Toon posts:

[Ziggo] DNS Requests zo traag!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voorheen KPN Glasvezel gehad, en ben overgestapt sinds april naar Ziggo 90/10.

Sindsdien heb ik constant last van enorm hoge DNS requests bij het openen van een willekeurige pagina. Stel dat ik gewoon surf op Site Y, een link volg naar Site X, dat er ruim 2 seconden tussen moet zitten om site X op te vragen. Dat geldt ook voor het random intikken van een www adres in de browserbalk.

Ik heb alles ondersteboven gehaald, van lokale DNS settings tot die in het modem. Het lijkt erop dat die in het modem ingebakken zitten en voor mij niet te wijzigen zijn (Die van ziggo dus).

Echter wanneer ik een laptop of een PC aansluit op mijn thuisnetwerk, gaat het surfen wel instant zonder dat er een enorme wachttijd is. Dit probleem doet zich dus voor op alleen m'n eigen PC.

IPV6 lokaal staat uitgeschakeld. Er is een verbinding van 1Gbit naar het modem toe. Op alle browsers, ook met simpel ping of nslookup, treed dit op. Ik heb de DNS servers van google geprobeerd, die van ziggo zelf, ook de primary & secundaire omgewisseld, andere DNS servers van een geheel andere ISP, de hele zooi gereset. Het blijft aanwezig, met IE, Chrome, Firefox. Als een website eenmaal geresolved is gaat het surfen prima. Maar het is de 'eerste' hit naar een website toe, wat vaak tot 2 seconden duurt.

Ik wordt er knettergek van. Een herinstallatie van W7 X64 zie ik niet zitten omdat ik heel veel fonts, opgeslagen wachtwoorden en dergelijk niet wil gaan backuppen. Het is een systeem waarvan ik heel erg gehecht ben aan de huidige configuratie.

CPU load enzo is het niet. Een 3.8GHz X6 met 16GB geheugen + een fatass SSD. Ding is razendsnel.

KPN Glasvezel mocht dan wel iets langzamer zijn, bij KPN was de DNS gewoon echt razendsnel.

Edit: vroeger ook gehad, met voormalig @Home. Wanneer het modem in bridge gaat en er een router tussenin komt is het probleem helemaal weg. Maar ik heb apparaten in huis die op draadloos functioneren zoals een PS3 en een mobiele telefoon. Ook mensen die hier wel eens komen maken gretig gebruik van wireless.

Ik wil dat probleem graag tacklen waarom het op mijn pc wel gebeurd en bij een ander niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2014 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

2 dingen die je zo kan proberen (en die ik me zo snel kan bedenken)

1. Probeer een ubuntu live CD. Dan weet je zeker dat het niet aan windows ligt.
2. Bel ziggo om je modem in bridge te zetten, en hang er een eigen router aan.

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Optie 2 wil ik niet, want dan mist boven ineens draadloos internet. Ik wil het hele probleem zelf out of the box kunnen oplossen. Men die hier een computer aansluit kan blijkbaar wel 'instant' surfen en ik niet. Dus het probleem ligt ergens.

Edit: Schoot me ooit te binnen dat ik eens had zitten rotzooien met TCP/optimizer... Inmiddels alle default settings hersteld, herstart, het lijkt zovere goed te gaan....

Eerst even intensief gebruiken, dan pas oordelen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2014 02:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Optie '1' is je al eerder aangeraden - heb je daar iets mee gedaan?

Optie '2' is een goede tip, al was het maar om de oorzaak te achterhalen. Je kan het altijd weer terug laten zetten, als het niet helpt. Oh, en met een eigen router (waarbij 99% tegenwoordig een ingebouwd wifi-accesspoint heeft) zou je nog steeds draadloos internet kunnen hebben.

Maar beide opties zijn uitstekende suggesties om als eerste de oorzaak te achterhalen! Zodra dat duidelijk is kan je nadenken over een oplossing (herinstallatie, extra router enzovoort)