USB DAC Nodig??

Pagina: 1
Acties:

• stootvoeg
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-01-2023
Hoi mensen,

Ik ben een echte muziekliefhebber. Heb een NAD-T163 als voorversterker en de NAD-T977 als eindversterker.

Dit icm 4 KEF RDM 3, 1 KEF center en B&W subwoofer.

Als muziekbron gebruik ik een Toshiba Laptop. Via een USB DAC van Musical Fidelity genaamd V-DAC met 2 goede cinch (tulp?) kabels.

http://www.hifi.nl/recens...sical-Fidelity-V-Dac.html

naar mijn voorversterker.

Ik vraag me af of dit eigenlijk wel nodig is(de USB DAC), omdat ik immer een voorversterker gebruik??

Tevens vraag ik me af, indien een USB DAC meerwaarde heeft, of dit ook zou gelden voor de IFI I-DAC

http://ifi-audio.com/portfolio-view/micro-idac/

misschien me voorziet van nog betere kwaliteit van muziek..........

Groetjes,

Marco de Jong

• Llewy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 09:11
Een USB-dac is altijd aan te raden t.o.v. een laptop, maar waarom probeer je het niet gewoon eens?

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Je voorversterker heeft ook een DAC, dus die kun je idd ook gebruiken. Moet je wel je laptop digitaal aan kunnen sluiten natuurlijk (Toslink of Coax). Meestal niet het geval, dan is het goedkoopste een USB naar SPDIF converter te scoren, vanaf een euro of 20 op Ebay. Dan gebruik je dus gewoon de DAC in je receiver.
Aangezien je al een DAC hebt zou ik het daar lekker bij laten, kans is niet groot dat de DAC in je NAD beter klinkt (maar is wel aanwezig natuurlijk). Je huidige DAC upgraden is uiteraard ook mogelijk, je kunt het zo gek maken als je wilt ;)
Aan het eind van de dag is het immers maar net hoeveel jij uit wilt geven en wat jij de moeite waard vind.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kans dat de DAc in je voorversterker beter is is erg klein heb zelf dezelfde DAC en zeker voor zijn geld klinkt hij heel erg goed.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• stootvoeg
wagenveld schreef op maandag 22 september 2014 @ 20:08:
Je voorversterker heeft ook een DAC, dus die kun je idd ook gebruiken. Moet je wel je laptop digitaal aan kunnen sluiten natuurlijk (Toslink of Coax). Meestal niet het geval, dan is het goedkoopste een USB naar SPDIF converter te scoren, vanaf een euro of 20 op Ebay. Dan gebruik je dus gewoon de DAC in je receiver.
Aangezien je al een DAC hebt zou ik het daar lekker bij laten, kans is niet groot dat de DAC in je NAD beter klinkt (maar is wel aanwezig natuurlijk). Je huidige DAC upgraden is uiteraard ook mogelijk, je kunt het zo gek maken als je wilt ;)
Aan het eind van de dag is het immers maar net hoeveel jij uit wilt geven en wat jij de moeite waard vind.
Je bedoelt dus zo'n converter van mijn laptopje naar de v-dac neem ik aan?

Ik zie trouwens door de bomen t zgnd bos niet als ik ik al die converters zie... Iemand een voorbeeld van een goeie converter? Heb ik dan ook nog n kabeltje tussen die converter naar v-dac nodig?

Sorry trouwens voor mijn onwetendheid.... Ik ben (helaas) tot mijn nek verlamd door dwarslaesie, en wil hierdoor ook naar de beste kwaliteit van mijn mp3tjes luisteren.....

Groetjes,

Marco

• wagenveld
  • Niet online
Nee, je hebt alleen een converter nodig als je de DAC in je voorversterker wilt gebruiken. Aangezien je al een DAC hebt zou ik die gewoon lekker blijven gebruiken. Sowieso, als je het al over MP3 hebt dan ga je weinig verschil merken tussen de verschillende DAC's.

Verwijderd

Sowieso, als je het al over MP3 hebt dan ga je weinig verschil merken tussen de verschillende DAC's.
Wat is dat nou weer voor onzin? Een goed gecodeerde MP3 met voldoende hoge bitrate is niet van een orginele wav te onderscheiden.

Verwijderd

We hebben het toch gewoon over een externe geluidskaart?
(Dat 'audiofielen' dit perse een DAC moeten noemen is eigenlijk bijzaak.)

Als je voorversterker een digitale ingang heeft dan kun je met een USB naar digitale uitgang converter het beste resultaat halen.

Wat wagenveld ook zegt moet je dan een USB geluidskaart met (alleen) een spdif uitgang ook prima uit de voeten kunnen. Let dan ook op dat je een merk kiest dat ook driver support voor nieuwere OS'en ondersteunt anders kun je later weer een nieuwere kopen.

• stootvoeg
Verwijderd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 16:11:
We hebben het toch gewoon over een externe geluidskaart?
(Dat 'audiofielen' dit perse een DAC moeten noemen is eigenlijk bijzaak.)

Als je voorversterker een digitale ingang heeft dan kun je met een USB naar digitale uitgang converter het beste resultaat halen.

Wat wagenveld ook zegt moet je dan een USB geluidskaart met (alleen) een spdif uitgang ook prima uit de voeten kunnen. Let dan ook op dat je een merk kiest dat ook driver support voor nieuwere OS'en ondersteunt anders kun je later weer een nieuwere kopen.
De externe USB geluidskaart die ik nu heb, de Music fidelity V-DAC heeft volgens mij geen spdif uitgang.
Wel coax / optische INgang. versterker heeft wel ook spdif ingang(en). Zou dus andere USB (DAC) moeten kopen in dit geval, toch?

Ik had wel wat antwoorden verwacht, maar zoveel verschillende meningen...... Weet t straks ook niet meer vrees ik......

Thnx allemaal!! maar ben en er nog niet aan uit........

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:11

Jag

Sja, dat kan je wel verwachten als je naar meningen vraagt over zoiets vaags als het nut van een andere DAC :)

• wagenveld
  • Niet online
Laten we het TS nou niet nog moeilijker maken ;)
Zoals gezegd, je hebt al een prima DAC, er is geen enkele reden om een converter te kopen om vervolgens de DAC in je NAD te gebruiken.

• stootvoeg
Kan dus gewoon t beste via laptopje USB naar V-DAC van Music Fidelity die met (goeie) cinch (?? tulp) kabels naar mijn NAD voorversterker gaat (kwalitatief goed) mun MP3'tjes blijven beluisteren .................
Pagina: 1