domein-, windows- en netwerkaanmelding etc.

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025
ik heb hier een netwerk draaien van een w98 machine en een 2000 machine. Vanuit de 2000 machine kom ik wel op de 98 maar niet omgekeerd....

Ik kan me op de 98 machine 2 keer aanmelden 1 keer voor windows 1 keer voor networking.
Ik begrijp ook niet wat nu precies de windows aanmelding doet.

Moet ik aanmelden op een domein ?
share of gebruikersniveau ?
wat voor accounts op beide machines ?

Dat verhaal uit de faq met die guest account begrijp ik niet goed.... (ik kan hem helemaal niet aan of uitzetten...vaag )

Wat is een goede userconfiguratie en hoe deze in te stellen ?

(de search etc geeft geen algemene info over de userconfig)

thanks voor de replys

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

Als eerste moet je op de Windows-Client PC de "microsoft Family logon" of hoe dat ding heet eruitslopen. Dus alleen de "client for microsoft networking" draaien.

Als tweede moet je op je Windows 2000 machine bij de user "guest" het vinkje voor "Account Disabled" weghalen.

Userspul onder 2K kun je vinden bij "Start" -> "Control Panel" -> "Users & Passwords"

Best wel simpel allemaal dus.

Aannames zijn fataal.

• under-world
okay,

heel duidelijk en thanks.... maar bij mijn versie van win2000 (nederlands) staan er geen vinkjes voor de accounts. Ik heb boven de accounts slecht 1 vinkje en daar staat bij :

Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken. Ik kan de gast-account )zoals die hier heet) ook niet weggooien...

Onder sandra geeft ie bij windows2000info aan

logon domain : MAINSTATION

terwijl dit ook de Naam van de pc is...

enig idee hoe nu verder ?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-08 16:20

GaMeOvEr

Is een hork.

In dat geval moet je even een nieuwe gebruiker aanmaken, die de naam heeft van het accoutn waarmee je inlogged op je 9X machine, en ook hetzelfde wachtwoord gebruikt.

Klaar is klara.

Maar als het goed is heb je dus een account dat "gast" heet, en daar kun je wat dingen bij aanvinken. Is er niet zoiets als "profiel uitschakelen" dat aangevinkt staat ? (Ik vertaal maar ff lomp...)

Aannames zijn fataal.

• under-world
ik heb echt maar 1 vinkje, vink ik hem aan dan wordt het venstertje met de accounts wit, vink ik hem niet aan dan wordt het venstertje grijs...

bij eigenschappen van de account krijg ik een tabblad met algemeen en groepslidmaatschap

• under-world
Kan dit iets met een verschil in 2000 editie te maken hebben ?

p.s. op de w 98 machine zie ik geen verbinding tot stand komen in de systray, op de win 2000 machine wel. Ik kan de pc wel benaderen is dit wel normaal ?

Verwijderd

dás alleen een 2000 feature.

Wat je probleem is is dat de schijven van 2000 beveiligd zijn, en alleen toegankelijk zijn voor bekende gebruikers met die rechten drop. Wat je ook kunt proberen is op je 98 workstation met dezelfde gebruikersnaam/wachtwoord inloggen als je doet op je 2000 machine, dan moet het willen!!

• under-world
ik ga door ook even mee rommelen,

1 vraagje nog.

Ik kan op de w98 kiezen voor aanmelding bij NT domein dit probeer ik nu ook is dit juist de bedoeling of moet ik van deze optie juist geen gebruik maken ?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Je moet in win2k een gebruiker hebben zodat win2k je kan herkennen. Met die gebruiker log je met die win98 bak in. Als een gewoon netwerk en niet als een NT domein.
Je moet ook gewoon een werkgroep aanmaken en geen domein.
Dan zul je in configuratiescherm -> systeembeheer -> Computerbeheer een mapje zien met "Lokale gebruikers en groepen". Deze is uitgebreider dan de "Users & passwords" oftwel "Gebruikers en wachtwoorden". Daar kun je dus wel de Gast account in/uitschakelen dmv een vinkje.
Wel ff zorgen dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten.
Zorg ook voor de juiste rechten (gewoon proberen en als het echt niet werkt gewoon als administrator) dan heb je ook geen last van de beveiliging van de schijven in win2k.

• Hutspot
  • Laatst online: 22-08 09:24
Kan iemand mij dan misschien ook ff uitleggen hoe dat met een domein zit?
Ik las dat een domein minimaal 2 werkgroepen zijn ofzo?
En hoe maak je zo'n domein en kan dat ook met win 2000 professional?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Op dinsdag 12 juni 2001 16:05 schreef Hutspot het volgende:
En hoe maak je zo'n domein en kan dat ook met win 2000 professional?
Een domein kan je alleen maken met een Server uitvoering van Windows 2000

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Hutspot
  • Laatst online: 22-08 09:24
mooi, dan weet ik dus dat ik daar niet aan hoef te beginnen met 2000 prof.

bedankt

• Harrie666
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-05 00:31
ik had een win2k servertje toen nog zonder active directory

had bij win98 aanmelding als primaire de windows networking gezet

inloggen als administratoer met het goede wachtwoord voor de server

en ik kon elke share gewoon benaderen.

daarna de primaire op windows logon en toen kon ik wachtwoord opslaan kiezen mij windows networking nu vraagt hij nooit meer om een wachtwoord, weet niet of dat ook was toen ik nog geen Active Dir had en sorry maar ik ga hem niet ff weggooien om het te testen voor je

maar zelfde login en password en zelfde werkgroep zou volgens mij moeten werken.

• under-world
Op dinsdag 12 juni 2001 15:54 schreef ppl het volgende:
Je moet in win2k een gebruiker hebben zodat win2k je kan herkennen. Met die gebruiker log je met die win98 bak in. Als een gewoon netwerk en niet als een NT domein.
Je moet ook gewoon een werkgroep aanmaken en geen domein.
Dan zul je in configuratiescherm -> systeembeheer -> Computerbeheer een mapje zien met "Lokale gebruikers en groepen". Deze is uitgebreider dan de "Users & passwords" oftwel "Gebruikers en wachtwoorden". Daar kun je dus wel de Gast account in/uitschakelen dmv een vinkje.
Wel ff zorgen dat beide computers in dezelfde werkgroep zitten.
Zorg ook voor de juiste rechten (gewoon proberen en als het echt niet werkt gewoon als administrator) dan heb je ook geen last van de beveiliging van de schijven in win2k.
THANKS MAN ! Dat was het hele probleem .
standaard zette 2000 hem bij mij op domein. Ik wist dat er hier iets niet deugde, maar wat he, dat is dan de vraag...
perfect uitgelegd !! *D
Pagina: 1