Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Prestashop verzending probleem

Pagina: 1
Acties:

• cyclonexxl
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-10-2015
Goedenavond Tweakers,

Ik ben bezig om voor iemand een webshop op te zetten in Prestashop. Diegene waar ik de webshop maak heeft een webwinkel in garen, naalden, ritsen, lint, band, stoffen enz. Hij wil graag een nieuwe webshop zonder de gebreken van de oude webshop die hij nu heeft.

Nou heb ik een probleem waar ik zelf niet uit kan komen namelijk de verzendkosten. Er zijn producten die door de brievenbus kunnen in een envelop (€0,74), producten die door de brievenbus kunnen in de vorm van een brievenbuspakje (€3,84) en producten die met een pakje bezorgd moeten worden (€6,95).

Nou dacht ik, ik deel alles in in gewicht. Dus van 0 tot 500 gram zoveel euro, van 500gr tot 1kg zoveel enz. Nou zijn er natuurlijk producten die misschien 100 gram wegen maar niet in een envelop passen. Je kunt ook 20 knopen bestellen die meer wegen dan 500 gram maar wel in een envelop passen. Dus dan gaat de prijs per gewicht niet op.

Ook heb ik 3 verschillende carriers aangemaakt: klein, middel en groot. Aan ieder product heb ik een van deze carriers gegeven aan de hand van grootte. Nou had ik gehoopt dat prestashop zou zeggen dat als ik een klein product en een groot product bestel de verzendkosten €6,95 zouden zijn. Hij telt helaas de 6,95 en de 0,74 bij elkaar op.

Verder heb ik ook nog bedacht om een vaste prijs aan te stellen voor alle producten, maar omdat de prijzen voor sommige producten zo laag zijn (bijv 15 knopen met een totale waarde van €2,50) , is het te gek om daar de volle 6,95 voor te vragen.

Heeft iemand enig idee hoe ik het voor elkaar krijg om de verzendkosten te berekenen op basis van of het door de brievenbus kan of niet?

Fijne avond nog,

Cyclonexxl

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Dit lijkt een vraag die je beter binnen de community van Prestashop kunt stellen. Of er moeten hier toevallig developer/etc. zitten die veel met Prestashop werken.

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Heb je met je opdrachtgever overlegd hoe hij de verzendingen nu doet of deed?

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

cyclonexxl schreef op maandag 22 september 2014 @ 20:18:

Heeft iemand enig idee hoe ik het voor elkaar krijg om de verzendkosten te berekenen op basis van of het door de brievenbus kan of niet?
Dit is een heel moeilijk probleem dat vrijwel onmogelijk perfect softwarematig is op te lossen. Vaak zie je bij andere online winkels dat ze er omheen werken. Als de verzending goedkoper of duurder kan worden verzonden dan berekend dan neemt de webshop zijn verlies/winst.

Veel andere winkels hanteren een systeem waarbij de verzendkosten afhankelijk zijn van het totaalbedrag; hoe hoger dat is hoe lager de verzendkosten.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• cyclonexxl
Ultimation schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:08:
Heb je met je opdrachtgever overlegd hoe hij de verzendingen nu doet of deed?
Hij stuurt nadat de bestelling geplaatst is een mail naar de klant met daarin de verzendkosten. Deze worden niet in de webshop berekend.

• cyclonexxl
Johnny schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:18:
[...]

Dit is een heel moeilijk probleem dat vrijwel onmogelijk perfect softwarematig is op te lossen. Vaak zie je bij andere online winkels dat ze er omheen werken. Als de verzending goedkoper of duurder kan worden verzonden dan berekend dan neemt de webshop zijn verlies/winst.

Veel andere winkels hanteren een systeem waarbij de verzendkosten afhankelijk zijn van het totaalbedrag; hoe hoger dat is hoe lager de verzendkosten.
Ik was er al bang voor dat het een zeer moeilijk probleem was. Ik ga eens kijken of ik wat kan met verzendkosten afhankelijk van het totaalbedrag. Dank je :)

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 14:28
De enigste manier hoe je dit zou kunnen oplossen is door bij het product: het gewicht en de maat op te slaan in de database.
Je zou daarna de inhoud van een envelop en doos moeten uitrekenen en kijken of het product hierin past.
Met wat simpele wiskunde moet je hiermee ver kunnen komen.

• cyclonexxl
itsleon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:12:
De enigste manier hoe je dit zou kunnen oplossen is door bij het product: het gewicht en de maat op te slaan in de database.
Je zou daarna de inhoud van een envelop en doos moeten uitrekenen en kijken of het product hierin past.
Daar heb ik ook aan gedacht, maar hoe doe je dat dan als je iets besteld wat wel in een envelop past en iets wat niet in een envelop past. Je kunt wel afmetingen invoeren bij het product, maar geen prijs bepalen op basis van die afmetingen bij de carrier.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:48

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

itsleon schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:12:
Die simpele wiskunde wordt heel snel heel ingewikkeld als het om verschillende vormen gaat, en veel producten hebben niet eens een vaste vorm zoals bijvoorbeeld kabels, of in dit geval garen, ritsen, band en stoffen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 14:28
Johnny schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:11:
[...]

Die simpele wiskunde wordt heel snel heel ingewikkeld als het om verschillende vormen gaat, en veel producten hebben niet eens een vaste vorm zoals bijvoorbeeld kabels, of in dit geval garen, ritsen, band en stoffen.
Neem aan dat kabels altijd in de zelfde vorm worden verzonden en garen misschien als bol of om een stuk karton heen. Denk als je naar alle producten kijken en deze van te voren opmeet je behoorlijk ver kan komen.
Maar zal ongetwijfeld altijd een gok werkje blijven en zal je soms als webshop je verlies/winst pakken op verzendkosten.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Reken voor elke bestelling gewoon dezelfde administratie en handelingskosten. Goedkope verzendingen verdien je wat op, dure verzendingen 'verlies' je wat op. Implementatie is simpel, maar vooral de duidelijkheid voor de gebruiker is simpel. Ikzelf vind het ontiegelijk ergerlijk wanneer ik niet gewoon simpel kan zien wat mijn verzendkosten gaan worden. Vaak moet je dan helemaal het bestelproces doorlopen en zelfs een account aanmaken om vervolgens te zien hoe duur een bestelling daadwerkelijk gaat worden.

Als de eigenaar bang is dat het haar extra gaat kosten kan ze de prijs van de grote producten iets verhogen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• webdavid
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21-11 16:50
Ben het hier volkomen mee eens met Janoz, heb laatst ook een poster moeten bestellen waar hij zei bij verzendkosten 0 euro en er op het laatst in een keer 7,50 bij gooit. Ik zou dus ook een vast bedrag pakken en dan maar je verlies/winst pakken.

daviddebestnl @ tweakers2 clash of clans || i5 4690 ~ gtx 750 ti

• cyclonexxl
Janoz schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:45:
Reken voor elke bestelling gewoon dezelfde administratie en handelingskosten. Goedkope verzendingen verdien je wat op, dure verzendingen 'verlies' je wat op. Implementatie is simpel, maar vooral de duidelijkheid voor de gebruiker is simpel. Ikzelf vind het ontiegelijk ergerlijk wanneer ik niet gewoon simpel kan zien wat mijn verzendkosten gaan worden. Vaak moet je dan helemaal het bestelproces doorlopen en zelfs een account aanmaken om vervolgens te zien hoe duur een bestelling daadwerkelijk gaat worden.

Als de eigenaar bang is dat het haar extra gaat kosten kan ze de prijs van de grote producten iets verhogen.
Dat is ook mijn idee. Maar goed. Ik heb het hem vanmiddag voorgesteld. Ik denk niet dat hij het wat gaat vinden omdat de prijzen soms zo laag (bijvoorbeeld een strijkapplicatie van 20 cent of een gordijnhaak van 40 cent) zijn dat het gewoon te gek is om daar 6,95 verzendkosten voor te gaan betalen.

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:09

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik ben zelf meer bekend met Oscommerce dan met Prestashop, maar kun je de code voor het winkelmandje en checkout niet zo aanpassen dat ie alleen de hoogste verzendkosten van alle producten houdt?

Coding in the cold; <brrrrr />

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:36

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Wat Belindo aangeeft lijkt me inderdaad het makkelijkste als je geen vast bedrag wilt ingeven (wat ik me voor kan stellen bij bedragen van € 0,49):

Verzendkosten reguliere envelop: € 1,-
Verzendkosten brievenbusenvelop: € 3,-
Verzendkosten pakketpost: € 10,-

Als er dan gecombineerd besteld wordt (knoopje in reguliere envelop + bolletje garen in brievenbusenvelop) houdt je de hoogste aan. Ik neem daarbij wel even aan dat dat knoopje wat in de normale envelop gaat, ook nog wel bij het bolletje garen past wat via een brievenbusenvelop wordt verzonden.

De enkele keer dat zoiets dan niet mogelijk is zou je er dan geld bij leggen, maar ik vraag me af hoe vaak dat voorkomt. Bovendien kan ik me voorstellen dat wanneer dit niet mogelijk is, er dusdanig veel besteld is dat de winst toch al behaald is.

Hoe je dat dan in je database vastlegt is een tweede, maar dat zou denk ik prima kunnen door tariefgroepen te maken:

1 = reguliere envelop
2 = brievenbusenvelop
3 = pakketpost

Bij het afrekenen kijk je dan naar het product met de hoogste index, en je bent klaar. Dit lijkt me net even iets makkelijker en sneller te implementeren als het rekenen met afmetingen.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

cyclonexxl schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 22:25:
[...]

Dat is ook mijn idee. Maar goed. Ik heb het hem vanmiddag voorgesteld. Ik denk niet dat hij het wat gaat vinden omdat de prijzen soms zo laag (bijvoorbeeld een strijkapplicatie van 20 cent of een gordijnhaak van 40 cent) zijn dat het gewoon te gek is om daar 6,95 verzendkosten voor te gaan betalen.
je moet dan ook niet van de hoogste verzendkosten uitgaan. Neem bijvoorbeeld gewoon E2 verzendkosten en zorg dat je bij de grotere producten E5 extra marge hebt.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• cyclonexxl
Iedereen bedankt voor het meedenken. De man waar ik de webshop voor zou maken, denkt dat hij alleen een betere webshop krijgt maar er verder niets mee op schiet. Ik heb hem verschillende mogelijkheden voorgelegd betreffende de verzendkosten, maar hij wil per se zijn idee. Ik heb hem meerdere keren mijn mogelijkheden proberen uit te leggen, maar hij snapt het niet of wil het niet snappen.

Ik ben er nu echt klaar mee -_-

Dus nogmaals bedankt voor het meedenken :)
Pagina: 1