Hardeschijf uit laptop in externe behuizing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-07 19:58
Beste tweakers!

Ik heb een probleempje!

Mijn moeder haar oude laptop heeft het een paar jaar geleden begeven en voor ze die op het stort deed, wou ik nog de harde schijf recupereren, kwestie van de data niet kwijt te zijn (haar data welteverstaan) en eventueel te nuttigen als externe harde schijf.

Nu, een paar jaar later, kwam ik deze harde schijf toevallig terug tegen.
Het gaat hier om een
Toshiba MK1234GSX
Op Tweakers vond ik niet direct de link, maar deze is de 1237GSX, veel verschil zal er wel niet in zitten:
Toshiba MK1237GSX

Dit is een prentje van de schijf, van het internet geplukt:

Afbeeldingslocatie: http://bbsimg.ngfiles.com/1/21388000/ngbbs4c2bbbf6130c4.jpg

Nu vond ik online niet direct info over een oplossing, wel kwam ik tegen dat:

- het zou gaan om ATA-7
- ATA-7 naar USB niet haalbaar is zonder Dr. Supertechnique te zijn
- ik geen cases kon vinden zodat je de schijf eenvoudig als externe hdd kan gebruiken.

Wat zijn jullie ondervindingen hierbij? Mensen met ervaring?

Het allervoornaamste is om de gegevens te verkrijgen, verder gebruik van de schijf is niet zo belangrijk.

Extra noot:
Mijn 3 jaar oude laptop ondersteunt de aansluiting niet, mijn half jaar oude desktop ook niet en mijn 11 jaar oude desktop wil 'm ook niet aangesloten krijgen.

Alvast van harte bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

Het is een SAS notebookschijf (2,5"). Dus koop een USB externe behuizing voor 2,5" SATA en indien je hardeschijf nog in orde is kun je de data er prima afhalen. Je kunt hem ook op vrijwel elke desktop-computer aansluiten. Vrijwel elke computer nu heeft SATA.

Het is wel een SATA/150 schijf dus een oud beestje, maar afgezien van wat incompatibility-issues zie ik weinig problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:18:
Het is een SAS notebookschijf (2,5"). Dus koop een USB externe behuizing voor 2,5" SATA en indien je hardeschijf nog in orde is kun je de data er prima afhalen. Je kunt hem ook op vrijwel elke desktop-computer aansluiten. Vrijwel elke computer nu heeft SATA.

Het is wel een SATA/150 schijf dus een oud beestje, maar afgezien van wat incompatibility-issues zie ik weinig problemen.
Dank je voor de snelle reactie!

Ben je daar zeker van?
Ik heb namelijk de aansluiting van mijn eigen 3-jaar oude laptop proberen aan te sluiten op de schijf, maar die bleek niet compatibel te zijn.

EDIT:

Zou een cover als deze het moeten doen?

2.5 inch SATA HDD

[ Voor 11% gewijzigd door RRV op 23-09-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat zou moeten passen ja.

Als je het zeker wilt weten; schroef je desktop computer open en haal de stroom en SATA datakabel uit je huidige hardeschijf of SSD en verbind deze met je notebookschijf. Als dat gewoon past, is het normaal SATA. Op het fotootje ziet dat er wel zo uit; micro SATA en Slimline SATA worden vooral voor laptop opticals (CD/DVD/BluRay) gebruikt en zijn veel kleiner. Wel zou het eventueel kunnen dat een dergelijk oude schijf de connector op een andere plek heeft zitten en derhalve niet past. Maar die kans acht ik redelijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-07 17:46
Volgens de website van Toshiba inderdaad SATA: http://storage.toshiba.co...archived-models/MK1234GSX

Maar op de hdd op de foto zit wel nog een extra connector op de hd-connector.
Die moet er nog af, anders zal het inderdaad niet passen ;) Los ziet die er dus zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://cdn3.image-tmart.com/prodimgs/N/N00620/Hard-Drive-Caddy-Connector-for-HP-Pavilion-DV6000-DV9000-SATA_320x320.jpg?1331259853

[ Voor 5% gewijzigd door D-Three op 23-09-2014 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zou je misschien een duidelijkere foto kunnen maken van de connector op je notebookschijf? Want ik kan het inderdaad moeilijk zien of er zo'n aparte connector op zit, wat soms gebeurt maar dan vooral bij externe schijven; niet schijven in een notebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RRV
D-Three schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:45:
Volgens de website van Toshiba inderdaad SATA: http://storage.toshiba.co...archived-models/MK1234GSX

Maar op de hdd op de foto zit wel nog een extra connector op de hd-connector.
Die moet er nog af, anders zal het inderdaad niet passen ;) Los ziet die er dus zo uit:
[afbeelding]
Nu voel ik mij dom.

Er zat inderdaad een connector op die de SATA aansluitingen verborg!
Het is mij gelukt om de schijf aan te sluiten op mijn laptop, maar die geeft de melding "No bootable device".

Dit ligt waarschijnlijk aan het feit dat er een 4-pins connector bloot ligt - geen stroom krijgt?

Nogmaals van harte dank!

Edit:

De foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i1375.photobucket.com/albums/ag465/Renz_Vrcmst/WP_20140923_003_zps4bbe5b8a.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1375.photobucket.com/albums/ag465/Renz_Vrcmst/WP_20140923_004_zpsdee7d2fa.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door RRV op 23-09-2014 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-07 17:46
Ik weet het ook maar uit eigen ervaring :P
Anoniem: 15758 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 23:02:
Zou je misschien een duidelijkere foto kunnen maken van de connector op je notebookschijf? Want ik kan het inderdaad moeilijk zien of er zo'n aparte connector op zit, wat soms gebeurt maar dan vooral bij externe schijven; niet schijven in een notebook.
Mijn ouw hp laptop maakt er alleszins al gebruik van. Volgens mij heb ik ze ook nog gezien op andere laptops.

[ Voor 61% gewijzigd door D-Three op 23-09-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

4 Pins is meestal debug poort op sata schijven.
"No bootable device", komt dat niet eerder doordat er geen bootbare besturingssysteem kan worden gevonden?

• RRV
Zoals CiPHER aanhaalde, heb ik de schijf op mijn desktop pc aangesloten. Als hoofdschijf (met de OS) lukte het niet, ik kreeg dezelfde melding.

Maar als ik de schijf aansloot en opstartte via mijn gebruikelijke schijf, kon ik wel de bestanden overzetten!
Nu blijkt alles opgeslagen te zijn als "backup", ik weet niet hoe ik dat kan zetten zodat het gewoon zichtbaar is, maar het belangrijkste is dat we dus aan alle data kunnen! Zij het niet dat dit wel een behoorlijk werkje zal zijn, telkens drie naamloze mappen openen eer je een bestandje tegenkomt!
Pagina: 1