Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toegangsrechten SnelStart-database op NAS

Pagina: 1
Acties:

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 13:08
Ik zit met het volgende probleem:

Op kantoor heb ik een Lenovo ix2 NAS staan die ik via CIFS benader. Thuis benader ik de NAS via WebDAV. Dat werkt allemaal prima, behalve wanneer ik mijn SnelStart (boekhoudsoftware) administratie wil gebruiken.

Voor de SnelStart-administratie gebruik ik een mdb-database, omdat deze NAS helaas niet als sql-server kan functioneren.
Nu het probleem: zolang ik de administratie via CIFS (dus op kantoor) benader, kan ik aanpassingen doen die netjes worden weggeschreven. Maar wanneer ik via WebDAV (vanaf thuis) de administratie gewijzigd heb, kan ik hem daarna niet meer op kantoor openen. Ik krijg een foutmelding over 'geen schrijfrechten', en vervolgens wordt de mogelijkheid aangeboden om de administratie vanaf de NAS naar een lokale schijf te kopiëren. Dat wil ik natuurlijk niet.

De share waarop de database is opgeslagen, was in eerste instantie alleen toegankelijk voor 1 gebruiker. Nadat ik de share voor iedereen toegankelijk had gemaakt, leek het probleem te zijn opgelost: ik kon weer bij de administratie. Maar nadat ik thuis weer aanpassingen had gedaan, kreeg ik op kantoor opnieuw dezelfde foutmelding.

Heeft iemand hier ervaring mee en wat kan ik nog meer proberen? Bedankt alvast voor het meedenken!

BTW: ik heb 1 SnelStart licentie, waardoor ik het programma op maximaal 1 pc tegelijk kan gebruiken.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik denk dat het een rechten-probleem is. Als je WebDAV gebruikt, benader je de bestanden via de webserver op de NAS. De bestanden worden dan waarschijnlijk ook met de rechten van de gebruiker waar het webserver-proces onder draait weggeschreven.
Met CIFS worden bestanden weggeschreven met andere rechten, waarschijnlijk is daarvoor een CIFS-gebruiker aangemaakt op de NAS ?
Hoe op te lossen ? Ik denk dat je moet gaan proberen ook thuis (veilig) met CIFS te werken, door bijv. een VPN verbinding op te zetten naar de NAS / kantoor.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• HenkDePoema
Bedankt voor je reactie!
Ik zat zelf ook in de richting van gebruikersrechten te denken, maar het vreemde is dat de CIFS en WebDAV credentials exact hetzelfde zijn. Blijkbaar maakt dat niet uit wanneer een bestand via verschillende protocollen benaderd wordt.

Een VPN heeft natuurlijk de voorkeur, maar die functionaliteit zit niet standaard ingebouwd in de nieuwste firmware (4.1.102.29716).

Uit de linkjes in deze post blijkt dat het wel mogelijk moet zijn om OpenVPN te installeren, maar dat vereist o.m. rommelen in het bootproces via SSH. En gezien mijn gebrekkige SSH / Linux ervaring zie ik dat nog niet zo zitten.

Is het mogelijk om op de router op mijn kantoor een VPN naar de NAS in te stellen? Of is het dan niet mogelijk om CIFS te gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door HenkDePoema op 23-09-2014 15:26 ]

• u_nix_we_all
  • Niet online
HenkDePoema schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:22:

Is het mogelijk om op de router op mijn kantoor een VPN naar de NAS in te stellen? Of is het dan niet mogelijk om CIFS te gebruiken?
Ja, dat is wellicht de beste optie. Dat kan sowieso handig zijn, met een VPN op de router is alles wat daarachter zit te benaderen alsof het je locale netwerk is, incl. je NAS.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• HenkDePoema
Top, dan probeer ik dat. Bedankt!
Ik laat weten of het gelukt is.

• HenkDePoema
Helaas ondersteunt mijn router geen VPN (VPN passtrough only), tenzij ik hem flash met dd-wrt. Maar na het lezen van de documentatie daarvan, krijg ik het idee dat het risico op bricken van je router vrij groot is, wanneer er iets fout gaat tijdens installatie. Dit vind ik niet zo'n aantrekkelijk idee. Ik ben op zoek naar een betrouwbare, bedrijfszekere oplossing.

Nu had ik toch al een tijdje het idee om de NAS te vervangen voor een Synology. Ik weet dat met DSM de mogelijkheid bestaat om een VPN-server op te zetten. Na het lezen van de VPN tutorial op de Synology website blijf ik echter met een aantal vragen zitten.

*Ik ben me ervan bewust nu lichtelijk off-topic te gaan, maar ik vraag het toch even hier O-) *

Kan ik, wanneer ik de Synology instel als VPN-server, via CIFS toegang krijgen tot de administratie-share, net als de computers op kantoor? Is het daarvoor noodzakelijk dat de VPN-clients in hetzelfde subnet zitten? Is het noodzakelijk dat de Synology als router wordt ingesteld?
Loop ik het risico (wanneer de VPN-clients in een ander subnet zitten) dat ik alsnog geen gelijke rechten heb, zoals beschreven in de startpost?

Het zou mooi zijn dat ik zeker weet dat (en begrijp hoe) ik op deze manier mijn database vanaf verschillende locaties kan benaderen, voordat ik overga tot aanschaf van een Synology NAS.

Mochten deze vragen hier echt heel ongepast zijn, dan zal ik ze in het Synology vraag en antwoord topic stellen O-)

• u_nix_we_all
  • Niet online
HenkDePoema schreef op woensdag 24 september 2014 @ 20:22:
Kan ik, wanneer ik de Synology instel als VPN-server, via CIFS toegang krijgen tot de administratie-share, net als de computers op kantoor? Is het daarvoor noodzakelijk dat de VPN-clients in hetzelfde subnet zitten? Is het noodzakelijk dat de Synology als router wordt ingesteld?
Loop ik het risico (wanneer de VPN-clients in een ander subnet zitten) dat ik alsnog geen gelijke rechten heb, zoals beschreven in de startpost?

Het zou mooi zijn dat ik zeker weet dat (en begrijp hoe) ik op deze manier mijn database vanaf verschillende locaties kan benaderen, voordat ik overga tot aanschaf van een Synology NAS.

Mochten deze vragen hier echt heel ongepast zijn, dan zal ik ze in het Synology vraag en antwoord topic stellen O-)
Het is niet heel specifiek voor Synology wat je nu vraagt hoor , het is meer een algemeen begrip van de werking en bedoeling van een VPN denk ik ;)

Een Virtual Private Netwerk maakt in feite een soort lan aan over verschillende netwerken heen. De vpnclient en vpnserver zetten samen een extra netwerk op. Op dat netwerk zitten ze in hetzelfde subnet, dus kun je alles wat je via een normaal lan kan.

Waar je misschien nog op moet letten is dat je met een VPN dus een extra netwerk op je NAS hebt, mogelijk dat je daarvoor apart de rechten kunt/moet instellen.

Als je een VPN server op je NAS draait, hoef je niet te routeren, tenzij je via die vpnserver ook bij andere apparaten in je lan(kantoor) wilt kunnen. Dan moet hij tussen het vpn netwerk en lan als router fungeren.

Succes :)

• GrasshopperNL
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:24
Ik weet dat Snelstart eind dit jaar met een nieuwe module komt, database online.
Je database staat dan bij Snelstart op een server, en jij kunt dan met elke cliënt (met internet verbinding) je database benaderen.

• HenkDePoema
Bedoel je http://www.snelstart.nl/SnelStart-Online-Werkplek/?
Ik vind dat nogal aan de prijs moet ik zeggen. Maar het is gelukkig ook niet nodig, want ik heb inmiddels mijn Synology up and running :9 . Het lukt nu om dmv een VPN verbinding te maken en de administratie thuis te openen met dezelfde rechten als op kantoor.
Daarnaast heb ik Surveillance Station geïnstalleerd en dat werkt vlekkeloos, terwijl ik mijn ip-camera met de Lenovo software (SecureMind Surveillance Manager) niet aan de praat kreeg. Mooi om te zien dat Synology op softwaregebied echt meerwaarde biedt tov de concurrentie.
Beiden bedankt voor het meedenken!

• GrasshopperNL
HenkDePoema schreef op maandag 06 oktober 2014 @ 15:15:
Bedoel je http://www.snelstart.nl/SnelStart-Online-Werkplek/?
Ik vind dat nogal aan de prijs moet ik zeggen. Maar het is gelukkig ook niet nodig, want ik heb inmiddels mijn Synology up and running
Nee, die bedoel ik niet. Is een nieuwe dienst die ze aan gaan bieden.

• HenkDePoema
Ok, dat zou interessant kunnen zijn. Heb je een linkje voor meer info?

• GrasshopperNL
Intussen is het pakket online gekomen van Snelstart.
http://www.snelstart.nl/SnelStart-12-Online-administratie
Pagina: 1