Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Routermodem vervangen

Pagina: 1
Acties:

• SipSip
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-10-2024
Hallo tweakers,

Ik ben nog redelijk nieuw op het gebied van modems etc. Echter zit ik nu wel met een probleem, namelijk als volgt:

Ik woon nu op een kamer bij iemand in huis. Zij heeft nog een oude tele2 modem (de DV-2020), echter is mijn wifi boven dramatisch op mijn desktop en ben ik wel iemand die veel ermee doet. Ik heb dus gisteren een homeplug aangeschaft maar deze werkt niet omdat de modem geen goeie IP-configuratie heeft. Helaas heeft zij verder geen inloggegevens of iets dergelijks meer van deze router, en ben bang dat als ik hem reset hij niet de standaard user/user inlog pakt.

Nu zat ik eraan te denken om zelf een modemrouter aan te schaffen en die tijdelijk neer te plaatsen zolang ik nog bij haar in huis woon. Mijn grote vraag daarover is : Kan ik nadat ik wegga gewoon haar modem/router weer aansluiten zonder dat ik alles opnieuw moet instellen? Dus dat die dan gewoon weer de oude wifi instellingen oppakt.

Mvg,

Jordi

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
Kort gezegd ja het kan. Als ze Tele 2 internet heeft, is het mogelijk. Het is een heel gedoe om werken te krijgen. Op internet staat welke modems/routers werken met Tele2 ADSL 2(+).
Indien ze telefonie of/en TV heeft dan kan je het op je buik schrijven, omdat de configuratie van telefonie en TV niet bekend is. Je moet ven de grote Tele2 topic lezen of het ondertussen bekend is.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
SipSip schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:36:
Ik heb dus gisteren een homeplug aangeschaft maar deze werkt niet omdat de modem geen goeie IP-configuratie heeft.
Hoe bedoel je? Welke powerline adapters hebben we het over? Ik kan me niet voorstellen dat je dit niet werkend krijgt zonder toegang tot de router.

In principe bridgen die dingen toch? Dan zijn ze helemaal transparant voor wat het modem betreft. Ik meen wel ooit gelezen te hebben dat er powerlineadapters waren die standaard 192.168.0.1 als management-IP gebruiken. Vervelend, maar dat zou je er niet van moeten beletten om ze even 'los' aan je PC/laptop te hangen en dat IP aan te passen.
Helaas heeft zij verder geen inloggegevens of iets dergelijks meer van deze router, en ben bang dat als ik hem reset hij niet de standaard user/user inlog pakt.
Dat moet wel goed gaan toch? Een gemiddelde gebruiker heeft verder ook weinig spannende settings te verliezen, dus als je het SSID en wachtwoord weer instelt moet het goedkomen, zou ik zeggen.

tl;dr vertel nu eerst even wat je gekocht hebt en wat er precies misgaat, misschien is er wel een oplossing..

• SipSip
@thralas ik heb de tp-link 500 nano aangeschaft, als ik hem aansluit blijft die maar op linited staan en met troubleshout geeft die het probleem van de ip aan. Echter dit probleem houd aan ook als ik hem rechtstreeks op me laptop aansluit(de modem).

Verder heeft zij internet en bellen van tele2, dus daar moet ik dan eventueel verder naar zoeken en/of proberen hem te resetten.
Misschien een domme vraag, maar als je je modem reset gebeurt er toch niks met je telefoon aansluiting?

• SipSip
[b][message=42933730,noline]

tl;dr vertel nu eerst even wat je gekocht hebt en wat er precies misgaat, misschien is er wel een oplossing..
Bovenstaande reactie bevat hopelijk genoeg antwoorden.
Ik reageer nog een keer omdat ik niet weet of jij een melding krijgt als ik zonder dit doe, uberhaupt of je het nu ook wel krijgt. In ieder geval, ik kijk uit naar je reactie.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
SipSip schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:46:
@thralas ik heb de tp-link 500 nano aangeschaft, als ik hem aansluit blijft die maar op linited staan en met troubleshout geeft die het probleem van de ip aan.
Ik zie in de handleiding nergens iets over een IP. Welke lichtjes branden? En welke foutmelding krijg je exact?
Echter dit probleem houd aan ook als ik hem rechtstreeks op me laptop aansluit(de modem).
Welk probleem? Je komt een beetje onduideljk over. Als je je laptop direct aan het modem hangt met een kabeltje heb je als het goed is wel internet. Klopt dat?

Verder: ik heb geen ervaring met die dingen, dus misschien heeft iemand anders nog ideeen. Hoewel ik niets over IP-adressen terugvind in de handleiding, is er wel een variant (non-nano) met WiFi welke als standaardip 192.168.1.1 hanteert, en laat dat nu net ook het standaardip van die DV-2020 zijn. Dat zou dus inderdaad problemen op kunnen leveren.

Mocht het toch een IP-probleem zijn dan zou ik verwachten dat je als je een statisch IP instelt op je laptop (bv. 192.168.1.10) met gateway 192.168.1.1 en verbindt met enkel de powerline adapter (zonder dat het modem weer daaraan hangt) je wel bij de configuratie kan. But then again, ik lees niets over IPs in de handleiding..

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Toevallig heb ik het zelfde modem, en hier stoot ik me ook nog wel eens aan als ik de kabels los heb gehad :)
Ik denk dat je probleem niet in de tp-link of router zit, maar puur in dat je het verkeerd aansluit.
Lan Poortjes 1&2 zijn gereserveerd voor ip-tv of iets dergelijks (ook als je dat niet hebt). op poortjes 3&4 staat gewoon dhcp aan en werken gewoon op je pc.

Zo oud zijn die modems overigens niet, althans de mijne zat bij het installatie pakket van 4 jaar oud.

[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 24-09-2014 00:01 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• SipSip
Heuveltje ik zal het morgen proberen!!

Verder @thralas ik bedoelde als ik me laptop rechtstreeks op de modem aansluit, dus de DV 2020, ook dan heb ik geen geldig ip configuratie. Maar zoals heuveltje al zei kan het zijn omdat ik hem in poort 1 stopte. Ik zal het morgen na werk testen en zal direct feedback geven!
Goodnight:)

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:25
SipSip schreef op woensdag 24 september 2014 @ 00:30:
Heuveltje ik zal het morgen proberen!!

Verder @thralas ik bedoelde als ik me laptop rechtstreeks op de modem aansluit, dus de DV 2020, ook dan heb ik geen geldig ip configuratie. Maar zoals heuveltje al zei kan het zijn omdat ik hem in poort 1 stopte. Ik zal het morgen na werk testen en zal direct feedback geven!
Goodnight:)
Dat verklaart waarom het niet werkt. Poort 1 en 2 zijn gereserveerd voor IPTV van Tele2. Poort 3 en 4 kan jij alleen gebruiken voor internet. Prik in poort 3 of 4 en dan moet je een IP adres krijgen van die modem.

• SipSip
Het werkt! Hartelijk bedankt iedereen. Me is weer happy :)

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Het leven kan zo simpel zijn :P veel plezier ermee :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1