Nieuwe fan van voeding slaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:48
Beste tweakers,

Ik heb de fan van mijn corsair CX750M vervangen omdat deze in een HTPC zit en nogal wat lawaai maakte..

Ik heb hem vervangen voor een Noctua NF-A14 FLX.

Ik heb hem via een 2 naar 3 pins adapter aangesloten in de voeding.

Het probleem Is dat hij niet gaat draaien wanneer ik de PC aanzet.

Ik heb 2 dingen getest. De fan werkt WEL wanneer deze Is aangesloten op het moederbord.

Wanneer ik een andere fan op de voeding aansluit werkt deze ook.

Waarschijnlijk heeft de Noctua fan meer stroom nodig of begint deze pas te draaien vanaf een bepaalde voltage?

Ik durf het systeem zo eigelijk niet te gebruiken.. Denken jullie dat de fan vanzelf aanslaat wanneer de voeding te warm wordt?

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Ja, iedere fan heeft een minimum startvoltage. Zit je daaronder dan gaat de fan niet draaien tenzij je hem een zetje geeft. Noctua geeft zelf geen minimum startvoltages op, echter afgaande op reviews kom ik 6.5 tot 7 volt tegen wat relatief hoog is. Dat bevestigt wat je zelf al hebt aangetoond en je zult dus een andere fan moeten gebruiken.

Bij voorkeur een fan met een ball bearing, die gaan langer mee in een horizontale positie. In je Corsair zit een goedkope Yate-Loon met een sleeve bearing en die gaan snel herrie maken door slijtage. En in mijn Corsair zat er nieuw al een irritant rateltje in dus die heb ik maar meteen preventief vervangen :)

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:48
noguru schreef op woensdag 24 september 2014 @ 21:03:
Ja, iedere fan heeft een minimum startvoltage. Zit je daaronder dan gaat de fan niet draaien tenzij je hem een zetje geeft. Noctua geeft zelf geen minimum startvoltages op, echter afgaande op reviews kom ik 6.5 tot 7 volt tegen wat relatief hoog is. Dat bevestigt wat je zelf al hebt aangetoond en je zult dus een andere fan moeten gebruiken.

Bij voorkeur een fan met een ball bearing, die gaan langer mee in een horizontale positie. In je Corsair zit een goedkope Yate-Loon met een sleeve bearing en die gaan snel herrie maken door slijtage. En in mijn Corsair zat er nieuw al een irritant rateltje in dus die heb ik maar meteen preventief vervangen :)
Bedankt voor de snelle reactie.

Ook als ik de fan een setje geef gebeurt er niks. In dat geval krijgt hij dus echt veel te weinig stroom..

Wat ik ook gek vind trouwens zijn de verschillen in ampère van beide fans. Op deachtermant van de originele fan staat 0.7A bij de Noctua slechts 0.08A. Dat scheelt nogal! Enig idee?

Heb je nog suggesties voor ultra stille 14 cm fans? De rest van al mijn fans is van noctua. T liefst dus 1 van dat merk maar een ander merk is ook prima.

Stom BTW dat ze het minimale voltage nergens specificeren..

EDIT:

Hier de Noctua fan: http://youtu.be/yOsN5wy0Cq0

Hier de originele fan: http://youtu.be/gOcvqdKzLmQ

Wat een verschil! De noctua gaat idd pas draaien bij 6 volt. De yateloon al bij 1.5 volt!

De vraag is hoe ik er bij andere fans achter kom bij welk voltage ze gaan draaien..

[ Voor 9% gewijzigd door powermarcel10 op 24-09-2014 21:21 ]

• Jamer
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:22
Waarom laat je de noctua dan niet constant aan ?
Gewoon aansluiten op je mobo of via een adapter (Molex -> 3pin) op je voeding.

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
waarom ben je niet blij, je hebt een passieve voeding normaal kosten die vijftig euro meer :)

En een beetje nuttige info nu, noctua heeft een heel hoge startpunt van het beginne van draaien, die van mij begint pas tegen het einde van mijn fancontroller te draaien, dus misschien is dat het probleem.

[ Voor 52% gewijzigd door thibautb op 27-09-2014 21:48 ]