Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Welke receiver bij nieuwe stereo set

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

binnenkort ben ik van plan een nieuwe speaker set te kopen, Focal 716, in stereo opstelling. Ik lees veel verschillende meningen over welk type versterker nu verstandig is.

Gezien de (netwerk)mogelijkheden wil ik graag een av-receiver en geen stereo versterker. Natuurlijk wil ik ook niet veel geluidskwaliteit hierdoor inleveren. Met een budget van € 500,- zou ik voor deze opstelling toch een prima receiver kunnen kopen?

Ik zat zelf te denken aan de denon avr-x3000 of de nieuwe pioneer vsx-924. Ik sta ook open voor een goede 2e handse.

Heeft iemand nog tips?

Alvast dank.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Met een budget van € 500 moet je een prima versterker kunnen kopen voor de genoemde speakers. Toevallig heb ik zelf ook een 5.0 set van Focal met o.a. de 816W als fronts. Deze spelen prima op mijn Marantz SR6007 receiver.

Voor aankoopadviezen hebben we overigens Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verplaats je even!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
Ik zou geen receiver kiezen om vervolgens deze voor uitsluitend stereo-gebruik te gaan toepassen. Je betaalt dan immers voor 90% van functionaliteiten die je niet gebruikt. Van de (meestal) 8 kanalen gebruik je er maar 2. Dat budget kan je beter steken in onderdelen die je wel gebruikt, dus een mooie stereo-versterker. Als je nou de wens hebt om in de toekomst te upgraden naar bijvoorbeeld 5.1 zou het meerwaarde hebben. Als dat niet het geval is, koop dan liever een stereo-amp en een device waar je de additionele netwerk-mogelijkheden (streaming audio) mee kan bereiken en over een knappe DAC beschikt.

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
Meningen verschillen nog al, dank voor jullie reacties in ieder geval. Denk dat ik toch maar voor de marantz ga.

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11 15:55

Audione0

Strijdt der titanen

Voor 500 kun je een hele degelijke stereo versterkers kopen, echter zijn dit vaak geen receivers. Althans, ik heb ze nog niet echt gezien 2.0(1) met meerdere hdmi/coax/spdif aansluitingen.

Maar een beetje denon/marantz 7.1 voor 500 euro tweede hands doen het vaak ook heel goed in stereo.
Laatst zag ik op VA een SR8500 voor meen ik 300 euro staan.

V&A aangeboden: Marantz SR8500 Home Theater receiver (zilver)
Dit is een lekkere receiver en in stereo doettie het ook heeeeul goed.

Of je spaart nog een beetje door en je doet deze;

V&A aangeboden: ROTEL RSX 1560

Mocht je na van loop van tijd toch jeuk krijgen en surround willen dan zit je met deze 2 receivers heel goed. Echter heeft de marantz geen HDMI, maar is verder wel een dijk van een apparaat :*)

[ Voor 11% gewijzigd door Audione0 op 23-09-2014 18:52 ]

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:58
Ik zou geen receiver kiezen om vervolgens deze voor uitsluitend stereo-gebruik te gaan toepassen. Je betaalt dan immers voor 90% van functionaliteiten die je niet gebruikt. Van de (meestal) 8 kanalen gebruik je er maar 2. Dat budget kan je beter steken in onderdelen die je wel gebruikt, dus een mooie stereo-versterker. Als je nou de wens hebt om in de toekomst te upgraden naar bijvoorbeeld 5.1 zou het meerwaarde hebben. Als dat niet het geval is, koop dan liever een stereo-amp en een device waar je de additionele netwerk-mogelijkheden (streaming audio) mee kan bereiken en over een knappe DAC beschikt.
Ik heb al een aantal topics voorbij zien komen waar er vraag is naar een stereoversterker maar wel HDMI en ingebouwde DACs, streaming en de hele rimram, maar een apparaat die je grofweg hetzelfde biedt als een gemiddelde surroundreceiver maar dan zonder de eindversterking (zodat je er een losse stereoversterker op aan kunt sluiten), heb ik nog niet gezien. Er is blijkbaar wel vraag naar zoiets, maar misschien wel niet voldoende voor fabrikanten om op in te springen. Bij gebrek aan zo'n apparaat, moet je toch wel echt gehecht zijn aan verfijnde versterking, wil je de verminderde ergonomie en functionaliteit die een stereoversterker met zich meebrengt op de koop toe willen nemen.
Wil je er fatsoenlijk op vooruitgaan ten opzichte van de receivers die hierboven genoemd zijn, dan moet je fors investeren in een stereoversterker en er ook nog een losse DAC + iets als Sonos bijkopen om op hetzelfde niveau te komen, dat gaat nooit lukken voor dat geld.
Het is zeker waar dat die extra kanalen verspilling van geld zijn, echter is de markt gewoon zo dat je op andere plekken geld gaat verspillen als je dat probeert te omzeilen, helaas.

De Focals zijn ook nog eens bijzonder makkelijk aan te sturen, dus je kunt gerust wat vermogen inleveren als dat betekent dat je een apparaat kunt kopen die op andere punten wat verfijnder is.

[ Voor 6% gewijzigd door Solarsparc op 02-10-2014 23:00 ]

Pagina: 1