Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Google agent op de stoep, scam?

Pagina: 1
Acties:

• bakbaard
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-11 22:21
Beste Tweakers,

In mijn eerste post hier wil ik jullie een vreemd verhaal voorleggen.

Bij mijn vriendin thuis hebben ze een klein bedrijf (damessportschool en fysiotherapie praktijk). We zijn bezig om daar nieuwe websites voor te maken, omdat de huidige sites een flinke upgrade nodig hebben. Mijn vriendin doet het design, ik maak de website. Dat doen we voor het eerst, dus we zitten in een leerproces;).

Nu wordt mijn vriendin door haar moeder gebeld. Die vertelt dat er "iemand van Google" is voor een afspraak, terwijl niemand een afspraak met Google (of enig ander internet-gerelateerd bedrijf) gemaakt heeft. Moeders is alleen thuis en heeft weinig verstand van websites, computers en alles er om heen, en daarnaast weet de man de naam van mijn vriendin te noemen, dus de man wordt binnen gelaten. Daar vertelt hij dat hij foto's van de binnen en buitenkant van de sportschool wil maken om daarmee de marketing te verbeteren (of zo iets, het precieze verhaal ken ik niet). Daarvoor wil hij op zijn tablet het een en ander laten zien, en krijgt daarvoor het WiFi wachtwoord. Na nog wat gesproken te hebben laat hij zijn kaartje en een offerte achter van ongeveer 300 euro en vertrekt in zijn Google busje.

Ik ben niet in de buurt dus ik heb het kaartje en de offerte nog niet kunnen zien of natrekken, maar ik kan moeilijk geloven dat er ineens bij een klein bedrijf in een dorp buiten Tilburg iemand van Google met een onduidelijke afspraak voor 300 euro foto's wil gaan maken. En al helemaal niet dat hij daar een WiFi wachtwoord voor nodig heeft.

Mijn vraag is: zou dit een scam kunnen zijn? Misschien om een vreemde dienst te verkopen die we helemaal niet nodig hebben, of om malware op het netwerk te zetten, en zo op een later moment schade aan te richten. Waar zou ik sporen van malware kunnen vinden als dat de intentie was?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zou beginnen je vriendin's moeder een cursus realisme te geven, zodat ze hier nooit meer intrapt. Niet aangekondigd = geen toegang, geen informatie.

Password gelijk veranderen, om te beginnen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gillded
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 24-11 09:57
Ik ben geen expert op het onderwerp maar dit klinkt erg als social engineering als je het mij vraagt.
Ik zal sowieso even het wifi wachtwoord als eerste aan (laten) passen bij moeders thuis waar de meneer van google ingelogd is geweest. eventueel een contact naam, telefoonummer, alle gegevens die ze zich nog kan herinneren op laten schrijven voor een eventueele aangifte en ook wat dan ook geen internet bankzaken doen of wat dan ook wat enig sinds van gevoeligeaard kan zijn. Vervolgens hoe uit te sluiten of het netwerk schoon is durf ik je niet te vertellen.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:41

IkWilbert

Het is mij!

Dit zaakje stinkt aan alle kanten!

I intend to live forever. So far, so good.

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Het rammelt een beetje. Het scheelt dat deze meneer zijn contact kaartje heeft achter gelaten. Trek die even bij Google zelf na en vraag voor de zekerheid even bij Google NL na of dit een normale gang van zaken is.

Google is namelijk wel langs geweest bij het bedrijf waar ik werk om binnen foto's te maken voor dat Google Streetview inpandig. Maar of daar voor betaald is is mij onbekend.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-11 23:56

Rmg

Dat vage verhaal van haar moeder heb je niets aan, het is echt zo'n "google ja ofzo ik weet het niet precies verhaal"

Wat staat er op zijn kaartje, lijkt me wel een belangrijke volgende stap.

Iemand van google heeft, lijkt mij, ook wel een 3g kaart in zn tablet :X

Klinkt als een of andere SEO / 'Website optimalisatie' "bedrijfje" waarvan je binnenkort een factuur krijgt voor het op google maps zetten van foto's van jullie bedrijf oid

[ Voor 15% gewijzigd door Rmg op 24-09-2014 13:19 ]

• Asitis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-11 14:12

Asitis

Dus.

Ik zie dit wel gebeuren als ondernemer hoor. Google besteed veel diensten uit aan andere ondernemers, zoals fotografen om inhuis-streetview fotografie te doen. Die mensen kunnen een cursus doen bij Google waarna ze Google-certified zijn om dergelijke foto's te maken. Zij mogen dan ook 'namens Google' handelen.

Dergelijke bedrijfjes kijken/kopen vaak info van de KVK zoals nieuw ingeschreven adressen. Wss staat het ondernemingsadres op het adres van haar moeder (is vaak zo bij startende bedrijven), en rijdt die meneer rondjes om bij alle startende bedrijven z'n verhaal te doen.

Die 300,- is ook geen raar bedrag, veel fotografen die dit voor Google doen (ken er een paar) vragen ook een dergelijk tarief.

Al met al, ik denk, aluhoedjes terug in de kast, meneer bellen via z'n visitekaartje en vertellen dat zijn manier van zichzelf in de markt zetten niet erg beleefd is en vreemd overkomt. Want dat doet het wel..

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:50
Klinkt trouwens als wat in de film 'the internship' gebeurt, misschien is dit echt? Of een scam opgezet nav de film... in de film gaan mensen die bij google een baan kunnen krijgen, ook bedrijven/zaken langs om contracten te verkrijgen voor google.

• Gmount
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19-11 22:59

Gmount

Ecorunner lid

En de baas van die meneer had niet genoeg geld voor een deftig 4G abbo? Lijkt me niet echt moeilijk als je google bent.

misschien nog dit:
Klinkt als een of andere SEO / 'Website optimalisatie' "bedrijfje" waarvan je binnenkort een factuur krijgt voor het op google maps zetten van foto's van jullie bedrijf oid
een bedrijfje dat zich voordoet als google en vervolgens voor een veels te hoge prijs foto's aan je verkoopt.

1900Km/L! || i7 6700K @ 4,6 GHz | NZXT Kraken X61 | MSI GTX 970 @ 1,48 GHz | 8 GB DDR4| Bitfenix Aegis yellow

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32
Ik ken ook een fotograaf die nu opzoek is naar bedrijven om te fotograveren voor Google. Google biedt daarvoor cursussen aan en dan kan je een gecertificeerde bedrijven fotograaf voor Google worden. Maar daarvoor gaat die niet ongevraagd naar binnen om foto's te maken bij bedrijven.

Maar zo lang geen afspraak is gemaakt (op papier of mondeling) voor die 300euro deze niet betalen.

• Asitis

Asitis

Dus.

Jongens, het is een ófferte.. Geen factuur.

• bakbaard
Dank voor de reacties allemaal. Ik ga in ieder geval dat wachtwoord veranderen en even vetellen dat het niet zo handig is om iedereen maar toegang te geven. Dan ga ik ook even dat kaartje bekijken en kijken of Google het kan bevestigen dat dit allemaal klopt. Er is gelukkig nog niets betaald of toegezegd en verder is er weinig informatie afgegeven, dus ik hoop dat het met een sisser afloopt.

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Exact: zowieso die 300 euro niet betalen.
Misschien wordt het ook tijd dat we de mensen wat gaan opvoeden. Nooit iemand binnenlaten die je vreemd is, tenzij aangekondigd.

Leuk dat hij een naam weet, maar die staat tegenwoordig overal: Linkedin, FB, Tweeter, ..

Verwijderd

Een kleine ondernemer probeert gewoon eerlijk z'n geld te verdienen en wordt hier gelijk als grootste boeman aan het kruis genageld. :X

• Asitis

Asitis

Dus.

En, zoals ik al zei, in het KVK register. Komop mensen, zo raar is dit niet :P

• Asitis

Asitis

Dus.

Verwijderd schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:27:
Een kleine ondernemer probeert gewoon eerlijk z'n geld te verdienen en wordt hier gelijk als grootste boeman aan het kruis genageld. :X
Dit ja. Doe die aluhoedjes maar weg ;)
Toegegeven, tis niet heel professioneel van 'm, maar waarschijnlijk is het ook nog geen ervaren ondernemer en probeert ie ook maar wat.

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:05
Door zichzelf als Google uit te geven?

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Niet betalen en je wifi-wachtwoord veranderen.

[ Voor 14% gewijzigd door Frozen op 24-09-2014 13:35 ]

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-11 09:02
Scam of geen scam.

Meneer had met dochter in gesprek moeten gaan en niet met moeders (die niet de eigenaresse is).
Dus een afspraak moeten maken of later terug komen.

Onproffessioneel en dus bij deze in mijn ogen direct afgeschreven.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ryan_ schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:29:
[...]

Door zichzelf als Google uit te geven?
Wat als hij het volgende zei:

"Ja goedendag mevrouw, ik ben voor Google....."

Of

"Ja goedendag mevrouw, ik ben van Google...."

1 woord, groot verschil ;-)

/edit
En vaak horen mensen, goedendag, ik ....Google en de link is gelegd dat hij van google is.

[ Voor 13% gewijzigd door Vorkie op 24-09-2014 13:33 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Asitis schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:28:
Toegegeven, tis niet heel professioneel van 'm, maar waarschijnlijk is het ook nog geen ervaren ondernemer en probeert ie ook maar wat.
Jezelf de deur en het Wifi netwerk inlullen gaat een stuk verder dan gebrek aan professionalisme. het misbruik maken van n00bs/ouderen is dat ook.

Dat heeft niets met aluhoedjes te maken, alles met mensen leren na te denken, zowel ondernemers als klanten. Een dergelijke gast zou zich bij mij niet meer hoeven te melden.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-10 10:32

garriej

Ik las ondertieten.

Vorkie schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:31:
[...]

Wat als hij het volgende zei:

"Ja goedendag mevrouw, ik ben voor Google....."

Of

"Ja goedendag mevrouw, ik ben van Google...."

1 woord, groot verschil ;-)
Het kan ook nog geweest zijn "goedemiddag ik ben "naam" van bedrijf x en ik maak foto's voor google streetview(?)"

dit komt volkomen onverwachts voor moeders en die hoort alleen maar google.

Dat deze meneer niet netjes handelt en op die manier toegang krijgt tot het netwerk is natuurlijk niet helemaal zuiver.

Het kan een scam zijn, het kan ook geen scam zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door garriej op 24-09-2014 13:35 ]

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-11 14:52

Gast1981

room with a moose!

Asitis schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:28:
[...]
Ook al is het legitiem wat hij doet, de werkwijze is natuurlijk compleet ruk...
Wifi wachtwoord vragen? Wtf?
En idd, waarom niet even afspraak maken met de eigenaar?

En offerte... tja, ik heb regelmatig spookfacturen gezien van zelfstandige ondernemers. Zien er levensecht uit en als je mazzel hebt staat inderdaad ergens in kleine letters dat het een offerte is en geen factuur. Dieptrieste werkwijze.

Prima dat TS zijn twijfels heeft en hier navraag doet. Legitiem of niet, een rare gang van zaken dit.

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-11 11:01
Fotograaf even opzoeken bij Google :

https://www.google.nl/int...businessview/get-started/

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-10 23:58

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

garriej schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:34:
[...]

Het kan ook nog geweest zijn "goedemiddag ik ben "naam" van bedrijf x en ik maak foto's voor google streetview(?)"

dit komt volkomen onverwachts voor moeders en die hoort alleen maar google.
Dat kan ook. Maar dan is het nog vreemd dat hij een vette rekening op tafel legt bij moeders.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-11 22:35
Frozen schreef op woensdag 24 september 2014 @ 13:34:
[...]

Dat kan ook. Maar dan is het nog vreemd dat hij een vette rekening op tafel legt bij moeders.
Er staat toch echt offerte in de openingspost..

Denk niet dat hier sprake is van een scam, maar de manier van handelen verdiend idd niet de schoonheidsprijs.

• bakbaard
Ik heb nog eens met moeders gesproken en het lijkt toch gewoon om een onhandige fotograaf te gaan die niet van maar voor Google is. Toch vreemd dat hij dan een WiFi wachtwoord nodig heeft.

@mercapto: Dank! Daar staat inderdaad zijn naam tussen. Het mysterie lijkt opgelost te zijn 8)

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
alsnog even het wachtwoord aanpassen, en eventueel zelf een belletje doen naar hem dat je niet gediend bent met zijn manier van binnenlullen, en dat ie de volgende keer even niet alleen het adres en de naam maar ook de contactgegevens moet opzoeken en een afspraak maken voordat ie aan de deur verschijnt.

Basisbeleefdheid van hem ook: als de zaakvoerder/-ster niet aanwezig is, dan vraag je of je een afspraak kunt maken ("wanneer kan ik dan eventueel terug langskomen?" kost je geen minuut tijd), en/of je contactgegevens krijgt om zulke afspraak te kunnen maken.
en je laat alsnog je kaartje+ ev. wat uitleg achter bij de persoon die de deur opendeed...

[ Voor 36% gewijzigd door soulrider op 24-09-2014 13:43 ]

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-10 01:52

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Waarschijnlijk heeft ie gelijk ff wat foto's via WiFi geupload? Los van het feit dat die fotograaf fouten gemaakt heeft vind ik het ook wel bizar dat mensen zo makkelijk hun WiFi wachtwoord afstaan. Hoezo privacy?

Verwijderd

Kan me voorstellen dat je als startende ondernemer niet direct een 3G/4G abonnement als investering wilt maken (al zou ik dat wel doen) en dan dus als je iets op internet wil laten zien even vriendelijk vraagt of je gebruik mag maken van de wifi (welke altijd wel aanwezig is). Niet direct professioneel, maar wel te begrijpen.

Beetje vriendelijkheid, begrip en omgangsnorm mag er ook wel bij. Eerste wat mensen doen die bij mij op bezoek komen is om het wifi wachtwoord vragen, dus zo gek is dat ook weer niet.

Als ik de stemming van sommige mensen hier een beetje proef moet je al je wachtwoorden gaan wijzigen en aangifte doen op het moment dat de buurvrouw om een kopje suiker komt vragen. Een beetje oppassen met wat je doet en opletten voor social engineering is natuurlijk wel nodig, maar gelijk op tilt slaan wanneer iemand even gebruik maakt van je wifi (met hele legitieme redenen) is het andere uiterste.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
bezoek zijn meestal mensen die je kent en meestal ook vertrouwt,
geen wildvreemden die plots aan je deur staan en zich binnenlullen.

Die onbekende fotograaf zou bij mij pech hebben, de buurman of -vrouw die even wilt internetten via mijn verbinding omdat die van haar eruit ligt en ze bv dringend mailtjes moet kunnen nakijken kan gerust op begrip rekenen.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

En daar staat dan
Stap 1
Contact

Neem contact op met een door Google erkende vertrouwde fotograaf of een vertrouwd bureau.
Da's net effe iets anders dan "er zal ongevraagd iemand aan uw deur komen die zich uw pand en wifi-netwerk inlult..." ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Case closed, maar aangezien dit in BV staat moet ik dit toch nog even kwijt.
of om malware op het netwerk te zetten, en zo op een later moment schade aan te richten. Waar zou ik sporen van malware kunnen vinden als dat de intentie was?
Altijd weer die filmscenario's.. bijzonder inefficiente manier om willekeurige mensen te infecteren met malware. Tenzij je netwerk vol zit met concurrentiegevoelige informatie die duizenden euros waard is of je bedrijf in een 'interessante' markt zit acht ik dit scenario niet reeel.
Pagina: 1