Waterkoeling over bestaande heatpipes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 21:47
Hallo,

Tussen al mijn oude computer hardware kwam ik een aftermarket GPU koeler tegen. In een vlaag van verstandsverbijstering dacht ik "wat als ik de heatpipes gewoon open dremel en er water doorheen laat lopen".

Zo gedacht, zo gedaan:
[YouTube: http://youtu.be/2FnVL9vGQGw]

Nu heb ik deze mod eerst op een oude koeler gedaan omdat ik nog niet een nieuwe grafische kaart(en) op deze manier wil modden zonder het eerst goed te testen.

Wat ik mij eigenlijk afvraag is: Kan dit op lange termijn (gegeven dat de slangen niet los schieten) kwaad?

FAQ:
Q: Waarom niet gewoon aftermarket waterkoeling kopen?
A: Duur, moeilijk te krijgen, vaak alleen voor reference kaarten, en ik vind het experimenteren gewoon leuk :)

Q: Waarom zou je er nog fans op laten zitten?
A: Omdat de GPU niet het enige is aan de kaart wat koeling leuk vind. Het geheugen etc. wil ook graag koeling. Op nieuwere kaarten staat het geheugen meestal direct in contact met het alu blok van de koeling, deze mod zou dan het geheugen ook beter koelen.

Q: Wat voor slang heb je gebruikt en wat is de diameter van de heatpipes?
A:Standaard doorzichtige brandstofslang met een binnendiameter van 5mm. De heatpipes hebben een buitendiameter van 6mm. Als je de slang verhit met een aansteker zet deze iets uit en gaat hij er net overheen. Als de slang koud wordt krimpt deze weer. De tierips zitten er als voorzorgsmaatregel, zonder bleef alles ook zitten.

Ik zal nieuwe vragen en antwoorden hieraan toevoegen.

Laat maar weten wat jullie hiervan vinden, ben heel benieuwd naar reacties :)

[ Voor 14% gewijzigd door donotwant op 21-09-2014 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Mooie test, maar het gaat natuurlijk ook om de prestaties, wel heel tof dat je dit geprobeerd hebt.

Dat dit werkt is heel leuk maar ik vraag me dus als eerste af wat het verschil zou zijn tussen de standaard setup (heatpipe) en daarna met water.
Je zou denken dat de prestaties wel beter zouden zijn en dan met fans aan/uit etc.

En ja een 'custom wc setup' is duurd(er) maar wat je zelf al aangeeft de koeler die je nu gebruikt koelt alleen de GPU en niet het geheugen/vrm's daarom de fans met eventueel losse heat spreaders op de chips. Een full cover WC blok zou wel geheugen/vrm's mee pakken + dat er meer water over een groter oppervlak gaat.

Ik hoop dat je nog doortest want ik ben wel benieuwd wat eventuele resultaten zijn, het zou ook nog toegepast kunnen worden op CPU's b.v. of zelfs een combinatie van CPU/GPU.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-12-2024
Erg vet om te zien Tjerk, met een paar aanpassingen zou je de setup iets compacter kunnen maken en zoals prutser hierboven, en jijzelf ook, aangeeft, is het koelen van de VRM's wel een must.
Wellicht een idee om de koeler op een test setup te monteren en kijken of je een verschil ziet in de prestaties.
Dat gezegt; heel goed om te zien dat je buiten het doosje denkt, erg gaaf dat je het probeert!

Als ik zo vrij mag zijn, enige mogelijke verbeteringen te noemen:
- Het verbinden van fittingen (hardsolderen op de uiteinden van de heatpipes oid.)
- Het verbinden van de achterste twee heatpipes voor een 'loop' door de beide heatpipes heen, zodat je alleen aan de ene kant slangen hoeft aan te sluiten.

Ik ben benieuwd waar dit eindigt!

Bookmarked!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Kijk eens wat ik heb opgetrommeld. Wellicht om info te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donotwant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-09 21:47
Bedankt voor het optrommelen :) idd veel nuttige info!

Net erachter gekomen dat ik toch iets aan de bevestiging van de slangen moet doen. Als de pomp uit staat kan ik er best hard aan trekken zonder dat iets los schiet. Maar als de (overkill) pomp aanstaat dan kan je de slangetjes makkelijk los trekken.

In die thread achter jouw link zag ik dat ze een soort tuitje aan de heatpipes hebben gemaakt. Ik ga deze week eens uitzoeken hoe ik dat kan maken. Het aanschaffen en solderen van fittingen zie ik nog niet zo zitten.

Dus ja... verder op zoek naar een waterdichte oplossing ;) Ik zal jullie op de hoogte houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PAPPLE
Misschien kun je een centerline of andere kegelvormige staat in de heatpipes stoppen en er een paar tikken op geven, dan krult t randje light naar buiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessblade
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 15:32

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Ik had laatst toevallig exact eenzelfde idee werk dit alsjeblieft bog een beetje uit en probeer dit in de praktijk als het goedwerk zjt ik eraan tedenken om een videokaart op eenzelfde manier bin een corsair h50 in de loop te betrekken...

Verwijderd

Misschien kun je de slangen vastzetten met van die klemmen die je vast kunt draaien met een schroefje, volgens mij worden die dingen ook in automotoren gebruikt.

http://www.conrad.nl/nl/c...CFQoCwwodlX8A8A&WT.srch=1

Edit: Wil trouwens ook nog ff zeggen dat ik dit een ge-wel-dig project vind! Echt waar!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2014 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
I need an update!? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er al temperaturen mee gemeten van voor en na?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-09 13:45
Op zich zal het principe wel werken, ik ben alleen sceptisch of er genoeg flow is door zo'n dun buisje.

Leuk idee desalniettemin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Update!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet dat kicks not-done zijn en ik heb er zelf ook altijd een hekel aan, maar ik kan het bij dit topic niet laten, gezien ik het verdomde interessant vind 8)7

Zijn er al updates? Of is dit project eerst even op de lange baan geschoven?
Pagina: 1