Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mobo kapot? of er zit een duivel in

Pagina: 1
Acties:

• vince_killer
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-05 14:21
Beste tweakers,

Ik heb een probleem met mijn computer en ik weet maar niet wat het is.

Het begon vrijdag: ik wou een potje gamen ik druk op de aan knop van mijn CM storm trooper en hij blijft uit..
Letterlijk 5 seconde later toen ik net op de knop wou drukken ging hij aan.
Ik vond het allemaal erg vreemd en na het opstarten van Windows schakelde ik de computer weer uit.
Nogmaals knop in drukken en deed helemaal niks meer.... ik weer op de knop drukken.. niks... niks.. niks...
Ik ben een biertje wezen halen in de keuken en weer naar de computer gelopen en stond opeens aan.
Meteen aan gelaten alles gecontroleerd (gpu's, ram, ssd's, temp, oc enzz) alles was zoals de afgelopen anderhalf jaar top.

Zaterdag: wou de hele dag de computer niet aan.. elk half uur wel een paar keer geprobeerd maar helaas niks.

Zondag: Een druk op de knop en hij was aan en liep zoals gewoonlijk.
Alles natuurlijk wel weer gecontroleerd met een maat van me en we konden niks vinden.

Vandaag: Weer alles dood... Niks doet het wel weer gewoon me moederbord,gpu lampjes (logo,rode streepjes gpu's enzz)
Gelijk gebeld met 4Launch en die denken waarschijnlijk dat mijn mobo kapot is maar dit kunnen ze niet met zekerheid zeggen.
Is er iemand die weet hoe je dit kan testen zonder de hele pc uitelkaar tehalen?
momenteel doet die nog steets niks.

https://imageshack.com/i/goc313j
https://imageshack.com/i/idI8LSd5j

Spec's
http://tweakers.net/gallery/291374#tab:wenslijst

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

Tja, wat het nog zou kunnen zijn is de voeding, maar je moet even een andere voeding nemen om dat uit te sluiten. En ja, daarvoor moet je wel wat kabeltjes losmaken.

Heb je je PC zelf gebouwd of heeft 4launch dat voor je gedaan? Als zij het voor je gedaan hebben zou ik het ook maar door hen laten oplossen.

P.S. Je plaatjes doen het niet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Mavamaarten op 22-09-2014 20:21 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

• vince_killer
Mavamaarten schreef op maandag 22 september 2014 @ 20:20:
Tja, wat het nog zou kunnen zijn is de voeding, maar je moet even een andere voeding nemen om dat uit te sluiten. En ja, daarvoor moet je wel wat kabeltjes losmaken.

Heb je je PC zelf gebouwd of heeft 4launch dat voor je gedaan? Als zij het voor je gedaan hebben zou ik het ook maar door hen laten oplossen.

P.S. Je plaatjes doen het niet ;)
Oke dan zal ik dat even gaan proberen. hoeveel watt heb ik ongeveer nodig dan met 1 GPU want heb er eentje uitgehaald.

De pc is door een overleden vriend gebouwd hij had erg veel kennis van computers en heeft bijna 2 jaar vlekkeloos gedraaid alleen doet hij nu helaas niks. wel alle onderdelen komen van 4launch en nog vollop in de garantie

Hopelijk doen de plaatjes het nu wel

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Een goede 400/450W voeding kan al meer dan genoeg leveren ook met overklok, PC neemt namelijk maar zo'n 300W maximaal, zonder overklok.

pricewatch: Seasonic G-Serie 450 Watt bijvoorbeeld, maar ik denk ook dat het het moederbord is. Al is een voeding natuurlijk wel veel makkelijker te vervangen dan het hele moederbord uitbouwen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-11 23:26
Je kan ook je oude voeding eerst eens testen zonder hardware.

http://www.pcinside.info/...-of-een-voeding-defect-is

En als je je pc wel aan krijgt check dan ook de spanningen 12V, 5V en 3,3V van je voeding met bv een programma voor je moederbord.

[ Voor 32% gewijzigd door audiojunk op 23-09-2014 13:12 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• BmwFreax
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05-2023
Voeding testen zoals in dat artikel zegt niks.
De ene keer start hij namelijk wel andere keer niet.
Voeding is niet defect maar functioneer misschien niet meer helemaal goed.
Blijft een kwestie van testen of hij met een andere voeding wel elke keer start.

Succes

• -The_Mask-
  • Niet online
Daar wordt even geen rekening gehouden met het feit dat sommige voedingen no load protection hebben en gewoon niet aan gaan met geen of heel weinig belasting. En als de voeding aan gaat hoeft het ook niet te betekenen dat die fatsoenlijk werkt.
En als je je pc wel aan krijgt check dan ook de spanningen 12V, 5V en 3,3V van je voeding met bv een programma voor je moederbord.
Totaal nutteloos aangezien software niet in staat is de spanning van de voeding goed uit te lezen en al was die dat wel dan nog is het vrij nutteloos omdat je maar één van de zoveel dingen meet die goed moeten zijn.

AMD Nieuwsdiscussie

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
audiojunk schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:09:
Je kan ook je oude voeding eerst eens testen zonder hardware.

http://www.pcinside.info/...-of-een-voeding-defect-is

Dat is een van de meest onzinnige tests die ik heb gezien.
Sowieso al de waarschuwing om de stekker eruit te halen en de knop om te zetten (want dat voegt dan echt nog wat toe... |:( ) want anders is het gevaarlijk. Waarvoor dan? voor de 5v standby voeding die je gaat elektrocuteren? pfff :X

Plus, als de voeding hiermee aangaat (dan moet hij inderdaad al geen no-load protection hebben) bewijst het alleen dat de casefan het nog doet en de voeding niet 100% naar de klote is.

Maar zijn de spanningen goed? is hij nog stabiel? kan hij nog power leveren of kakt hij in?
Dat wordt allemaal niet getest, terwijl dat juist datgene is dat je wilt weten.

OT:
Ik zou hem eens (gedeeltelijk) strippen en dan testen. Dus gewoon beide gpu's eruit. schijven eruit (of iig loskoppelen) en gewoon alleen cpu, mobo en ram erin houden. Eventuele overclocks uitzetten. Die config is evt ook makkelijk te testen met een andere voeding aangezien je dan niet zoveel vermogen nodig hebt.

• vince_killer
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:20:
[...]
Daar wordt even geen rekening gehouden met het feit dat sommige voedingen no load protection hebben en gewoon niet aan gaan met geen of heel weinig belasting. En als de voeding aan gaat hoeft het ook niet te betekenen dat die fatsoenlijk werkt.

[...]

Totaal nutteloos aangezien software niet in staat is de spanning van de voeding goed uit te lezen en al was die dat wel dan nog is het vrij nutteloos omdat je maar één van de zoveel dingen meet die goed moeten zijn.
Super Super bedankt the mask ben hier echt blij mee
Ik heb namelijk niet zoveel verstand van computers en ik denk dat 80% wat hier komt sowieso meer verstand ervan heeft dan ik voeding testen wordt erg lastig voor mij aangezien ik geen 2e voeding heb liggen en ik niet weet hoe ik hem weer aansluit

ik kreeg een prive message met de tip om mijn RAM te testen
Aangezien het welis voorkomt dat 1 bankje kapot is en dan helemaal niet meer opstart

Ik ga dat even proberen ik heb al wel 1 gpu eruit gehaald want dat geeft wat meer ruimte
maar wat adviseert u even snel een nieuwe voeding kopen of mycom 60 euro betalen voor een Diagnose/onderzoek

• vince_killer
timberleek schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 13:28:
[...]

Dat is een van de meest onzinnige tests die ik heb gezien.
Sowieso al de waarschuwing om de stekker eruit te halen en de knop om te zetten (want dat voegt dan echt nog wat toe... |:( ) want anders is het gevaarlijk. Waarvoor dan? voor de 5v standby voeding die je gaat elektrocuteren? pfff :X

Plus, als de voeding hiermee aangaat (dan moet hij inderdaad al geen no-load protection hebben) bewijst het alleen dat de casefan het nog doet en de voeding niet 100% naar de klote is.

Maar zijn de spanningen goed? is hij nog stabiel? kan hij nog power leveren of kakt hij in?
Dat wordt allemaal niet getest, terwijl dat juist datgene is dat je wilt weten.

OT:
Ik zou hem eens (gedeeltelijk) strippen en dan testen. Dus gewoon beide gpu's eruit. schijven eruit (of iig loskoppelen) en gewoon alleen cpu, mobo en ram erin houden. Eventuele overclocks uitzetten. Die config is evt ook makkelijk te testen met een andere voeding aangezien je dan niet zoveel vermogen nodig hebt.
Dat dacht ik dus ook meeste mensen gebruiken zo'n meter om een voeding te controleren
Ik heb dat natuurlijk niet maar ik neem aan mycom wel.

Wat denkt u van de prive bericht (tipp) over de ram heeft dat zin of is dat onzin?
En dat ga ik zeker even doen aangezien hij nog gewoon inelkaar zit

Iedergeval alvast iedereen bedankt echt top dit

[ Voor 5% gewijzigd door vince_killer op 23-09-2014 15:18 ]

• vince_killer
Trouwens als iemand in omgeving amsterdam woont.
Die mijn probleem ook kan oplossen voor een zacht prijsje is dat ook welkom.

• -The_Mask-
  • Niet online
vince_killer schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:11:

ik kreeg een prive message met de tip om mijn RAM te testen
Aangezien het welis voorkomt dat 1 bankje kapot is en dan helemaal niet meer opstart
Dat kun je idd proberen. Eerst ene geheugenreepje en dan de andere en dan nog in verschillende geheugensloten.
Ik ga dat even proberen ik heb al wel 1 gpu eruit gehaald want dat geeft wat meer ruimte
maar wat adviseert u even snel een nieuwe voeding kopen of mycom 60 euro betalen voor een Diagnose/onderzoek
Probeer eerst een paar dingen zelf mocht het niet lukken dan kun je hem altijd naar een computerwinkel brengen. Willekeurige nieuwe onderdelen kopen zou ik niet doen.
vince_killer schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:14:
[...]

Dat dacht ik dus ook meeste mensen gebruiken zo'n meter om een voeding te controleren
Ik heb dat natuurlijk niet maar ik neem aan mycom wel.
Ook computerwinkels hebben niet de juiste apparatuur om een voeding echt goed te testen, komt omdat de apparatuur duizenden euro's kost en veel kennis vergt. Meestal komt het er dus op neer dat er gewoon een andere voeding in wordt gestopt en als het dan wel goed werkt krijgt de voeding de schuld, alleen niet altijd terecht, kan ook een incompatibiliteit probleem zijn geweest.

AMD Nieuwsdiscussie

• vince_killer
-The_Mask- schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:55:
[...]
Dat kun je idd proberen. Eerst ene geheugenreepje en dan de andere en dan nog in verschillende geheugensloten.

[...]

Probeer eerst een paar dingen zelf mocht het niet lukken dan kun je hem altijd naar een computerwinkel brengen. Willekeurige nieuwe onderdelen kopen zou ik niet doen.

[...]
Ook computerwinkels hebben niet de juiste apparatuur om een voeding echt goed te testen, komt omdat de apparatuur duizenden euro's kost en veel kennis vergt. Meestal komt het er dus op neer dat er gewoon een andere voeding in wordt gestopt en als het dan wel goed werkt krijgt de voeding de schuld, alleen niet altijd terecht, kan ook een incompatibiliteit probleem zijn geweest.
Geheugen geprobeerd en helaas geen uitkomst
gpu's gewisseld en alle bij elk slot geprobeerd en helaas geen verbetering

Ik heb het gisteravond nogmaals geprobeerd helemaal compleet gemaakt.
Alleen wel 1 gpu en ging nog steets niet aan. moed heb ik bij deze opgegeven

Ik kwam net thuis van me werk en ik hoorde wat in me game kamer.
Ik even kijken en toen stond me computer opeens aan. is dus vanzelf gestart laaste keer dat ik de knop had ingedrukt was gisternacht. En verder niet meer dus volgens mij spookt het hier enof me computer heeft een eigen will.

Iemand dit ooit gehoord? computer vanzelf aangaat ??

• -The_Mask-
  • Niet online
Vanzelf niet, er zit altijd een reden achter. ;) Bij jouw is het denk ik een niet meer goed werkend moederbord.

AMD Nieuwsdiscussie

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:21

Tazzios

..

Is je aan knop niet defect?

• vince_killer
-The_Mask- schreef op woensdag 24 september 2014 @ 17:06:
Vanzelf niet, er zit altijd een reden achter. ;) Bij jouw is het denk ik een niet meer goed werkend moederbord.
Haha ja meestal wel en ik ben best benieuwd wat het nou precies is.
Hij is nu bij een maat die meer verstand ervan heeft en die denkt na 10 min al gelijk mobo
Dus denk idd gewoon dat het moederbord defect is.

Ik laat de uitkomt zeker even weten wat het nou precies is

nogmaals iedereen super bedankt voor alle hulp

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
als je een voeding nodig hebt om te testen dan kan je er eventueel wel 1 van mij lenen, woon in haarlem redelijk in de buurt van amsterdam

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-11 18:08
Uiteraard zijn al deze oplossingen mogelijk (hoewel de meeste geld / tijd kosten), maar we kunnen het uiteraard ook veel makkelijker zoeken, je hebt problemen met je aan/uit knop, je pc wilt niet aan. (dus kijken we direct naar je aan/uit knop)

Wat als je de contact punten op je mainboard aanraakt met een schroevendraaier, gaande om de plus en min waar je power knop op aangesloten is. Je dient dan deze 2 kabeltjes even los te trekken van je mainboard, en met een schroevendraaier contact maken met beiden pinnetjes tegelijk ( nee je krijgt geen optetter :D )

Gaat je pc dan wel gewoon normaal aan? Indien dat niet het geval is kun je de andere bovenstaande oplossingen gebruiken. (door het te ver te zoeken zoals de meeste oplossingen hierboven; voeding, mainboard etc etc kan je vaak de echte oorzaak overslaan, en dat willen we niet)
Indien dat wel het geval is weten we dat je aan/uit knop gewoon defect is :)

[ Voor 4% gewijzigd door LopendeVogel op 27-09-2014 10:38 ]

Pagina: 1