R9 290 of GTX 970?

Pagina: 1
Acties:

• Dennis!90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:19
Ik wil een nieuwe videokaart aanschaffen, zowel voor mezelf (nieuwere games spelen op mooie settings, beetje videobewerking) als voor mijn vriendin (Sims 4).

Mijn systeem is als volgt nu..

AMD FX8120
Radeon 6850 HD
Asrock 990FX Extreme3
2 x 4 GB Kingston HyperX (KHX1600C9D3K2/8G)
XFX 550 watt voeding
Tranquillo Rev 2 CPU koeler
Nog een losse fan voor luchtdoorstroom
256 Samsung SSD
500 GB HDD
1 TB HDD

Wat ik precies zal doen weet ik dus niet.. Zou een R9 290 een goede keus zijn? Maar dan is de GTX 970 toch weer net iets beter las ik op internet, klopt dit? Of toch 'maar' een R9 280? Systeem zal langzaam eventueel verder geupgrade worden, maar merk steeds vaker dat mijn videokaart het allemaal niet meer goed wilt bijbenen, dus tijd voor een investering voor veel uren plezier. Maar wat nu precies de beste keus is durf ik niet te zeggen.

Crossfire / SLI ga ik niet doen in de toekomst trouwens, dus dat is van geen belang voor mij.

• cannibal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:17
Denk dat een 970 al vrij zwaar gaat zijn voor je eisen.
R9 280 gaat vast al veel verbetering geven en anders kom je mogelijk al wat in de knoei met je CPU, zeker als je deze niet overklokt hebt.

En als tweedehands een optie is, zou ik daar zeker eens naar kijken.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-02 10:18
R9 290 is nu wel interessant tweedehands. Voor rond de 200 euro ben je klaar.

Hier een review van de GTX 970 van techpowerup.

Dan houd je nog wat geld over voor misschien een CPU upgrade of aftermarket cooling voor de R9.

Ik zou geen 280x nemen. R9 290 is nieuwer, de 280 is eigenlijk maar een 7970.

[ Voor 52% gewijzigd door Gizzy op 23-09-2014 10:11 ]

flickr - WOT Profile - Game PC

• Dennis!90
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13:19
cannibal schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:58:
Denk dat een 970 al vrij zwaar gaat zijn voor je eisen.
R9 280 gaat vast al veel verbetering geven en anders kom je mogelijk al wat in de knoei met je CPU, zeker als je deze niet overklokt hebt.

En als tweedehands een optie is, zou ik daar zeker eens naar kijken.
Ik besef me dat bijvoorbeeld de GTX 970 op dit moment te veel is voor wat ik nodig heb, maar dan kan ik ook wel weer wat jaartjes vooruit (ik merk gewoon dat mijn huidige kaart te vaak niet meer kan leveren wat ik wil). De CPU gaat ook geupgrade worden over een jaar ofzo, maar tot die tijd wil ik wel graag verbeteringen zien. Tweede hands is voor mij zeker een optie, maar daar wordt de vriendin nooit zo vrolijk van, dus dat gaat een nieuwe worden vrees ik :X

Ik heb geen zin om over een of twee jaar weer een nieuwe kaart te moeten kopen zeg maar, al weet je nooit 100% zeker hoe iets zich ontwikkelt in de gamewereld qua graphics. In feite wil ik mijn PC stapsgewijs upgraden zodat ik altijd wel redelijke prestaties kan houden, ook over twee/drie jaar. Nu is de videokaart aan de beurt, de volgende keer waarschijnlijk de CPU. Andersom kan ook, maar de problemen liggen bij mij nu vooral bij de videokaart helaas.

Overclocken van de CPU is zeker een optie zodra ik een nieuwe kaart heb.

Edit: lager verbruik is opzich ook wel prettig, al is dat niet super belangrijk. Mijn AMD CPU is ook al zo'n zware verbruiker die ik meenam vanuit het ouderlijk huis (geen energierekening >:) )

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis!90 op 23-09-2014 10:14 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:21

br00ky

Moderator Harde Waren