Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

2 dsl lijnen load balancing - usenet dubbel zo snel ?

Pagina: 1
Acties:

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zit hier op het duitse platteland waar ik "maar" aan zo'n 13mbps kom via de dsl lijn. Echt klagen mag ik eigenlijk niet want er zijn hier zat gebieden met 1-3mbps of zelfs nog lager. Nu kan ik via een andere lijn van een andere provider hier nog zo'n zelfde aansluiting krijgen van ongeveer 13mbps.

Natuurlijk al wat gezocht en er schijnt een redelijke load balancing router van TP link te zijn voor een paar tientjes. Maar de handleiding is nogal complex en veel valt er over het onderwerp niet te vinden, dus een paar vragen :

Kan ik met usenet de dubbele snelheid verwachten of moet ik ook daar 2 abonnementen nemen ? Ik zag dat mijn huidige verbinding met sabnzbd 8 connections gebruik, zal zo'n load balancing router zelf 4 stuks naar 1 isp en de andere 4 verbindingen naar de andere isp leiden ?

Met surfen neem ik aan dat een browser als chrome vele connecties open zet, en zou ik daar ook dubbele snelheid kunnen verwacht ?

Verder zal netflix op de tv gaan haar sneller worden omdat dat 1 streaming verbinding is ?

Zie ik misschien iets over het hoofd en is het allemaal niet zo makkelijk...

Bedankt !

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-11 19:56
Als de koperdraad naar jouw huis slechts 13mbps aan kan dan geldt die beperking voor alle providers. Dus al neem je er honderd abonnementen bij dan nog komt je totaal niet boven die 13mbps uit. Je zult dus geen 2x13=26 krijgen maar 2x13/2=13.

Bovendien werkt die load balancing alleen naar buiten toe omdat je (nieuws)server niet van het bestaan van je tweede lijn afweet. Er wordt per IP-pakketje immers maar éen IP-adres gecommuniceerd.

Omdat je dan download over éen lijn waarvan de snelheid is gehalveerd (als je beide lijnen maximaal gebruikt) zal je snelheid per saldo halveren in plaats van verdubbelen.

Tenzij jouw nieuwsserver het gebruik van een dubbele verbinding ondersteund. Dat moet je dus bij je server uitzoeken.

(Een alternatief is een tweede koperlijn aan te vragen, maar dat is natuurlijk een dure grap.)

[ Voor 15% gewijzigd door Kalief op 23-09-2014 08:33 ]

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Kalief schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:26:
Als de koperdraad naar jouw huis slechts 13mbps aan kan dan geldt die beperking voor alle providers. Dus al neem je er honderd abonnementen bij dan nog komt je totaal niet boven die 13mbps uit. Je zult dus geen 2x13=26 krijgen maar 2x13/2=13.

Bovendien werkt die load balancing alleen naar buiten toe omdat je (nieuws)server niet van het bestaan van je tweede lijn afweet. Er wordt per IP-pakketje immers maar éen IP-adres gecommuniceerd.

Omdat je dan download over éen lijn waarvan de snelheid is gehalveerd (als je beide lijnen maximaal gebruikt) zal je snelheid per saldo halveren in plaats van verdubbelen.
Ik snap de denkwijze, maar vergeet niet dat dit op een ander aderpaar is, dus bij 2 adresparen kan je gewoon 2x13Mbit/s hebben, fysieke lijn draagt nu over 2 aders, straks op 4.

Load balancers werken op een aantal manieren, op basis van destination IP als voorbeeld.

Je kan niet zeggen doe de ene helft van de verbindingen naar IP x.x.x.x via .12 en de andere 4 verbindingen naar x.x.x.x via .14. De router zal gewoon alle verbindingen via .12 (of .14) laten lopen. (Zoals ook al gezegd werd)

Wat je hiermee wel bereikt is dat je je snelheidsverslindende services via 1 verbinding laat lopen en je "critical" (internet, mail, skype en weet ik het allemaal) via verbinding 2.

Dit doe je dan door middel van static toewijzingen op de router en misschien raadt je het al, op basis van destination IP.

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:04

KrazyJay

Kalief schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:26:

Ehh... Ik denk niet dat dit klopt. Wat als TS 2e-aderpaar gebruikt? De ISP biedt nog zo een aansluiting aan, dus ik heb het idee dat met een goede load-balancer wel 2*13 gehaald kan worden in theorie.

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Ik heb er geen ervaring mee maar het zou moeten lukken met pfsense al zitten er wel haken en ogen aan. Een stream zal niet sneller gaan. Die heeft maar een connectie. VPN connectie idem.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het is een load balancer, die doet niks anders als verkeer over 2 lijnen gooien. Hij gaat geen destinations aanpassen....
Je zult in je usenet client dus 2 servers op moeten geven of usenet clients gebruiken. Met de 1 download je van de ene usenet provider en met de andere, van de andere usenet provider.

• HaseMike
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid, ik heb 2 apart telefoon lijnen in mijn huis, 1 van de Deutsche Telekom en 1 van EWE, het zijn dus geheel aparte lijnen en (mocht ik het doen) niet 2 aansluitingen over 1 lijn.

Ok dus met usenet zou het alleen zin hebben met ook nog een 2e usenet abbo en dan alleen om 2 downloads tegelijk binnen te halen en niet 1 download met een dubbele snelheid.

Zit ik wel juist met het feit dat surfen sneller zal gaan (niet dat dat werkelijk nodig is voor gewoon gebruik is 13mbit prima te doen).

Inderdaad zou er netflix gekeken kunnen worden EN een download gedraaid, of een download draaien en gamen / surfen over de andere lijn.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 15:01

Rmg

HaseMike schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 07:59:
Zit hier op het duitse platteland waar ik "maar" aan zo'n 13mbps kom via de dsl lijn. Echt klagen mag ik eigenlijk niet want er zijn hier zat gebieden met 1-3mbps of zelfs nog lager. Nu kan ik via een andere lijn van een andere provider hier nog zo'n zelfde aansluiting krijgen van ongeveer 13mbps.

Natuurlijk al wat gezocht en er schijnt een redelijke load balancing router van TP link te zijn voor een paar tientjes. Maar de handleiding is nogal complex en veel valt er over het onderwerp niet te vinden, dus een paar vragen :

Kan ik met usenet de dubbele snelheid verwachten of moet ik ook daar 2 abonnementen nemen ? Ik zag dat mijn huidige verbinding met sabnzbd 8 connections gebruik, zal zo'n load balancing router zelf 4 stuks naar 1 isp en de andere 4 verbindingen naar de andere isp leiden ?

Met surfen neem ik aan dat een browser als chrome vele connecties open zet, en zou ik daar ook dubbele snelheid kunnen verwacht ?

Verder zal netflix op de tv gaan haar sneller worden omdat dat 1 streaming verbinding is ?

Zie ik misschien iets over het hoofd en is het allemaal niet zo makkelijk...

Bedankt !
Lijnen bonden bij 2 verschillende providers zullen ze niet aan meewerken, dus dit transparant naar de newsprovider toe doen zal niet lukken.

Dus dan zijn het 2 verschillende connecties naar je newsprovider toe. of deze 2 ip's tegelijkertijd toestaat ligt een beetje aan de provider

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:23

Croga

The Unreasonable Man

Hoewel ik niets kan zeggen over de mogelijkheid om twee ADSL abonnementen beiden op maximale snelheid te laten lopen kan ik wél heel veel zeggen over het load balancing....

Áls je het voor elkaar krijg om inderdaad twee 13Mbit lijnen in te zetten dan zal een Dual-wan router in staat zijn om die ten volle te benutten voor je newsgroup downloads. Daar heb je géén meerdere clients voor nodig, daar heb je géén meerdere servers voor nodig.

Een goede dual-wan router ziet een nieuwe verbinding opgebouwd worden en stuurt die automatisch naar de minst belastte verbinding. Ofwel:
- Eerste server verbinding wordt opgezet. Router stuurt die óf over de primaire verbinding, óf gewoon @random naar één van de twee.
- Tweede server verbinding wordt opgezet. Router ziet dat de eerste ADSL verbinding al een download heeft lopen en stuurt de tweede automatisch over de andere ADSL verbinding.
- Rince and repeat totdat er 4/4 verbindingen naar de server lopen.

Die ene download loopt niet over één verbinding client-server maar over 8. Die 8 worden gewoon actief gebalanceerd.

Netflix werkt niet zo. Dat is maar één verbinding die dus maar over één ADSL verbinding kan lopen. Daar ga je niets beter worden. Je kunt echter wel én Netflix én andere dingen tegelijk gaan doen zonder dat die invloed op elkaar hebben. Als je een goede dual-wan router hebt kun je zelfs Netflix over de ene verbinding en downloads over de andere verbinding doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Croga op 23-09-2014 08:50 ]

• HaseMike
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:48:
Die ene download loopt niet over één verbinding client-server maar over 8. Die 8 worden gewoon actief gebalanceerd.
Dat zou fantastisch zijn, aangezien dat mijn oorspronkelijk idee was :) En inderdaad het gaat om 2 geheel seperate lijnen, ik heb 2 fysieke inkomende telefoon dozen in mijn z.g. Geräteraum op z'n duits.

Ik dacht aan deze load balancing router : klik

[ Voor 20% gewijzigd door HaseMike op 23-09-2014 08:53 ]

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

HaseMike schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:50:
Dat zou fantastisch zijn, aangezien dat mijn oorspronkelijk idee was :) En inderdaad het gaat om 2 geheel seperate lijnen, ik heb 2 fysieke inkomende telefoon dozen in mijn z.g. Geräteraum op z'n duits.
De enige beperking zou kunnen zijn dat je news provider maar 1 IP toestaat maar een dergelijke beperking heb ik persoonlijk nog nooit mee gemaakt, noch gezien (ik gebruik al jaren een load-balanced ADLS+kabel verbinding en heb een stuk of 5 verschillden news providers gehad)
HaseMike schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 08:50:
Ik dacht aan deze load balancing router : klik
Persoonlijk ben ik geen fan van TP-Link. Ik zou eerder gaan voor een Draytek 2920 of zo. Loadbalancing vergt toch wat meer van een router dan simpele routing en dan wil je niet beperkt zijn door de processorkracht van het apparaat.

[ Voor 32% gewijzigd door Croga op 23-09-2014 08:55 ]

• HaseMike
  • Niet online
Ik zal eens kijken hoe dat zit bij mijn news provider, dat is op het moment sunny usenet, daar moet ik wel mijn pakket van 20 naar 60 verhogen maar dat zijn de kosten niet.

Die 2e lijn kost mij 25 euro per maand, dat is me het wel waard. Als ik 100mbit wil zal ik moeten verhuizen en dat is wat prijzig ;)

Tot nu toe alvast erg bedankt voor de hulp hier, wat een snelheid ! (nu mijn internet nog met hetzelfde tempo)

** edit, ik zal even kijken naar die Draytek , thx !

[ Voor 48% gewijzigd door HaseMike op 23-09-2014 08:59 ]

• HaseMike
  • Niet online
Zo die Draytek is vol met features waarvan ik niet al te veel begrijp, maar het opzetten van een automatische load balance lijkt wel redelijk simpel :)

Dit is erg interessant, en goedkoper dan vragen aan de telekom of ze de hele wijk van glasvezel willen voorzien.. Mijn belangrijkste wens van usenet dubbel zo snel zal dan wel lukken, en kunnen downloaden terwijl netflix draaid, of met meer tegelijk youtube gebruiken enz.

Lijkt een aardige mogelijkheid voor niet al te veel moeite.

[ Voor 29% gewijzigd door HaseMike op 23-09-2014 09:14 ]

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-11 22:05
speedify.com/
Hier is een programma wat verschillende aansluitingen op 1 computer kan combineren. Vilgens mij kan je ook de aansluitingen van twee ethernet connecties binden. In iedergeval een wifi en een ethernet verbinding.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Daar gaat het dus niet om. Hij heeft maar 1 lan connectiie...

• LemonC200
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-11 22:05
Als je een tweede aansluiting aan dezelfde pc koppelt heb je wel 26 mbps verbinding ook bij 1 download in tegenstelling tot load balancing. Een andere optie is natuurlijk zelf een server opzetten met channelbonding, maar dat is niet eenvoudig.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

HaseMike schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 09:12:
Zo die Draytek is vol met features waarvan ik niet al te veel begrijp, maar het opzetten van een automatische load balance lijkt wel redelijk simpel :)
Yup, dat idee had ik eerst ook. Maar als je je een beetje inleest zijn al die features niet eens zo heel lastig te gebruiken :)

Opties zoals specifieke PCs altijd over een specifieke verbinding sturen of specifieke poorten altijd over een specifieke verbinding zijn echt super handig. Toen bij ons eenmaal kabel snel genoeg was om te downloaden gingen, bijvoorbeeld, spellen altijd automatisch over ADSL zodat ze geen last zouden hebben van de download.

Echt een geniaal apparaat. Enige nadeel is dat hij niet goed overweg kan met hoge snelheden. Toen kabel internet eenmaal op 100Mbps zat trok ie het niet meer hier en heb ik hem moeten vervangen (maar ja, toen was het ook snel genoeg om geen 2 verbindingen meer nodig te hebben :))
jan-willem3 schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 12:17:
Als je een tweede aansluiting aan dezelfde pc koppelt heb je wel 26 mbps verbinding ook bij 1 download in tegenstelling tot load balancing. Een andere optie is natuurlijk zelf een server opzetten met channelbonding, maar dat is niet eenvoudig.
Nee, ook als je zoiets gebruikt ga je met 1 verbinding niet meer halen dan 13Mbps. Zelfs niet met software, ook niet met deze software. Ook niet met een "server met channelbonding".

Het is simpelweg niet mogelijk om één download over twee verschillende ADSL verbindingen te laten lopen. Iedere ADSL verbinding heeft zijn eigen IP adres en tenzij de server aan de andere kant weet dat die twee bij elkaar horen kun je ze niet beiden tegelijk voor dezelfde download gebruiken.

Maar dat geeft allemaal niet want TS' belangrijkste doel gebruikt 8 connecties tegelijk. En dát is enorm eenvoudig te verdelen over twee verschillende ADSL verbindingen. Als je maar de juiste hardware gebruikt.

[ Voor 32% gewijzigd door Croga op 23-09-2014 13:36 ]

• HaseMike
  • Niet online
Net even de site van Speedify bekeken, ze claimen 4k video te kunnen ondersteunen via diverse lijnen, maar dat lijkt me gezien wat Croga hierboven schrijft tamelijk onmogelijk, daarbij willen ze ook nog eens 19 dollar per maand voor hun diensten, wat me stevig lijkt. Maar wel interessant natuurlijk om even te bekijken. Mijn netflix zit op mijn samsung 4k tv als app, daar gebruik ik geen pc voor, ik draai de USA netflix via Unotelly dns.

Die Draytek router ga ik wel de tijd voor nemen, als de basis setup maar redelijk te doen is kom ik er wel uit, en zo te zien gaat dat simpel, 2x Wan inrichten met user / password, de snelheden opgeven en automatische balancing aanzetten.

Over 2 connecties aan de pc had ik nog niet gedacht, kan het ook niet zo goed voorstellen omdat de router via de diverse switches in huis toch al het internet als 1 connectie weergeeft als daar de 2x wan aanzit

Geweldig al die info, maakt het een stuk makkelijker :)

[ Voor 31% gewijzigd door HaseMike op 23-09-2014 13:40 ]

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 15:01

Rmg

HaseMike schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:37:
Net even de site van Speedify bekeken, ze claimen 4k video te kunnen ondersteunen via diverse lijnen, maar dat lijkt me gezien wat Croga hierboven schrijft tamelijk onmogelijk, daarbij willen ze ook nog eens 19 dollar per maand voor hun diensten, wat me stevig lijkt. Maar wel interessant natuurlijk om even te bekijken. Mijn netflix zit op mijn samsung 4k tv als app, daar gebruik ik geen pc voor, ik draai de USA netflix via Unotelly dns.
Waarschijnlijk doet speedify een soort van VPN Bonding, dan heb je dus naar de buitenwereld 1 connectie.

http://simonmott.co.uk/vpn-bonding

Dan zou het wel kunnen

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Ik heb jaren 2 dsl lijnen gehad en gecombineerd,
Toen dertijd Tweakdsl over lijn A Telford over lijn B.
Pfsense pceetje voor load balance met 3 netwerkkaarten.
Je moet er inderdaad opletten welke usenet je neemt want bij sommigen mag je maar 1 IP gebruiken.

• HaseMike
  • Niet online
Ok ondertussen de 2e connectie besteld, en alles bekenen het is zover allemaal duidelijk met 1 uitzondering.
Als ik geluk heb wordt de 2e connectie een vdsl (Joepie!) en zit ik nog een jaartje vast aan mijn oude connectie van provider en lijn nummer 1.

Nu blijkt dat de nieuwe lijn komt met een router/modem in 1 , die niet alleen modem kan zijn ivm VOIP telefoon die hun erbij leveren. Mijn vraag :

Kan een load balancing router zoals de TP-Link TL-R470T+ PLC Router, 1 lijn (wan) aan het oude modem hebben en de andere internet via een lan--wan connectie van de nieuwe vdsl router combineren ?

Schematisch : klik

• Soeski
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 18:23
Dat kan ik niet direct voor je zeggen, maar ook dit moet te configureren zijn. De set-up die ik jaren gebruikt heb is als volgt:
1x Zyxel modem P660R (modem/router) - ADSL2+ van TweakDSL 20/1
1x Ziggo Ubee modem (modem only) - Uiteraard Ziggo Alles-in-1 Extra 120/10
1x Draytek 2920

Ik gebruikte toen nog Giganews, maar nu de nieuwsserver van Newsleecher.
Ik had de boel zo geconfigureerd dat ik van dezelfde newsserver, DEZELFDE download kon starten over 2 verbindingen. Je leest het goed, ik had dus niet een artikel (part) dat met ADSL binnen kwam en een part via Ziggo; nee, ze downloaden op dat moment beiden DEZELFDE part en voegden dat weer samen op de pc. Perfect!
De Vigor was de spin in het web, die kan prachtig lijnen combineren. Wel een kanttekening; ik heb dit wel via SSL én non-SSL gedaan. De ADSL verbond naar de newsserver via 119, de Ziggo via 563. Zo kon ik namelijk beide lijnen actief hebben en op basis van poorten het verkeer per verbinding regelen. Als ik dit niet deed, ging het downloaden niet goed/sneller. Ik had dus wel 2x de nieuwsserver ingesteld staan, maar in Newsleecher werkte dit perfect en konden beide lijnen hetzelfde artikel tegelijk downloaden. De ene met 120Mbit 8 connecties, de ADSL met ~16Mbit met 4 connecties. Als een van de 2 lijnen down was kon ik gewoon door over de andere met surfen, downloaden, mail, gamen e.d.
Kortom; ik deed het dus wel op basis van poorten en niet simpelweg de lijnen samenvoegen.
De Draytek had geen moeite met de in totaal 140Mbit/sec; deze kan grofweg tot 160/180Mbit aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Soeski op 30-09-2014 17:44 ]

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
Zoals eerder gezegd doet de tp- link geen bonding maar is het puur load balancing, de ene keer ga je over lijn 1 en de andere keer over lijn 2. De router kijkt gewoon welke lijk op dat moment het snelste is. Het schijnt dat je bij bijvoorbeeld torrent downloads wel gebruik kan maken van de 2 lijnen samen.

Draytek heeft prima load balancing opties, zelfs tot 4 gelijktijdige wan verbindingen.

• HaseMike
  • Niet online
NL_Scratch schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 20:46:
Zoals eerder gezegd doet de tp- link geen bonding maar is het puur load balancing, de ene keer ga je over lijn 1 en de andere keer over lijn 2.
Ik heb mijn vraag niet goed verwoord denk ik : Het gaat mij erom of het met zö'n load balancing router mogelijk is om 1 aansluiting via WAN te hebben (modem - load balancer) en de andere via lan (all in one modem/router lan aansluiting ---> load balancer )

Misschien gesneden koek als je veel kennis hebt van netwerken maar voor mij wat lastig, aangezien bij doorspitten van de handleiding van de tp-link er bij elke WAN aansluiting aanlog gegevens moeten worden ingegeven, wat bij mijn nieuwe lijn niet mogelijk is omdat de ISP router dat al doet en geen pppoe van buiten toestaat, maar natuurlijk wel lan toegang.

Hoop dat ik zo duidelijk ben, lastig lastig maar wel leuk om uit te zoeken en zonder de hulp hier was ik lost _/-\o_

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:28
kun je op de TP-link Wan geen statisch adres ingeven? Wij hebben bijvoorbeeld op een Draytek 2820 op de DSL poort gewoon een Adsl lijn en achter de Wan poort zit een xs4all lijn. De xs4all lijn zit eerst op een Thomson modem die vervolgens vanuit zijn Lan aangesloten zit op de wan van de Draytek.

Ik neem aan dat je bij de TP-Link ook gewoon een statisch adres moet kunnen ingeven op zijn wan poort.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Je vraag is eigenlijk, kan ik load balancing doen als 1 verbinding een WAN ip heeft en de ander via NAT het internet op gaat.

Antwoord is: Ja, voor loadbalancing maakt het niets uit.

CISSP! Drop your encryption keys!

• HaseMike
  • Niet online
ok thanks , dus in het statische adress vul ik de ip van de 1e router in en klaar ?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Dat niet helemaal, kies je voor een statische verbinding dan vul je het ip adres van de router als gateway in.
Maar dat is niets anders dan normaal hoe je je router instelt bij de WAN verbinding. Normaliter gebruik je DHCP maar in dit geval zou ik een statisch ip invullen (binnen dezelfde netwerk range als je eerste router, maar een andere range als je binnen je netwerk gebruikt) met als gateway die router.
Op de eerste router zet je dan je loadbalancer als DMZ. Ja je gaat dan NAT over NAT doen voor 1 verbinding maar zo erg is dat nu ook weer niet (heeft geen invloed op deze specifieke use case)

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1