Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LBBG] High-end ultrabook oktober 2014

Pagina: 1
Acties:

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] High end ultrabook ultraportable oktober 2014

Op het ultrabook-front is het vrij rustig geweest de afgelopen tijd, met weinig nieuwe modellen en ook nauwelijks hardwarematige upgrades. De prijzen zijn echter wel gedaald en daarom kunnen er zomaar laptops zijn die kortgeleden buiten het budget vielen en ondertussen wel betaalbaar zijn, of laptops die pas na een prijsdaling interessant zijn geworden. Voor high-end ultrabooks is het budget 1500 euro, maar dat hoeft natuurlijk niet per se op.

Wat mogen we van een high-end ultrabportable verwachten?
- ssd
- full hd-scherm is wel het minimum
- toffe accuduur
- laag gewicht
Kandidaten
pricewatch: Lenovo Yoga 2 Pro (13-00164) Stond aanvankelijk in de PW voor een euro of 1600, kost nu 1300. 3200x1800-scherm, Core i7, 8GB geheugen, 256GB ssd. Kreeg 4,5 ster in onze review. De accuduur is met meer dan zes uur wel goed, maar er zijn ondertussen alweer laptops die daar dik overheen gaan. reviews: Lenovo Yoga 2 Pro: 5,76 miljoen omklapbare pixels

pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-C4003H Ruim binnen budget, maar ook wat magere hardware: full hd-scherm, Core i5, 4GB geheugen en 128GB ssd. Het goede nieuws aan deze UX301 is de prijs die in de afgelopen tijd van 1400 naar iets meer dan 1100 euro gedaald is. Van de duurste uitvoering schreven we een review (reviews: Asus Zenbook UX301: de snelste en duurste), accuduur is daarin meer dan zeven uur.

pricewatch: Acer Aspire S7 392-74508G25twss Het vlaggenschip van Acer is in een jaar tijd slechts honderd euro in prijs gezakt. Voor 1500 euro krijg je een i7-processor, 8GB geheugen en 2x128GB ssd in raid 0. De accuduur (zie reviews: Acer Aspire S7: ultrabook met high-end aspiraties) is iets meer dan vijf uur.

pricewatch: Apple MacBook Pro 13,3" Retina (2014) 2,6GHz 256GB Accukoning is op dit moment met 9,5 uur de 13" MBP. Onlangs is er 200MHz sneller processor in gezet en is het minimale werkgeheugen 8GB. De schermresolutie is 2560x1600 pixels en het scherm is standaard goed gekalibreerd. Review: reviews: Apple MacBook Pro 13: de verwachtingen waargemaakt

Welke mag het worden? Of heb je zelf een betere laptop in gedachten die niet in het lijstje staat? Laat het weten!

[ Voor 0% gewijzigd door PiweD op 23-09-2014 11:58 . Reden: Intel is lastig met zijn ultrabook-merknaam ]

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Een Ultrabook heeft natuurlijk volgens de definitie een Haswell met 15 W tdp en een touchscreen, waardoor de MacBook eigenlijk niet voldoet. Dus ik zou de naam van de LBBG veranderen in High-end ultraportable of iets dergelijks.

Mijn suggestie zou de Lenovo T440s zijn, een laptop met een van de beste schermen die je momenteel kunt krijgen en ongekende uitbreidingsmogelijkheden (4G-modem, 3x M2, sata ssd vervangbaar, geheugen uitbreidbaar, interne + verwisselbare batterij). In de configuratie met i5 4210U, 4 GB RAM, 128 GB ssd en 3-cell batterij kom je uit op €1429,29 en houd je budget over voor een extra geheugenmodule of een grotere ssd. Je kunt eventueel nog de fingerprintreader en/of het backlit toetsenbord weglaten voor een kleine besparing.

Het einige nadeel dat ik kan bedenken is dat de 4 GB op het moederbord gesoldeerd is, waardoor het maximumgeheugen blijft steken op 12 GB.

Geef je niet om een batterij die uitsteekt, dan kun je de 3-cell vervangen door een 6-cell, waardoor je tot 20 uur kunt werken met één (of stiekem twee, door de ingebouwde batterij) lading.

Ik heb zelf onlangs de touch/nvidia/4210U/8GB/256GB/fingerprintreader/NFC/3-cell gekocht en ben er uitermate tevreden over :)

[ Voor 15% gewijzigd door Canaria op 23-09-2014 07:06 ]

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Jornv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-11 19:52
Is het een idee om iets over het budget te gaan om de ultabook aan te raden (eventueel als alternatief) die simpelweg het best is: pricewatch: Asus Zenbook UX301LA-DE022H
Met zijn 28 watt cpu en intel iris 5100 gpu weet deze laptop zich echt te onderscheiden.

De macbook pro is dan weer een stukje goedkoper en heeft ook wat extra performance dankzei de iris 5100 en 28 watt TDP. Daarnaast is inderdaad de accuduur superieur en heb je de luxe dat je osx kan gebruiken. Wel zit de macbook pro op het randje van wat ik echt licht en ultraportable zou willen noemen. Zeker vergeleken met de modellen die meer richting de 1kg gaan zoals een Ativ Book 9 Plus, Aspire S7 en al helemaal een Vaio Pro. Daarnaast is het nog wel zo dat het i7 (Asus) vs i5 (Apple) is wat gedeeltelijk het prijsverschil zal verklaren.

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

"Simpelweg het best" - dat is nogal een bewering ;)

In ieder geval komt hij in de top 10 van Notebookcheck niet voor. Daar staan weliswaar alleen laptops in die volledig aan de Intel-specificaties voor Ultrabooks voldoen, maar hij wordt evenmin genoemd in de top 10 Premium Office/Business of de top 10 Subnotebooks.

Hij krijgt evenwel een 8,3 op die site en dat is zeker geen slechte score. Hoewel het hier slechts één site betreft, is dat er wel een die zijn beoordelingen redelijk objectief onderbouwt.

Ik zou in de LBBG overigens voor de middenweg kiezen: de uitgebreidste uitvoering van de Asus die nog binnen het budget past. In vergelijking met jouw suggestie zou ik een stapje terug doen met de processor (naar i5) dan wel de resolutie (1920x1080 is ook prima).

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Kan er ook een speciale vermelding gemaakt worden van de GPU?
Over het algemeen valt die nogal tegen bij Ultrabooks, maar er zijn wel een paar met een redelijke kaart een GTX 850M bijvoorbeeld.

• superdraak345
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Waarom zit de Dell XPS 15 hier niet bij? Vergeten?

Of wordt deze te zwaar gevonden met een gewicht "Vanaf 2,01 kg"?

• Streup
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 13:22
superdraak345 schreef op maandag 29 september 2014 @ 17:38:
Waarom zit de Dell XPS 15 hier niet bij? Vergeten?

Of wordt deze te zwaar gevonden met een gewicht "Vanaf 2,01 kg"?
Je mag zelf je ideeen inbrengen. Dat is het idee van dit topic :)
Goed idee trouwens. Wellicht is in dit geval de XPS 13 wel een betere optie met 256GB SSD en 1,34kg.

“Most people gaze neither into the past nor the future; they explore neither truth nor lies. They gaze at the television.” - (Radiohead)

• shejaidon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09-2023
mijn idee is de BTO U book 14cl16
http://www.bto.eu/bto-u-book-14cl18.html
Is helemaal volgens de ultrabook specs.
voordelen:
- full-hd ips scherm
- i-7 4750HQ! dus gewoon een volwaardige quadcore (47watt)
- iris pro 5200 (ongeveer een gt 740)
- 16GB kingston hyperx op 1600 mhz
- 1TB 7200 HDD
-500 GB samsung 840 SSD MSATA
-3x usb 3.0
- mini displayport 1.2
-hdmi 1.4a
- zowel een microfoon als koptelefooningang
- 53WH batterij

nadelen: is niet de allermooiste laptop die er is.

ik vind het jammer dat er zo veel grote merken worden gepromoot, terwijl je veel meer kan krijgen.

• fakeyluke
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-10 23:09
P35X v3 komt binnenkort uit. Gwn het beste :p

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Ik denk dat de T440s een goede keuze lijkt, of in ieder geval in de alternatieven lijst moet komen.

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

@Canaria: Hoe lang heb jij die van jou? ik heb zelf de versie met een i5 4300U ook touche. Als hij werkt is het idd een hele fijne machine maar zit hier nu in de molen voor reparatie.

1e defect: Het intern gesoldeerde geheugen. Dat werd een nieuw systeem board.
2e defect: Als ik hem op pakte rebootte de machine, een niet nader te noemen defect. Weer een nieuw systeem board waarna de touche van het scherm het niet meer deed kortom de 3e systeem board en een nieuwe display kabel zou de oplossing moeten zijn maar bij het inbouwen waarna .... lang verhaal dat nog niet ten einde is.

Dit alles overigens in de eerste half jaar dat ik deze machine heb en bij normaal gebruik zonder dat ik er al te veel mee aan de sleur ben. De T440s is een hele mooie machine als hij het doet maar ooo als er iets mis gaat. Of ik heb gewoon pech dat het een mandag ochtend machine is.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:46
Als ik zou kiezen voor de asus dan liever een met de 840m GPU. Toch een stuk sneller dan de igpu. Alleen heb ik begrepen moeilijker te verkrijgen in NL.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

iPodKiller schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 09:22:
Ik denk dat de T440s een goede keuze lijkt, of in ieder geval in de alternatieven lijst moet komen.
Die staat er ook bij: reviews: Laptop Best Buy Guide: oktober 2014
teun-v schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:03:
@Canaria: Hoe lang heb jij die van jou? ik heb zelf de versie met een i5 4300U ook touche.
Ik heb mijn T440s in september gekocht, hij is nu een maand in gebruik maar wel alleen zakelijk. Dat houdt in dat ik hem drie tot vier keer in de week meeneem naar klanten, vooral voor Outlook. Soms werk ik er vanuit huis op, maar dat is meestal via een remote sessie. Zwaar wordt hij in ieder geval niet gebruikt.
Ik ben nog geen problemen tegengekomen en in tegenstelling tot de Lenovo-fans vind ik het touchpad zonder knoppen prima en het toetsenbord uitstekend. Doen beide niet onder voor de MacBook die ik ernaast heb voor privé.

• divvid
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-11 08:52
Ik ben ook wel 'in de markt' voor een ultrabook, maar wat ik mis is hoe deze ultrabooks het doen onder Linux (Ubuntu 14.04 in mijn geval) Ik bedoel dan met name stomme onhebbelijkheden zoals LCD brightness buttons of keyborad backlites die het niet lekker doen of accuduur die ineens instort.

Ubuntu zal het main OS moeten zijn met sporadisch een win7 of win8.1 client onder qemu

Heeft iemand hier ervaring mee m.b.t. de ultrabooks die hier en daar genoemd worden?
Ter vergelijking: Mijn hele oude Dell Lattitude E4300 (2009) doet het eigenlijk nog steeds verrassend goed, maar begint letterlijk uit elkaar te vallen.

• peakrever
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-05 15:00
T440 is inderdaad een goede kandidaat. rMBP is geen ultrabook dus telt niet mee, anders was dat denk ik de beste keuze geweest (28W cpu, Iris graphics, 8GB ram, beest van een scherm en een erg goede accuduur).

Die Asus die Jornv voorstelt lijkt me ook een erg goede kandidaat, die heeft namelijk de beste specs. Alleen is de accuduur niet geweldig met 7 uur browsen en 6 uur film kijken.

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
Zomaar een suggestie: de Toshiba Portege Z30-A series.

http://www.toshiba.nl/lap...e/z30a/portege-z30-a-19l/

Deze uitvoering heeft een 1920x1080 mat IPS scherm, i7-4510U processor (Haswell ULT), 256GB SSD en weegt slechts 1.2 kg. Maar er zijn behoorlijk wat uitvoeringen te krijgen in de Z30-A serie, de type nummering bij Toshiba ontgaat me altijd een beetje. De meesten zitten in de 1000-1400 euro price range.

Bijzonder fijne laptop, vooral het scherm is een joy om naar te kijken. Vind het toestenbord wat minder, maar dat komt misschien dat mijn vorige laptop (Samsung) een wat steviger aanslag had.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Pagina: 1