Aankoopadvies: 4K tv om te gamen, lage inputlag, 42 inch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-04 15:33
Ik zoek een?
4K tv met zo'n laag mogelijke inputlag, maximaal 42 inch en het liefst een native refresh rate van minimaal 120 hz. Ik weet dat 4K beter tot zijn recht komt op grote formaten, maar dat past simpelweg niet. 42 is het absolute maximum. Ik zit er ook relatief dicht op. Inputlag is belangrijk omdat ik voornamelijk PC games erop wil spelen. Kleuren zijn ook belangrijk natuurlijk, en verder heb ik eigenlijk alleen een HDMI 2.0 port nodig.

Wat is je budget?
2000 euro max.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
PC/PS4/PS3/Wii U games spelen en films/tv shows kijken. Ik kijk geen tv en Smart tv interesseert me ook niet.

Wat heb je zelf al gevonden?
Zo goed als niks. In de pricewatch deze TV's: http://tweakers.net/categ...EqyhJzlKyilUzNTE2UYmtrawE.

Daarvan vind ik die pricewatch: Philips 42PUS7809 Zwart wel interessant, krijgt goede gebruikersreviews op Tweakers, maar in deze review staat dat de inputlag erg hoog is: http://www.digitalversus....5pus7809-p20381/test.html .

Over de pricewatch: Philips 40PUS6809 Zwart en pricewatch: LG 42UB820V Zwart kan ik echt niks vinden.

De pricewatch: Samsung UE40HU6900S Zwart leek me ook leuk, maar die heeft blijkbaar weer last van motion blur volgens deze review: http://www.hdtvtest.co.uk/news/ue55hu6900-201405233782.htm

De pricewatch: Blaupunkt B39C4K Zwart heeft last van hoge inputlag en slechte kleuren volgens de review van Tweakers zelf.

Ik heb zelf nu de pricewatch: Sony KDL-40W905A Zwart en ik ben daar wel erg verwend mee. Ik zoek eigenlijk gewoon de 4K versie van die tv :P Maar ik heb daar erg moeite mee en de hoop eigenlijk al opgegeven, misschien dat jullie een leuke suggestie hebben of kan ik beter wachten totdat Sony een kleinere versie van hun 4K tv's uitbrengt?

Steam/XBL: Avioto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75580

Hoe dicht zit je er op? Hier vind je een goed en duidelijk onderbouwd stuk over de zin en onzin van 4k, met kijk afstanden. Bij een "kleine" 55" tv moet je op of onder een meter zitten om het verschil te zien tov Full-HD.

Dan kan je misschien beter het hele 4k gebeuren laten varen en wachten tot volgend jaar de full-HD OLED tv's onder de 2000 euro gaan, als je de tijd hebt. Daar heb je meer profijt van dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
Hmm... ik zit ongeveer 1,5 meter (3.2 feet) van de TV, volgens die grafiek zou je op maximaal 3 feet moeten zitten om het te merken. Scheelt niet erg veel dus.

Ik denk ook dat de schrijver van dit artikel geen ervaring heeft met PC games in 4K, vanwege deze zin:
As of this writing, the only readily available content source for 4k is the Sony PlayStation 3
Voor mij word het makkelijk om games in 4K te spelen omdat de Nvidia GTX 980 in de bestelling staat, die ondersteuning heeft voor 4K 60 fps vanwege de HDMI 2.0 aansluiting. Dat is de voornaamste reden dat ik naar een 4K tv zoek. Maar misschien heb je wel gelijk dat ik beter kan wachten totdat de keuze in 4K tv's groter word en de prijzen dalen. Ik had er ook wat meer van verwacht.

In ieder geval bedankt voor je reactie! :)

Edit: Ik moet leren lezen 8)7 Je hebt het over OLED tv's!
Ik vraag me af of dat wel de moeite (en geld) waard is, als ik al tevreden ben over mijn huidige full-HD tv.

[ Voor 9% gewijzigd door Avioto op 21-09-2014 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 22:21
Hou je ook rekening met het feit dat de LG UB820 en UB830(*) serie een beperkte HEVC decoder ondersteuning biedt? En daardoor minder futureproof is?
Voor interne bronnen ondersteunt de HEVC decoder 30p, voor externe bronnen tot 60p.
De UB850 en hoger ondersteunen HEVC 60p voor zowel interne als externe bronnen.
Ik weet niet of dit een soft- of hardwarematige beperking is maar het zou mij niet verbazen dat deze softwarematig is. Dan zou 60p voor interne bronnen middels een hack nog geactiveerd kunnen worden.
Maar ik ben nog geen hacks tegengekomen voor 2013-2014 modellen.

Aangezien een spelcomputer een externe bron is, vormt het bovenstaande niet per se een probleem maar het kijken naar een UHD film mogelijk wel.

Het is misschien sowieso verstandig om een Samsung boven een LG te verkiezen omdat Samsung een Evolution Kit aanbiedt waarmee de bepaalde modellen Samsung tvs geupgrade kunnen worden. Alle modellen UHD modellen zijn hiervoor geschikt, dus ook de HU6900S.
Nagenoeg alle belangrijke electronica is in dit kastje ondergebracht. Als je een evolution kit in de sleuf aan de achterzijde van de tv steekt, gebruik je feitelijk alleen nog het scherm van de tv.
Het scherm vormt dus de feitelijk de toekomstige bottleneck/begrenzing.
Ik vermoed echter dat het scherm in de UHD 2014 modellen niet de zwakste schakel is maar de gebruikte hardwarecomponenten.

Voor modellen tot €2000 behaalt de Samsung UE48HU7500 de Consumentenbond de hoogste score (7,8), gevolgt door UE40HU6900 (7,2), LG 55UB850V (7,1), LG 49UB850V (6,8), 42PUS7809 (6,2)
De Blaupunkt B39C4K scoort slecht (4,4).

(*) Over LG. Kijk op de Franse (andere landen?) LG site daar staan meer specs dan op de Nederlandstalige site.
Of Google op Datenblatt-UB820V-55UB820V-_MTSY.pdf
Of download de handleiding van -UB820/30, daarin is de 30p begrenzing weggemoffeld in het blockdiagram.

[ Voor 8% gewijzigd door ariekanari op 22-09-2014 11:20 ]

Xbox Live: BicycleTiger34 TrueAchievements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:17

Bever!

3

Van de tv's die jij noemt heeft er geen een een 100hz of meer paneel. Enige optie momenteel is nieuwe panasonic ax630 serie. 4k 100hz panel, 1200hz geoptimaliseerd; full led en heeft 3x hdmi 2.0

Bestaat in 40 48 en 55 inch en begint op 899 euri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
Dat is goed om te weten over de LG tv's..dat is wel een dealbreaker. Over de Evolution Kits wist ik ook niks, erg handig :) Maar uiteindelijk is het scherm toch het belangrijkst en daar lees ik dus slechte verhalen over.
Bever! schreef op maandag 22 september 2014 @ 18:28:
Enige optie momenteel is nieuwe panasonic ax630 serie. 4k 100hz panel, 1200hz geoptimaliseerd; full led en heeft 3x hdmi 2.0

Bestaat in 40 48 en 55 inch en begint op 899 euri
Dank je, die houd ik in de gaten! Goede prijs ook :)
Jammer dat je altijd zo weinig kan vinden over inputlag.

Bedankt beide!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
Het ligt ook aan welke review je leest, bij een scoort de xxHU6900 goed, w.o. de Consumentenbond, maar ook in de test van audiovision (10/2014). 't Is alleen even wachten totdat de editie oktober in pdf formaat online komt om de review in zijn geheel te lezen. Die tegenstrijdigheid maakt het alleen niet makkelijker.

@Avioto, je schrijft de slechte reviews toe aan het scherm, maar ik denk dat het meer een hardwareprobleem is waardoor de beeldweergave op sommige vlakken matig is. Ik beweer dus niet dat het een heel goed scherm is, je mag alleen hopen dat in de duurdere modellen echt een veel beter scherm zit.
Ik lees net ct magazine 16/2014:
Aber: Bewegte Bilder sind eine Schwäche des Geräts. ln richtig scharf kon nten wir die Sprints von Neymar trotz 4K-Auflösung nicht bewundern - das LCD Panel ist zu lahm. So hat man bei schnellen Bewegungen nicht mal Full HD. Zusätzlich ruckelt das Bild bei Kameraschwenks heftig, hier muss man zwingend glätten und damit Videoanmutung - den sogenannten Soap-Effekt - in Kauf nehmen.

Fazit
You get what you pay for – Samsungs günstiger 4K-TV kann mit den 4K-Topmodellen des Herstellers nicht mithalten.
Die Bildqualität im Film-Preset geht in Ordnung, die Audioausgabe profitiert vom dicken Gehäuse, etliche smarten Funktionen sind eingebaut.
Wer am Fernseher häufig Fotos anschauen möchte, ist mit dem UE40HU6900 gut bedient.
Für romatische Filme und den normalen TV-Gebrauch taugt der 40-Zöller, zumal er niedrigere Auflösungen gut auf seine acht Millionen Pixel hochskaliert - davon profitiert man bei HD-Sendern zumindest aus kurzer Distanz.
Wer allerdings viel Action Filme schaut oder Sportsendungen, dürfte von den unscharfen Bewegtbildern schnell genervt sein. Da hilft auch kein knall bunter Fußballmodus.
Volgens mij is de inputlag van UHD gewoon matig en niet echt geschikt voor games.

De Panasonic is inderdaad een goed alternatief. Deze heeft gezien de prijs geen zeker full array backlight maar direct-lit backlight met minder ledlampen. En beschikt niet over local dimming. Wat geen bezwaar hoeft te zijn.
Ik ben er huiverig voor dat de Panasonics last zullen hebben clouding in de schermhoeken. Ik heb hierom drie exemplaren van de AS640E teruggestuurd (en vanwege DSE). Ook andere 2014 modellen (w.o. AS650E) hebben bepaalde problemen. De genoemde modellen hebben allemaal direct lit backlight, de televisies zijn hierdoor niet echt dun (57mm, AS640E).
Maar als je een goed exemplaar hebt, dat vrij is van de genoemde problemen dan heb je een fantastische televisie. Ik had dat geluk niet en ben nu op zoek naar een andere tv.
Panasonic smarttv is bij opstarten van de tv meteen beschikbaar en loopt uiterst soepel en zonder haperingen. En dan bedoel ik echt zonder haperingen (en als ik reviews en gebruikerservaringen mag geloven is dat voor LG en Samsung wel anders). Het nadeel is wel dat Panasonic maar een beperkt aantal Nederlandse apps heeft, geen Uitzending gemist of Buienradar, wel RTLXL en SBS6.
Ik zou wel willen aanraden eerst de reviews af te wachten.

[ Voor 31% gewijzigd door ariekanari op 22-09-2014 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avioto
ariekanari schreef op maandag 22 september 2014 @ 20:48:
Het ligt ook aan welke review je leest, bij een scoort de xxHU6900 goed, w.o. de Consumentenbond, maar ook in de test van audiovision (10/2014). 't Is alleen even wachten totdat de editie oktober in pdf formaat online komt om de review in zijn geheel te lezen. Die tegenstrijdigheid maakt het alleen niet makkelijker.

@Avioto, je schrijft de slechte reviews toe aan het scherm, maar ik denk dat het meer een hardwareprobleem is waardoor de beeldweergave op sommige vlakken matig is. Ik beweer dus niet dat het een heel goed scherm is, je mag alleen hopen dat in de duurdere modellen echt een veel beter scherm zit.
Ah ok dat is logisch. Maar je zegt het zelf al, er is erg veel tegenstrijdigheid in de reviews. Die review zegt dit, andere review zegt dat.. dat maakt het er ook niet makkelijker op. En sites die ik vertrouw zoals Tweakers hebben amper of geen reviews van 4K tv's in dit formaat.
Volgens mij is de inputlag van UHD gewoon matig en niet echt geschikt voor games.
Het helpt niet mee, maar het kan wel. Dat kan je hier goed zien: http://www.displaylag.com/display-database. Die van Sony scoren erg goed, bijna net zo goed als mijn huidige TV :)
De Panasonic is inderdaad een goed alternatief. Deze heeft gezien de prijs geen zeker full array backlight maar direct-lit backlight met minder ledlampen. En beschikt niet over local dimming. Wat geen bezwaar hoeft te zijn.
Ik ben er huiverig voor dat de Panasonics last zullen hebben clouding in de schermhoeken.
Local dimming kan ik me niet zo druk om maken nee.
Wat bedoel je precies met clouding?
Het nadeel is wel dat Panasonic maar een beperkt aantal Nederlandse apps heeft, geen Uitzending gemist of Buienradar, wel RTLXL en SBS6.
Zoals ik al zei in de OP, Smart TV ga ik niet gebruiken. Dat kan ik allemaal prima via mijn PC ;)

De TX-40AX630E houd ik in ieder geval in de gaten, hij is al voor te bestellen bij sommige webshops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ariekanari
Ik heb mijn eerdere bericht iets aangepast terwijl je een reactie plaatste. De HU6900 is niet erg geschikt voor bewegende beelden.

Clouding:
LG670V
Mijn reactie hierop: hier.
Als je goed kijkt zie je langs de gehele onderzijde van het scherm een 'donker randje' met vlekvorming (hoewel niet goed zichtbaar op de foto treedt dit fenomeen ook op langs de andere schermranden). Dat was ook zeer duidelijk aanwezig op alle drie de exemplaren van de AS640E. Dit zijn dus duidelijke kenmerken direct-lit tvs waarbij bezuinigd is op het aantal ledlampjes.
Ik ga binnen twee weken een korte review plaatsen over de AS640E met enkele foto's.

Ik zie toch maar af van de aanschaf van een UHD-tv, daar zitten enkele risico's aan:
• wel of geen ondersteuning HEVC Main-10 profiel (10-bits kleurdiepte ondersteuning)
• HEVC 12-bit is in ontwikkeling/implementatie (Rec. 2020/BT2020)
• panelen met 12-bits kleurondersteuning (Rec. 2020/BT2020)

Het eerste punt is het minste probleem, main-10 profiel wordt steeds meer ondersteund. Netflix vereist een 10-bits kleurweergave.

[ Voor 62% gewijzigd door ariekanari op 23-09-2014 10:42 ]

Pagina: 1