[AMD] HTPC met TV verbinden en HDMI 1 op 1 weergave

Pagina: 1
Acties:

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01 11:55
Goed, mijn ervaring met HDMI in combinatie met een PC was altijd dat het nooit geweldig beeld gaf. Die ervaring deed ik echter op met een oude 720p monitor die ook als TV kon fungeren. Mijn hoop was dat het ondertussen, anno 2014, sterk verbeterd zou zijn.

Helaas, bij het aansluiten van de HTPC op de TV, doormiddel van HDMI; kreeg ik nog geen beeldvullend resultaat. Ondanks dat de resolutie van de HTPC op 1080p ingesteld staat en de TV dat ook ondersteund.

Situatie

Een HTPC met onderstaande configuratie, met Windows 7 (64-bit).
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 48,95€ 48,95
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 55,39€ 55,39
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 31,47€ 31,47
1Noctua NH-L9a€ 35,-€ 35,-
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 46,50€ 46,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 62,73€ 62,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 330,04

Volgens mij prima specificaties voor een beetje HTPC, waar iets als XBMC/Kodi prima z'n werk op doet. Toch?

Sinds de aanschaf heeft er OpenELEC op gestaan. Echter moesten we een door een developer aangepaste build gebruiken, want; de APU. Dat was niet erg, hij deed het prima alleen is upgraden en een beetje bij blijven erg lastig. Dus ik heb er Windows 7 op gezet en daarmee hebben we wat meer mogelijkheden, naast dat er gewoon weer XBMC gebruikt gaat worden. Onder andere Steam om Inhouse streaming te kunnen gebruiken en Chrome is ook wel handig wil je eens wat browsen op de TV.

Probleem

Onder OpenELEC hebben we ook gebruik gemaakt van een HDMI verbinding om beeld door te geven, dat werkt prima. Echter in Windows zien we na het aansluiten zwarte randen om het beeld. Dat kun je dan oplossen door de Overscan in Catalyst Control Center uit te zetten. Helaas mis je dan weer wat pixels als je die helemaal op 0% zet.

0% zou hier de juiste weergave moeten geven, maar dat doet het dus niet. Ook het instellen van 1080p - 60Hz lijkt geen verschil te maken. De desktop resolutie staat netjes ingesteld op 1920 * 1080p overigens.

Ik was er van overtuigd dat HDMI -> TV die 1080p wel netjes 1 op 1 zou pakken. Wat moet ik doen om dit op te lossen, welke instelling heb ik gemist? Google levert weinig nuttige informatie op, behalve dan de overscan optie, maar dat werkt ook niet. Die zou theoretisch gezien op 0% moeten staan, maar dan missen aan alle kanten wat pixels.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:41
Al in de instellingen van de TV zitten kijken?
Meestal kan je daar ook aanpassen of je 4:3 of 16:9 of zoiets wilt. In mijn ervaring moet je hem bijna altijd op "niet geschaald" zetten.

don't mind me

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Ik zou je TV ook in game mode of vergelijkbaar zetten. Je videokaart verbeterd het beeld van de video al genoeg.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-01 11:55
Beide heb ik nog niet geprobeerd, maar misschien zit er wat in. Op Google vond ik ook nog wat aanwijzingen, dat bedacht ik me zo tijdens het typen van het hele verhaal.

TV
- HDMI PC ingang
- Pixel mapping
- Aspect ratio
- Game mode/etc.

HTPC
- Postprocessing