Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Betrouwbaarheid hardware file server na +- 4 jaar

Pagina: 1
Acties:

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 17:23
Beste allemaal,

Ik probeer mij een beeld te vormen over hoe betrouwbaar de hardware van een file server van +- 4 jaar oud nog is. Naar mijn idee zijn het vooral de harde schijven die een risico gaan vormen en hoef je je over de rest van de hardware eigenlijk weinig zorgen te maken.

Natuurlijk gaat alles ooit een keer stuk, maar hoeveel groter is de kans nu dat een CPU / moederbord, geheugenchip of RAID controller stuk gaat in vergelijking met een nieuwe server?

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• Speakerfreak95
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-11 13:12
Laat ik het zo zeggen, met een fileserver van 4 jaar oud kan het best zo zijn dat hij 10 jaar zonder probleem zal draaien, echter kan hij ook na de koop meteen kuren hebben, al met al kan dit ook voor de nieuwe gelden uiteraard, het is een beetje afhandelijk van de componenten, en ook de kwaliteit er van.

Succes iig ;)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
HDD's kunnen prima 10 jaar continue draaien, maar je kan ze ook binnen enkele dagen al stuk hebben, daar is vaak weinig over te zeggen. Maar een HDD die al 4 jaar zonder problemen werkt zal meestal niet zo maar in eens uit het niets er mee ophouden. Vaak komen er dan de eerste tekenen wel naar voren via S.M.A.R.T.

Wat betreft de rest van het systeem. Een CPU gaat eigenlijk nooit stuk, mocht die dat wel gaan dan zal het vaak ook hebben gelegen aan bijvoorbeeld de voeding of het moederbord.Geheugen kan altijd zo stuk gaan, niks over te zeggen.

Moederbord of voeding is vaak wel wat over zeggen, vaak zijn condensators toch wel één van de dingen die het na een aantal jaren begeven, vooral bij wat mindere kwaliteit en veel warmte ontwikkeling en veel stress door veel filtering van ripple en noise. Dus wil je daar wat over weten dan is meer info nodig. Zoals merken types van de onderdelen en condensators, foto's en de hoeveelheid stof die er meestal in zit en hoe het met de temperatuur en airflow zit.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 17:23
Thnx! Ondertussen vond ik op de website van intel dit:
http://download.intel.com...pmtbfcalculationrev10.pdf

Blijkbaar moet een server mainboard van Intel het toch wel 20 jaar uit houden. De rest van de onderdelen hebben ook allemaal MTBF's van 10 jaar of meer.

/edit
De vraag gaat over een Dell PowerEdge server. Geen zelfbouw met budget onderdelen of iets dergelijks.

[ Voor 15% gewijzigd door Undertaker2 op 24-09-2014 22:36 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec