Hoe laptop compac Presario CQ60 met vista formateren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-08 13:05
Beste,

En zo ben ik hier nog eens terug . Van mijn schoonzoon een laptop gekregen met WIndows Vista . Ik zou die versie graag verwijderen . Schijf formateren en er Windows XP op plaatsen waar ik in het vorige forum heb over gehad . Is toch voor in mijn labo . .
Ik heb gewoon niets van die Vista versie , geen CD enz .en mijn schoonzoon ook niet meer .
Ik heb bij wijze van test die legale versie van XP in de cd lader gestoken opstarten ,en dan hij doet eerst niets anders dan de drivers laden enz en plots een blauw scherm met de melding fout opgetreden , een tweede maal geprobeerd en idem ..Vroeger had ik een floppy en daar kon ik meer mee doen , desnoods formateren met win 98 .

Weet er iemand een goede manier om vista te verwijderen en dan XP te plaatsen . In elk geval ik wil die schijf graag formateren . moet geen gegeven hebben
Misschien een vervelende vraag aan jullie maar ik waag het er op
Heb ook al gezocht op internet maar sms spreken ze elkaar tegen en ik weet dat jullie echte kenners zijn . Met dank . . .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

begin eens met te vermelden wat de 0x code is dat je krijgt met het blauwe scherm.

zie ook https://neosmart.net/wiki/blue-screen-of-death/

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2014 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ik vermoed dat in de bios de sata-controller op ahci staat ingesteld en dat vind XP niet zo geweldig. Vista en 7 doen daar echter niet moeilijk over omdat die daar een basic driver voor ingebakken hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 22-09-2014 18:35 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ik zou d'r Windows 7 opzetten, da's minder sloom dan XP SP3

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat er ook maar op gaat, die BSOD kan te maken hebben met wat Raven zegt, maar hoeft niet. XP is prima in staat om de setup te starten terwijl de SATA controller op AHCI staat. Echter zal het geen schijf weergeven omdat 't geen driver aan boord heeft om de schijf te kunnen zien. Probeer dus eerst de controller naar IDE/Legacy te zetten. Krijg je nog steeds een BSOD, dan de code achterhalen, misschien is er wel iets stuk of wat anders aan de hand. Reset het BIOS anders naar optimized defaults.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die CQ60 heb ik laatst ook nog onder handen gehad. Stond Vista op. Nu Win 7 64 bit en dat draait als een trein. Een stuk beter dn Vista iig :)
Ik denk dat je XP CD dermate oud is dat ie geen SATA drivers aan kan, en dat ding heeft toch echt een SATA diskje aan boord. Daarnaast zit er een AMD64 cpu in en daar heeft XP bij mijn weten sowieso nog nooit van gehoord.
Boot eens met een Win 7 DVD dus, kijken of dat werkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

AMD64 is geen probleem voor XP. Dat kwam namelijk uit ten tijde van XP en m'n eerste eigen PC was een AMD64 (3500+, gevolgd door een FX-60 upgrade). Het is ook een van de redenen dat er XP x64 uit is gebracht, maar dat is nooit aangeslagen. Pas met Vista werd 't wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hero of Time schreef op maandag 22 september 2014 @ 20:51:
Wat er ook maar op gaat, die BSOD kan te maken hebben met wat Raven zegt, maar hoeft niet. XP is prima in staat om de setup te starten terwijl de SATA controller op AHCI staat. Echter zal het geen schijf weergeven omdat 't geen driver aan boord heeft om de schijf te kunnen zien. Probeer dus eerst de controller naar IDE/Legacy te zetten. Krijg je nog steeds een BSOD, dan de code achterhalen, misschien is er wel iets stuk of wat anders aan de hand. Reset het BIOS anders naar optimized defaults.
Ik dacht dat XP meteen op zijn bek ging als AHCI aan werd gezet, of is dat alleen met een geïnstalleerde Windows ipv de installer?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Iig als je het verandert nadat Windows erop staat, niet perse als je wilt installeren.

Pagina: 1