Seagate 7200.14 2TB weer tot leven wekken?

Pagina: 1
Acties:

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
Ja, hij is kapot gegaan :'(
Er staan wat backups op, en normaal zou dat niet zo erg zijn, maar in dit gevaal zijn die backups in de loop der tijd de enige plekken geworden waar die data staat... Dus als het eventjes kan, wil ik er nog even bij of "ff snel" de data eraf te pompen en daarna een proper backupschema te bedenken :)

Dus. Het is een Seagate ST2000DM001. Het geluid dat-ie maakt is exact dit:
YouTube: Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB fail

Niet mijn filmpje. Maar voor de duidelijkheid, bij het aanzetten spint hij helemaal up. Daarna een serie van 11 keer klikken&tjirpen. Daarna spin-down. Na de spin-don blijft op m'n USB3-cradle het data-lampje branden, wat meestal ook geen goed teken is.

Ik heb em ook geprobeerd in een andere cradle, en in een lokale SATA-poort, maar dat maakt allemaal niets uit. Het is dus schijnbaar geen issue met stroomtoevoer (wat cradles nog weleens hebben). In geen van de gevallen wordt er een nieuwe disk geregistreerd in Windows. Maar wel een MSD met de fout "this device cannot start" (Ha, eindelijk een situatie waarin dat ook echt zo is :P) Maar als ik de view op "by connection" zet, dan hangt er niets onder, dus de drive bestaat niet, wat de pc betreft.

Is er een manier om deze drive nog één keertje aan de praat te krijgen?

日本!🎌

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 25-01 09:50
Probeer je schijf te klonen naar een andere schijf die wel even groot is, misschien kan dit nog helepen anders kan je een data recovery doen bij een erkend bedrijf

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:35
_Thanatos_ schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:17:
Is er een manier om deze drive nog één keertje aan de praat te krijgen?
Voor ongeveer 750 euro heb je een professionele recovery. Weet alleen niet of je data dit waard is.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:00

M2M

medicijnman

Als de data echt belangrijk is zou ik niet zelf gaan prutsen en de boel bij een professioneel bedrijf afgeven. Laten recoveren en het als een goede les zien voor fatsoenlijke backups.

Als het niet belangrijk is zou ik er de moeite niet in stoppen, tenzij je het als hobby ziet. Dan zijn er nog een aantal mogelijke stappen die met een beetje gegoogle zeer gemakkelijk te vinden zijn.

-_-

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

Topicstarter
jerjer schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:48:
Probeer je schijf te klonen naar een andere schijf die wel even groot is, misschien kan dit nog helepen anders kan je een data recovery doen bij een erkend bedrijf
Dank voor de suggestie, maar het probleem is eerst dat het ding niet aan gaat. Er is dus niets om te klonen. Als ik dat had, dan wist ik er wel raad mee.
rr7r schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:23:
Voor ongeveer 750 euro heb je een professionele recovery. Weet alleen niet of je data dit waard is.
Ik hoopte het op een tweakers-manier op te kunnen lossen :)
M2M schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:28:
en het als een goede les zien voor fatsoenlijke backups.
Die les heb ik al eerder gehad, daarom had ik deze backup gemaakt. De les is dus vooral om meer dan één backup te hebben - over meerdere fysieke onafhankelijke mediums.
M2M schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:28:
Als het niet belangrijk is zou ik er de moeite niet in stoppen, tenzij je het als hobby ziet. Dan zijn er nog een aantal mogelijke stappen die met een beetje gegoogle zeer gemakkelijk te vinden zijn.
Dat "zeer gemakkelijk" viel tegen, want voordat ik dit topic opende, heb ik al flink zitten duckduckgo-en, maar het enige relevante dat ik kon vinden, is een topic waarin de video in m'n TS aangehaald werd, en daarbij geen oplossing.

Klein voetnootje: ik heb de data inmiddels weer terug, van een andere harddisk waar het ook nog op stond. Kennelijk had ik in een vlaag van verstandsverbijstering toch 2 backups gemaakt. Toch zou het fijn zijn om deze schijf nog even aan de pruttel te krijgen, mocht er nog wat op staan dat ik vergeten ben.

Vandaar dat ik (nu) liever voor een tweakers-manier ga :)

日本!🎌

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Vaak is zoiets niet te repareren zo o de keukentafel, dit is toch wel een wat serieuze hardware problem met de wr kop.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Modbreak:Topickaping wordt niet gewaardeerd op dit forum. Als je een probleem hebt, dan graag je eigen topic aanmaken ipv het topic van een ander hiervoor gebruiken. Verder is het hier ook geen helpdesk; dus ondersteuning via Skype en dergelijke kun je achterwege laten. Wel kun je hulp ontvangen mits je je vraag stelt met volledige informatie en een goede beschrijving geeft van het probleem. Dat is dan ook mijn advies aan je.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2014 19:38 ]

• OB1
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-01 22:50

OB1

YouTube: How to recover data from a hard drive (stuck heads: buzzing, clicking, etc)
Dit zou je eens kunnen proberen, zelf heb ik ook een keer de kop moeten verplaatsen.
Succes! :)

AMD 2700x @ 4.15 GHz | Vega 56 (Vega 64 BIOS) | 32 GB DDR4 | MSI X470 Gaming Plus | Intel 600P 1TB | Corsair RM550X

Pagina: 1