Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Advies architectuur thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
L.S.

Op dit moment heb ik een Alles-in-1 glasvezelpakket van XMS met de onderstaande netwerkarchitectuur bij mij thuis. Ik overweeg echter over te stappen naar het KPN Alles-in-1 Standaard 100 Mbit/s glasvezelpakket (met 2 HDTV ontvangers). Voordat ik overstap wil ik graag in kaart brengen welke voorbereidingen ik moet treffen (zoals netwerkkabels trekken, wandcontactdozen, etc.). Daarnaast wil ik ook gelijk een nieuwe 802.11AC&N router achter de Experia Box plaatsen met NAS.

Zijn hier mensen die mij uit ervaring kunnen adviseren met de netwerkarchitectuur en mijn vragen kunnen beantwoorden? Ik heb voor de zekerheid ook een plaat gemaakt voor de nieuwe situatie die ik voorzie.

Mijn vragen:
  1. Klopt de architectuur voor de situatie van KPN? Zo niet, welke delen zijn onjuist?
  2. Wat is jullie ervaring met de getoonde aaneenschakeling van kabeltypen (flexibele ftp cat6a verbonden met flexibele utp cat5e)? Is er een betere schema mogelijk met betere netwerk performance?
  3. Kunnen apparaten 1, 3 en 4 straks het internet benaderen?
  4. Kunnen apparaten 1, 3 en 4 straks de NAS benaderen?
  5. Zijn er andere opvallende zaken in de getoonde architectuur die straks voor problemen kunnen zorgen?
Afbeeldingslocatie: http://forum.kpn.com/t5/image/serverpage/image-id/9567i898C1A790F57F252/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

Afbeeldingslocatie: http://forum.kpn.com/t5/image/serverpage/image-id/9569iB6DD8252678C7799/image-size/original?v=mpbl-1&px=-1

Hoor graag als verdere toelichting nodig is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:09

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stat me bij dat IPTV kan KPN en andere aanbieders op een apart VLAN zit en er dus specifieke poortjes op de Experiabox voor in gebruik zijn. Dat zou ook betekenen dat je een kabel voor TV niet zomaar voor netwerk kunt gebruiken. En in dat geval klopt je hele opzet dus niet en zul je extra kabels moeten trekken.

Maar ik kan er ook naast zitten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Je kan op de experiabox aansluiten wat je wilt. Itv van kpn is gelijk aan internet over een kabel. Sluit je een decoder aan van kpn prima sluit je een laptop aan dan kan dit ook.

Dus je setup zou moeten werken.

Alleen je plaatje klopt niet helemaal. Waar jij. Modem hebt staan is dat de experiabox. Of je maakt er Ftu van dan is het helemaal compleet. Maar ziet er goed uit en zou moeten werken.

[ Voor 30% gewijzigd door rhos op 22-09-2014 23:09 ]

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-11 13:04
Houdt er wel rekening mee dat er een aantal kanalen zijn die KPN niet via het normale internet doorgeeft (dus als je via internet op je smart-tv of op je tablet tv wilt kijken) maar die je wel via de settop box kunt bekijken op een normale tv.

• cacao70
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-11 17:21
Je opstelling ziet er naar mijn idee prima uit. Wellicht dat je het telefoonsignaal ook nog draadloos kan versturen middels DECT, mits je modem het ondersteund en de sterkte voldoende is.

Verwijderd

Topicstarter
Dank allemaal voor jullie reacties!

Ik zal in de "nieuwe netwerkarchitectuur" de label van de modem aanpassen in "FTU". Jullie verwachting is dat de nieuwe situatie dus gaat werken. Echter heb ik nog geen antwoord op mijn vraag 2, 3 en 4. Concreet ben ik op zoek naar bevestiging van het volgende:
- kan ik FLEXIBELE ftp cat6a kabels trekken vanuit de meterkast naar de wandcontactdoos in de kamers? Ik lees namelijk hier en daar dat je hiervoor kabels met een stugge kern moet gebruiken.
- kan ik vanuit alle devices (draadloze en vast PC/laptops en SmartTV de NAS benaderen)? Dit i.v.m. ander netwerk.

Op het eerste gezicht lijkt het plaatje te kloppen, maar ik zoek bevestiging dat de details ook goed uitgedacht zijn.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zover ik weet gebruikt IPTV van kpn een seperaat VLAN en gaat dit niet werken maar voor de zekerheid moet je even kpn bellen. Zou betekenen dat je seperate kabels rechtstreeks naar je modem moet trekken los van de kabel voor je lan.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Frogmen schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:20:
Zover ik weet gebruikt IPTV van kpn een seperaat VLAN en gaat dit niet werken maar voor de zekerheid moet je even kpn bellen. Zou betekenen dat je seperate kabels rechtstreeks naar je modem moet trekken los van de kabel voor je lan.
Nee, niet perse, het alternatief is je switches moet gebruiken die vlans ondersteunen
http://netwerkje.com/eigen-router

Iperf

• Eric70
1. Voorzover ik weet "voelt" de experia box wat er op elke poort aangesloten zit en zal daar dus of internet of iptv heensturen, door elkaar op één poort kan de experia box niet. Wil je toch beide over één kabel sturen zul je eerst zelf de VLANs moeten scheiden voordat ze de experia box ingaan, waarbij je alleen VLAN 7 doorstuurt naar de experiabox. VLAN 4 en 6 kan je dan samen over een kabel naar een VLAN-aware switch sturen die deze kan splitsen naar de juiste poorten. Zie http://netwerkje.com/eigen-router

2. Meeste patch panelen en wandcontactdozen zijn voor UTP kabels met massieve kern, maar er zijn er ook voor gevlochten kern. Let dus goed op welke je gebruikt! Om het verschil te laten zien: YouTube: Solid Cable vs Stranded Cable | RJ45 | Difference Between

3. En 4. Zie punt 1. Eerst dat oplossen. (Als ik het goed bekijk kunnen alleen de WiFi apparaten uit groep 1 altijd zonder problemen het internet op of bij de NAS. Dat gedeelte is goed, maar als je gebruik gaat maken van een extra router moet je de WAN van die Asus dan gaan aansluiten op de LAN van de extra router (en vergeet niet DHCP-server op de Asus dan uit te zetten).)

[ Voor 16% gewijzigd door Eric70 op 23-09-2014 21:47 ]

• rhos
Je kan wel op een experiabox een kabel naar een huis tuin en keuken switch leggen en van daar naar een tv en naar een pc bijvoorbeeld. Kpn zegt van niet. Monteurs zeggen van wel. Mijn ervaring is ook van wel.

Als je je NAS wil benaderen vanuit alle apparatuur dan moet alles lopen via dezelfde router. Dat doe je ook.

Itv moet via de experiabox dat doe je dus goed.

[ Voor 5% gewijzigd door rhos op 23-09-2014 23:22 ]

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• rhos
volgens mij is het zelfs zo dat je beter niet 2 keer de vlans dor moet sturen. de experiabox doet dat al vor je namelijk dan ga je niet nog een keer alles doorsturen.

• Eric70
raydekok schreef op woensdag 24 september 2014 @ 07:26:
volgens mij is het zelfs zo dat je beter niet 2 keer de vlans dor moet sturen. de experiabox doet dat al vor je namelijk dan ga je niet nog een keer alles doorsturen.
Het zelf VLANs doorsturen in mijn verhaal is dan ook van toepassing als je de experiabox (deels) buitenspel zet en gebruik maakt van een eigen router. Maar je moet die dan wel sturen naar een switch die die VLANs weer uit elkaar kan halen en kan doorsturen naar de juiste poorten; dus die switch moet bijv. voor IpTV VLAN 4 untaggen en doorsturen naar de settop box en voor internet VLAN 6 (of welk nr. je die ook gegeven hebt) untaggen en doorsturen naar de Pc of de ethernetaansluiting van je smart-tv etc.

Kijk nog maar eens bij http://netwerkje.com/eigen-router en scroll even door naar "Voorbeeld uitbreiding thuisnetwerk:"

• Eric70
raydekok schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 23:17:
Je kan wel op een experiabox een kabel naar een huis tuin en keuken switch leggen en van daar naar een tv en naar een pc bijvoorbeeld. Kpn zegt van niet. Monteurs zeggen van wel. Mijn ervaring is ook van wel.
Yup, je hebt helemaal gelijk wat dat betreft, ("I stand corrected" zoals ze dat zo mooi in het Engels zeggen) alleen moet je dan juist wel een 'domme' switch gebruiken die zich helemaal niet bemoeit met de data.

Uit de FAQ van http://netwerkje.com/eigen-router:
Wat is er zo speciaal aan 'poort 3' op de experiabox?

Inmiddels niks meer. Een ouder model experiabox kon niet het verschil zien tussen computerapparatuur en een IPTV decoder, daarom werd vanuit KPN poort 3 vast ingesteld voor gebruik met decoders en de overige poorten waren voor internet apparatuur. Tegenwoordig kun je internet en iptv op elke poort en zelfs tegelijk aansluiten op de experiabox: op basis van mac-adres kent de experiabox het juiste VLAN toe aan elk aparaat individueel.
Pagina: 1