Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Logitech Z906 of losse receiver + 5.1 set

Pagina: 1
Acties:

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-11 12:40
Exit
Mijn Onkyo LS3100 is de deur uit en ik zoek nu wat ander. De Onkyo was niet geweldig in het echte laag en kon me tijdens een film niet op het puntje van de stoel krijgen, tijdens muziek was het laag juist te veel aanwezig. Tijd voor een andere set dus.

Beste optie?
Mijn oog is in eerste instantie gevallen op de Logitech Z906, mede omdat dit een koopje is in vergelijking met de alternatieven. Ik heb slechts 2 apparaten die ik aan wil sluiten, mijn apple tv en de TV/KPN. Omdat de Z906 over 2 optical ins beschikt heb ik dus voldoende aansluit mogelijkheden. Via mijn Apple TV beschik ik dan over Spotify en Airplay zodat ook geluid van mijn Macbook, Ipad en Iphone gestreamd kan worden.

Of misschien toch?
Het alternatief is een versterker met een 5.1 set. Bijvoorbeeld een Denon AVR-X1000 zodat airplay ook direct via de receiver kan en de apple TV uit kan blijven. Als 5.1 zit ik te denken aan de Jamo A102 HCS 6. De totaal prijs komt dan rond de 500 euro, toch een stuk duurder dan een setje Z906.

Kosten
2e Hands is geen probleem maar er is weinig te vinden. Vooral nette receivers die beschikken over airplay en Spotify connect vind je 2e hands bijna niet. Terwijl een setje z906 al voor 160 euro van eigenaar wisselt. Wat ik maximaal uit wil geven is 400-500 euro.

Vragen
Is de combinatie van een losse versterker en een 5.1 set de moeite waard? Dan heb ik het vooral over het verschil in prestaties, wat voor een verschil kan ik verwachten in het Laag en Midden? Wat is behalve de Jamo's een goede 5.1 die met name voor mooi Laag zorgt en een helder spraak (midden). Op de Z906 kan geen crossover ingesteld worden, dit is ook wel iets wat ik erg handig vind en met elke receiver/5.1 set combinatie wel mogelijk is?

*Hoog is voor mij niet relevant, omdat ik een extreem hoge tonen verlies heb en niks boven de 3000 Hz hoor.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:37

FeaR

In GoT we trust

...tijdens muziek was het laag juist te veel aanwezig..
Dat is een haast onoverkomelijk punt als je dit soort setjes hebt: de subwoofer neemt namelijk niet alleen puur het laag voor zijn rekening maar ook het mid-laag. Dit doordat de speakers geen ruimte hebben voor grotere units die zelf dit mid-laag weer kunnen geven. Waar je bij gewone speakers een crossover hebt van veelal rond de 60-80 Hz met een uitloop naar 100 Hz staat de crossover bij dit soort setjes (een Z906 van Logitech, Jamo A102) rond de 150 - 200 Hz. Met film en games klinkt het allemaal super vet omdat de subwoofer lekker staat te bonken. Audiotechnisch wil je het echter niet: vanaf 100 Hz kan men tonen gaan plaatsen en komt de subwoofer dus hoorbaar in de ruimte te staan.

Voor 500 euro een 5.1 set bestaande uit grotere speakers (althans, geen satellieten/melkpakjes) is zeker mogelijk en helemaal als je tweedehands gaat kijken. Vraag is wel of je er de ruimte voor hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BasvanS
Dat is wat ik misschien ook wat duidelijk had moeten stellen; De ruimte is hier momenteel erg klein, het gaat om een woonkamer van ongeveer 25 m2, de zitpositie is een bank met een afstand tot de tv van ongeveer 3.5 meter.

Een 5.1 set op basis van vloerstaanders vind ik eigenlijk wat te lomp. wat ik eventueel nog wel zou overwegen voor een wat voller muziek geluid is bookshelfs als front zodat de subwoofer een standje (crossover) terug kan bij het spelen van muziek. Dan zou ik gaan voor een setje Q acoustics 2010 of de Dali Zensor 1 denk ik?

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Erg klein? Onze woonkamer is nog een stukje kleiner....Als je kwaliteit wil moet je de Z906 lekker links laten liggen. Vooral 2e hands zijn er erg leuk speakers te vinden. Zag laatst nog een 5.1 set van Mission voor 125 euro op Marktplaats...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• BasvanS
JT schreef op maandag 22 september 2014 @ 16:07:
Erg klein? Onze woonkamer is nog een stukje kleiner....Als je kwaliteit wil moet je de Z906 lekker links laten liggen. Vooral 2e hands zijn er erg leuk speakers te vinden. Zag laatst nog een 5.1 set van Mission voor 125 euro op Marktplaats...
De z906 is natuurlijk wel extreem gunstig geprijst tov het losse spul. Kan er voor 200 euro één ophalen die een maand oud is met 23 maanden garantie.

Als ik een plaatje maak voor een 5.1 set van bijv Jamo op marktplaats:

http://link.marktplaats.nl/m849811592

En daarbij een Receiver, 5.1 voor ongeveer 150 euro dan zit je toch al snel op 300 euro voor een 5 jaar oude set?

Is de kwaliteit dan echt zo veel beter? Wat zijn DE (oudere) 5.1 setjes die nu 2e hands verkrijgbaar zijn voor 150-200 euro?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

guppie schreef op maandag 22 september 2014 @ 15:52:
Een 5.1 set op basis van vloerstaanders vind ik eigenlijk wat te lomp. wat ik eventueel nog wel zou overwegen voor een wat voller muziek geluid is bookshelfs als front zodat de subwoofer een standje (crossover) terug kan bij het spelen van muziek. Dan zou ik gaan voor een setje Q acoustics 2010 of de Dali Zensor 1 denk ik?
Met "groter" bedoelde ik niet meteen vloerstaanders met 10" units. Het is maar dat het groter is ten opzichte van de kleine woofers in melkpakjes. Bookshelfs met 4-5" zijn al een hele stap vooruit ten opzichte van de eerder genoemde setjes. Maar voor sommigen is zelfs dat te groot. Het is eigenlijk gewoon kiezen of delen: aanwezige bas en kleine speakers of minder aanwezige bas en grotere speakers (of aanwezige bas en grotere speakers als je dat tof vindt natuurlijk :P ).

Nu moet ik zeggen dat ik de LS3100 van Onkyo nog nooit heb gehoord, de Z5500 en Z906 van Logitech wel, Die laatste twee zijn en blijven PC-setjes die heel vet klinken, maar met muziek was het mij echt too much. Sterker nog, bij films werd het geluid al onnatuurlijk. Scheelt wel dat de crossover van de Z906 wel iets lager schijnt te liggen dan van de Z5500. Maar nog steeds te hoog voor een natuurlijk beeld.

• BasvanS
Wint in jouw ogen wel met een 5.1 set en een losse receiver tov de Z906?

Bookshelfs is geen probleem, zodra het echter zuilen worden dan haakt mijn vriendin meteen af ;)

Dan blijft de vraag: wat bouw je dan 2e hands, receivers zijn 2e hands genoeg te vinden, een setje bookshelfs ook. Als Surround kan ik voor een vriendenprijsje 2x Jamo A102 overnemen met staanders. maar wat doe je met de overige "1.1". Wat is een leuke Sub en pak ik een Center uit dezelfde reeks als de bookshelfs? Ik qua looks eigenlijk liever iets kleins dat ik onder de tv hang.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Een 5.1 set met bookshelfs is mijn inziens zeker beter dan een Z906 of welke 5.1 set bestaande uit kleine speakers. Puur vanwege wat ik bovenstaand ook al had gepost.

Center speaker zou ik ook niet op bezuinigen, die redelijk gelijk houden met de front right en front left. Center doet zo veel in films met de stemmen, het is een behoorlijk belangrijke speaker. Rears zijn puur voor effecten en daar hoeft het geld zeker niet in te gaan zitten.

• BasvanS
Bedankt Fear voor je heldere mening en met name de onderbouwing daarvan! Ik heb besloten ter overbrugging een een setje Z906 op te kop te tikken en de komende tijd rustig rond te kijken naar een mooie 5.1 set.

N kan ik de komende weken rustig marktplaats en de vraag & aanbod afzoeken naar een mooie deal! Luisteren is natuurlijk altijd best maar als ik puur naar de cijfers kijk; een bookshelf die vanaf 80Hz zijn werkt doet kan er al voor zorgen dat de Sub dusdanig terug geschroefd kan worden zodat deze niet meer zo aanwezig is bij muziek? is hier een soort vuistregel voor?

[ Voor 3% gewijzigd door BasvanS op 23-09-2014 23:24 ]

Pagina: 1