Ryanair incheck op luchthaven

Pagina: 1
Acties:
  • 8.282 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ryanair bied gratis aan om tussen 5 dagen en 2 uur voor vertrek gratis online in te checken. Daarnaast bieden ze ook aan om betaald in te checken van 30 dagen tot 2 uur voor vertrek incl. plaats reservering.

Toen ik vorige week aankwam op de luchthaven in Spanje bleek tot mijn verrassing dat ik 70 euro per persoon moest bij betalen om in te checken! Om te vergelijken was de volledige retourvlucht slechts 240 euro, waarbij de heen vlucht zelfs iets duurder was. Maa aangezien mijn zoontje van 13 maanden ook mee was heb ik geen keus en heb ik maar braaf betaald zodat we met deze vlucht terug naar huis konden.

Na het landen in Eindhoven zet ik de vliegtuigstand uit op mijn telefoon en zie ik dat ik 24 uur voor vertrek een mail heb gehad met daarin een waarschuwing dat het anders 70 euro p.p. kost. Hiervoor heb ik hier nooit enkele communicatie over gehad (natuurlijk stond het wel in de voorwaarde).

Is dit normaal? En in hoe verre ben ik als consument hierin beschermd? Het voelt namelijk haast als opgelicht te worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:49
Het staat toch duidelijk in de voorwaarden dat het inchecken op de luchthaven zelf geld kost? Aangezien je met die voorwaarden akkoord bent gegaan zie ik het probleem niet. Het is een extra service van ze door je 24 uur van te voren nog te waarschuwen. Hadden ze ook niet kunnen doen.

In deze tabel staat ook dat het 70 euro kost. Hiernaar wordt verwezen in de voorwaarden.

[ Voor 16% gewijzigd door Faeshaas op 23-09-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Faeshaas: voorwaarden gaan niet en nooit boven de wet.

Het lijkt dat ze creatief zijn door het gratis te maken op specifieke tijden. Daardoor zijn de kosten voorkoombaar. Maar per saldo gaat het natuurlijk nergens over. Ik zou dan ook zeker melding maken van deze praktijken.

[ Voor 57% gewijzigd door gambieter op 23-09-2014 15:00 . Reden: per ongeluk of niet, die naamsverschrijving kon echt niet ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zijn het in dit geval wel "verborgen kosten"? Als topicstarter zich aan "de regels" had gehouden, had hij zich even bij het hotel online kunnen inchecken en waren er geen kosten geweest... En dat staat wel redelijk duidelijk een paar keer op de site...

[ Voor 147% gewijzigd door Question Mark op 23-09-2014 14:53 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:04:
Het is aanbieders van reizen verplicht volledig inzichtelijk te maken wat precies de kosten zijn bij het adverteren van hun vlucht.
https://www.consuwijzer.n...liegticket-worden-vermeld

@Faalhaas: voorwaarden gaan niet en nooit boven de wet.

Het lijkt dat ze creatief zijn door het gratis te maken op specifieke tijden. Daardoor zijn de kosten voorkoombaar. Maar per saldo gaat het natuurlijk nergens over. Ik zou dan ook zeker melding maken van deze praktijken.
Hoe zou je dat in dit geval op het ticket moeten zetten? Want Ryanair weet van te voren niet of je wel of niet online incheckt. Volgens mij wordt online inchecken als de norm gezien (gratis) en is op het vliegveld inchecken een extra service (70 euro).

Het lijkt me onmogelijk om van te voren een definitieve prijs op het ticket te zetten als de manier van inchecken nog te kiezen is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solomon
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 17:33
Het is inderdaad gebruikelijk bij Ryanair dat inchecken aan de balie geld kost, volgens mij wordt dit vrij helder gecommuniceerd (ik ben er in ieder geval nooit ingetrapt, en met mij 90% van de reizigers).

V&A aangeboden: LSI 9207-8i (IBM M5110) geflashed naar IT MODE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:07

-d-

Heb even m'n laatste boeking van RyanAir erbij gepakt, en de subject van de mail (boekingsbevestiging) is hier toch vrij duidelijk in:
Ryanair Travel Itinerary - Don't Forget You MUST Check-in Online and Print Off your Boarding Pass
In dezelfde e-mail:
All passengers are required to check-in on-line via the Manage my Booking section on ryanair.com and print out their Boarding Pass. Once a passenger has checked in online they can reprint their boarding card up to two (2) hours before each scheduled flight departure time. Click for more info.
Op de click for more info:
Customers who fail to check-in online within the above deadlines will be charged an Airport Check-In fee at the rate set out in our Consolidated Table of Fees.

[ Voor 49% gewijzigd door -d- op 23-09-2014 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• died_laughing
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 12:48
Ik kreeg vandaag een waarschuwing mail dat ik nog moest inchecken voor mijn vlucht van vrijdag.
Daar staat ook op dat het anders 70 euro kost op het vliegveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik snap ook wel dat er extra kosten verbonden zitten aan inchecken op de luchthaven, maar is een bedrag van 70 euro op een vlucht die ongeveer hetzelfde kost niet ronduit belachelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar het om gaat, is of deze informatie ook vóór het afronden van je boeking voldoende duidelijk wordt gemaakt. Dat is namelijk het moment dat je beslist met deze maatschappij te gaan of een andere. Heb jij geen mogelijkheid het online te regelen om één of andere reden, dan wil je dus een andere keuze kunnen maken.

Dat ze een mail sturen voor inchecken is prima, en een goede herinnering. Maar dat neemt niet weg dat ook de kosten van alle optionele zaken vóóraf duidelijk moeten zijn.

Uit de eerdere link:
Optionele elementen bij uw reis: wat zijn de regels?

Met optionele elementen bedoelen wij dingen waarvoor u zelf kunt kiezen. Bijvoorbeeld een reis- of annuleringsverzekering, een lakenpakket, ontbijt of diner, of kosten voor het meenemen van bagage. U bent niet verplicht om deze kosten te maken. U kunt bijvoorbeeld zelf kiezen of u wel of niet een verzekering bij uw reis boekt.

Voor optionele elementen gelden de volgende regels:
U moet voordat u gaat boeken duidelijk kunnen zien welke optionele elementen er zijn

Optionele kosten kunnen niet in de advertentieprijs verwerkt worden. Maar de aanbieder moet u wel duidelijke informatie geven over wat u voor elke optie moet betalen. Dit moet hij aan het begin van het boekingsproces aan u vertellen. Op deze manier moet u zelf kunnen berekenen welke extra kosten er bijkomen als u voor bepaalde opties kiest. U moet dit kunnen berekenen voordat u gaat boeken.
Kijk ik bij plan en boek, dan staat er dit: "Optionele kosten niet inbegrepen" - maar zonder verdere details. Op de pagina met opties, staat verder niets aangegeven over de regels wat betreft inchecken.
Tot aan de betaling komen deze kosten ook nergens naar voren.

Ergo, naar mijn idee wordt niet voldaan aan de eisen zoals genoemd op Consuwijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
Deveon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:33:
Ik snap ook wel dat er extra kosten verbonden zitten aan inchecken op de luchthaven, maar is een bedrag van 70 euro op een vlucht die ongeveer hetzelfde kost niet ronduit belachelijk?
Ja dat is een belachelijk hoog bedrag. Maar daar 'leven' dergelijke budget maatschappijen van.. Daar staan ze ook om bekend, net als hoge bedragen voor extra bagage. Daarom zijn die vluchten ook zo goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:33:
Waar het om gaat, is of deze informatie ook vóór het afronden van je boeking voldoende duidelijk wordt gemaakt. Dat is namelijk het moment dat je beslist met deze maatschappij te gaan of een andere. Heb jij geen mogelijkheid het online te regelen om één of andere reden, dan wil je dus een andere keuze kunnen maken.

Dat ze een mail sturen voor inchecken is prima, en een goede herinnering. Maar dat neemt niet weg dat ook de kosten van alle optionele zaken vóóraf duidelijk moeten zijn.

Uit de eerdere link:

[...]

Kijk ik bij plan en boek, dan staat er dit: "Optionele kosten niet inbegrepen" - maar zonder verdere details. Op de pagina met opties, staat verder niets aangegeven over de regels wat betreft inchecken.

Ergo, naar mijn idee wordt niet voldaan aan de eisen zoals genoemd op Consuwijzer.
De kosten staan gelinked op elke pagina - 'fees' - en er staat ook in de FAQ de verplichting voor het online inchecken. Natuurlijk, die kosten van 70 EUR per ticket slaan nergens op en staan niet in verhouding tot de daadwerkelijke kosten voor Ryanair, maar daar leeft een budget airline van.

De hoogte van het bedrag vind ik ook niet netjes, maar ik vind wel dat Ryanair dit duidelijk genoeg aangeeft; op de website ('fees'), boekingsbevestiging en ook nog eens een herinnering voor vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-05 16:53

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Uit de eerdere link:

[...]

Is prima duidelijk, bij boeken geven ze aan:
Ophalen/inleveren: Gran Canaria, vr, 24 okt. 2014 17:15 - za, 25 okt. 2014 17:15
Verwijzen wij u naar de Algemene Voorwaarden voor alle details
Dat die vervolgens niet gelezen worden.. Tsja.. wie leest ze wel?
Deze vermijdelijke kosten worden vervolgens nog een aantal keer herhaald in diverse schrijven, en nota bene nog een mail 24 uur voor vertrek.

Tsja, dan is er niets te klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Angeloonie op 23-09-2014 14:44 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee mensen... Dat is precies waarom deze regels er zijn. Het opnemen in Algemene Voorwaarden of een linkje naar een losse pagina is NIET voldoende. Je moet er tijdens het bestelproces altijd concreet mee geconfronteerd worden.

En dat kan ook prima; ze bieden allerlei opties die ze weergeven. Dus deze kunnen ze prima toevoegen met de vraag of je dat begrijpt en daarvoor aan te vinken.

Er is zoveel creativiteit altijd al geweest om extra kosten te rekenen, dat er niet voor niets specifieke regels zijn gemaakt. Daar komt trouwens bij dat die kostenpagina rept over bepaalde BTW in sommige gevallen - consumentenprijzen dienen voor consumenten te allen tijd incl. BTW te worden weergegeven.

Ze hebben het gewoon niet op orde zoals het verwacht zou mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het punt is even dat het geen optionele kosten betreft. Online inchecken is verplicht bij Ryanair (en dan kost het dus ook niks).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Question Mark schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:53:
[...]

Het punt is even dat het geen optionele kosten betreft. Online inchecken is verplicht bij Ryanair (en dan kost het dus ook niks).
Creatief, maar nee. Ook dat dat verplicht is, is niet bij het boekingsproces vermeldt. De kosten zijn optioneel, omdat deze voorkomen kunnen worden. In wat voor vorm je het ook giet kwa verplichting.

Er dient dus veel concreter geïnformeerd te worden dan wordt gedaan - VOOR je de boeking afrondt.

Maar Ryanair zal het zeker waarderen dat hun gebrek aan informatie op zoveel verdediging kan rekenen. Nog even terug mensen; waarom denken jullie dat er ooit die extra regels zijn opgesteld speciaal voor het boeken van tickets? Vast omdat het allemaal zo netjes en duidelijk was ;)
Consuwijzer rept er specifiek over: "Aan het begin van het boekingsproces". Dus niet achter een link of in AV.

De tabel met kosten rept trouwens over waar je het gekocht hebt. Je koopt het inchecken niet, dus ook dat is een reden om niet die tabel door te nemen bij aankoop. Je verwacht het dus simpelweg niet daar.

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 23-09-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik denk dat je de anderen hier verkeerd begrijpt, Floppus. Het heeft wel wat Amerikaans "er stond niet dat ik mijn kat niet in de magnetron mag drogen". De TS doet nu alsof hij het niet had kunnen weten, en dat is niet zo. Er wordt nu nogal vaak te makkelijk gedaan alsof de consument een complete nitwit is en dat de zakelijke partner alle mogelijke moeite moet doen om alle misverstanden te voorkomen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik ben het helemaal eens met die aangescherpte regels hoor, maar ik vind dat je als klant ook zeker een onderzoeksplicht hebt. Het wordt in mijn ogen wel duidelijk gemeld op de site, het staat netjes in de algemene voorwaarden en ook in de FAQ staat het vermeld. Topicstarter wordt er zelfs een dag vooraf via mail nog voor gewaarschuwd...

Tuurlijk zou het netter geweest zijn als Ryanair het vooraf tijdens het boekingsproces ook nog even meld, maar dat neemt niet weg dat klanten ook nog een eigen verantwoordelijkheid hebben.

Ik vind dit een beetje een grijs gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

De €70 is overigens niet eens van toepassing bij online boeken, enkel bij boeken via callcenter of op de luchthaven.

[ Voor 16% gewijzigd door Angeloonie op 23-09-2014 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, het is me compleet duidelijk. Het is mensen hier blijkbaar niet duidelijk dat de informatieplicht van luchtvaartmaatschappijen veel verder gaat dan als je een PC online bestelt. En daar wordt hier massaal aan voorbijgegaan.

Het linkje en de quote is volledig duidelijk. Een link naar tarieven (met onduidelijke headertekst, en vermelding van Ex.BTW in gevallen) of AV is onvoldoende.
Question Mark schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:01:
Topicstarter wordt er zelfs een dag vooraf via mail nog voor gewaarschuwd...
Heel fijn als jij op reis niet bij mail kan, en van tevoren niet de keuze hebt kunnen maken op correcte informatie. En dat is het punt.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 23-09-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:17

OmeJoyo

This is me

Ik kan niet anders zeggen dan jammer maar helaas, heb zelf ook recent via RyanAir gevlogen en als ik de mails, tickets enz. allemaal doorlees staat er keer naar keer in dat je online in moet checken en dat inchecken op de luchthaven geld kost. RyanAir doet dit overigens al jaren zo en dit is ongetwijfeld al getoetst en bij menig RB verzekering besproken voor mensen die het zijn vergeten.

Mijn mening, neem je verlies en zorg de volgende keer dat je beter oplet, of geen een paar euro extra uit en boek bij een niet budget maatschappij.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:56:
[...]

...

De tabel met kosten rept trouwens over waar je het gekocht hebt. Je koopt het inchecken niet, dus ook dat is een reden om niet die tabel door te nemen bij aankoop. Je verwacht het dus simpelweg niet daar.
Je 'koopt' toch de service om op de vluchthaven in te checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En die koop je dus niet tijdens het boekingsproces, noch heb je daar de keuze voor gehad :w
En u gaat weer terug naar de regels zoals gemeld op Consuwijzer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:01:
Nee, het is me compleet duidelijk. Het is mensen hier blijkbaar niet duidelijk dat de informatieplicht van luchtvaartmaatschappijen veel verder gaat dan als je een PC online bestelt. En daar wordt hier massaal aan voorbijgegaan.

Het linkje en de quote is volledig duidelijk. Een link naar tarieven (met onduidelijke headertekst, en vermelding van Ex.BTW in gevallen) of AV is onvoldoende.
De regels hoe je moet inchecken staat echt overal vermeld, dat kun je echt niet missen als je bij Ryanair geboekt hebt.

Daarom is dit ook geen onderdeel van de vluchtprijs, en vind ik ook dat je doordraaft met daar naar verwijzen.

En inderdaad, ik heb er geen moeite mee dat ze zo handelen, zorgt er uiteindelijk voor dat ik wél goedkoop kan vliegen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:01:

Volgens mij zit jij er naast. Het linkje met de voorwaarden voor ACM is inderdaad volledig duidelijk:
Waar moet een aanbieding van een vliegticket aan voldoen volgens de Europese luchtvaartverordening?
Is de Europese luchtvaartverordening van toepassing? Dan moet de aanbieder van het vliegticket aan de volgende punten voldoen:

1. Algemene voorwaarden

De (algemene) voorwaarden die voor uw boeking gelden, bekend maken. U kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan voorwaarden die iets zeggen over annulering of wijziging van het ticket. Of voorwaarden die iets zeggen over de regels voor bagage.
Hieraan is voldaan. De voorwaarden zijn bekend gemaakt. Dat deze achter een link staan is niet relevant, ze waren beschikbaar.
2. Definitieve prijs

De definitieve prijs bekend maken. Dit is de prijs inclusief passagiers- of luchttarieven, alle belastingen, heffingen en toeslagen. En vergoedingen die op dat moment onvermijdbaar en voorzienbaar zijn. Dat wil zeggen alle kosten die al bekend zijn en standaard worden doorberekend.

De definitieve prijs moet ook gespecificeerd worden. Dit betekent dat het voor u duidelijk moet zijn waar de definitieve prijs allemaal uit bestaat. Zodat u kunt zien wat u precies waarvoor betaalt. De aanbieder van het ticket moet het volgende specificeren:

de passagiers- of luchttarieven. Dit is de prijs die u betaalt voor het vervoer met het vliegtuig Ook wel de 'kale prijs' van het ticket genoemd. De prijs die u dus betaalt zonder alle belastingen en toeslagen;
belastingen;
luchthavengelden en andere heffingen, toeslagen of vergoedingen. Zoals toeslagen voor beveiliging of brandstof;
Ook hieraan is voldaan. De kosten zijn volledig vermijdbaar, dus afgedane zaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Angeloonie op 23-09-2014 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Prima als mensen dat vinden. Ik zou TS wel degelijk aanraden hier een klacht over in te dienen. Als het de duidelijkheid verbetert, dan is dat enkel winst.

Als ik google voor een ticket, en de stappen daar doorloop, word ik er nergens concreet op gewezen. Dus nogmaals: onvoldoende informatievoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Oh, over klagen is zeker goed, maar kijk uit dat het geen Don Quichotte gebeuren wordt :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:06:
Als ik google voor een ticket, en de stappen daar doorloop, word ik er nergens concreet op gewezen. Dus nogmaals: onvoldoende informatievoorziening.
Ben ik heel benieuwd hoe je dat voor elkaar hebt gekregen. Via welke site boek je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-04 14:00
Over dat online inchecken, het is wel vervelend dat het pas vanaf 5 dagen van tevoren kan. Vroeger kon je de terugvlucht ook al inchecken en uitgeprint meenemen, nu moet je ergens een pc met printer vinden tijdens je vakantie.

Maar goed, het is goedkoop dus dat nemen we maar voor lief...

edit: gek genoeg staat in mijn laatste mail naar Mallorca wel weer "U kunt online inchecken vanaf 30 dagen tot 2 uur vóór de geplande vertrektijd van uw vlucht.". Misschien verschilt dat per bestemming, naar Rome was het 5 dagen.

Ook kan het zonder printen als je de app gebruikt.

[ Voor 35% gewijzigd door matthijsln op 23-09-2014 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:17

OmeJoyo

This is me

Floppus, heb je zelf wel eens geboekt bij RyanAir, volledige proces doorlopen? Ik kan me niet voorstellen dat je daarna vind dat de info niet duidelijk is. Laatste pagina van het proces, de bevestiging, je ticket. Als je daarna niet doorhebt dat het noodzakelijk is.

Ik vind het geen onduidelijke informatie, totaal niet en de kosten zijn ook niet noodzakelijk.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:06:
Prima als mensen dat vinden. Ik zou TS wel degelijk aanraden hier een klacht over in te dienen. Als het de duidelijkheid verbetert, dan is dat enkel winst.

Je wordt toch ook nergens bij het boeken erop gewezen dat je 45 minuten voor je vlucht aanwezig moet zijn, lees je ook pas achteraf.

Hij is er meermaals op gewezen dat online inchecken de norm is en nog vind je het niet goed genoeg. Waarbij de verwijzing naar de prijsvoorwaarden irrelevant is zoals hierboven uitgelegd is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

matthijsln schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:10:
Over dat online inchecken, het is wel vervelend dat het pas vanaf 5 dagen van tevoren kan. Vroeger kon je de terugvlucht ook al inchecken en uitgeprint meenemen, nu moet je ergens een pc met printer vinden tijdens je vakantie.

Maar goed, het is goedkoop dus dat nemen we maar voor lief...
Komt omdat ze nu seat assignments doen bij de checkin (vooraf had je dus wel een boarding pass, maar koos je de stoel dus 'aan boord'). Volgens mij kan online checkin met allocated seats 7 dagen van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

https://www.reclamecode.n...sp?paginaID=273%20&deel=2
3. Facultatieve prijstoeslagen worden op duidelijke, transparante en ondubbelzinnige wijze aan het begin van elk boekingsproces medegedeeld en moeten op een “opt-in”-basis worden aanvaard.

Toelichting
Met artikel 2 en 3 wordt invulling gegeven aan art. 23 van de Verordening (EG) nr. 1008/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 24 september 2008 inzake gemeenschappelijke regels voor de exploitatie van luchtdiensten in de Gemeenschap alsmede (de implementatie van) artikel 22 van de Richtlijn 2011/83/EU van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende consumentenrechten, tot wijziging van Richtlijn 93/13/EEG van de Raad en van Richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad en tot intrekking van Richtlijn 85/577/EEG en van Richtlijn 97/7/EG van het Europees Parlement en de Raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

matthijsln schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:10:
Het kan ook via de app van Ryanair, dus je hoeft enkel ergens een Wifi te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Valt allemaal wel mee met de moeite dus. Prima vliegtuigmaatschappij dat Ryanair :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:28
Angeloonie schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:14:
[...]

Het kan ook via de app van Ryanair, dus je hoeft enkel ergens een Wifi te vinden.
Voor dit bedrag kun je ook wel even roaming aanzetten als het moet (of een hamburger eten/milkshake drinken bij de mac donalds met gratis wifi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Leuk, maar niet relevant want geldt enkel voor een z.g.n. "Uitnodiging tot aankoop":
IV. PRIJSVERMELDING IN EEN UITNODIGING TOT AANKOOP

[...]

3. Facultatieve prijstoeslagen worden op duidelijke, transparante en ondubbelzinnige wijze aan het begin van elk boekingsproces medegedeeld en moeten op een “opt-in”-basis worden aanvaard.
II. DEFINITIES

[...]
4. Uitnodiging tot aankoop: een commerciële boodschap die de kenmerken en de prijs van de reisdienst op een aan het gebruikte medium aangepaste wijze vermeldt en de consument aldus in staat stelt een aankoop te doen (zie ook artikel 8.4 NRC).
Overigens los van alles: Het is wel een hufterig bedrag en slaat natuurlijk nergens op. Kan mij een bedrag van €5 of €10 nog wel voorstellen, maar €70 is wel erg veel.

[ Voor 41% gewijzigd door Angeloonie op 23-09-2014 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Angeloonie; Een prijsvermelding in een webshop IS een uitnodiging tot aankoop.
http://www.solv.nl/weblog...op-en-vanaf-prijzen/18215
Uitnodiging tot aankoop
Het Hof overwoog echter dat uitnodiging tot aankoop niet zo beperkt moet worden uitgelegd. Van een uitnodiging tot aankoop is al sprake als de reclame boodschap die informatie (zoals product en prijs) vermeldt waardoor de consument een aankoopbesluit kan nemen. Het is dus niet vereist dat er ook een daadwerkelijke mogelijkheid tot aankoop aanwezig is, zoals een winkel, webshop, bestelformulier of telefoon nummer.
Als mensen nou eens met bronnen komen ipv dingen te roepen...

Prima maatschappij inderdaad, en staan er ook niet om bekend de randjes op te zoeken O-)
http://m.cms-dsb.com/publ...tiondetail.aspx?pub=19694
Ryanair boete

Dat de bovenvermelde regels geen lege huls zijn, is onlangs door de Consumentenautoriteit duidelijk gemaakt. Bij besluit van 26 februari 213 heeft de Consumentenautoriteit aan de luchtvaartmaatschappij Ryanair een boete opgelegd van in totaal € 370.000,- voor een aantal overtredingen dat is geconstateerd in haar online boekingsproces. Ryanair bleek o.a. niet alle voorzienbare en onvermijdbare kosten in de geadverteerde prijs voor vliegreizen te hebben opgenomen. Zo werden kosten voor online inchecken, heffingen en belastingen/toeslagen die altijd in rekeningen werden gebracht, niet in de geadverteerde prijs verwerkt. Het betoog van Ryanair dat het ging om vermijdbare kosten, omdat deze kosten bij actietarieven niet in rekening werden gebracht, ging niet op.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 23-09-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijsln
Ryanair noemt de incheckvoorwaarden wel "De kleine lettertjes" in de <title> :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Tja, dan is het gewoon mijn eigen stomme fout geweest. Die lijst met fee's had ik inderdaad wel door genomen op baby gerelateerde zaken en ja, recht daarboven de baby gerelateerde zaken staat "check-in at airport".

Gelukkig heb ik wel de 25 euro jonge-bestuurder toeslag per dag op een huurauto van 8 euro p/d weten te voorkomen bij de partner van Ryanair.

Als ik had geweten van de 70 euro pp incheck kosten dan had ik thuis wel die 10 euro pp extra betaald om 30 dagen van te voren in te checken.

Wat tevens wel apart is dat Ryanair nergens noemt dat inchecken op de luchthaven een service is. Ze noemen het expliciet een boete (wat het hoge bedrag verklaard). Eerlijk is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Anoniem: 27535 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:20:
@Angeloonie; Een prijsvermelding in een webshop IS een uitnodiging tot aankoop.
http://www.solv.nl/weblog...op-en-vanaf-prijzen/18215
Weet niet of de RCC dat ook zo letterlijk uitlegd. Volgens mij geldt dit enkel voor reclames buiten websites om.
[...]

Als mensen nou eens met bronnen komen ipv dingen te roepen...
Artikel is niet relevant, want er zijn geen verplichte online incheckkosten in dit geval, en deze kosten waren vermijdbaar.

Alle kosten in dit geval waren dus vermijdbaar, dus niet verplicht om in de prijs mee te nemen of bij het prijsoverzicht te tonen. Het melden van de AV waar deze in staan is dus wél voldoende.

Zelfde als bijv. extra bagage moeten betalen op de luchthaven omdat je meer kilo's meeneemt op vakantie. Staat nergens bij het boeken, maar wel in de AV.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 23-09-2014 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Het blijft sneu geld. Als je nu een tientje per ticket aan "servicekosten" had moeten betalen was het iets anders geweest. Dit is gewoon 210 euro waar we het over hebben...

Mijn persoonlijke mening is het dat dit met wat common sense wel voorkomen had kunnen worden door TS. Je kunt weten dat je met dit soort dingen genaaid wordt met budget maatschappijen, en bovendien (eerlijk is eerlijk) het staat een paar keer duidelijk op de site.

Floppus heeft echter in mijn ogen aangetoond dat Ryanair de regels niet helemaal juist hanteerd. Voor die 210 euro zou ik gewoon een klachtenbrief typen. Kost je een half uurtje, maar het meeste uitzoekwerk heeft Floppus al gedaan... ;) Wie weet levert dit nog wat op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
In ieder geval bedankt voor de reactie allemaal! Ik ga nog wel een klachtenbrief proberen, maar verwacht er eigenlijk niks van (zullen ze wel regelmatig krijgen).

Tevens wordt tijden het boeken van de vlucht de prijzen van de bagage zeer duidelijk vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Angeloonie schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:25:
[...]

Weet niet of de RCC dat ook zo letterlijk uitlegd. Volgens mij geldt dit enkel voor reclames buiten websites om.

[...]

Artikel is niet relevant, want er zijn geen verplichte online incheckkosten in dit geval, en deze kosten waren vermijdbaar.

Alle kosten in dit geval waren dus vermijdbaar, dus niet verplicht om in de prijs mee te nemen of bij het prijsoverzicht te tonen. Het melden van de AV waar deze in staan is dus wél voldoende.
Nee, zo heeft het hof het bepaald als zelfs ruimer. Er hoeft *zelfs* niet een directe bestelmogelijkheid te zijn, zoals wel bij een webshop. Dus een webshop valt er sowieso wel onder.

Daarnaast is het artikel zeker wel relevant. Ook daar ging het (welliswaar andere situatie) erover dat Ryanair stelde dat de koste voorkoombaar waren omdat ze niet altijd gerekend werden, en dat hield geen stand. Het gaat nota bene zelfs om incheckkosten - hoewel daar alleen online.
De basis verandert niet: er werd onvoldoende in het bestelproces geïnformeerd.

Dat het ook toen om Ryanair ging, maakt ook duidelijk dat er al langer zaken speelde, en dat de basis niet in het belang van de klant lag. Was dat wel zo geweest, dan was er geen boete geweest. Iets om in gedachte te houden.

Wat mensen verder denken dat in hun situatie prima bruikbaar en gewoon is, is niet relevant.
Zelfde als bijv. extra bagage moeten betalen op de luchthaven omdat je meer kilo's meeneemt op vakantie. Staat nergens bij het boeken, maar wel in de AV.
Nee, er staat bij het boeken specifiek een optie om extra bagage te boeken. Daarmee is het voor de klant duidelijk dat extra bagage geld kost.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 23-09-2014 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Deveon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:36:
In ieder geval bedankt voor de reactie allemaal! Ik ga nog wel een klachtenbrief proberen, maar verwacht er eigenlijk niks van (zullen ze wel regelmatig krijgen).

Tevens wordt tijden het boeken van de vlucht de prijzen van de bagage zeer duidelijk vermeld.
Ik dacht dat inmiddels wel algemeen bekend was dat je juist bij Ryan Air altijd zeer goed de voorwaarden moet lezen... ze zijn over het algemeen heel erg strikt.... 5 minuten te laat is bijv. ook gewoon te laat.... vind het dus niet handig dat je hier niet mee bekend was... eerste keer Ryan Air?

overigens zijn die prijzen niet zo hoog omdat Ryan Air als doel heeft om aan de onwetende mens te verdienen... meneer O'Leary wil namelijk het liefst dat iedereen online incheckt... Als iedereen dat zou doen hoeft hij namelijk geen personeel op de grond in te zetten en dat levert hem uiteindelijk veel meer geld op... daarom is het zo duur, dat stimuleert om online in te checken...

Ryan Air is met afstand goedkoper dan iedere andere maatschappij. Dat verdienen ze terug door een belachelijke efficiency... zelfs het kantoorpersoneel krijgt zweepslagen (bij wijze van spreken) als ze een pen teveel gebruiken... Zie ook : http://www.bol.com/nl/p/michael-o-leary/1001004005741564/

een klacht kun je natuurlijk altijd proberen... ik geef je echter weinig kans... Ryan Air zoekt echt de grenzen op van de wet... soms gaan ze er overheen.. degene die dan doorzet heeft het geluk zijn rechtzaakje dan te winnen, maar daarna zal Ryan Air zijn beleid wel aanpassen dat het toch binnen de regels valt... aangezien jij niet de eerste bent die dit overkomt (en ook niet de laatste) en ook niet de eerst zal zijn die hierover klaagt, kan ik je op een briefje geven dat je kansloos bent... maar ga gerust je gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
P.O. Box schreef op vrijdag 26 september 2014 @ 12:50:
[...]
Als iedereen dat zou doen hoeft hij namelijk geen personeel op de grond in te zetten
Je hebt helemaal gelijk, op dat zinnetje na, want bagage moet nog steeds ingechecked worden. Daarnaast kost het incheck op de luchthaven geen personeel want er staat gewoon een terminal waarbij dit zonder personeel kan.

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
[...]

Ik dacht dat inmiddels wel algemeen bekend was dat je juist bij Ryan Air altijd zeer goed de voorwaarden moet lezen... ze zijn over het algemeen heel erg strikt....
Nee. Wat men niet moet vergeten is dat deze verborgen kosten een deel zijn van het verdienmodel van RyanAir. Dat het bewust probeert om de uiteindelijke kosten zo hoog mogelijk te maken voor de klant, en dat doet door zo onduidelijk mogelijk te zijn, zodat mensen snel in de fout gaan. Daarbij worden maatschappijen behoorlijk beperkt door de regels die er zijn, maar RyanAir gaat heel bewust zoveel mogelijk op die grens zitten. De intentie van de wet is glashelder: de klant moet weten wat 'ie krijgt. Het doel van RyanAir is om juist tegen die intentie in te gaan, de klant vooraf niet exact vertellen wat 'ie krijgt, zodat hij het bestelproces ingezogen wordt vanwege de lage prijs, op het oog lager dan bij de concurrent, maar uiteindelijk alsnog even hoge kosten heeft.

En zoals opgemerkt: het gaat dan ook niet om een redelijke vergoeding omdat je extra gebruik maakt van grondpersoneel. Het gaat om een kapstok-excuus om de onverwachte kosten aan op te hangen.
Ryan Air is met afstand goedkoper dan iedere andere maatschappij. Dat verdienen ze terug door een belachelijke efficiency... zelfs het kantoorpersoneel krijgt zweepslagen (bij wijze van spreken) als ze een pen teveel gebruiken...
Of brandstof. http://www.npo.nl/reporter/28-12-2012/KRO_1584736 / http://reporter.incontxt....r-brandstofbeleid-ryanair

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Anoniem: 567735

incaz schreef op zaterdag 27 september 2014 @ 15:15:

En zoals opgemerkt: het gaat dan ook niet om een redelijke vergoeding omdat je extra gebruik maakt van grondpersoneel. Het gaat om een kapstok-excuus om de onverwachte kosten aan op te hangen.
Waarbij natuurlijk de vertrekkende luchthaven in een aantal gevallen ook mee profiteert... bij een recente WizzAir werd door een soort pre-controle van het vliegveld vastgesteld dat mijn handbagage te groot was (terecht, gegokt en verloren, het ging om 3cm). Ik moest afrekenen (meer dan het dubbele dan indien vooraf gekocht) bij de servicebalie van een vliegveld (gerund door een facilitaire dienstverlener), en dat bedrijf staat ook op de bon. Van die € 40 krijgt WizzAir vast niet het hele bedrag, en zo profiteert iedereen mee van mijn gokje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 720860

Ik heb 2 vliegtuigtickets gekocht voor een een meisje van 14 en een van 15. Zonder problemen geboekt. Later bleek dat deze niet zonder begeleiding kunnen vliegen, grote fout van ryanair want er zou bij de boeking tenminste aangegeven moeten worden dat minderjarigen niet alleen kunnen vliegen. Probleem opgelost dacht ik, ik boek een 3de ticket voor een meerderjarige die hen begeleid. Volgende probleem..... online inchecken kan niet of de 2 boekingen moeten aan elkaar gekoppeld worden (maar dan moeten de 2 meisjes herboekt worden als volwassenen), met kosten. Informatie bij ryanair moeilijk te verkrijgen.....
Nu lees ik op hun site dat in dit geval er gratis kan ingecheckt worden (normaal 70 euro p.p.), maar bij ryanair weet je nooit of het wel klopt. Wie heeft hetzelfde meegemaakt en kan me helpen? Mijn besluit staat vast bij ryanair boeken veel te onduidelijk en omslachtig en slechte communicatie, dit was mijn laatste boeking bij deze maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:20
Anoniem: 720860 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:27:
Ik heb 2 vliegtuigtickets gekocht voor een een meisje van 14 en een van 15. Zonder problemen geboekt. Later bleek dat deze niet zonder begeleiding kunnen vliegen, grote fout van ryanair want er zou bij de boeking tenminste aangegeven moeten worden dat minderjarigen niet alleen kunnen vliegen. Probleem opgelost dacht ik, ik boek een 3de ticket voor een meerderjarige die hen begeleid. Volgende probleem..... online inchecken kan niet of de 2 boekingen moeten aan elkaar gekoppeld worden (maar dan moeten de 2 meisjes herboekt worden als volwassenen), met kosten. Informatie bij ryanair moeilijk te verkrijgen.....
Nu lees ik op hun site dat in dit geval er gratis kan ingecheckt worden (normaal 70 euro p.p.), maar bij ryanair weet je nooit of het wel klopt. Wie heeft hetzelfde meegemaakt en kan me helpen? Mijn besluit staat vast bij ryanair boeken veel te onduidelijk en omslachtig en slechte communicatie, dit was mijn laatste boeking bij deze maatschappij.
Bellen naar ryanair of bericht sturen via de online chat. Als je het uitlegt dan kan je telefonisch/via de chat inchecken en de drie tickets aan elkaar koppelen. Als het goed is dan gaat het kosteloos, tenminste als je het via de chat doet (aangezien bellen geld kost). Over dat minderjarige +reizen dat zal waarschijnlijk iets meer met legale redenen te maken hebben dan met ryanair. Natuurlijk zou het wel beter zijn geweest als je hiervoor bij de boeking werd gewaarschuwd. Hoewel, de Ryanair website selecteert altijd minimaal 1 volwassene, dus in principe wordt je wel gewaarschuwd. Dus waarschijnlijk heb je 1 kind als volwassene geselecteerd en 1 als kind.

Kinderen als volwassene boeken gaat ook fout als je online incheckt, dan krijg je een foutmelding dat de persoon minderjarig is en dat je contact moet opnemen met de klantenservice.

[ Voor 10% gewijzigd door Exor op 26-12-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

@vijfbunder: open svp een eigen topic hiervoor. Heb je al contact gehad met Ryanair? Dat !oet het klagen natuurlijk wel vooraf gaan :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.