Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mogelijk inbraak op draadloos netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 1.841 views

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:07
Sinds kort zie ik verschillende apparaten verschijnen in "mijn netwerklocaties" die helemaal niet van mij zijn.
Het is gebeurt op verschillende Windows 8.1 laptops en sommige apparaten zie ik telkens weer verschijnen.

Het leek mij niet normaal dat verschillende laptops ineens raar gaan doen om apparaten weer te geven die er niet zijn, dus voor mij leek de enige oplossing dat iemand op mijn netwerk heeft ingebroken. Er zitten ook apparaten tussen met een nogal hoog "tweaker" gehalte, wat mij alleen maar meer doet vermoeden.

De apparaten zijn maar soms voor de computer te detecteren. Als ik met Advanced IP Scanner ga zoeken vind ik helemaal geen apparaten die niet van mij zijn.

Nu is mijn vraag; Wat nu te doen? Natuurlijk moet ik mijn wachtwoord van mijn netwerk veranderen, maar als iemand mijn WPA2 eenmalig heeft omzeild kan hij het zo nog een keer doen.
Kan ik op een of andere manier achterhalen waar deze apparaten staan of van wie ze zijn? Het gaat overigens om een tablet, een telefoon en een Android mediacenter.
Of is er nog iets te doen om mijn netwerk beter te beveiligen? Zijn mijn gedachten misschien gewoon hersenspinsels en is er niks aan de hand?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Toevallig gastnetwerk aan staan (of een provider die dit voor je doet)?
Welke modem/router heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 11:34

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Leg eens uit hoe je netwerk in elkaar steekt en hoe een en ander staat ingesteld?

Als het daadwerkelijk apparaten zijn die zijn ingelogd op jouw wifi, dan zou je ze ook moeten zien in een lijstje met clients in de webinterface van je router (mits die een dergelijk lijstje weergeeft).

De laatste keer dat ik dit verschijnsel hier op GoT langs heb zien komen bleek het uiteindelijk te gaan om powerline apparatuur van twee huizen die op een of andere manier met elkaar in gesprek raakten.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Pyramiden
Nee, het gastnetwerk staat uit.
Het netwerk signaal komt binnen via een Experiabox. Op de Experiabox staat het WiFi signaal uit.
Vanaf de Experiabox gaat een kabel via een powerlineadapter van KPN naar de settopbox.
Een andere kabel van de Experiabox gaat naar een TP-Link TL-WR1043 V2. Deze zend het draadloze netwerk signaal uit door het huis heen.
Verder is er nog een Sitecom N300 rangeextender die er alleen is om de versterker van internet te voorzien. Deze is ook met WPA 2 beveiligd en signaalsterkte is teruggebracht tot 10%, dus die zou het huis niet uit moeten kunnen komen met zijn signaal. Ik gebruik alleen de ethernetpoort van deze Sitecom. Ik kon geen knop vinden om de WiFi uit te zetten...

Ik heb even zitten spitten in de webinterface van de TP-Link, maar ik kon niet echt een lijst met verbonden apparaten vinden. Zou wel ergens moeten zitten, toch?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:40

allure

Titaan fase 2/3

Het zou ook kunnen zijn dat er per ongeluk iemand "binnenkomt" via de powerlineadapter...

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:10
Hoe heten de verdachte apparaten? Hier heb ik me ook wel eens zorgen zitten maken om 'tsclient' maar dat bleek onschuldig te zijn.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Het kunnen ook DNLA clients zijn. Die draaien dan op apparaten (telefoon, tv, experia box)

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Pyramiden schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:53:
Vanaf de Experiabox gaat een kabel via een powerlineadapter van KPN naar de settopbox.
Je zou die eens een poosje los kunnen halen en zien of de apparaten dan verdwijnen.

Blijft toch bijzonder spul, dat powerline. De een krijgt het onmogelijk fatsoenlijk aan de gang in zijn eigen huis, de ander krijg de buren op 'bezoek' :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je geeft al aan een powerline adapter te hebben.

Ik wist het ook niet maar dit probleem ben ik ook al eerder tegen gekomen, je gaat uiteraard eerst zoeken of het geen wifi is. Mijn broertje had een zelfde probleem, af en toe verschenen er 'upnp' devices in netwerk.
Een printer/nas/pc (de pc had een niets zeggende naam iets als : SVHD12387717 ofzo).

We hebben de ssid verandert, password verandert etc leek goed te gaan maar na een week ineens weer.
Toen ben ik weer langs gegaan en netscan gedraaid, ineens kwam ik een NAS tegen met een public dir, het netwerk signaal was zo ruk dat het een hoop moeite koste er op te komen maar uiteindelijk een foto geopend en bleek het z'n buurman te zijn die 2 huizen verderop woonde.. Hem op de hoogte gesteld en bij mijn broertje extra kabels getrokken en bij die buurman ook. Dag waardeloos powerline spul en ik weer 5 tientjes rijker :)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Pyramiden
Het zijn verschillende apparaten. Ik ben onder andere een Huawei G700 tegengekomen, een Asus MeMOpad FHD10, een Sony Xperia L en een MiniX Neo X7.
Edit: Ik zie nu ook een Alcatel Pop C7 verschijnen...

Ik heb ook een bloedhekel aan powerline adapters. Het probleem is echter dat de Experiabox in de meterkast hangt en er geen ethernetaansluiting bij de TV in de buurt zit... Je moet zelfs zo'n powerline adapter van KPN gebruiken, anders werkt de TV nog niet.

Powerline dan inderdaad maar even eruit halen?

[ Voor 5% gewijzigd door Pyramiden op 21-09-2014 13:14 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 10:40
Lijkt mij de snelste manier om te constateren dat je daar een probleem hebt inderdaad.....

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Pyramiden
Oké, ik heb ze eruit gehaald. Ik zal de netwerklocaties gedurende de dag een beetje blijven verversen of ik nog rare apparaten zie verschijnen.
Bedankt allemaal voor de hulp!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Pyramiden schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:09:
Ik heb ook een bloedhekel aan powerline adapters. Het probleem is echter dat de Experiabox in de meterkast hangt en er geen ethernetaansluiting bij de TV in de buurt zit... Je moet zelfs zo'n powerline adapter van KPN gebruiken, anders werkt de TV nog niet.

Powerline dan inderdaad maar even eruit halen?
Ik las je TS en direct dacht ik "powerline". En als je nu ook nog zegt dat je een powerline setje gebruikt wat geleverd is door KPN is 't al helemaal zeker, want die zijn dus veelvoorkomend en waarschijnlijk allemaal identiek ingesteld.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Pyramiden
Dat blijkt inderdaad te kloppen. Als ik de powerlines weer terug doe kan ik weer andere apparaten als netwerklocatie zien. Het is dus zeker die powerline.
Op een kabeltje trekken na is er denk ik niets wat ik hier aan kan doen?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Er zijn ook powerline adapters waar je een wachtwoord op kan instellen, waarbij ze als ik me niet vergis alleen verbindingen opzetten tussen powerline adapters die hetzelfde wachtwoord hebben ingesteld staan.

Dus je kan even checken of de adapters die jij hebt dat ondersteunen en anders even kijken naar een ander setje.

Maar als het even kan is een kabel trekken natuurlijk een veel betere optie. Of eventueel kijken naar MoCa, waarmee je je netwerk over een TV kabel kan sturen, in plaats van via het stroomnet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let wel dat MoCA exact zelfde risico's heeft als Powerline mbt security (behalve dan dat aanzienlijk minder mensen MoCA adapters hebben) - als de buurman ook MoCA gebruikt en jij hebt jouw adapters niet gesecured, dan wordt het ook een grote netwerk, dus zorg ook daar voor wachtwoord op je netwerk die je op de adapters instelt.

Oslik blyat! Oslik!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar zo te lezen heeft hij KPN iptv, dus die coax hoeft aan de hoofdaansluiting niet vast te zitten (of is dat een vereiste voor Nova)? Maar wel een goed punt op zich :)

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 21-09-2014 22:20 ]

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
8)7 8)7 8)7

Zijn jullie nu echt al een hele dag bezig met een "oplossing" te zoeken voor een probleem dat er niet is.

Dit is gewoon een standaard feature van Win8, al meermaals behandeld op dit forum, en ook eenvoudig te vinden op google.

Het feit dat Windows ze ziet als aanweizig wifi device wil nog niet zeggen dat ze op het netwerk zitten.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• Pyramiden
Oké, iedereen bedankt voor de hulp!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

yzf1kr schreef op maandag 22 september 2014 @ 12:14:
8)7 8)7 8)7

Zijn jullie nu echt al een hele dag bezig met een "oplossing" te zoeken voor een probleem dat er niet is.

Dit is gewoon een standaard feature van Win8, al meermaals behandeld op dit forum, en ook eenvoudig te vinden op google.

Het feit dat Windows ze ziet als aanweizig wifi device wil nog niet zeggen dat ze op het netwerk zitten.
Right, dat gaat dus om dit soort zaken:
http://community.virginme...ws-8-network/td-p/1974406

Dank voor de tip, dit fenomeen kende ik nog niet. Al vind ik je claim dat dit geen probleem maar een feature is wat kort door de bocht. Als het bij zoveel mensen vragen oproept is het op zijn minst een problematische feature. Ze hebben als ik het goed begrijp dus een scherm wat voorheen apparaten in je netwerk toonde nu ook gebruikt voor het tonen van apparaten die soort van binnen wifi bereik zijn, maar die zich buiten je (W)LAN bevinden. Nee, dat is inderdaad helemaal niet verwarrend 8)7

Aan de ene kant probeert iedereen met man en macht om jan de consument op te voeden dat hij wat meer veiligheidsbewust moet zijn in het gebruik van computers en netwerken en aan de andere kant ga je wildvreemde apparaten weergeven in een van de schermen van je file browser applicatie |:(

En hoe verklaar je dan precies dat ze verdwenen bij het verwijderen van de powerline adapters?

[ Voor 10% gewijzigd door Orion84 op 22-09-2014 15:07 ]

Verwijderd

Het is maar wie je buren zijn. Ik woon in een flat en de lijnen, zowel coach als stroom als het adsl netwerk loopt door de vloer en het plafond. Het lijkt vergezocht maar ik heb bonje gehad met de aannemer die het onderhoud voor de woningbouwvereniging doet. En die heeft onbeperkt toegang tot de kabels en zit me nu al twee jaar op de huid. Ik heb pas 2 dagen geleden weer en pc aangesloten en krijg van defender en paar keer per dag de melding dat er een hacktool of trojan is tegengehouden. Ik heb zowel het issd als het Admin wachtwoord van mijn modem al verschillende keten gewijzigd. En Wi-Fi heb ik uitgezet. Een iedere dag weer zit de hufter er op modem. En zet hij wps2 pka uit. Een iedere dag weer krijg ik de defender waarschuwingen. Daan weer van kms tool dat er in mijn taskscheduler een dll file gecorrumpeerd is. Ik heb het file zowel handmatig aldus met defender verwijderd regedit erover heen gehaald om de fouten te herstellen en weer de wachtwoorden gewijzigd. Em de volgende dag zit hij er weer in. Of tenminste probeert hij het. Ik zie eigenlijk nog maar een oplossing en die is nogal drastisch. Maar wat moet je nog meer zo'n verhaal? Iemand opties?

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:16

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Verwijderd Welkom op Tweakers en het delen van je verhaal. Echter is het kicken van een oud topic niet toegestaan.

Lees even Het algemeen beleid #quickstart door. Maak dan een nieuw topic aan en vermeld even precies welke hardware je allemaal gebruikt en wat er aan de hand is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.