Van Win8 naar Win7: hoe omgaan met GPT?

Pagina: 1
Acties:

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mijn moeder heeft een Asus laptop waar Windows 8.1 op stond. Hij was ontzettend traag geworden en ik wilde voor haar Windows 7 Ultimate 64 bit erop zetten (Ze haat Windows 8).

Nu zit ik met het volgende probleem en ik kom er niet uit.

Probleem
Disk 0 Partition 4 (Partitie C:): Op deze partitie stond Windows 8 en deze partitie is geformatteerd. Hier moet een nieuwe Windows installatie op komen (Windows 7 bij voorkeur).
Er komt echter steeds een foutmelding dat de geselecteerde Disk in GPT formaat is. Hierdoor kan Windows er niet op geïnstalleerd worden.

Oplossing
Volgens bronnen op internet kan het GPT probleem worden opgelost door de héle hardeschijf te formatteren zodat Windows wél geïnstalleerd kan worden. Het is niet mogelijk om slechts één partitie te formatteren; de hele hardeschijf moet leeg.

Het grote probleem
Op Disk 0 partition 6 DATA (Partitie D:) staat een back-up van foto's, e-mails en allerlei documenten.
Ik moet deze bestanden 100% bewaren en kan dus niet de hele harde schijf formatteren.

- Wat is nu de oplossing?
- Hoe kan ik de data op Partitie 6 behouden en toch Windows installeren?

Ik heb al van alles geprobeerd in de Bios met booten in EFI / normaal booten / secure boot uitzetten en van alles en nog wat. Wat kan ik nu het beste doen? Het maakt me op dit moment niet eens meer uit welke Windows versie erop komt, zolang de laptop maar weer functioneel is.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 12:05

thorgal21

Forum Noob

Makkelijkst is even de HDD uit de laptop halen, tijdelijk aansluiten op je PC en dan de gebackupte documenten erafhalen ?

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:11
HDD eruit, overzetten van data naar pc, schijf formatteren?

EDIT: Crap :P

EDIT EDIT: Wellicht ten overvloede, maar je snapt dat als de data alleen daar staat er sowieso geen sprake is van een backup he, als de hoofddata zich tenminste op dezelfde disk maar andere partitie bevindt.

[ Voor 70% gewijzigd door KnoxNL op 20-09-2014 21:32 ]

• stin00
  • Niet online
Ja daar vreesde ik ook al voor, dan doe ik dat wel even :)
Ik dacht wellicht was er nog een andere optie, maar dit is wel het makkelijkst denk ik.

Thanks!

Edit:

Klopt het is natuurlijk een waardeloze vorm van backuppen, maar ik wilde slechts de C schijf even formatteren + windows opnieuw erop zetten en vervolgens alles terugzetten van de D Partitie. Ik zal m'n moeder even leren alles in de Cloud te dumpen of een externe HDD te gebruiken :)

[ Voor 48% gewijzigd door stin00 op 20-09-2014 21:39 ]

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Linux live usb en dan externe hd koppelen en dan alles overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Let wel dat je met het wijzigen van de partitietabeltype je ook gelijk geen mogelijkheid meer hebt om via recovery terug te gaan naar Windows 8. Als je hier toch mee doorzet, vraag ik mij af hoe lang 't gaat duren voordat je een topic opent met de vraag hoe je Windows 8 media kan krijgen (zoals tig anderen hier al hebben gevraagd zonder te zoeken |:().

Beter is dat je gaan zoeken hoe je Windows 7 in UEFI modus kan installeren. Hoef je geen schijf compleet leeg te flikkeren, blijf je nog gewoon in UEFI draaien en behoud je ook de data op de D: partitie.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Dank voor je advies, Hero Of Time. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd om in UEFI mode te installeren maar nog zonder succes. Ik kom net de volgende tip tegen:

"UEFI: To prevent Windows Setup or Windows PE from booting in BIOS mode, remove the bootmgr file on the root of the media."
http://technet.microsoft.com/en-us/library/hh825112.aspx

Wellicht dat ik dit maar even ga proberen dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Windows 7 kun je prima in UEFI installeren zodra je PIC maar aan staat. Windows 7 is afhankelijk van een hardware PIC. Windows 8 niet. Advies is dus om in je BIOS de PIC aan te zetten en om Windows 7 te installeren in UEFI modus, zodat je later alsnog de Windows 8 recovery kunt gebruiken.

De PIC (Programmable Interrupt Controller) heeft in ieder merk BIOS een andere naam. Bij Asus is het geloof ik CSM en bij bijvoorbeeld Dell kun je de PIC aan zetten door ook Legacy Option ROM's in te schakelen.

Om de bootmgr en bcd van je UEFI FAT32 partitie te verwijderen, kun je ook gewoon vanuit Windows de betreffende partitie formatteren. Met diskpart moet je dan een driveletter toekennen aan de betreffende partitie en vervolgens formatteren als FAT32. De partitie zal 300 MB groot zijn, maar ook Windows 7 kan overweg met 300 MB ipv 100 MB bootpartities.

Maar, waarom kies je niet de makkelijkste weg en behoud je de bestaande Windows en plaats je daarnaast een VHD-boot van Windows 7? Windows 7 Enterprise en Ultimate kunnen beiden overweg met VHD-boot.

[ Voor 63% gewijzigd door Trommelrem op 21-09-2014 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
stin00 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 21:26:
Mijn moeder heeft een Asus laptop waar Windows 8.1 op stond. Hij was ontzettend traag geworden en ik wilde voor haar Windows 7 Ultimate 64 bit erop zetten (Ze haat Windows 8 ).
Windows 8.1 heeft overigens een ingebakken refresh your PC functie waarmee je het OS terug zet naar fabrieksinstellingen. Maar goed, dat is nu mosterd na de maaltijd. Ik vraag me dan ook altijd af waarom iemand zo nodig de Ultimate versie moet draaien. Voor 90% van de thuisgebruikers is Home Premium voldoende en een stuk goedkoper per licentie.

Overigens, als je de boel geïnstalleerd hebt gekregen met Windows 7, heb je ook gekeken of Asus drivers levert voor Windows 7? Tegenwoordig kan dat bij nieuwe laptops tegenvallen. Dan zijn er enkel drivers uitgebracht door de leverancier voor Windows 8.

Pas ook op met je aantal partities. Windows 7 en 8 hebben een limiet hoeveel partities je op een disk mag hebben. Je hebt sowieso altijd eentje met de bootgegevens erin, en jij hebt nog een D-schijf gemaakt. Plus je hebt nog een hidden partitie waar de recovery gegevens staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
CMD-Snake schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:22:
[...]

Pas ook op met je aantal partities. Windows 7 en 8 hebben een limiet hoeveel partities je op een disk mag hebben. Je hebt sowieso altijd eentje met de bootgegevens erin, en jij hebt nog een D-schijf gemaakt. Plus je hebt nog een hidden partitie waar de recovery gegevens staan.
Windows 7 en Windows 8 kunnen 128 partities opslaan. Dat lijkt mij meer dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
@Trommelrem: Bij Asus heet het inderdaad 'Enable CSM', maar bij zowel het aan- en uitzetten van deze functie kreeg ik alsnog de 'GPT Partition' foutmelding en kon ik Windows 7 niet installeren. Overigens is de bestaande installatie van Windows 8 helaas al verwijderd omdat er niet meer mee te werken viel, alleen het opstarten duurde al 30 minuten.

@CMD-Snake: Ah kijk dat wist ik niet, de refresh your PC functie was wellicht een uitkomst geweest. Inderdaad mosterd na de maaltijd maar altijd goed om te weten voor de toekomst! De Ultimate versie heb ik ooit zeer cheap van m'n opleiding gekregen.

Ik had overigens al gekeken naar Windows 7 drivers en deze zijn er gewoon voor de Laptop (Chipset, audio etc).

Het aantal partities lijkt me inderdaad geen probleem te worden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Windows 7 op een laptop, klinkt niet als een server. Ik verplaats je topic dus van Serversoftware en Windows Servers naar Windows Clients. En ik pas de topictitel wat aan, woorden als "probleem" zijn zinloos in een topictitel want zeggen niets over welk probleem dan.

Overigens is 'een hekel hebben aan Windows 8' geen reden om dan maar een Windows 7-licentie te kopen. Als het bijvoorbeeld om de GUI gaat, is het heel makkelijk om die geheel gratis aan te passen z.d.d. het op Win7 lijkt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Excuus voor het plaatsen in het verkeerde forum, erg dom. Ik begrijp dat een woord als 'probleem' te algemeen is, maar dacht het met 'GPT probleem' goed te omschrijven.

Uiteraard heb je gelijk wat betreft Windows 8, probeer mijn moeder dat maar eens uit te leggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:59
Grappig.. ik zit nu met hetzelfde probleem met mijn Lenovo laptop. Ik ben absoluut geen Windows 8 fan, en ga er dus ook win7 op installeren. Liep gisteren dus ook tegen dit probleem aan en kwam nu dit topic tegen.

Mijn laptop is amper 2 weken in gebruik maar nu al zo langzaam als wat. Echt niet vooruit te branden en aan de hardware ligt het niet. Zal dit topic even bookmarken als ik straks weer thuis ben kan ik er ook eens naar kijken. De opties in de bios had ik gisteren zelf al ontdekt, want bij mijn laptop bleef hij tijdens het installatieproces al vasthangen omdat Legacy niet aanstond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
CrystalViriS schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:45:
Mijn laptop is amper 2 weken in gebruik maar nu al zo langzaam als wat.
Hoeft natuurlijk niet Windows 8.1 te zijn die dat veroorzaakt.

Ik ben zelf zeer tevreden over Windows 8.1. De nieuwe GUI is wennen, maar ik kan er mee leven. Ik spendeer toch 90% van mijn tijd op de desktop. Verder ben ik echt fan van die rechter muisklik op je Start knop om dat via het menu naar belangrijke functie van mijn computer te gaan (Control Panel, System, Command Prompt of Powershell openen).

Mijn desktops en laptop die nu Windows 8.1 draaien zijn merkbaar sneller dat de Windows 7 machines die ik nog heb. Vooral met fastboot aan is er nauwelijks nog meer opstart tijd en afsluiten is net zo snel. De footprint van het OS is ook merkbaar kleiner dan die van Windows 7.

Traag zijn van een systeem hoeft niet het OS altijd te zijn. Kan ook komen door een hardware probleem of omdat het systeem vol staat met software die mee start met het OS. OEM's maken zich er bijna altijd schuldig aan om een systeem vol met trialware te leveren. En al die rommel maakt de boel onnodig traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Het is me uiteindelijk gelukt door het volgende te doen (Ook handig voor jou CrystalViris):

Met het programma Rufus kan je een ISO Image van Windows 8.1 (of 7 etc.) op een USB stick zetten & je moet dan de volgende opties aanvinken:

Fat-32
GPT instelling (NIET mbr)
Create a bootable disk using ISO Image

Daarna zet Rufus alle Windows files op je USB stick, wordt de USB stick bootable en kan krijg je niet meer de foutmelding dat je hardeschijf problemen heeft met het GPT formaat omdat je USB stick daarvoor geoptimaliseerd is.

Ik draai nu toch maar weer Windows 8.1 op m'n moeders laptop omdat de Ultimate licentie alleen voor mezelf bestemd is :)

Thanks voor de hulp allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
stin00 schreef op zondag 21 september 2014 @ 13:36:
@Trommelrem: Bij Asus heet het inderdaad 'Enable CSM', maar bij zowel het aan- en uitzetten van deze functie kreeg ik alsnog de 'GPT Partition' foutmelding en kon ik Windows 7 niet installeren. Overigens is de bestaande installatie van Windows 8 helaas al verwijderd omdat er niet meer mee te werken viel, alleen het opstarten duurde al 30 minuten.
Dat komt omdat je in WinPE een diskpart clean en diskpart convert mbr moet doen. Dan krijg je die foutmelding niet. Blijkbaar ben je geboot in BIOS-mode. De bootmodus kun je achterhalen in de Panther files van WinPE.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 21-09-2014 17:29 ]

Pagina: 1