• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:11
hallo,

Vorige week is mijn pc kuren gaan vertonen, aantal maal BSOD gehad, kan nog wel opstarten, maar hij heeft veel moeite met taken, soms alleen al taken starten (zoals de start knop aanklikken). Soms freezed hij voor korte of langere tijd. Zal nog foto's toevoegen van blauwe scherm.

Nu weet ik niet waar het aan ligt, daar er een hoop mogelijke oorzaken zijn volgens mij. Iemand zij me al dat het een driver probleem kan zijn (foutmelding BSOD: "DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL". Heb wel wat drivers geprobeerd te updaten, maar gaf geen verandering.

Toen de pc flink uitgestoft, wat ook hard nodig was. Ook dit gaf echter geen verandering.

Nu heb ik een Ultimate Boot CD gebrand, en run ik een aantal testjes. Mem86 test kwam hij goed doorheen. Voer nu een HDD test uit met GSmartControl.Deze gaf vrijf dezelfde error's (zie foto). type: uncorrectable error in data, at LBA = 0x000a2ec4 = 667332.

Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? Of tips welke stappen ik best kan nemen. Weet ook niet zo goed welke tests goed zijn te doorlopen via die UBCD.

Specs PC:
AMD AThlon II x2 250 3ghz, AM3
ASRock N68-S
4GB DDR2 geheugen
Seagate ATA ST33206,, 320GB (zie GSmart Control test foto)
GeForce 9800GT 512 mb
Windows 7 Ultimate

Help!

Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag232/joas1987/WP_001714_zps3ce64442.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag232/joas1987/WP_0016881_zps180c6f37.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door JeyJey op 23-09-2014 19:21 ]

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 09:29

thorgal21

Forum Noob

Welke foto? :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:35

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zijn minst is het wel handig een lijstje te posten uit welke onderdelen je pc bestaat...

• JeyJey
Heb het bijgewerkt, foto's + specs. Start nog even de pc op voor de laatste paar specs (moederbord o.a)

Verwijderd

Draai seatools op de UBCD eens en kijk wat er gemeld wordt over de harde schijf. Ik heb het vermoeden dat de schijf aan het sterven is.....

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-02 08:50
Post eens de SMART attributes (2e tab, eerste screenshot) ipv.de SMART error log. Je hebt last van bad sectors.

• JeyJey
Zal die seatools eens draaien. Bij GSmartControl geeft hij bij Identity het volgende weer, met onder meer Passed bij Overall Health Self assessment test. tweede foto zijn de attributes.

Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag232/joas1987/WP_001716_zpsec117b16.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag232/joas1987/WP_001715_zps5568e4e6.jpg

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-02 12:21

auto660

1991 240 GL Brick

Die kun je vervangen, reallocated sectors zijn nog niet zo heel erg maar het gaat vooral om die current pending sectors, waardoor waarschijnlijk je data corrupt raakt.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:22

Thomg

Aww yiss

Ziet er inderdaad uit als een HDD die het loodje aan het leggen is.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:10

TommieW

Numa numa.

Tijd voor een nieuwe HDD. (Of misschien wel een nieuwe SSD? :) )

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• JeyJey
Blij dat ik dit hier ben gaan posten voor ik windows opnieuw wilde gaan installeren :).

Maar jullie zijn dus helemaal zeker dat dit de hoofdoorzaak is? Heeft het nog zin om met die Seatools een lange test uit te voeren (korte lukt niet echt, "Failure", begint al over warranty, problem sectors which are difficult to read). Met die lange versie kan hij nog repairs uitvoeren.

Maar zo te horen heeft dat niet veel zin dus

En weet niet of SSD het geld waard is, voor mijn huidige PC. Maar heb me er nauwelijks in verdiept.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:15
JeyJey schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:37:
Blij dat ik dit hier ben gaan posten voor ik windows opnieuw wilde gaan installeren :).

Maar jullie zijn dus helemaal zeker dat dit de hoofdoorzaak is? Heeft het nog zin om met die Seatools een lange test uit te voeren (korte lukt niet echt, "Failure", begint al over warranty, problem sectors which are difficult to read). Met die lange versie kan hij nog repairs uitvoeren.

Maar zo te horen heeft dat niet veel zin dus

En weet niet of SSD het geld waard is, voor mijn huidige PC. Maar heb me er nauwelijks in verdiept.
Zeg maar 100% zeker :). De traagheid wordt veroorzaakt door het steeds opnieuw proberen te lezen van de sectors. Dat in combinatie met datacorruptie is gewoon een kapotte HD.
Een SSD is het zeker wel waard. een 256GB SSD zal echt een enorme verbetering zijn voor je PC

• JeyJey
mad-dog schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:39:
[...]

Zeg maar 100% zeker :). De traagheid wordt veroorzaakt door het steeds opnieuw proberen te lezen van de sectors. Dat in combinatie met datacorruptie is gewoon een kapotte HD.
Een SSD is het zeker wel waard. een 256GB SSD zal echt een enorme verbetering zijn voor je PC
Klinkt vrij helder! Ik zie dat SSD's (iig voor die hoeveelheid opslag) ongeveer 2x zo duur zijn dan normaal..

• Thralas
Als je de data nog wilt redden zou ik dat eerst doen. Vervolgens kun je hem omruilen, of helemaal wipen, dan staat de pending sector count weer op 0.

Hoe betrouwbaar de disk nog is merk je pas erna. Eventueel kun je meteen na het wipen een volledige readback doen om te kijken of hij nogmaals tegen bad sectors aanloopt. Als dat niet zo is, is het een kwestie van aankijken wat er gebeurt, dat is onvoorspelbaar. Zou zomaar weer maanden/jaren probleemloos kunnen werken.

Als bootdisk gebruiken zou ik sowieso niet meer doen, dus in die zin is het hoog tijd om een SSD'tje aan te schaffen (tenzij je garantie hebt en kan wachten op een replacement).

[ Voor 15% gewijzigd door Thralas op 23-09-2014 19:54 ]

• JeyJey
Thralas schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:51:
Als je de data nog wilt redden zou ik dat eerst doen. Vervolgens kun je hem omruilen, of helemaal wipen, dan staat de pending sector count weer op 0.

Hoe betrouwbaar de disk nog is merk je pas erna. Eventueel kun je meteen na het wipen een volledige readback doen om te kijken of hij nogmaals tegen bad sectors aanloopt. Als dat niet zo is, is het een kwestie van aankijken wat er gebeurt, dat is onvoorspelbaar. Zou zomaar weer maanden/jaren probleemloos kunnen werken.

Als bootdisk gebruiken zou ik sowieso niet meer doen, dus in die zin is het hoog tijd om een SSD'tje aan te schaffen (tenzij je garantie hebt en kan wachten op een replacement).
Hm, dus er is sowieso iets mis mee (ook na het wipen) maar of dit kort/lang duurt voor het terug komt is niet duidelijk. Lastig! Waar kan dat zoal, omruilen?

Wipen zal het sowieso worden, nieuwe scan daarna ook. Maar dan kiezen te houden (bij geen bad sectors) of een nieuwe (wellicht door ruilen?).

• Thralas
Forget it. Zie nu pas dat het een 320GB 7200.11 is, die is al een tijdje out-of-warranty (ook volgens Seagate).
Wipen zal het sowieso worden, nieuwe scan daarna ook. Maar dan kiezen te houden (bij geen bad sectors) of een nieuwe (wellicht door ruilen?).
Dat vraagstuk is nu een stuk simpeler. Zie eerst maar even wat 'ie doet na de wipe.

Voor die 'nieuwe scan' wel een complete readback doen. Geen idee welke tool op de UBCD dat handig kan.

Zelf vind ik badblocks wel handig onder Linux, die kan je disk overschrijven en uitlezen totdat het N keer geheel lukt zonder bad sectors tegen te komen. Kwestie van een paar uurtjes laten draaien, en als 'ie daarna nog niet klaar is weet je zeker dat je de disk kunt afschrijven.

badblocks -wvsp 5 /dev/disk/by-id/ata-Hitachi_HDS736120ALA210

Wel oppassen dat je de juiste disk 'test'

• JeyJey
Ja, Ik heb de pc ook al wel zo'n 4/5 jaar. Ik ga me eens wat inlezen voor een nieuwe HDD, voor het geval die 'readback' niet gaat lukken.

Dank voor je input Thralas, en de anderen die hier gepost hebben! Ik kan weer verder nu :)

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-02 08:01
Misschien mosterd na de maaltijd, maar een tipje voor jezelf:

een BSOD bevat een reden en een oorzaak.
De reden staat boven aan (DRIVER LESS OR ...) de oorzaak staat onderaan (Storport.sys).

Stop die laatste in Google/Bing/Yahoo en kijk wat je voor meldingen ziet.

Quick search kwam bij mij bijv op dit uit:

'0x000000BE' stop-foutbericht wanneer u het stuurprogramma Storport.sys beheren van bepaalde opslagapparaten in Windows Server 2008 of Windows Vista

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• JeyJey
Ja, heb die beide ook gegoogled, maar kwam er niet echt uit. Maar eerlijk gezegd kom ik ook niet echt uit die support site die jij noemt ;)

• paulklooster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-02 11:11
JeyJey schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:44:
[...]

Klinkt vrij helder! Ik zie dat SSD's (iig voor die hoeveelheid opslag) ongeveer 2x zo duur zijn dan normaal..
Dat is zeker waar! Maar het is die prijs dan ook waard. Zeker bij computers die een beetje traag aanvoelen, kan een SSD een wereld van verschil maken. Voor je gevoel gaat je computer ineens een stuk sneller (bij het opstarten van programma's, windows ed.).

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

JeyJey schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 23:25:
Ja, heb die beide ook gegoogled, maar kwam er niet echt uit. Maar eerlijk gezegd kom ik ook niet echt uit die support site die jij noemt ;)
Oorzaak

Dit probleem treedt op omdat een ondertekende waarde wordt gebruikt als de index van de lijst van de logboek voor foutopsporing in het stuurprogramma Storport.sys. Als de waarde groter is dan de maximale positieve waarde, wordt een negatieve index gebruikt debug logboekvermeldingen opvragen. Dit leidt tot een ongeldige geheugen kunnen worden benaderd. Daarom wordt de stopcode geactiveerd.
Das toch zo duidelijk als maar zijn kan 8)7

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Thralas
De vertalingen zijn inderdaad bar slecht. Maar zelfs de Engelse versie is voor de leek onbegrijpelijk:
This issue occurs because a signed value is used as the index of the debug log list in the Storport.sys driver. When the value exceeds the maximum positive value, a negative index is used to query debug log entries. This behavior causes some invalid memory to be accessed. Therefore, the Stop code is triggered.
Alleen deze bug is al in 2011 gehotfixed. Tesamen met de hardwareissues is dit supportartikel overduidelijk irrelevant, en bewijst maar weer dat je moet oppassen met conclusies trekken uit BSODs. Los van dit artikel betreft het een BSOD in een Microsoft-driver, als er geen andere BSODs optreden dan was het een goede aanwijzing om je harddisk te checken (Microsoftdrivers zijn i.h.a vrij stabiel).

ondertekende waarde, nice one

• JeyJey
Ik denk dat ik voor de WD blue 1TB ga. Ben op dit moment, met mijn huidige pc en qua geld, niet zo veeleisend, en dit is al een flinke vooruitgang.

De nieuwe schijf formatteren/ evt partitioneren doe ik ook via die UBCD? Zag al wel wat van zulke tools voorbij komen op die cd.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Alle screens zijn toch heel duidelijk, zelfs de tools geven aan dat er een failure aankomt, hoeveel bevestiging wil je hebben.
Als er belangrijke data opstaat, NU backuppen. Wil je de pc nog zo lang mogelijk gebruiken, dan zo min mogelijk power cycles....
Pagina: 1