Nieuwe desktop voor WOW die komende 3 jaar mee kan.

Pagina: 1
Acties:

• hulkie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 19:22
Hallo mede tweakers,

Deze leek kan wel wat professioneel advies gebruiken! Daarom zou ik het waarderen als jullie me kunnen helpen bij de aanschaf van een nieuwe pc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn huidige pc is inmiddels 4 jaar oud en is toe aan vervanging. Ik zoek een pc waar wow WoD zeer goed op zal draaien. Daarnaast heb ik niet hele hoge eisen, het hoeft dus geen high end systeem te worden. Ik vind het wel fijn als ik er weer ongeveer 4 jaar mee vooruit kan, ook voor andere nieuwere spellen. Ik heb geen systeem nodig dat goed is voor overclocken, ook ga ik er zeer waarschijnlijk geen onderdelen vervangen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil niet zo veel geld uitgeven aan dit systeem. Mijn vorige PC via tweakers kostte rond de 1000 euro, dat mag dit keer best lager als dat mogelijk is. Ik zag in een ander topic een systeem staan van rond de 600 euro. Dit heb ik als basis gebruikt voor mijn systeem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn vriendin heeft een hekel aan computers dus heb ik destijds een kast gekocht die stil is en niet al te lelijk. Volgens mij voldoet de voeding van die PC ook nog steeds voor een nieuwe setup. Deze twee onderdelen wil ik als het mogelijk is graag meenemen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R3 (Wit)€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Toetsenbord, muis en monitor hou ik ook.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik lees overal dat een SSD wel fijn is, die wil ik dus hebben. Voor wat extra opslag heb ik een random HDD erbij gezocht van 3TB. Ik zou waarschijnlijk ook prima uit de voeten kunnen met 2TB.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur voor merk, al lees ik dat een Intel chip de laatste tijd wel de voorkeur geniet.
Volgens mij heb ik aan een i5 meer dan genoeg. Verder laat ik me graag door jullie adviseren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het moet dus een stille en niet te lelijke pc zijn, daarom hoop ik dat mijn huidige kast mee kan. Ook wil ik mijn tv/ 5.1 setje op mijn computer kunnen aansluiten (zodat ik films/ muziek vanaf mijn pc kan streamen naar de tv/5.1 set). Heb ik hier een extra netwerkkaart voor nodig?

Ik wil hem zelf in elkaar zetten als dat voor een leek inderdaad zo makkelijk is als iedereen zegt. Heb ik hier nog extra snoertjes/ gereedschap voor nodig?

Ga je overklokken?
Ik ga zeer zeker niet overclocken, ook hoef ik geen pc dat geschikt is voor toekomstige onderdelen. Het verleden wijst uit dat ik hier toch niks mee doe.

Dit is het systeem waar ik voor nu vanuit ga:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4440 Boxed€ 154,90€ 154,90
1ASRock B85M Pro4€ 55,-€ 55,-
1Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost€ 159,90€ 159,90
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 105,90€ 105,90
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,95€ 67,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,50€ 90,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 634,15

Kortom: passen de nieuwe onderdelen in mijn oude kast en is de voeding goed genoeg voor het nieuwe speelgoed? Matchen de losse onderdelen? Kan ik dit als leek inderdaad in elkaar zetten?

Ik hoop dat mijn wensen op deze manier duidelijk genoeg uiteen gezet zijn zodat jullie mij een goed advies kunnen geven!

Groet en alvast bedankt!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:18
World of Warcraft leunt vooral op CPU kracht en niet zo zeer op GPU kracht. Je hebt voor een al wat oudere i5 gekozen die inmiddels een 'refresh' heeft gekregen in de vorm van de 4460. Voor World of Warcraft zou ik in dit geval niet besparen op CPU kracht en dus voor een pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed gaan.

Toevallig in je oude systeem ook een after-market CPU koeler gebruikt? Grote kans dat je deze gewoon mee kan nemen naar het nieuwe systeem.

In het algemeen draait World of Warcraft wel iets vlotter op een NVIDIA GPU in plaats van een AMD GPU, maar door het schare aanbod in dezelfde prijscategorie voor een NVIDIA GPU is de AMD een goede kaart.

Een 3TB HDD is wellicht wat veel, zeker als je dan ook nog een duurdere pakt die volgens mij eerder voor een NAS/Server systeem is bedoeld in plaats van een desktop systeem, correct me if I am wrong.

Voor de rest, het moederbord is prima, maar zou je toch een moederbord willen die iets meer uitgebreid is dan is de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 of pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO ook een prima keuze.

Over het meenemen van je oude voeding zou ik je geen advies kunnen geven, maar volgens mij is het al een vrij oude voeding en kan het vervangen geen kwaad?

Dan kom je op een lijstje als dit uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,85€ 169,85
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,95€ 66,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 624,15

https://ko-fi.com/apart

• hulkie
Apart schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:03:
World of Warcraft leunt vooral op CPU kracht en niet zo zeer op GPU kracht. Je hebt voor een al wat oudere i5 gekozen die inmiddels een 'refresh' heeft gekregen in de vorm van de 4460. Voor World of Warcraft zou ik in dit geval niet besparen op CPU kracht en dus voor een pricewatch: Intel Core i5-4590 Boxed gaan.
Goede tip, dank je wel!
Toevallig in je oude systeem ook een after-market CPU koeler gebruikt? Grote kans dat je deze gewoon mee kan nemen naar het nieuwe systeem.
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-

Kan ik deze hergebruiken denk je?
In het algemeen draait World of Warcraft wel iets vlotter op een NVIDIA GPU in plaats van een AMD GPU, maar door het schare aanbod in dezelfde prijscategorie voor een NVIDIA GPU is de AMD een goede kaart.
Een maatje van zegt dat ik voor een andere GPU moet gaan, namelijk deze:
1Gigabyte GV-R927XOC-4GD€ 191,49€ 191,49

Is dit inderdaad veel en veel beter, of denken jullie daar anders over?
Een 3TB HDD is wellicht wat veel, zeker als je dan ook nog een duurdere pakt die volgens mij eerder voor een NAS/Server systeem is bedoeld in plaats van een desktop systeem, correct me if I am wrong.
Degene die jij nu hebt genomen lijkt me inderdaad helemaal prima! Scheelt ook weer wat euro's!
Voor de rest, het moederbord is prima, maar zou je toch een moederbord willen die iets meer uitgebreid is dan is de pricewatch: Gigabyte G1.Sniper B5 of pricewatch: MSI H97 GUARD-PRO ook een prima keuze.
Heb ik een moederbord nodig dat iets meer uitgebreid is als ik niks nieuws erin wil pluggen in de toekomst en niet wil overclocken? (misschien een domme vraag, maar ik ben een no-no op dit gebied)

Daarnaast nog steeds de vraag of oude kast en voeding afdoende zijn. Een voeding moet toch wel lang meegaan of niet?

Verwijderd

Die 7950 is een 280, dus die 270x is van mindere kracht. Maar misschien kan je wel een Nv kaartje 2e hands op de kop tikken? Staat een hoop te koop!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:32

br00ky

Moderator Harde Waren
hulkie schreef op woensdag 24 september 2014 @ 15:26:
[...]

Goede tip, dank je wel!

[...]

Kan ik deze hergebruiken denk je?
Zeker.
[...]

Een maatje van zegt dat ik voor een andere GPU moet gaan, namelijk deze:
1Gigabyte GV-R927XOC-4GD€ 191,49€ 191,49

Is dit inderdaad veel en veel beter, of denken jullie daar anders over?
Yep, helemaal eens met merryb.
Heb ik een moederbord nodig dat iets meer uitgebreid is als ik niks nieuws erin wil pluggen in de toekomst en niet wil overclocken? (misschien een domme vraag, maar ik ben een no-no op dit gebied)
Overklokken kan op die andere borden ook niet, dus dat is sowieso geen issue. Op zich heb je de andere opties misschien ook niet nodig. De B85M is wat dat betreft gewoon een compleet bord, maar het kan luxer, en dan kost het ook meer. Tientje hier, tientje daar, zolang het binnen je budget past is dat natuurlijk helemaal prima, maar let er wel op!
Daarnaast nog steeds de vraag of oude kast en voeding afdoende zijn. Een voeding moet toch wel lang meegaan of niet?
Je voeding niet heel slecht, maar hoe oud is die? Je case kan sowieso mee natuurlijk

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
WoW op ultra en hoge resolutie trekt anders aardig aan de GPU, ik zou voor een GTX970 gaan, zijn net uit.
Die in combo met een snelle i5 en SSD kan zo weer jaaaaaren mee.

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

WoW is toch vooral de CPU, nee?

Nu, je wil een R9 270X halen voor 190 euro, terwijl je voor 160 euro een 7950 Boost kan krijgen (=R9 280). Nu zijn de prestaties op het moment vrij gelijk, alleen is de 7950 30 goedkoper en met 3GB VRAM meer toekomstgericht dan de 2GB VRAM van de 270X:
pricewatch: Sapphire Radeon HD 7950 3GB GDDR5 With Boost

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:17
@ TS idd neem de Sapphire HD7950 3GB Boost is een TOP kaart voor die € 159,90 ( incl. porto ! )

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-03 17:18
De 270x heeft weliswaar 4 GB, en nu zou je nog kunnen denken dat 4 GB meer is dan de 3 van de 7950. maar de 270x gaat toch al power tekort komen als die meer dan 2 a 3 GB geheugen gaat gebruiken, dus daar moet je in dit geval niet naar kijken.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:44
Ik heb dezelfde voeding, al bijna 7 jaar en nooit problemen mee gehad. Blijf hem ook nog lekker gebruiken. Snap niet zo goed waarom mensen hier vinden dat ouderdom de voedingskwaliteit beïnvloedt. Goed de fan schoonhouden met een stofzuiger en verder kan er weinig aan kapot lijkt me.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03:18
DeNachtwacht schreef op woensdag 24 september 2014 @ 21:08:
Ik heb dezelfde voeding, al bijna 7 jaar en nooit problemen mee gehad. Blijf hem ook nog lekker gebruiken. Snap niet zo goed waarom mensen hier vinden dat ouderdom de voedingskwaliteit beïnvloedt. Goed de fan schoonhouden met een stofzuiger en verder kan er weinig aan kapot lijkt me.
Het probleem van oudere voedingen is volgens mij namelijk dat ze minder efficient worden, heb je in 2007 een 80PLUS Bronze voeding gekocht, dan is de kans groot dat hij nu niet meer 80PLUS Bronze zou worden gecertificieerd en dat merk je dan weer een klein beetje op je stroomrekening als je die zelf betaald.

https://ko-fi.com/apart

• DeNachtwacht
ja. eens. maar dat is dus op jaarbasis een paar centen tot max een paar euro. Een beetje econoom ziet dat een nieuwe degelijke voeding (a +/- €75) toch niet heel snel is terug verdiend...

Mijn stelling is altijd een goede voeding+kast koop je omdat je daar 10 tot 15 jaar plezier van kan hebben.

• hulkie
Allen,

Bedankt voor de reacties tot dusver!

Qua videokaart kan ik dus het beste gaan voor de 7950. Ik heb de goedkopere 2TB HD gepakt en het iets betere MoBo. Deze zaken samen met mijn oude spullen (case, voeding, extra cooler) zouden een mooie nieuwe pc moeten opleveren voor die een aantal jaartjes mee kan.

1. Ziet dit er goed uit, of is er een onderdeel die echt beter kan gezien mijn wensen?
2. Mis ik nu nog iets?
3. Past alles in/ bij elkaar?
4. Moet ik nog extra snoeren/ pasta gereedschap hebben om dit zelf in elkaar te zetten?

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R3 (Wit)€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Silent Pro M600€ 0,-€ 0,-
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 169,85€ 169,85
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 66,95€ 66,95
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,-€ 69,-

Wederom bedankt voor jullie input!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

1) Het zier goed uit :)
2) Je mist volgens mij niks :)
3) Bordje past in kast, PSU is sterk genoeg, koeler kan erop, SSD en HDD passen, genoeg ruimte voor de GPU... ik ben er wel zeker van dat het gaat passen :)
4) Je bordje komt met 2 SATA kabels, dus eentje voor je HDD en SSD. Gereedschap: een schroevendraaier voldoet :) Koelpasta, als je die niet meer hebt van de koeler moet je nieuwe bestellen. Oude koelpasta moet je van de koeler verwijderen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• hulkie
MK1998NL schreef op zondag 28 september 2014 @ 09:20:
3) Bordje past in kast, PSU is sterk genoeg, koeler kan erop, SSD en HDD passen, genoeg ruimte voor de GPU... ik ben er wel zeker van dat het gaat passen :)
4) Je bordje komt met 2 SATA kabels, dus eentje voor je HDD en SSD. Gereedschap: een schroevendraaier voldoet :) Koelpasta, als je die niet meer hebt van de koeler moet je nieuwe bestellen. Oude koelpasta moet je van de koeler verwijderen.
Duidelijk! Heel fijn, bedankt voor de antwoorden!

Ik heb nu nog één vraag: Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn pc aansluit op de 5.1 set en mijn tv? Ik wil films en muziek kunnen afspelen op mijn tv met fatsoenlijk geluid en beeld op mijn tv. Ik zat zelf te denken aan een netwerk kabeltje (heb ik dan een extra netwerkkaart nodig?), maar misschien zijn er wel veel betere opties.

• DeNachtwacht
Ik neem even aan dat je een 5.1 setje hebt en dat de tv hier los van staat.
hdmi kabel naar de tv, optische kabel naar de 5.1 set en klaar.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 22:19
DeNachtwacht schreef op zondag 28 september 2014 @ 18:30:
Ik neem even aan dat je een 5.1 setje hebt en dat de tv hier los van staat.
hdmi kabel naar de tv, optische kabel naar de 5.1 set en klaar.
Geheel afhankelijk van wat de TS heeft staan. Als hij een nieuwere 5.1 set heeft staan (kant en klaar of losse versterker + boxen), heb je kans dat hij HDMI kan doorlussen via de versterker.

Of misschien heeft hij wel een Smart TV met netwerkaansluiting en ingebouwde mediaspeler (Heeft mijn nieuwere Sony Bravia tv bv). Dan moet je een optische kabel vanaf de tv naar de set/versterker doen.

Handig is dus al TS even meld welke TV en set/versterker hij heeft staan.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• hulkie
Harman Kardon 5.1 set die op dit moment al aangesloten is met optische kabel naar mijn relatief oude Samsung tv van 34". Niks fancy's aan!

De 5.1 set heeft tonnen aan aansluit mogelijkheden, de tv relatief beperkt (2,5 jaar oud inmiddels en toen al geen nieuw model. Ik kan nu niet zo snel vinden welke het is)

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-03 21:53

hmr

MK1998NL schreef op zondag 28 september 2014 @ 09:20:
Ben het hier volledig mee eens Hulkie. Het is wat mij betreft een prima setup waar je WoW (in normale reso's) goed op kunt draaien. Mocht je niet willen multiboxen op 5 monitoren, dan kom je hier prima mee vooruit! Vooral de tip om niet te besparen op je CPU is een goede! :D

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-03 22:19
hulkie schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 20:52:
Harman Kardon 5.1 set die op dit moment al aangesloten is met optische kabel naar mijn relatief oude Samsung tv van 34". Niks fancy's aan!

De 5.1 set heeft tonnen aan aansluit mogelijkheden, de tv relatief beperkt (2,5 jaar oud inmiddels en toen al geen nieuw model. Ik kan nu niet zo snel vinden welke het is)
Er van uit gaande dat je TV wel HDMI heeft. Zou ik van je pc naar je versterker gaan en dan je HDMI out naar je TV. Dit betekend geen aparte kabels voor geluid alles loopt dan via HDMI

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

Pagina: 1