Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rabobank scanner phishing mail malware

Pagina: 1
Acties:

• Karf
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 11:23
Beste Tweakers,

Mijn digibeet vader is zo slim geweest te klikken op een phishingmail (rabobank nieuwsbericht) en zijn gegevens in te voeren. Nu zijn alle bankzaken vanuit de rabobank al geblokkeerd, maar menig website vertelt mij dat er ook malware op de achtergrond wordt geinstalleerd. De rabomedewerkers konden niet vertellen of dit daadwerkelijk ook het geval was bij mijn vader, aangezien hij Mac OSX gebruikt (mavericks, exacte versie moet ik even opzoeken).

Nou voel ik er niet zo veel voor op mijn eigen computer te gaan kijken wat er precies zal worden geinstalleerd, dus ik vroeg mij af of iemand hier weet wat er mogelijk geinstalleerd kan zijn en wat ik nu het beste kan ondernemen. Ik weet dat het niet te raden is, maar wellicht dat een van jullie in aanraking is gekomen met dezelfde mail (het is namelijk al in omloop sinds april). Ik heb hem in ieder geval verteld even niet te verbinden met internet totdat ik morgen thuis ben.

Hoogstwaarschijnlijk gebruikt hij de laatste mavricks versie en Safari, maar dat zal ik morgen even nakijken.

De veiligste optie die ik kan verzinnen is een clean install en terugzetten vanaf een timemachine backup, of is dat iets te overdreven?

Gr. Karf

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Het zijn dus wat sommigen schijnen te denken niet alleen maar de door hun leeftijd wat minder alerte hoogbejaarden die er intrappen. Ik heb namelijk even in je profiel gekeken en concludeer daaruit dat hij daar hoogstwaarschijnlijk nog lang niet toe behoort.
Hoe dan ook, verstandig advies om voorlopig even niets te ondernemen.
Overigens betreft het neem ik aan niet de link die je plaatst, want die waarschuwt hier juist tegen.
Geen idee of er iets geïnstalleerd is en wat indien wel. Het kan ook alleen maar phishing zijn, m.a.w. ontfutselen van de inloggegevens. Ook heel vervelend natuurlijk, maar door dat blokkeren heeft dat meen ik te begrijpen geen schade tot gevolg gehad.

• Karf
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-11 11:23
Hij tikt komend jaar de 60 aan, dus naar mijn maatstaven is dat gewoon hoogbejaard :-)
De link die ik poste waarschuwt idd. Het leek mij niet slim hier malware te verspreiden.

Hoe dan ook, zijn hdd is ook al meer dan 5 jaar oud dus die mag wel vervangen worden. Dus dat wordt sowieso een clean install. De rabobank raadde aan 'de computer te laten schonen door een expert'. Nou kan ik zelf ook wel het een en ander, maar wat zou zo'n expert extra doen?

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Zal hij vast niet aardig van je vinden dat je zo over hem denkt met z'n leeftijd. :)
Enfin, ik hoop echt voor je dat hij het standpunt huldigt van: "C’est le ton qui fait la musique"