• Wouter123103
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 13-01-2021
Hallo,
Ik heb even wat advies nodig over een SSD.

Afgelopen weekend heb ik een SSD gekocht voor in mijn (zelfgebouwde) computer.
Het gaat om de volgende SSD ''Samsung SSD 2.5", 120GB, SATA600, 840 EVO'.

Nu wil ik deze natuurlijk in mijn computer zetten, wat niet het grootste probleem moet zijn.
Wat ik me af vraag is hoe ik windows op de SSD ga krijgen. Ik heb al een beetje gegoogled,
en daar kwam uit dat ik hem opnieuw moest installeren.
Daarvan uitgaand komt de volgende vraag naar boven:

Wat moet ik dan met m'n huidige bestanden doen?

Kan ik die gewoon op mijn huidige harde schijf laten staan? Of moet ik een backup maken en vanaf daar alles opnieuw op mijn computer zetten? Moet ik alle programma's opnieuw installeren?

Als ik dat weet zou dat erg fijn zijn. Maar nu wil ik ook graag weten hoe je dan Windows op je SSD zet. Ik zag op het internet dat je dat via je BIOS moet doen, door je SSD als primary te zetten.
Kan dat ook zonder windows te verwijderen? Want het liefst verwijder ik windows niet.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ik hoor het graag van jullie! En alvast bedankt.

Groetjes,
Wouter

Verwijderd

Dit kun je natuurlijk ook gewoon zelf opzoeken op google!

[ Voor 78% gewijzigd door br00ky op 22-09-2014 16:57 ]

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Ik zou je huidige schijf even loskoppelen en je ssd aansluiten ,windows op je ssd installeren, klaar .

Daarna sluit je je ouwe hd weer aan en gooi je daar je windows map af etc.

Ik zou zelf altijd een schone installatie doen en niet klonen enz.

[ Voor 16% gewijzigd door Japiegsxr op 22-09-2014 16:34 ]

• Wouter123103
@E65
Ik wou het even dubbel checken. Ik had het aan mijn informatica docent gevraagd alleen die deed er een beetje vaag over. Vandaar

• Wouter123103
@Japiegsxr oké nice thanks. Ik neem aan dat ik alle bestanden behoud en installaties blijven bestaan? Of gaan die er af? Just checking

En hoe zit het met de licentie van windows? Kan ik die gewoon een 2e keer gebruiken? Mijn informatica docent had het over het deactiveren van de productcode zo dat ik hem opnieuw kon invoeren. Of is dat overbodig?

[ Voor 44% gewijzigd door Wouter123103 op 22-09-2014 22:17 ]

• esaxum
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:45
Je kunt ook je bestaande installatie clonen naar je nieuwe SSD. Bij de Crucial MX100 kreeg ik de software hiervoor zelfs bij de schijf.

Anders is het inderdaad je pc volledig opnieuw installeren. Je licentie kun je vaak hergebruiken bij een reinstall, wellicht moet je daar Microsoft even voor bellen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Je SSD heeft een disk waarbij alles overgezet kan worden, eitje om te doen.

Meh ...

• Wouter123103
@esaxum Bedankt! Lijkt me de beste manier. als ik hem clone, hoeveel schijfruimte raak ik dan kwijt? Ik neem aan dat ik dan niet moeilijk hoef te doen om m'n bestanden te bewaren op die manier.

En als ik een nieuwe installatie doe, wat gebeurt er dan met m'n games etc? (Niet dat ik er nu zo veel heb, maar toch.

• Wouter123103
@twarp Blijven mijn bestanden blijven dan gewoon op mijn huidige HDD?
Want dat zou ideaal zijn. Dat alleen de Windows installatie er op komt.
Ik kan natuurlijk ook alles op de SSD zetten en vervolgens mijn bestanden handmatig terugplaatsen. Is dat wat je bedoelt? Thanks!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:19
sorry maar ik heb het idee dat je totaal niet weet waar je mee bezig bent. Als je windows opnieuw installeerd op je ssd dan werken je huidige games natuurlijk ook niet meer, deze moet je opnieuw installeren. Ook je bestanden staan niet op de ssd maar nog op je oude HDD koppel deze daarom los bij het installeren van windows op je ssd en sluit deze later aan. Verplaats dan als dat gewenst is wat bestanden naar je ssd of laat ze staan.

Cloud ☁️

• Wouter123103
@Downloader_NL ik probeerde een makkelijkere manier te vinden. Bedankt voor je reactie (zo vroeg in de ochtend) .
Maar je hebt wel mijn vraag beantwoord: de bestanden blijven op de HDD. Dat ik alles opnieuw moet installeren is logisch.

Dus ik moet Windows even bellen over hergebruik van de licentie, vervolgens de SSD er in zetten, HDD eruit, en daarop Windows opnieuw installeren. Dan de HDD er weer in. Dan staan alle bestanden nog op mijn HDD en kan ik handmatig (of via cd-rom) de bestanden overzetten naar de SSD.

Toch?

Thanks

[ Voor 4% gewijzigd door Wouter123103 op 23-09-2014 06:03 ]

• sHELL
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-01 13:01

sHELL

VR "connoisseur"

Je koppelt de oude hardeschijf los zodat je met een gerust hart de windows instalatie kunt doorlopen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je data verliest.

Je hoeft Microsoft niet te bellen om je licentie te deactiveren, dat is pas nodig als je ingrijpende veranderingen toepast in je systeem (nieuw moederbord of zo). En mocht de licentie gaan klagen dan kun je dat nog altijd achteraf doen.

Ik neem aan dat je Windows 7 (of hoger) gaat instaleren?

[ Voor 8% gewijzigd door sHELL op 23-09-2014 06:48 ]

het is niet mijn boedoeling om die oude koeien weer uit de sloot te halen.

• Wouter123103
@SHell
Yeah! Oké dan is het simpeler dan ik dacht.
Thanks voor de hulp!

• acoster
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-01 16:42
Als je het makkelijk wil doen, dan gebruik je de migratie-tool van Samsung:
http://www.samsung.com/gl...samsungssd/downloads.html

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-01 09:09
Ik weet niet of je BIOS het ondersteund, maar zet je primaire schijf op AHCI modus, ipv. IDE. Verander je dit, zul je altijd je windows opnieuw moeten installeren (niet klonen!)
IDE is considered adequate for the average computer user, and is the most compatible with other technology, particularly older devices. However, it lacks support for new technologies.
AHCI supports some important new features that IDE does not, such as native command queuing and hot-plugging hard drives. It also offers an improvement performance (speed) over IDE.
Windows does not configure itself to load the AHCI driver upon boot if the SATA-drive controller was not in AHCI mode at the time of installation. So the PC will not boot up if the SATA controller is later switched to AHCI mode. The drive controller should be changed to AHCI or RAID before installing the operating system.
Je hebt het eerder over 'mijn bestanden'. Er vanuit gaande dat het documenten en foto's en dergelijke bevat, zou ik de eerder aangedragen oplossing kiezen: HDD loskoppelen (stekkers eruit), SSD in AHCI mode zetten -> Windows installeren -> HDD aansluiten (Je SSD ook laten zitten) -> Windows opstarten, en dan kan je bij je oude bestanden via 'Deze Computer' alsof er een USB-stick aangesloten is.

• Wouter123103
@acoster

Thanks. Ik zal er even naar kijken.

• Wouter123103
@pryth
Thanks! Bedankt voor moeite. Ik denk dat dat de manier is waarop ik het ga proberen. Vanavond krijg ik hem binnen en ga het gelijk proberen.

Ik hou jullie op de hoogte. Voor nu, allemaal hartstikke bedankt!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:54

br00ky

Moderator Harde Waren
Beste Wouter123103,
je topic staat in het verkeerde subforum. Dit is meer iets voor Opslagtechnologie. Daarnaast blijkt uit je vraagstelling dat je nog niet erg veel zelf hebt uitgezocht. Dit verwachten we wel als je een topic opent. Derhalve sluit ik deze. Mocht je nou tegen erg grote problemen aanlopen, probeer er dan eerst met wat zoekactief op google achter te komen.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.