlichten en met hem om tafel kunnen gaan zitten om een vervangende opdracht te vinden.

Beide stappen lijkt de topicstarter te hebben nagelaten, en het is op dat gedrag waar ik even op reageer. (het redelijk passieve).
Je moet niet vergeten dat dergelijke gesprekken voor sommige mensen erg moeilijk kunnen zijn (voornamelijk het aangeven dat je een gesprek wilt). Het ligt al aan de houding van de begeleider of de stagair dit aan durft. Hij is begonnen met vragen wat hij kan doen. Dit zijn geen gekke vragen en eigenlijk zou de stagebegeleider daar al positief op moeten reageren (De stagiar toont immers inzet). Als je dan kortaf wordt weggestuurd, dan wordt dat gesprek voeren eigenlijk steeds moeilijker. Uiteraard ben ik met je eens dat je een gesprek wel moet aangaan, maar dat betekend niet dat dat voor sommige mensen lastig is.

Echter als je films/series gaat kijken dan ben je echt fout bezig. Besteedt dan tijd om jezelf te verdiepen in de werkzaamheden die daar gedaan worden. Als je een opdracht krijgt besteed dan iets meer tijd, maar zorg ervoor dat het echt perfect is. Loop een dagje met een collega mee als je toch niks te doen hebt. Veel collega's vinden dat ook nog leuk als ze jou iets kunnen bij brengen. Sommige collega zullen niet staan te springen, maar vaak heb je snel genoeg door bij welke collega je moet aankloppen. Praat met collega's in de pauze en meng je in het bedrijf. Maar ga niet zitten facebooken, films kijken of andere persoonlijke bezigheden (ook al zeggen ze dat het mag).

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zijn een aantal zaken waar ik, als docent in het VO eens op wil wijzen.

Het begint met een leergierige houding. Je houding zou net zo moeten zijn als wanneer je een potje wilt stoeien met de één na sterkste jongen van de klas (de sterkste ben je natuurlijk zelf). Je zegt bijna letterlijk: " Kom maar op als je durft!" Deze houding zie ik praktisch alleen bij de hogere niveaus (HAVO/VWO).

Zorg dat je binnenkomt met net zoveel kennis als de mensen die daar werken, althans, doe er je best voor. Natuurlijk kom je er niet opscheppen over de server die je thuis hebt staan en die het zo onnoemelijk goed doet. Je probeert op gelijke hoogte te komen met je collega's. Dit kun je prima doen door ze te vragen, of jij hun uitdaging eens over mag nemen in een testcase/testserver.

De volgende uitspraken laten mij zien dat je niet écht een leergierige houding hebt getoond:

Je moet helemaal niks, je mág een stage doen. Dat deze stage een voorwaarde is om je diploma te halen is logisch. Jij hebt toch de keuze gemaakt om het niveau 4 diploma te gaan halen? Dan betekent dit ook dat je je er 100% voor in zet. Je wilt de stage doen, je wilt ervaring opdoen tussen toekomstige collega's en in een toekomstig werkveld. Vervolgens wil je dit zó ontzettend graag dat je er best wat tijd voor op wilt offeren om er iets moois van te maken.
maar het bleek dat ze niet genoeg werk voor mij hadden. Ik heb dus daar Films en series gekeken om de tijd te doden.
Dat is géén goede keuze geweest. Tijd over is in dit geval tijd om jezelf te verbreden. Pak tijdens je stage-uren documentatie er bij van een server, zoek dingen uit, vraag collega's over het probleem waar zij op dat moment aan werken, ga eens kijken in de documentatie die het stagebedrijf heeft van hun netwerk, infrastructuur, administratie van storingen en klachten... Wanneer je daar iets vindt waar je van weet dat het efficiënter, makkelijker of beter kan dan kun je daar altijd een voorstel voor doen. Ook hier: een (pro)actieve houding laat zien dat je iets wilt. Achterover leunen en filmpjes kijken kun je thuis op de bank ook wel. Misschien had je zelfs een soort stage-gids kunnen maken voor een volgende stagiair, zodat die goede informatie krijgt over het bedrijf waar die terecht is gekomen. Dit maakt het voor een volgende stagiair veel makkelijker om zich welkom te voelen.
Dit hangt van jezelf af. Formuleer vóór de stage je doelen. Dit kunnen in jouw geval heel concrete doelen zijn: ik wil een server opzetten met een hele rits aan opties, ik wil 10 binnenkomende storingen op de eerstelijns helpdesk aannemen en oplossen, ik wil 3 storingen op de tweedelijns helpdesk aannemen en oplossen, ik wil een mailserver met webmail volledig installeren.... Dit soort voorbeelden. Dat zijn de opdrachten die je voor jezelf zou moeten formuleren en invullen tijdens je stageperiode.
in plaats van elke keer vieze klusjes te doen
Wanneer jij vooraf met de bovengenoemde, en zelf geformuleerde, opdrachten aan komt zul je niet de hele tijd vieze klusjes hoeven doen. Een netwerkbeheerder zal ook wel eens een stuk UTP moeten leggen, een stekker moeten knijpen en een serverhok stofzuigen (de schoonmaak mag daar 9 van de 10 keer niet komen). Doe je dit en doe je meer dan er verwacht wordt (uiteraard wél binnen je verantwoording! een server platleggen omdat je de kast van binnen even wilt stofzuigen lijkt mij geen optie.).

• woudan
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:15
Ga eens praten met de leraar die de stages regelt. Ik neem aan de je ook in roosendaal je studie volgt? Als dat nog steeds dezelfde leraar is als ik toendertijd had kan die je daar vast hulp bij bieden. Miss zelfs meehelpen met het regelen ervan en de connecties leggen met een goede stageplek (als die je als gemotiveerde leerling ziet).

Zoek natuurlijk wel zelf van te voren uit wat je wilt en probeer een stageplek te vinden die daar bij past. Bedrijven vinden het vaak fijn als je zelf kan aangeven wat je wilt en zoekt in een stage.

Vieze klusjes horen daar natuurlijk bij een stage. Als je deze op een goede manier oppakt scoor je daar ook punten mee en krijg je die leukere klussen wel.

[ Voor 4% gewijzigd door woudan op 25-09-2014 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-09 18:24
KillerAce_NL schreef op donderdag 25 september 2014 @ 17:04:
Ja is ook kort door de bocht, maar wel de trend bij de stagiars die bij ons komen en gaan. Wordt met het jaar erger.
Laatse 8 jaar was toch 90% van de Niv 4 écht geen beheerder functie waardig of ook maar in de buurt.
Dat geldt hier ook bij het bedrijf. MBO is bij ons de helpdesk. Alle beheerders zijn HBO+ geschoold. We hebben nu 1 helpdesker die de stap naar systeembeheerder gaat maken na meerdere jaren op de helpdesk én de voorwaarde dat hij zijn HBO gaat halen.

Netwerk/systeembeheerder is in de meeste bedrijven geen MBO functie meer. Daarvoor is het veel te complex. Overigens maak ik wel een onderscheidt tussen helpdeskers die 2de lijns netwerk/systeembeheer taken oppakken (lees, server/switch/router inbouwen, AD rechten beheer, serverinstallatie etc.) en de echter beheerders die ook verantwoordelijk zijn voor de systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Dit lijkt veel op een open sollicitatie. Daar zijn andere delen van tweakers voor bedoeld. Daarom gaat dit topic dicht. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.