Wat is de oorzaak van het geheugenprobleem met een MSI A88XM

Pagina: 1
Acties:

• SiuYi
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Het systeem:
moederbord: MSI A88XM-E45
processor: AMD A10-7850K
geheugen: G.Skill Ares F3-2133C11D-8GAO
voeding: CoolerMaster Real Power M520

Het moederbord is kort na aanschaf teruggestuurd vanwege problemen met de LAN (geen verbinding mogelijk). Ik heb hetzelfde moederbord zeer waarschijnlijk gerepareerd teruggekregen. Daarna heb ik ongeveer 3 maanden zonder noemenswaardige problemen het systeem met Windows 8.1 gebruikt.

Ervaren problemen:
- Windows 8.1 kan geinstalleerd worden, maar niet volledig geupdatet. De installatie van KB2919355 (Windows 8.1 update) mislukt steeds. De aanbevolen oplossing van Microsoft installatie van KB2919442 voor deze update werkt niet, omdat de melding verschijnt dat deze update niet voor dit systeem is bedoeld.
- Windows 7 is wel volledig geupdatet, maar de problemen zijn niet verdwenen of verminderd.
- Firefox en SRWare Iron vermelden zeer vaak dat er een fout is gemaakt bij het tonen van een webpagina. (Alle tabs vertonen deze melding.) Dit gebeurt vaker met pagina's met veel mediacontent (flash, reclame, plaatjes, e.d.).
- Vaak verlies van verbinding met HTML5-webbrowsergames. Opnieuw laden van de pagina herstelt de verbinding, maar het spel is niet speelbaar. Bediening met de muis werkt niet, het spel is trager; herstart van de browser of zelfs een herstart van de PC is de oplossing.
- Soms gaat het scherm op zwart en herstart de PC tijdens het surfen. (Windows is niet goed afgesloten ...)
- Soms stopt de PC bij het bekijken van filmclips (MPC). Er verschijnt een zwarte achtergrond met vage onleesbare letters en de PC herstart. Dit doet mij denken aan een BSOD.

Wat ik heb gedaan:

- memtest: 1 geheugendimmetje in een slot. Test #5 (block move) geeft fouten, alle andere tests worden wel foutloos doorlopen. Dimm 2 in een ander slot geeft een ander aantal fouten in dezelfde test; de andere tests zijn wel foutloos. Omdat dimm2 minder fouten geeft in slot 3, wordt dimm1 in slot 4 getest. Nu is het aantal fouten zo hoog dat de test zo lang duurt dat ik deze afbreek.
Een kennis is bereid te helpen door het geheugen te testen in zijn machine. Ieder dimmetje doorloopt memtest foutloos gedurende 1 run op zijn Intelsysteem.
- Contact opgenomen met de verkoper en deze raadt de volgende tests aan:
- (Advanced Clustering) Breakin: standaardtest, tweeeneenhalf uur, geen fouten.
- Prime95: Blend, 2 uur, geen fouten.
- (Ocbase) OCCT: De eerste drie tests (CPU:OCCT, CPU:Linpack en GPU:3D) een half uur lang, geen fouten. De vierde test, Power Supply, wordt gestopt na ongeveer een kwartier omdat er een fout heeft plaatsgevonden.

Mijn hardwarekennis is niet zo groot dat ik de resultaten van deze tests begrijp. De grafieken van OCCT zijn wel bewaard, maar ik kan niet zien, waar de fout zit. De vraag is, hoe moet ik de genoemde tests uitvoeren om erachter te komen welk onderdeel defect is en ik voor deze RMA kan aanvragen? Zijn er andere testprogramma's die ik kan gebruiken om deze vraag te beantwoorden?