Ik heb een recent aangekochte Ricoh Aficio MP C4501 waar ik worstel met de scan to e-mail functie.
Deze printer is aangekocht voor een organisatie die gebruikt maakt van Office365 voor hun mailomgeving.
Zij hebben het basisabonnement dus niets van AD-integratie etc.
Dus ik navigeer naar de e-mail functie binnen de printer en voer zonder de e-mail gegevens in om gebruik te kunnen maken van de scan to email functie.

Hierop testte ik een scan maar deze kwam dus niet goed toe, hierbij startte de fun.
In systeemlogboek zag ik volgende foutmelding:
[dcs_nas(125)]14/09/24 09:40:32 SMTPC: refused connect by smtp server. ERR:
[dcs_nas(125)]14/09/24 09:41:33 SMTPC: refused connect by smtp server. ERR:
Moet er wel bij vermelden, is eerste keer dat ik met zo'n scan-to-email functie in aanraking kom.
Met volle moed speur ik het internet af, zoekend naar mogelijke fouten die ik maakte en de eventuele oplossing.
Al vlug stuitte ik op volgend forum: http://community.spicewor...ce-365-and-ricoh-printers
Hierbij worden een hoop oplossingen aangereikt die ik haast allemaal uitgeprobeerd heb.
Beknopte samenvatting:
* Ingegeven SMTP server mag niet smtp.office365.com zijn maar moet MX record zijn in DNS Office 365 te vinden
=> aangepast, geen succes
* ontvange/verzender adres moet toegevoegd worden met onmicrosoft.com extensie
* Ingegeven DNS server moet externe DNS zijn zodat die smtp.office365.com kan resolven
=> aangepast, dns google + ISP gebruikt, geen succes
* Printer moet TLS ondersteunen doordat O365 alleen dit protocol ondersteunt
=> nagekeken + contact opgenomen met Ricoh support
=> Persoon aan de lijn deelde mij doodleuk mee dat deze Ricoh printer geen TLS ondersteunt.
=> Als test smtp server van Google ingesteld met Gmail account, scan-to-email werkt hier WEL over poort 587 (TLS!)
=> Hieruit concludeer ik dat Ricoh support mij in de maling nam.
* Interne SMTP relay host opzetten waar printer naar verstuurd over poort 25 en die wegstuurt over poort 587
=> geen succes, zelfde foutmelding in systeemlogboek ([dcs_nas(125)]14/09/24 09:41:33 SMTPC: refused connect by smtp server. ERR:)
(opgezet naar volgend artikel: http://www.messageops.com...tp-relay-with-office-365/)
* SMTP verifcatie uit => no success
Op dit moment ben ik redelijk radeloos.
Support van zowel Ricoh als O365 wijzen de schuld naar elkaar.
Hierdoor hoop ik een beroep te doen op Tweakers.
Zoals reeds aangegeven heb ik geen ervaring met opzetten van scan-to-email en ken ik niet de volledige theoretische achtergrond waardoor ik aangewezen ben op try-and-error en hopen dat het ooit lukt.
Meer diagnostische gegevens dat dat systeemlogboek opvragen kan ik ook niet.
Heb ook de firewall zitten monitoren naar traffiek over poort 25 & 587 maar zie niets van verkeer hierover.
Deze printer is aangekocht voor een organisatie die gebruikt maakt van Office365 voor hun mailomgeving.
Zij hebben het basisabonnement dus niets van AD-integratie etc.
Dus ik navigeer naar de e-mail functie binnen de printer en voer zonder de e-mail gegevens in om gebruik te kunnen maken van de scan to email functie.

Hierop testte ik een scan maar deze kwam dus niet goed toe, hierbij startte de fun.
In systeemlogboek zag ik volgende foutmelding:
[dcs_nas(125)]14/09/24 09:40:32 SMTPC: refused connect by smtp server. ERR:
[dcs_nas(125)]14/09/24 09:41:33 SMTPC: refused connect by smtp server. ERR:
Moet er wel bij vermelden, is eerste keer dat ik met zo'n scan-to-email functie in aanraking kom.
Met volle moed speur ik het internet af, zoekend naar mogelijke fouten die ik maakte en de eventuele oplossing.
Al vlug stuitte ik op volgend forum: http://community.spicewor...ce-365-and-ricoh-printers
Hierbij worden een hoop oplossingen aangereikt die ik haast allemaal uitgeprobeerd heb.
Beknopte samenvatting:
* Ingegeven SMTP server mag niet smtp.office365.com zijn maar moet MX record zijn in DNS Office 365 te vinden
* ontvange/verzender adres moet toegevoegd worden met onmicrosoft.com extensie
* Ingegeven DNS server moet externe DNS zijn zodat die smtp.office365.com kan resolven
=> aangepast, dns google + ISP gebruikt, geen succes
* Printer moet TLS ondersteunen doordat O365 alleen dit protocol ondersteunt
=> nagekeken + contact opgenomen met Ricoh support
=> Persoon aan de lijn deelde mij doodleuk mee dat deze Ricoh printer geen TLS ondersteunt.
=> Als test smtp server van Google ingesteld met Gmail account, scan-to-email werkt hier WEL over poort 587 (TLS!)
=> Hieruit concludeer ik dat Ricoh support mij in de maling nam.
* Interne SMTP relay host opzetten waar printer naar verstuurd over poort 25 en die wegstuurt over poort 587
=> geen succes, zelfde foutmelding in systeemlogboek ([dcs_nas(125)]14/09/24 09:41:33 SMTPC: refused connect by smtp server. ERR:)
(opgezet naar volgend artikel: http://www.messageops.com...tp-relay-with-office-365/)
* SMTP verifcatie uit => no success
Op dit moment ben ik redelijk radeloos.
Support van zowel Ricoh als O365 wijzen de schuld naar elkaar.
Hierdoor hoop ik een beroep te doen op Tweakers.
Zoals reeds aangegeven heb ik geen ervaring met opzetten van scan-to-email en ken ik niet de volledige theoretische achtergrond waardoor ik aangewezen ben op try-and-error en hopen dat het ooit lukt.
Meer diagnostische gegevens dat dat systeemlogboek opvragen kan ik ook niet.
Heb ook de firewall zitten monitoren naar traffiek over poort 25 & 587 maar zie niets van verkeer hierover.