Anoniem: 580840

Topicstarter
Beste iedereen,

Volgende maand onderga ik een noodzakelijke borstwandoperatie en zal hierdoor niet kunnen werken voor ongeveer vier weken. Wat ik mij afvraag is of ik recht heb op doorbetaling. De operatie is voor mij noodzakelijk alleen valt de revalidatie dan ook onder ziek zijn? Ik heb de arbeidsvoorwaarden erbij gehaald alleen weet niet zo goed waar ik moet zoeken :? . Heeft iemand hier ervaring mee? Al bel ik mijn werk op en hier open bij hun over vraag ben ik bang dat zei daar van gaan profiteren. Het gaat hier trouwens om een contract van 20-uur en ben 22 jaar oud, bijbaan naast mijn studie (wel vaste bijbaan). Al zou iemand mij een beetje de goede kant uit kunnen helpen zou dat heel fijn zijn _/-\o_ .

Mvg,
Motiv

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

St@m

@ Your Service

Volgens mij ga je gewoon de ziektewet in.. Geen borstwandoperatie gehad, maar wel verschillende knie-operaties. Kun je wel aan het werk tijdens je revalidatie is het wel zo netjes om dit ook gewoon te doen. Voor een kruisband reconstructie staat ook 6 maanden revalideren :+ maar ze geven in het ziekenhuis wel aan hoe lang je niet kan werken (kruisbandreconstructie = 6 weken volgens mij, ik was met een week of 3 wel weer aan het werk). Dit doorgeven aan je baas.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Arthas
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 07:47
Je hebt een 20-uur contract en die 20 uur wordt gewoon doorbetaald onder de ziektewet. Revalidatie valt hier ook onder, al kan het zijn dat de arbo-arts gaat vragen om voor een minder aantal uren per week beschikbaar te zijn. Dit is natuurlijk in overleg met de werkgever en werknemer.

Je zult het sowieso bij de werkgever moeten melden dat je die operatie zal ondergaan. Edit: Ik bedoel dus dat je niet beschikbaar zult zijn. Niet dat je van de een op de andere dag ineens niet op komt dagen

[ Voor 15% gewijzigd door Arthas op 24-09-2014 11:36 . Reden: aanvulling na mcDavid's opmerking ]

"A person ignorant of the possibility of failure can be a halfbrick in the path of the bicycle of history" - Terry Pratchett

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:41
Anoniem: 580840 schreef op woensdag 24 september 2014 @ 11:01:
Beste iedereen,

Volgende maand onderga ik een noodzakelijke borstwandoperatie en zal hierdoor niet kunnen werken voor ongeveer vier weken. Wat ik mij afvraag is of ik recht heb op doorbetaling. De operatie is voor mij noodzakelijk alleen valt de revalidatie dan ook onder ziek zijn? Ik heb de arbeidsvoorwaarden erbij gehaald alleen weet niet zo goed waar ik moet zoeken :? . Heeft iemand hier ervaring mee? Al bel ik mijn werk op en hier open bij hun over vraag ben ik bang dat zei daar van gaan profiteren. Het gaat hier trouwens om een contract van 20-uur en ben 22 jaar oud, bijbaan naast mijn studie (wel vaste bijbaan). Al zou iemand mij een beetje de goede kant uit kunnen helpen zou dat heel fijn zijn _/-\o_ .

Mvg,
Motiv
Meestal na een operatie staat een bepaalde tijd vast voor de revaldatie periode.
Die is bekend bij het ziekenhuis en staat meestal in het foldertje wat je ontvangt bij informatie na een operatie.

Maar je moet natuurlijk wel luisteren naar doktersadvies, zegt die 4 weken in bed blijven liggen. is dit dan uiteraard ook een vereiste.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
valt de revalidatie dan ook onder ziek zijn?
De wet kent het concept "ziek zijn" eigenlijk niet. Het draait om "arbeids(on)geschiktheid" en als je aan het revalideren bent dan kan het heel goed zijn dat je (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt bent. Dat ligt dus zowel aan de medische toestand alswel aan de aard van de werkzaamheden.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
Arthas schreef op woensdag 24 september 2014 @ 11:07:

Je zult het sowieso bij de werkgever moeten melden dat je die operatie zal ondergaan.
Volgens mij hoeft dit niet eens. Je werkgever hoeft alleen te weten dat je ivm medische redenen niet in staat bent werk uit te voeren. De enige die recht heeft op inzicht in jouw medische gegevens is de bedrijfsarts. Je werkgever of arbo/verzuimdiensten hebben daar niets mee te maken.

Los daarvan kun je er natuurlijk wel zelf voor kiezen om je werkgever te vertellen wat er aan de hand is, en dat lijkt me in dit geval ook niet bezwaarlijk ofzo.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12

Het gaat hier trouwens om een contract van 20-uur en ben 22 jaar oud, bijbaan naast mijn studie (wel vaste bijbaan). Al zou iemand mij een beetje de goede kant uit kunnen helpen zou dat heel fijn zijn _/-\o_ .
Je medische details zijn niet direct van belang.

Als je een contract hebt voor een vast aantal uren, krijg je gewoon loon doorbetaald bij ziekte. Je werkgever kan een arbo-arts inschakelen om te kijken wanneer je weer kunt werken. Als je voor revalidatie na een operatie onder behandeling van een andere arts bent, hoef je je niet zoveel voor te stellen van die controle. De arboarts rapporteert dan gewoon dat je nog aan het revalideren bent en nog niet kunt werken.

Anoniem: 580840

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor de snelle reacties iedereen. Hiermee kan ik aan de slag zal het even voorleggen bij de werkgever en dan komt het vast wel goed.

• Pluizel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-08-2023
Hoe zit het dan eigenlijk als je een niet-noodzakelijke ingreep laat verrichten? Bijvoorbeeld een onnodige borstvergroting, of een facelift of iets anders puur cosmetisch. Moet je werkgever dat gewoon pikken of moet je daar toch echt verlof voor opnemen?
En dan alleen voor de ziekenhuisdagen, of ook voor de herstelperiode daarna?

Dat klinkt raar en dat is het ook

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-06 13:12
Grijs gebied, op het eerste oog zou je waarschijnlijk wel loondoorbetaling kunnen krijgen. Het ondergaan van een dergelijke ingreep is misschien wel en misschien geen opzettelijk veroorzaakte arbeidsongeschiktheid.

http://mens-en-gezondheid...-cosmetische-ingreep.html

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik ben gewend dat je voor niet-medisch noodzakelijke ingrepen verlof moet opnemen, zowel voor de ziekenhuisdagen, als voor de te verwachten herstelperiode waarin je nog arbeidsongeschikt bent. Komt hieruit een niet-verwachtte arbeidsongeschikheid voort (bijv. vanwege complicaties), dan is deze wel voor de baas.

Eigenlijk dus precies wat er in die link staat ;) (had eerst geschreven, daarna gelezen)

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1