Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC samengesteld en problemen.

Pagina: 1
Acties:

• Minaaj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-11 22:14
Vriend van me heeft vandaag pc binnen maar ook een probleem atm, hij woont ook helaas niet echt dicht bij mij in de buurt anders was het mogelijk dat ik zelf even was gaan kijken.

MSI GTX 970 Gaming 4G
Cooler Master G600
Crucial M550
Gigabyte G1.Sniper B5
Intel Core i5 4690 / 3.5 Ghz
Crucial Ballistix Tactical

Hij is bij azerty in elkaar gezet plus ik neem aan bios update en dergelijken.

Nu hij de computer thuis heeft kreeg hij direct een zwart scherm na het opstarten, moest toen eten en daarna werkte hij weer bij het opstarten en heeft hij windows 7 geinstalleerd, ook enige windows updates natuurlijk zoals service pack.

Nu blijkt de computer dus om de haverklap uit te vallen (zonder bluescreen atm) en reboot de computer zonder beeld, hij hoort het opstart geluid nog wel.

Het kan natuurlijk van alles nog zijn, hij gebruikt verder HDMI port en gaat zo even Dvi testen of dat nog baat heeft. De voeding moet toch wel genoeg watt hebben? iemand enig idee?

bvd

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:37
De voeding lijkt me sterk genoeg, maar hij kan defect zijn geraakt. Dit is dus zo'n probleem waarbij je niet zo snel een component aan kunt wijzen dat verantwoordelijk is voor de instabiliteit.

Mijn adviezen:
• Check voor de zekerheid of het moederbord beschikt over de meest recente BIOS-versie. Voor de G1.Sniper B5 is dat versie F8. Vanaf versie F6 worden de huidige generatie Haswell-processoren van Intel ondersteunt;
• Controleer het werkgeheugen op errors met Memtest86. Ik adviseer om het programma minimaal 4 uur te laten draaien met beide reepjes op hun plek. Mochten er dan errors verschijnen kun je elk reepje apart gaan testen;
• Probeer het systeem te draaien met de onboard graphics van Intel. De GTX 970 eruit en dan kijken wat het systeem doet;
• Misschien toch ergens een andere voeding op de kop tikken, want het kan zijn dat de voeding niet voldoende 'juice' levert om de boel goed draaiende te houden.

Ikzelf heb enkele weken geleden soortgelijke problemen gehad met mijn zelfbouw systeem (Gigabyte G1.Sniper B5) - nu zo'n vier weken oud. In mijn geval bleek het een defecte voeding te zijn. Een nieuwe voeding verhielp het probleem, maar ook nu is het systeem nog instabiel. Dit komt doordat de B-merk voeding niet de juiste spanningen kan leveren om het systeem en met name de videokaart (R9 290X) optimaal te laten presteren. Een goede A-merk voeding, zoals Seasonic, is dus belangrijk!

• Minaaj
Hij kan wel wat dingen met de computer maar denk dat de GFX er uithalen net iets te ver gaat voor hem, plus hij is gisteren dus in elkaar gezet bij azerty met (60euro) kostende pc garantie, ook met bios update.

Ookal doe ik niet veel aannames mag ik toch er vanuit gaan dat zij ook paar tests hebben gedraaid? er was wel bij vermeld dat de GFX drivers van de CD niet gingen werken, maar hij heeft ook via nvidia de drivers uiteindelijk nog gedownload.

Zal hem inderdaad even vragen over bios versie, en heb al verteld dat het evt voeding kan zijn.

"edit

Soms komt hij niet verder dan het begin boot scherm van CPU/geheugen info en dan stopt hij er al weer mee.

[ Voor 9% gewijzigd door Minaaj op 23-09-2014 20:54 ]

Verwijderd

Een geassembleerde PC hoort het gewoon goed te doen
In zijn geheel terug naar Azerty en die zorgen maar dat ie goed werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2014 20:57 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06:58

br00ky

Moderator Harde Waren
Wat Rob59 zegt. Niet zelf gaan knutselen. Daarbij woont die vriend kennelijk ver weg en moet jij nu, vanuit de tweede hand gaan helpen, dat werkt natuurlijk niet.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-11 12:42

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Kan hij hem niet even open maken om te kijken of alles wel goed zit? Misschien is er iets los gegaan tijdens transport? (Zelf een keer gehad dat cpu koeler los geschoten was).

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Minaaj
Heb hem inderdaad gewoon vermeld dat azerty hem werkend moet afleveren, hij heeft inderdaad nog wel de zijkant er afgehaald omdat de videokaart iets te hoog in het slot zat (schroeven zaten erg strak waardoor hdmi tegen bracket aankwam)

Hij heeft zijn oude werkende pc weer aangesloten en zal contact opnemen met azerty, het kan best zijn dat de CM600 wellicht niet helemaal goed werkt met de nieuwe 970 maar dan hadden ze in mijn ogen op zijn minst paar benchmarks moeten draaien om te kijken of het stabiel liep.

Misschien is het ook wel gebeurd, zal hem nog even adviseren om BV voeding van GFX te controleren maar verder valt er weinig te doen behalve retourneren helaas.

Iig bedankt voor hulp.
Pagina: 1