Actieve draadloze speakers icm Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-01 08:35
Beste allen,

ik ben in het bezit van de Audio Pro Lv2e. Hierbij zit een transmitter, die ik aansluit op de laptop.
Als ik muziek wil luisteren moet ik dus constant de laptop bedienen. Hierdoor ben ik geïnteresseerd geraakt in een Airport Express. Deze kan ik aansluiten op de transmitter en zo kan ik dus via mn iPhone (Airplay) de speakers bedienen.

Echter stuitte ik op een Raspberry Pi en las dat je deze dus ook kan uitrusten met een Airplay functie. Heeft iemand ervaringen met de geluidskwaliteit van zo'n ding? En of het echt essentieel is om ook een hifiberry aan te schaffen? Zie ik iets over het hoofd?

Bij voorbaat dank.

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:01
Dexter24 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 18:00:
Beste allen,

ik ben in het bezit van de Audio Pro Lv2e. Hierbij zit een transmitter, die ik aansluit op de laptop.
Als ik muziek wil luisteren moet ik dus constant de laptop bedienen. Hierdoor ben ik geïnteresseerd geraakt in een Airport Express. Deze kan ik aansluiten op de transmitter en zo kan ik dus via mn iPhone (Airplay) de speakers bedienen.

Echter stuitte ik op een Raspberry Pi en las dat je deze dus ook kan uitrusten met een Airplay functie. Heeft iemand ervaringen met de geluidskwaliteit van zo'n ding? En of het echt essentieel is om ook een hifiberry aan te schaffen? Zie ik iets over het hoofd?

Bij voorbaat dank.
de geluidskwaliteit van de DAC van de Raspberry is echt slecht! Hifiberry maakt het een stuk beter!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:58

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je het via airplay doet gebruik je niet de DAC van de Raspberry, dat scheelt alweer.
Excuus, na opnieuw lezen zie ik dat ik het verkeerd begreep. Mijn opmerking negeren dus!

[ Voor 35% gewijzigd door bartvl op 23-09-2014 22:20 ]

Life is not about specs, it is about joy!

• Dexter24
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-01 08:35
Jasper1975 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:00:
[...]

de geluidskwaliteit van de DAC van de Raspberry is echt slecht! Hifiberry maakt het een stuk beter!
Ik lees dus dat er bij de hifiberry een BurrBrown dac aan boord zit. Hier loop ik vast aangezien zo'n zelfde dac al ingebouwd zit in de speakers. Is dit dan niet dubbelop of hoe moet ik dit zien?

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 22:25
Ik vermoed dat die transmitter zich gewoon als een USB-geluidskaart gedraagt. Als dat zo is, dan kun je die in de Raspberry pluggen, die zal hem dan ook als geluidskaart kunnen gebruiken en dan heb je geen kwaliteitsverlies t.o.v. je laptop. Maar 1 en ander even onder voorbehoud, als die dongle zich niet als een USB-geluidskaart gedraagt, ligt het anders, en de software die je van plan bent te gebruiken op de Pi moet dan ook een externe geluidskaart ondersteunen (maar zou raar zijn als dat niet ondersteund werd).
Je zou eens een Ubuntu of andere live-linuxvariant kunnen proberen op je laptop, als je die dongle daarmee aan de praat krijgt, moet het op een Raspberry pi ook lukken.

Werkt dat niet, dan kun je de analoge input van de transmitter gebruiken, maar dan zou ik er zeker een hifiberry aanhangen, want het standaardgeluid van de Pi is troep. Het is dan inderdaad zo dat je geluid 2x van digitaal naar analoog wordt omgezet (en tussentijds weer van analoog naar digitaal, in de transmitter), maar wel door 2 Burr-Brown circuitjes. Ik denk niet dat dat heel slecht zal gaan klinken, maar het is wel onnodig, dus niet optimaal (en je betaalt in principe ook extra voor iets wat je niet nodig hebt).

Voor de Airport Express geldt trouwens ook dat je 2x van digitaal naar analoog om gaat zetten (ik neem tenminste aan dat je de transmitter dan op de geluidsuitgang van de Airport aan zou sluiten), geen idee wat er in de Airport zit qua DAC, zal ook niet superslecht zijn, maar het is wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 38% gewijzigd door Solarsparc op 23-09-2014 23:35 ]

• bartvl

bartvl

Waarom wordt het geluid meerdere malen van digitaal naar analoog omgezet? Dat gebeurt dan toch enkel en alleen in de Airport Express / Raspberry?

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-01 19:47
Ik weet niet hoe vaak je het gebruikt, maar de allergoedkoopste simpele oplossing is XBMC op je windows laptop te installeren. Dan kun je ook gebruik maken van Airplay.

Mocht je het vaak gaan gebruiken, dan is een rapsberry pi een mooiere oplossing. Voor de raspberry pi vind ik de sqeeuzeplug distro de mooiste audio only oplossing. Hiermee kunnen apple gebruikers Airplay gebruiken en android gebruikers de sqeeuzebox app (ala sonos), die app werkt overigens ook op iphone's.

Je kunt dan later ook nog uitbreiden en multi-room gesynchroniseerd/apart je muziek afspelen.

Of je transmitter werkt, geen idee. Ik weet dat je bij sqeeuzeplug wel eenvoudig een usb-geluidskaart als output kunt instellen. (eventueel zelfs meerdere als je met multi-room gaat werken)

Maar als je er geen probleem mee hebt dat je laptop aan moet staan om muziek te luisteren, installeer XBMC. Dan kun je er vanavond al gebruik van maken met €0 investering.
bartvl schreef op woensdag 24 september 2014 @ 22:58:
Waarom wordt het geluid meerdere malen van digitaal naar analoog omgezet? Dat gebeurt dan toch enkel en alleen in de Airport Express / Raspberry?
De DAC (Digital to Analog Converter) zit in de boxen en niet in de transmittor. Het geluid moet dus digitaal van de transmittor naar de boxen verstuur worden. (Het zijn actieve draadloze boxen).
De transmittor heeft twee ingangen, een digitale (via usb) en een analoge (Mini-jack). Gebruik je de digitale USB aansluiting, dan wordt het geluid pas in de boxen analoog gemaakt. Gebruik je de analoge aansluiting van de transmitor dan wordt het geluid eerst in de Raspberry/Airport van digitaal naar analoog gemaakt, vervolgens in de transmitor van analoog naar digitaal (om het geluid draadloos naar de boxen te verzenden) en daarna voor de 2e keer van digitaal naar analoog om het daadwerkelijk te kunnen afspelen.

[ Voor 34% gewijzigd door Bisti op 25-09-2014 10:57 ]

• bartvl

bartvl

Aah, nu begin ik het systeem van die luidsprekers te begrijpen. Wat omslachtig allemaal... Maar goed, het heeft in sommige gevallen natuurlijk wat voordelen.

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-01 19:47
bartvl schreef op donderdag 25 september 2014 @ 23:23:
Aah, nu begin ik het systeem van die luidsprekers te begrijpen. Wat omslachtig allemaal... Maar goed, het heeft in sommige gevallen natuurlijk wat voordelen.
Weetje t valt allemaal wel mee. Het is redelijk standaard functionaliteit en je ziet in heel veel apparaten een dac terugkomen. In de parktijk merk je er dus weinig van. Als ik bij mij ga kijken zit er in de volgende apparaten een dac.

* Reciever
* Bluetooth ontvanger
* Telefoon
* TV
* kpn kastje
* Laptop
* USB geluidskaart omdat de minijack van mijn laptop kapot was
* Raspberry

De conversie kun je dus eigenlijk in ieder apparaat doen, hier hoef je als gebruiker niet eens te weten welk apparaat wat doet. Alleen omdat de dac van de raspberry erg slecht is krijg je er als gebruiker mee te maken dat je moet gaan betalen voor een externe dac, en dat is zonde...

De meest eenvoudige stelregel zonder te investeren, probeer het geluid zo laat mogelijk analoog te maken. Over het algemeen zit er in een reciever een DAC die gelijkwaardig is aan de kwaliteit van het versterker element.

[ Voor 10% gewijzigd door Bisti op 26-09-2014 11:30 ]

Pagina: 1