Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Kan mijn moederbord lan poort voor ping lag zorgen?

Pagina: 1
Acties:

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 30-11 17:32

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een raar issue. Ik heb altijd bij KPN gezeten en ben gewend aan een ping van 40-50 op mijn netwerk. Dit heb ik met verschillende pc's in het verleden zo gehad. Dit komt naar mijn idee gewoon door de drukte in de stad en doordat ik niet over glasvezel beschik. Niks aan te doen leek.

Totdat mijn vriendin laatst met haar laptop kwam. Wij gingen league of legends spelen en ik had mijn gebruikelijke ping van 40 op de bedraade lijn naar mijn router. Het gekke was dat zij er een had van 30 terwijl zij op WiFi zat. Toen ik daarna ook haar laptop aan mijn lan lijntje hing bleef zij op 30 ping hangen.

Ik ben na gaan denken hoe dit kwam en ben wat gaan zoeken. Ik kwam posts tegen die spraken over driver updates enzovoort. Ik heb op mijn moederbord een 1gbit poortje zitten, maar ik vraag mij dus af of dit het dan echt kan zijn? Is het dan een optie om een ander kaartje te kopen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik heb geen idee meer...

Mvg, Dennis

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-11 20:03

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Als het aan je PC ligt dan zou je het moeten merken binnen je eigen 'netwerk', dat wil zeggen tussen je PC en het modem/router. Je kunt uitvinden wat de latency is naar je router door dat IP te pingen. Je opent een command prompt en typt "ping <ip>" waarbij je in plaats van <ip> een IP adres invoert. Waarschijnlijk is dat een van 192.168.1.1, 192.168.1.254, of 10.0.0.1. Als die allemaal niet reageren, dan kun je even kijken door "ipconfig /all" te draaien. Het juiste IP staat dan onder "Default Gateway"

Als het goed is reageert die 100% van de tijd binnen 1ms. Is dat niet zo dan is er sowieso iets mis, en kun je eens proberen de kabel te vervangen.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:48
Zelfs al ga je het 'probleem' oplossen, denk je echt dat je die 10ms gaat merken?

The devil is in the details.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30

Onbekend

...

De ping zou tot aan jouw router minder dan 10 moeten zijn, en vaak ligt dat niet aan de bekabeling.
Heb je de chipset drivers van de fabrikant ook geïnstalleerd staan, of die wat het OS als standaard heeft geïnstalleerd?

En heb je de firewall en antivirus al tijdelijk uitgezet om te controleren of dat niet de oorzaak is?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:55

Umbrah

The Incredible MapMan

Zoals velen boven mij al zeiden: ping je router eens vanaf je PC. Dat zou <1ms moeten opleveren; OF de volle 10ms. Indien dat laatste het geval is, bingo. Indien het NIET 10ms is, dan heb je een ander probleem, waar je sowieso naar kan kijken:

1. Jumbo packets
2. Linksnelheid-herkenning; zit je op 10/100/1000mbit full/half duplex?
3. Instellingen als MTU
4. Jumboframes
5. QoS/Firewall/security software
6. Overige OS-specifieken; vertel eens: wat zijn de verschillen tussen die laptop, en die PC?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Bedoel je nou dat je een ping van 40-50 hebt van pc naar pc? Of van pc naar internet/ingame?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden. Ik heb het druk gehad laatste dagen en nu pas tijd er mee bezig te gaan.
Ik heb een ping test gedaan naar mijn router en daar krijg ik gewoon:

Pinging 192.168.2.254 with 32 bytes of data:
Reply from 192.168.2.254: bytes=32 time<1ms TTL=64

Ping statistics for 192.168.2.254:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 0ms, Maximum = 0ms, Average = 0ms

Hier ligt het dus niet aan.
Hahn schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:56:
Zelfs al ga je het 'probleem' oplossen, denk je echt dat je die 10ms gaat merken?
Ja, zeker als er op mijn netwerk druk verkeer is en ik 10ms a 20ms erbij krijg.
Umbrah schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:01:
Zoals velen boven mij al zeiden: ping je router eens vanaf je PC. Dat zou <1ms moeten opleveren; OF de volle 10ms. Indien dat laatste het geval is, bingo. Indien het NIET 10ms is, dan heb je een ander probleem, waar je sowieso naar kan kijken:

1. Jumbo packets
2. Linksnelheid-herkenning; zit je op 10/100/1000mbit full/half duplex?
3. Instellingen als MTU
4. Jumboframes
5. QoS/Firewall/security software
6. Overige OS-specifieken; vertel eens: wat zijn de verschillen tussen die laptop, en die PC?
Zou je deze dingen eens kunnen toelichten? aangezien de verbinding(kabel etc) gewoon goed lijkt. Er verschilt niet veel van de laptop. Draaien beide op windows 8.1. Ik heb dit probleem ook gehad met vorige builds ( toen ik nog AMD had.)
prutser001 schreef op zondag 21 september 2014 @ 23:01:
Bedoel je nou dat je een ping van 40-50 hebt van pc naar pc? Of van pc naar internet/ingame?
Van PC naar ingame

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:39
D3nnisd schreef op zondag 21 september 2014 @ 22:10:
Totdat mijn vriendin laatst met haar laptop kwam. Wij gingen league of legends spelen en ik had mijn gebruikelijke ping van 40 op de bedraade lijn naar mijn router. Het gekke was dat zij er een had van 30 terwijl zij op WiFi zat. Toen ik daarna ook haar laptop aan mijn lan lijntje hing bleef zij op 30 ping hangen.
Is dat ook allemaal gemeten naar dezelfde destination server? Anders is een verschilletje van ~10ms natuurlijk prima mogelijk.

Zeker als, zoals blijkt uit je test hierboven, je ping naar de router het probleem niet is.

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Thralas schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:12:
[...]

Is dat ook allemaal gemeten naar dezelfde destination server? Anders is een verschilletje van ~10ms natuurlijk prima mogelijk.

Zeker als, zoals blijkt uit je test hierboven, je ping naar de router het probleem niet is.
Je bedoeld van League of Legends?

Naja, we zaten in hetzelfde potje dus vraag me af of ie dan een andere locatie pakt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Het zou kunnen dat de laptop een kleinere mtu gebruikt waardoor niet gefragmenteerd wordt. Echter voor een standaard ping zou dat niet uit mogen maken, dus is 32 bytes.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Ga eens naar adapter settings, klik rechts op de adapter in kwestie, druk op properties, en boven de protocol en clients kun je de adapter parameters (MTU, jumboframes e.d.) configureren. Je kunt tevens negotiation (snelheid/duplex) configureren daar. Voorbeeld dus dit scherm:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/S66AXRDSaF1xZTW7mkNErWip/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/vHOM1ZCBS73MwzdVyCMkvH3E/full.png

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Umbrah schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:47:
Ga eens naar adapter settings, klik rechts op de adapter in kwestie, druk op properties, en boven de protocol en clients kun je de adapter parameters (MTU, jumboframes e.d.) configureren. Je kunt tevens negotiation (snelheid/duplex) configureren daar. Voorbeeld dus dit scherm:
[afbeelding]
[afbeelding]
Maar wat zijn de optimale instellingen?

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

Per situatie is dat verschillend. Je hebt nu twee PC's, één performed zoals je dat wilt in je situatie, de andere niet -- vergelijk het. En anders: trial and error. Persoonlijk doe ik geen LoL maar wel D3 en filestreamen, jumbo frames zijn voor mij minder erg. Tevens verschilt het nog wel eens per NIC wat er werkelijk in die lijst staan, die screenshots komen van mijn Asusje.

Artikeltje over de maximum transmission unit (MTU): http://www.richard-slater...a-windows-7-or-windows-8/

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 18:12
Ik zou niet zo vertrouwen op de ping-tijden die LoL of een willekeurig ander spel weergeeft.
Er zijn een hoop spellen waarbij zelfs de framerate en verversingsfrequentie van je scherm bepalend zijn voor de ping-tijden die het spel laat zien. Dit is waarschijnlijk omdat deze waarde enkel bij iedere verversing van het beeld opnieuw berekend wordt, en dus afhankelijk is van hoe vaak dat gebeurt.

If it ain't broken, tweak it!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
D3nnisd schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 19:48:
Ja, zeker als er op mijn netwerk druk verkeer is en ik 10ms a 20ms erbij krijg.
Reken er maar niet op. Dit ga je echt niet merken, en bovendien: hoe ga je het testen? Als je over een uurtje LoL opstart kan je zomaar een ping van 90 hebben en een uurtje later weer 40. Zolang de ping niet boven de 200ms uitkomt ga je het verschil nauwelijks merken. Beter ga je gewoon leuke dingen doen met je vriendin :p

Anyway, hou goed bij wat voor "tweaks" je allemaal probeert, zodat je het terugdraait mocht je het erger maken :p

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon op 23-09-2014 22:16 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:54
Maak een andere gebruiker aan , om te kijken of een nieuwe user misschien ook schoner en sneller is?
Weet je meteen of het aan je account ligt.

gewaarwordingshorizon

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Topicstarter
Umbrah schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 21:58:
Per situatie is dat verschillend. Je hebt nu twee PC's, één performed zoals je dat wilt in je situatie, de andere niet -- vergelijk het. En anders: trial and error. Persoonlijk doe ik geen LoL maar wel D3 en filestreamen, jumbo frames zijn voor mij minder erg. Tevens verschilt het nog wel eens per NIC wat er werkelijk in die lijst staan, die screenshots komen van mijn Asusje.

Artikeltje over de maximum transmission unit (MTU): http://www.richard-slater...a-windows-7-or-windows-8/
Ik heb even onderzoek gedaan naar MTU, alleen ik vraag me dus af of dit voordelig is of niet. Wat kan ik het beste hiermee doen en hoe kan ik gemakkelijk testen wat voor verschil ik krijg.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 30-11 18:12
Ik zeg: blijf van de MTU af, dat werkt me de standaardinstellingen altijd prima, met verkeerde instellingen is het ronduit knudde, en met geoptimaliseerde instellingen amper beter dan normaal.

If it ain't broken, tweak it!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

FatalError schreef op woensdag 24 september 2014 @ 12:54:
Ik zeg: blijf van de MTU af, dat werkt me de standaardinstellingen altijd meestal prima
Er zijn helaas nog steeds diensten als PPPoE die werken met max 1492MTU i.p.v. de standaard 1500MTU.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

DukeBox schreef op woensdag 24 september 2014 @ 14:28:
[...]

Er zijn helaas nog steeds diensten als PPPoE die werken met max 1492MTU i.p.v. de standaard 1500MTU.
Exact. En dan één zo'n relay in je verbinding en GEEN goede sensing (een lagere MTU is geen probleem in je route, als het maar aangekondigd is), en je packet moet opgeknipt worden. Maar doorgaans heeft alles goede sensing tegenwoordig; het artikel wat ik linkte legt het erg goed uit, en verteld ook "hoe" je het kan diagnosticeren. 99% van de gevallen is default goed.

Wat de rest van de instellingen betreft die ik eerder noemde, en waarvan de TS zei: "wat moet ik dan instellen" -- daar IS nou eenmaal niet één lijn van -- ALS die 20ms zo belangrijk is, moet je dat zelf uitzoeken. Schrijf wel op hoe het nu IS, zodat je later terug kan gaan voor het geval de instellingen van die andere laptop niet werken om een of andere reden op je PC.
Pagina: 1