Toon posts:

Mijn eerste Macbook -Pro Retina 13inch 2014- en wat vragen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds gister ben ik in het bezit van een macbook pro retina. Dit is mijn eerste Macbook en ervaring met OS X (10.9,5) dus alles in compleet nieuw en wennen. Hiervoor had ik verschillende windows apparaten waar onder een Acer Iconia w700 welke ik van de hand wil doen. Ook een iphone oid heb ik nooit gehad dus het is even een sprong in het diepe. ;)

Vergeef mij als deze vragen dan ook wat stom zijn. :o 8)7

1. Bij het voor het eerst opstarten en installeren liep niet alles even vloeiend en lekker had ik het idee, ook met mijn hotmail account aanmaken moest hij flink aan het werk terwijl gmail account zo geregeld was. Nu dat hij er een nachtje over geslapen heeft loopt hij als een zonnetje en was het -hoop ik- eenmalig. Herkenbaar?

2. Hoe kan ik er voorzorgen dat ik hogere resolutie youtube filmpjes in safari kan bekijken? Nu is er alleen de mogelijkheid tot 720p. Zelfde geldt voor het afspelen van Netflix in safari? Beide lukt in Chrome allemaal wel.

3. Bij energie verbruik zie ik dat het programma 'Garage Band' (geen idee nog wat het is en niets mee gedaan) constant veel energie verbruikt terwijl het programma nog niet is gebruikt. Ik kom er niet uit waarom dat is. Enig idee?

En dan komt nu waarschijnlijk mijn allerbeste vraag!!

4. Hebben jullie goede tips (boek, filmpjes, websites maakt niet uit) waarin een OS X beginneling een beetje wegwijs wordt gemaakt? Ik heb het toch iets meer nodig dan gedacht. :D

• ankhie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 11:55

ankhie

Co-founder bij Mobile2Morrow

Gefeliciteerd met je aankoop ;)

1. Dat zal waarschijnlijk spotlight zijn die alles aan het indexeren was om snel toegang tot je bestanden te krijgen. De spotlight search krijg je door CMD+Spatie te drukken. Kan je alles in je Mac opzoeken, erg prettig.

2. Dit probleem herken ik niet, ik krijg overal de optie tot 1080p of 4k als ik naar youtube ga. Werk dan zelf wel met een rMBP 15" met 4K monitor aangesloten, maar toch.

3. Staat het GarageBand icon in je dock? En staat er een soort van lichtje onder? Want dan zie je dat hij actief is. Je kan ook in Activity Manager/Activiteitenweergave kijken wat die allemaal aan het doen is. Dat kan je gewoon via spotlight (zie punt 1) en dan Act intypen, vult hij zelf als het goed is dat aan. Anders kan je het vinden in de Finder onder Applicaties --> Hulpprogramma's (of Utilities). Garageband is overigens een programma op muziek mee op te nemen, best geinig als je into muziek maken bent.

4. Er zijn er verschillende. MacMiep hheb je, je hebt ook http://www.appletips.nl/cat/mac-os-x/ waar allemaal tips opstaan.

Mijn eigen ervaring is dat OS X een leercurve voor normaal gebruik van een paar dagen heeft en je daarna al op WIndows aan het zoeken bent van hoe en wat :)

Verwijderd

Topicstarter
1. aha! Heb er vandaag in elk geval geen last meer van inderdaad.

2. Hopelijk heeft iemand anders hier een makkelijk antwoord op dan! :-)

3. Ja klopt! Ik heb het nu ook op kunnen lossen bedankt!

4. Thanks voor de tips, ik ga er mee aan de slag.

• ydgy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-10 14:31
2. Weet je zeker dat de video's beschikbaar zijn in 1080p?

Heb het er namelijk nog nooit van gehoord, dat de mbp dat niet automatisch doet. Wat je zou kunnen proberen is je instellingen van je Youtube account of de instellingen op je Google account aan te passen zodat die altijd in HD kwaliteit streamt.

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 14:24
Ik had precies het zelfde. Toen ik eenmaal flash geïnstalleerd had kon ik wel 1080p etc.

afgelopen week flash weer helemaal verwijderd en toen kon ik nog wel 1080p etc instellen.

Verwijderd

Topicstarter
ja zeker weten dit filmpje bijvoorbeeld YouTube: COSTA RICA IN 4K 60fps (ULTRA HD) w/ Freefly Movi pakt in Chrome de aller hoogste resolutie (prachtig overigens!) en in Safari slechts 720p beide zelfde youtube account.

Flash heb ik niet geïnstalleerd! ga even kijken of dat de oplossing is!

Verwijderd

Topicstarter
Top sweebee! Het is gelukt :-)

• king_dude
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Tip: gebruik geen Flash, maar HTML5 voor het afspelen van youtube filmpjes.
Dit scheelt veel in energieverbruik.

YouTube: YouTube

• bartmau93
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 15:53
Ik had ook exact hetzelfde probleem met Safari (Vraag 2) en toen ik mijn Mac had geüpdatet en herstart had werkte alles.

• Nabje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-06 03:08
Nummer 4. Tip is gewoon uitproberen en ontdekken.
Je gaat je verbazen hoe snel je het gaat leren en hoe makkelijk het gaat (beetje de reden waarom ik nooit naar windows terug ga).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips! Ik voel mij vandaag al een stuk vertrouwder met mijn macbook dan op dag 1. Het zijn vooral de simpele handelingen die anders zijn waardoor je een beetje de weg kwijtraakt. Maar dat scherm.. wauw!

HTML5 zal ik zo eens proberen.
Pagina: 1