Externe SSD voor de IMAc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:56
Ik heb in mn IMAc 2013 , 27" , een 256 SSD zitten , dit werk natuurlijk supersnel maar de schijf is wat krapjes qua opslag .

De externe schijf zal ook worden gebruikt om bestanden voor FCP X van af te halen en op te slaan .

Ik heb 2 opties , intern een grotere SSD laten plaatsen maar dit loopt financieel aardig op .

Een externe schijf , als ik voor een SSD zou kiezen en deze aansluit via Thunderbolt of USB 3.0 haalt deze dan de zelfde snelheid als de interne ? Als het trager is , hoe verhoud zich dit dan qua snelheid , iemand ervaring hier mee

Een externe HDD met USB 3.0 of Thunderbolt , is dit veel trager dan een externe SSD ?

Wat is de beste optie ?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-10 09:05
Tunderbolt is sneller dan USB 3.0, maar als je veel op wilt slaan kun je beter geen externe SSD nemen maar een gewone externe harde schijf met 2 of 4 tb aan opslag. Met de snelheid van USB 3.0 is niks mis (volgens apple 2,5 gb/s) en tunderbolt 5 gb/s en als je tunderbolt 2 heb zelfs 10 gb/s (https://www.apple.com/nl/thunderbolt/) maar USB 3.0 schijven zijn goedkoper dan tunderbolt schijven.

[ Voor 5% gewijzigd door icter-tje op 21-09-2014 19:58 ]

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Ik heb zelf geen ervaring met een externe SSD, maar het ligt iets genuanceerder dan alleen de beschikbare bandbreedte afhankelijk van de toepassing. Het verschil tussen een SSD en een HDD is het duidelijkst bij gebruik als boot-schijf of waar apps zelf op staan, omdat de access-tijden (d.w.z. de tijd die het kost om je data te zoeken) gigantisch veel lager liggen bij een SSD. Dat zou, als je er een USB of thunderbolt-aansluiting tussen zet, misschien verminderd kunnen worden.

Voor het gebruik van grote videobestanden maakt die potentiële bottleneck dan weer minder uit omdat het er echt om gaat dat grote hoeveelheden data snel over worden gezet, en niet dat grote hoeveelheden kleine stukjes random verspreide data snel aanspeekbaar zijn. Ik denk dus dat je het in die zin niet zal merken dat hij niet intern is.

Ik zou alleen ook HDDs niet meteen uitsluiten. Een stel HDDs in RAID van bijvoorbeeld hier kan best veel bandbreedte bieden terwijl je er meer op kwijt kunt voor minder geld, en je zou ook kunnen denken aan een systeem met redundante schijven zodat je je minder druk hoeft te maken om het beschikbaar houden van je data bij crashes (ook SSDs kunnen crashen).

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."