Meerdere schermen op mijn Macbook...

Pagina: 1
Acties:

• Devaqto
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-07 11:20
Beste mede-tweakers,

Ik heb een Macbook Pro late-2013, en ik heb een Henge Dock (waar je je macbook in kan klikken zodat je een desktop systeem hebt.)

Ik heb twee DVI monitoren. Op dit moment gebruik ik beide mDP (mini displayports) van mijn Macbook. Beide voor de twee schermen mbv mDP naar DVI convertertjes. (een scherm is mijn main scherm, de andere extend.)

Nu wil ik graag van een mDP naar twee schermen toe, omdat ik een mDP vrij wil hebben (thunderbolt), nu zijn er een aantal opties waarmee je van mDP naar twee HDMI of DVI kan, alleen zijn deze 100 euro. Voor een simpele splitter vind ik dit te duur.

Ik heb op ebay iets gevonden wat nieuw voor mij is, maar niet echt een idee of dit gaat werken. Het is van USB naar DVI.
http://www.ebay.com/itm/U...pters&hash=item233e40e597

Heeft iemand tips voor mij?

Note: ik wil geen gebruik maken van de HDMI poort op mijn Macbook.

Ik dank jullie voor het mee-denken, en ben benieuwd of dit wat wordt :P

Ciao!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-07 23:46
Die usb -> vga dingen die draaien meestal een software GPU .. met als gevolg dat je een aardige CPU load hebt aan de driver van dat ding (en potentieel geneuzel met andere USB devices omdat je USB bus vol zit).
Leuk als het echt niet anders kan .. maar ik zou elke andere oplossing prefereren.
(heb bij mensen het ding er tussen uit geschopt .. die klaagden over een enorm trage laptop .. waarbij zo'n ding dan in een USB hub gestoken zat .. (dat was handig want dan had je maar 1 stekker om te erin te steken als pseudo dockingstation .. tsja .. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icter-tje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-06 20:02
Bestaat er geen splitter van 1 DVI poort naar 2?

Je moet connected zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-07 07:34
Waarom geen hdmi? Dat is namelijk je oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 22:05
Je kunt inderdaad HDMI doen, maar als je een wat luxer Thunderbolt apparaat hebt dan zit er vaak een 2e poort op om mee door te lussen naar een volgend apparaat. Daar kun je ook gewoon je mDP adapter op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-07 19:56
icter-tje schreef op zondag 21 september 2014 @ 11:41:
Ikzelf heb een tijdje een Matrox Dualhead2go gehad. Wat een "splitter" is van je DVI signaal. De computer herkend een hele brede monitor, en je kan er dan twee monitoren op aansluiten. De linker helft wordt naar de linker monitor gestuurd en de rechter helft naar de rechter monitor.

Het werkt dus minder fijn dan je opstelling nu, want het wordt als één monitor herkend. Druk je dan bijvoorbeeld op full screen, dan zal hij beide schermen vullen met elk een helft van het programma.

Maar thunderbolt kan je daisy chainen dacht ik. Met bijvoorbeeld een Cinema display kan je dan met 1 kabel twee monitoren aansluiten.

[ Voor 8% gewijzigd door ZpAz op 21-09-2014 12:21 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 10:34
Over die matrox dualhead2go had ik nog een vraagje, kan je die via software ook weer splitten naar 2 monitoren?
Ik vind hem zelf namelijk ook wel een hele goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
gekkie schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 22:17:
Die usb -> vga dingen die draaien meestal een software GPU .. met als gevolg dat je een aardige CPU load hebt aan de driver van dat ding (en potentieel geneuzel met andere USB devices omdat je USB bus vol zit).
Leuk als het echt niet anders kan .. maar ik zou elke andere oplossing prefereren.
(heb bij mensen het ding er tussen uit geschopt .. die klaagden over een enorm trage laptop .. waarbij zo'n ding dan in een USB hub gestoken zat .. (dat was handig want dan had je maar 1 stekker om te erin te steken als pseudo dockingstation .. tsja .. )
Daar heb je wel gelijk in inderdaad. Lijkt me geen goede oplossing.
icter-tje schreef op zondag 21 september 2014 @ 11:41:
Die zijn er wel, maar die dupliceren alleen je beeld. Dus dan heb ik 2x hetzelfde beeld op mijn monitoren.
Sinnsyk schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:05:
Waarom geen hdmi? Dat is namelijk je oplossing...
Xudonax schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:08:
Je kunt inderdaad HDMI doen, maar als je een wat luxer Thunderbolt apparaat hebt dan zit er vaak een 2e poort op om mee door te lussen naar een volgend apparaat. Daar kun je ook gewoon je mDP adapter op aansluiten.
HDMI kan inderdaad, maar het idee van een Henge Dock is dat ik mijn Macbook direct erin kan klikken en alles werkt. Als ik via HDMI wil doen moet ik de Macbook erin klikken, en dan nog een HDMI aan de andere kant erin pluggen. (HDMI zit aan de rechterkant van de MB. En ik hou niet zo van rond zwervende kabels haha.)
ZpAz schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:21:
[...]

Ikzelf heb een tijdje een Matrox Dualhead2go gehad. Wat een "splitter" is van je DVI signaal. De computer herkend een hele brede monitor, en je kan er dan twee monitoren op aansluiten. De linker helft wordt naar de linker monitor gestuurd en de rechter helft naar de rechter monitor.

Het werkt dus minder fijn dan je opstelling nu, want het wordt als één monitor herkend. Druk je dan bijvoorbeeld op full screen, dan zal hij beide schermen vullen met elk een helft van het programma.

Maar thunderbolt kan je daisy chainen dacht ik. Met bijvoorbeeld een Cinema display kan je dan met 1 kabel twee monitoren aansluiten.
Inderdaad is dit ook niet zo fijn, ik zoek echt een Extend optie. Ik heb wel wat Thunderbolt hubs gevonden, maar die beginnen rond de 250 euro, wat ik belachelijk vind.
jctjepkema schreef op zondag 21 september 2014 @ 12:59:
Over die matrox dualhead2go had ik nog een vraagje, kan je die via software ook weer splitten naar 2 monitoren?
Ik vind hem zelf namelijk ook wel een hele goede optie.
Met die Matrox kan je van mDP naar twee andere aansluitingen, maar extenden kan niet. Alleen spanned/spreaded en duplicated.

Conclusie:
De reden dat ik maar een Thunderbolt wilde gebruiken voor twee monitoren is omdat ik dan de andere Thunderbolt kan gebruiken voor Ethernet koppelstukje. Ik laat nu beide monitoren inderdaad via de twee Thunderbolts, en heb een USB naar Gigabit Ethernet verloop gevonden.

Bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 10:34
Ja je kan natuurlijk ook een usb 3.0 naar gigabit ethernet gebruiken. 12 dollar op ebay ofzo? nog een mooi Apple witten ook:P

Maar ik weet dat je op Windows met een los stukje software het systeem kan laten denken dat er twee monitoren zijn, of dat hij er in iedergeval zo mee omgaat. Net als die eyefinity dingen dan denkt hij ook dat het zon breed scherm is namelijk. Zou dat er niet voor OSX zijn dan?

[ Voor 1% gewijzigd door Daedalus op 21-09-2014 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devaqto
jctjepkema schreef op zondag 21 september 2014 @ 17:19:
Ja je kan natuurlijk ook een usb 3.0 naar gigabit ethernet gebruiken. 12 dollar op ebay ofzo? nog een mooi Apple witten ook:P

Maar ik weet dat je op [mbr]Windows[/] met een los stukje software het systeem kan laten denken dat er twee monitoren zijn, of dat hij er in iedergeval zo mee omgaat. Net als die eyefinity dingen dan denkt hij ook dat het zon breed scherm is namelijk. Zou dat er niet voor OSX zijn dan?
Dat heb ik zojuist besteld, via bol.com voor 22 euro. Geen zin om op die troep uit China te wachten.

Daar heb je gelijk in, maar volgens mij heb je dan gewoon de monitors op aparte video uitgangen aangesloten, en niet van 1 naar 2 splitten. Toch?

Softwarematig is het niet in te stellen om via een output twee monitors aan te sturen in extended mode. Schijnbaar hardwarematig ook niet.
Pagina: 1