RMA van een EOL product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raal
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-12-2024
Zoals de titel al zegt heb ik een product als RMA opgestuurd en nu blijkt het product aan zijn end of life te zijn. Het gaat zich in dit geval om een waterkoelingset van EKWB, namelijk de http://www.ekwb.com/shop/...s/ek-kit-h3o-240-hfx.html. De pomp van de set maakte rare geluiden en de betreffende webshop heeft me gevraagd om de volledige set op te sturen zodat deze één op één geruild kan worden. Echter is dit artikel niet meer leverbaar.

Nu vraag ik me dus af of iemand van jullie ervaring heeft met een soortgelijke situatie en hoe dit afgehandeld wordt over het algemeen. Momenteel ben ik ook nog afwachtende op een bericht van de webshop.

Groetjes,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
EOL of niet, als het product binnen de garantie valt, en het is schade door een productiefout oid. dan is de verkoper verplicht jou een reparatie of nieuw exemplaar (of een vervangend model van gelijke specificaties/waarde) aan te bieden.

Omdat het artikel niet meer leverbaar is zoals je aangeeft, zal het een vervangend exemplaar worden. Ik weet niet of je dit mag weigeren en een geldbedrag terug mag vragen. Kennis van me heeft hetzelfde probleem gehad met een (goedkope) Samsung telefoon die een fabrieksfout bevatte. Vervangende exemplaren (en onderdelen) waren niet meer te regelen, maar tegen bijbetaling van een 20euro o.i.d kon hij een nieuwer toestel krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-09 17:04
Mijn ervaring is dat ik eerst de "dagwaarde" van het product zou krijgen.

Vervolgens even lief gevraagd of de betreffende shop mij tegemoet kon komen omdat een soortgelijk product 70 euro duurder was. Ik kreeg het gehele aankoop bedrag + 10 euro extra omdat ik een nieuw product bij deze shop besteld had.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raal
Ok, bedankt voor jullie reacties. Dat zal dan inderdaad met bijbetaling een soortgelijk product worden gezien het feit dat de huidige setjes van EKWB een stukje duurder zijn. Ik ben benieuwd of ze dit dan ook daadwerkelijk op deze manier aan gaan pakken. Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 16:04

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Ik heb zelf gehad dat de importeur wel gewoon nog het product had en dus gewoon kon omruilen. Dit was toendertijd met een kapotte iPod mini oid die niet meer te verkrijgen was. Dus wie weet krijg jij ook nieuwe of refurbished set vanuit die hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raal
Dat zou ook nog kunnen idd, zeker omdat de laatste prijsvermelding in juli afgelopen jaar was.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat niet over de hardware maar over aankoopvoorwaarden.

Move OH -> SF

Oslik blyat! Oslik!

• Raal
excusez-moi, dion_b.

Inmiddels heb ik bericht gehad dat de hele set inderdaad als defect wordt bevonden en gaat terug naar de fabrikant. Nu ben ik toch erg benieuwd wat ze ermee gaan doen. Iemand hier ervaring mee?

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
De pomp maakt rare geluiden, maar dat het betreffende model niet meer geleverd wordt wil niet zeggen dat de onderdelen niet in andere modellen zit. Wellicht kunnen ze het product gewoon repareren. Wacht even af waar de fabrikant mee op de proppen komt.

Het opsturen naar de fabrikant kan ook als doel hebben om te laten beoordelen of het een productiefout bevat of dat het gebruikersschade is. Het wil niet direct zeggen of ze twijfelen aan de aard van de schade, het kan ook zijn dat het gewoon protocol is dat elk kapot product terug naar de fabrikant moet!

• Raal
Dat kan inderdaad, de webshop had dan ook als reden opgegeven dat ze het defect niet in huis konden herstellen en dat om die reden de set terug gestuurd is geworden naar de fabrikant. Dan zal inderdaad naar alle waarschijnlijkheid de pomp vervangen/gerepareerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:54

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

De complete set is EOL, maar de DCP 4.0 pomp is nog steeds beschikbaar via de online store van EK (link) Dus ik neem aan dat EK hem gewoon gaat vervangen voor je.

[ Voor 5% gewijzigd door Meelobee op 29-09-2014 15:47 ]

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raal
Beste Tweakers,

Inmiddels heb ik van de webshop bericht gekregen dat de fabrikant het product ook niet kan herstellen (wat mij in eerste instantie een raar verhaal lijkt) en dat ik daarom het aankoopbedrag in winkeltegoed terug krijg. Mag dit zomaar op deze manier, ik vind het namelijk niet handig om aan de webshop gebonden te zijn aangezien hun aanbod voor mij niet aantrekkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 08:36
Dat hangt af van de omstandigheden.

De wettelijke garantie voorziet niet in een dergelijke mogelijkheid. De handelsgarantie kan hierin wel voorzien. Echter, handelsgarantie mag niet in jouw nadeel afwijken van de wettelijke garantie, dus mag het alleen gaan om gevallen waarin een beroep op de wettelijke garantie niet slaagt en de handelsgarantie wel.

Het lijkt mij dat we het hier hebben over non-conformiteit, en dan zou het dus niet door de beugel kunnen.
pryth schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:35:
EOL of niet, als het product binnen de garantie valt, en het is schade door een productiefout oid. dan is de verkoper verplicht jou een reparatie of nieuw exemplaar (of een vervangend model van gelijke specificaties/waarde) aan te bieden.
Het product valt binnen de (wettelijke) garantie, als de schade door een productiefout wordt veroorzaakt. De koper heeft dan de keuze uit herstel of vervanging. Keuze voor een ander model behoort in principe niet tot de mogelijkheden. Maar uiteraard mag de verkoper dit wel vrijwillig aanbieden.

[ Voor 41% gewijzigd door alfatrion op 18-10-2014 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raal
Oké, dat is helemaal duidelijk. Bedankt voor je respons _/-\o_ . Nu nog afwachten hoe de webshop hierop gaat reageren natuurlijk :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raal
De webshop heeft mij inmiddels een tegenbericht gegeven met het feit dat ze vinden dat ze me een alternatief bieden in de vorm van een andere set, deze set is echter 120 euro duurder en ze verwachten dan ook van mij dat ik dit bijbetaal. Niet echt de juiste gang van zaken lijkt me toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ligt eraan hoe het 120,- verschil onstaat, komt dot door afwaardering van je (gebruikte) defecte set. Of is deze set altijd zoveel duurder. Als het 2e geval is, dan bieden ze geen gelijkwaardig product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
Raal schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 11:42:
De webshop heeft mij inmiddels een tegenbericht gegeven met het feit dat ze vinden dat ze me een alternatief bieden in de vorm van een andere set, deze set is echter 120 euro duurder en ze verwachten dan ook van mij dat ik dit bijbetaal. Niet echt de juiste gang van zaken lijkt me toch?
De vraag is: wat wil je?

Het is een creatieve oplossing en ze mogen het ook aanbieden, maar je bent niet verplicht om op dat aanbod in te gaan. Aan de andere kant zit er verschil tussen gelijk krijgen en je gelijk halen.

Relevante data voor iedere beoordeling is overigens wanneer je de overeenkomst hebt gesloten, wanneer het product is afgeleverd, wanneer je het gebrek voor het eerste hebt ontdekt en wanneer je het hebt gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Shoptegoed... Zijn zij niet verplicht om het aankoopbedrag terug te storten? Die sneue tegoedbonnen altijd... Dat is gewoon om er voor te zorgen dat je de centen weer bij hun eigen toko besteedt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Nee, als je al geld terugkrijgt is dat:
aanschaf-economische afschrijving (je hebt hem immers al kunnen gebruiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-10 21:36
KillerAce_NL schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:23:
Onzin. Een winkel heeft de volgende opties:

1. Repareren onder garantie
2. Vervangen voor gelijkwaardig product. Eventueel bijbetalen als klant daar zelf om vraagt.
3. Aankoopbedrag terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alfatrion
KillerAce_NL schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 18:23:
Maar deze situatie is (juridisch gezien) te vergelijken met de situatie waarbij de vervoerder het product kwijt is geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Jaja, was het maar zo...
Voor een reparatie of een nieuw product hoeft u niet bij te betalen. Moet u van de verkoper wel bijbetalen? Dan mag u de koopovereenkomst ontbinden. U kunt hiervoor onze voorbeeldbrief gebruiken.

Ontbindt u de koopovereenkomst?

Bij ontbinding van de koopovereenkomst, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt. Soms krijgt u niet het hele bedrag terug. Bijvoorbeeld als u het product al een lange tijd zonder problemen hebt kunnen gebruiken.
Pagina: 1