Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• bonyuri
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-11 15:33

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Ik zoek een?
Vervanger voor mijn Sony Xperia Z

Wat is je budget?
"Ongelimiteerd" Ik heb een vrij fors telefonie abonnement en kan daarmee iedere telefoon gratis (of voor heel weinig) meefinancieren

Wat heb je zelf al gevonden?
Sony Xperia Z3 Compact of iPhone 6 dus :p

Welke vragen heb je hier nog over?
Zo, dat waren kort de "verplichte" vragen bij het openen van een topic in het Aankoopadviesforum, nu kan ik beginnen met mijn verhaal :)

Ik heb op dit moment een Sony Xperia Z en ik mag mijn mobiele abonnement gaan verlengen.
Hiervoor heb ik een iPhone 4S gehad, met andere woorden: Ik heb zowel het Android-kamp als het iOS-kamp verkend.

Ik ben ooit richting Android overgestapt omdat ik de toenmalige iPhones te klein vond en ik was wel gecharmeerd van alle mogelijkheden rond het "tweaken" van mijn telefoon.
Nu, bijna 2 jaar later heb ik gemerkt dat ik eigenlijk vrij weinig heb getweaked aan mijn telefoon. Ik heb een andere launcher geinstalleerd, maar voor de rest valt het eigenlijk wel mee.

Omdat alle huidige high-end smartphones eigenlijk allemaal te groot zijn, is mijn keuze drastisch verkleind.
Geen Samsung Galaxy S5 of Sony Xperia Z3 dus voor mij en zeker geen iPhone 6 Plus.

Naar mijn idee blijven er maar 2 telefoons over die "kleiner" zijn, maar toch high-end features hebben:
- Sony Xperia Z3 Compact
- iPhone 6

Ik heb online al een video vergelijking tussen deze twee telefoons gevonden:
http://youtu.be/dThP9xatPdE

Nu heb ik de volgende oplijsting gemaakt, om het kiezen (hopelijk) wat makkelijker te maken.
  • Xperia is echt een pak kleiner dan de iPhone, terwijl ze qua schermformaat weinig verschillen.
  • Xperia heeft "stereo" speakers aan de voorkant
  • iPhone heeft een hogere PPI (minimaal, maar toch)
  • iPhone ziet er mooier uit
  • Xperia is waterdicht. Die was mijn Z ook, hier heb ik eigenlijk geen gebruik van gemaakt.
  • iPhone in combinatie met iPads + iMac thuis is geweldig
  • iPhone heeft de mogelijkheid om te unlocken met vingerafdruk
  • Bij de Xperia krijg je als je nu afsluit "gratis" een BlueTooth headset
Zoals ik al eerder aangaf maak ik niet echt enorm gebruik van alle mogelijkheden die Android te bieden heeft. Mijn telefoon is niet ge-root, en de bootloader is nog gelocked, die "voordelen" vallen dus eigenlijk een beetje weg.
Ik heb niet enorm veel moeite met iOS en de geslotenheid ervan. Zoals hier boven in het lijstje staat heb ik ook 2 iPads en een iMac thuis.

Wat me op dit moment tegenvalt van mijn huidige telefoon:
  • Ook al is (was) dit een high-end toestel, ik heb soms toch het gevoel dat het allemaal niet super soepel loopt. Soms happert de toetsenbord feedback een beetje (soort lag). Als ik op de power-knop druk dan duurt het soms een tijdje voordat het scherm "aangaat" waardoor ik soms als een tweede keer druk, waardoor het scherm weer uitgaat :X
  • Het continu unlocken via codes ben ik kotsbeu. Vanuit de company policy moet ik een passcode of unlock pattern aan hebben staan. Als ik dus een berichtje krijg, moet ik dus eerst mijn telefoon wakker maken, unlocken, en dan de app openen.
    Dit lijkt me op een iPhone met de vingerafdruk scanner een stuk gemakkelijker.
  • De markt staat toch nog altijd meer open voor iDevices. Accessoires, apps, 3rd party spullen, het is er allemaal.
    Er zijn een aantal apps waar ik op Android langer op heb moeten wachten dan bij iOS, en sommige apps zijn er nu nog niets voor Android, terwijl ze er wel voor iOS zijn.
Daarnaast spelen er nog 2 dingen mee die me weerhouden van het maken van een keuze:

- Omdat ik een vrij fors abonnement afsluit kan ik beide telefoons gratis krijgen. Ik heb het gevoel dat ik, als ik voor de Sony Xperia Z3 Compact kies, eigenlijk "ondermaats" kies.
De iPhone heeft toch een meer premium gevoel over zich.

Moest ik tussen deze 2 telefoons kiezen en ze ook nog eens helemaal zelf moeten betalen dan was de keuze snel gemaakt in het voordeel van de Sony (Xperia kost 500 euro, iPhone 650)
Maar nu ik toch beide telefoon "gratis" bij mijn abonnement kan krijgen ontstaat er ineens een soort psychologische druk waardoor het kiezen wat moeilijker wordt.

- Beide telefoons zijn nog niet verkrijgbaar.
De iPhone zal vanaf 26 september in de winkels liggen, de Xperia pas vanaf 1 oktober.
Eigenlijk zou ik dus tot 1 oktober moeten wachten tot ik beide telefoons in mijn handen kan houden, maar ik wil mijn keuze eigenlijk nu alvast maken :p

De hamvraag blijft dus:
Welke van deze 2 telefoons zouden jullie kiezen?
Zijn er voor/nadelen verbonden aan 1 van deze 2 telefoons die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt :)

What Do You Call An Alligator In A Vest?

Verwijderd

Hoe gebruik je je telefoon het meest?
Onder aan dit [artikel] staat een tool, waarmee je afhankelijk van welke functie je het meest gebruikt kan bepalen welk OS het gebruiksvriendelijkste voor jou is.

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Thanks, zeer volledig artikel, ik zal het later nog eens compleet doorlezen.
De test heb ik wel gedaan: op de eerste plaats BlackBerry OS en als tweede iOS :x

Verwijderd

Je klinkt alsof je de keuze al gemaakt hebt ;) Ik zie met jouw voorkeuren meer voordelen aan een iPhone dan aan de Z3c.

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Goh, ik had eerste de Z3c boven aan mijn lijst staan, zeker na de preview die op Tweakers stond en ook omdat ik verwachtte dat ik voor de iPhone (veel) bij moest betalen.
Toen bleek dat dit niet het geval was had ik ineens een tweede keuze :)

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-11 22:27
Ik heb nu een iPhone 4s.

Ik wachtte op de iPhone 6, maar vond het toch tegenvallen wat het de bieden heeft. Weinig innovatief. Heb zojuist gekozen voor een Sony Xperia Z3 Compact en deze keuze scheelt me een heleboel geld en is toch high-end genoeg.

Als geld geen probleem is en je kunt voor een duur (en in mijn ogen te duur) toestel gaan, dan zou ik voor de iPhone 6 gaan. Apple maakt gewoon mooie producten die het altijd goed doen.

Ik koop de iPhone 6s of eventueel iPhone 7 als ik het gevoel heb dat het voldoende innovatief is en meer zijn geld waard is. Nu is dat voor mij niet zo.

Dus: iPhone 6

Verwijderd

Ik weet nog steeds niet wat je precies wilt qua gebruik,
Maar de Iphone 6 lijkt mij de beste keuze.
Blackberry heeft namenlijk niets in de form-factor die je wilt.
De Z10, is compact maar qua soc gemiddeld, en batterij-gebruik ondermaats.
En dat toestel is ook al ruim 1.5 jaar oud.

De iphone 6 is helemaal nieuw, en heeft betere prestaties, waardoor het een duurzamere keuze is.

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 21 september 2014 @ 00:42:
Ik weet nog steeds niet wat je precies wilt qua gebruik,
Maar de Iphone 6 lijkt mij de beste keuze.
Blackberry heeft namenlijk niets in de form-factor die je wilt.
De Z10, is compact maar qua soc gemiddeld, en batterij-gebruik ondermaats.
En dat toestel is ook al ruim 1.5 jaar oud.

De iphone 6 is helemaal nieuw, en heeft betere prestaties, waardoor het een duurzamere keuze is.
Ik gebruik mijn telefoon vooral zakelijk (email en veel bellen)
Daarnaast hecht ik veel waarde aan gemakkelijk berichten versturen (whatsapp, telegram, etc)

Ik denk dus niet dat er een bepaald OS is wat het best bij me past.
Enige voordeel van iOS is de mogelijkheid om iMessages te versturen.

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-10 12:54
Ik weet niet waar je je mobieltje wil kopen. Maar ik ga er even vanuit dat het bij HI is.
Verschil tussen de twee mobieltjes is nog redelijk groot.
Grootste abo (8 GB +500 MIN+gratis spotify) = 61 euro voor Iphone 6 en 51 euro voor z3c.

Verschil = 24*10= 240 + 79 (eenmalig) = 319 euro

Waarde (aangegeven op website HI) 687(apple) - 419 (z3C) = 268

Je betaald dus 319 euro meer voor een verschil van 268 = 51 euro meer op een iphone abo.
Daarnaast krijg je een gratis koptelefoon bij z3c en kun je hem goedkoop uitbreiden.

Dus je betaald zeker meer voor een iphone en een duurder abo is dus zeker niet zonde.
Ik ga zelf voor de sony. Maar als ik veel apple apparaten in huis had was ik misschien wel voor de iphone gegaan. Puur omdat dat juist een van de sterke punten is, het samenwerken tussen al je apple apparaten.

Niet vergeten dat je misschien nog family korting van 10 euro per maand bij hi kan krijgen en spotify ook 10 euro waard is per maand.

hopelijk maakt dit je beslissing iets makkelijker.

Verwijderd

bonyuri schreef op zondag 21 september 2014 @ 10:24:
[...]

Ik gebruik mijn telefoon vooral zakelijk (email en veel bellen)
Daarnaast hecht ik veel waarde aan gemakkelijk berichten versturen (whatsapp, telegram, etc)

Ik denk dus niet dat er een bepaald OS is wat het best bij me past.
[..]
Als je je telefoon echt alleen gebruikt voor berichten, mailen en im. Dan zou ik eens kijken naar hoe de BlackBerry hub, werkt (op Youtube bijv.)

• Gaming247
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11 21:52
Dit is misschien een leuke video:
YouTube: Apple iPhone 6 vs Xperia Z3 Compact
Gevonden via

Ik stond op het punt om een xperia Z3 compact te bestellen, zonder het toestel in het echt te hebben gezien. Maar dat ga ik echt niet meer doen, ik wil hem eerst zien.

Als je de Apple iPhone 6 ziet, is het toch nog wel echt een paar stappen hoger op de design ladder.

Die rand om de xperia is echt vreselijk lelijk, en als je die magnetische lader niet koopt dan zit je dus heel de tijd met die klepjes te kutten. Plus die lelijke plastic hoeken. (Hopelijk valt het in het echt mee.)

[Updated spec's]

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Andreas92 schreef op zondag 21 september 2014 @ 19:55:
Ik weet niet waar je je mobieltje wil kopen. Maar ik ga er even vanuit dat het bij HI is.
Verschil tussen de twee mobieltjes is nog redelijk groot.
Grootste abo (8 GB +500 MIN+gratis spotify) = 61 euro voor Iphone 6 en 51 euro voor z3c.

Verschil = 24*10= 240 + 79 (eenmalig) = 319 euro

Waarde (aangegeven op website HI) 687(apple) - 419 (z3C) = 268

Je betaald dus 319 euro meer voor een verschil van 268 = 51 euro meer op een iphone abo.
Daarnaast krijg je een gratis koptelefoon bij z3c en kun je hem goedkoop uitbreiden.

Dus je betaald zeker meer voor een iphone en een duurder abo is dus zeker niet zonde.
Ik ga zelf voor de sony. Maar als ik veel apple apparaten in huis had was ik misschien wel voor de iphone gegaan. Puur omdat dat juist een van de sterke punten is, het samenwerken tussen al je apple apparaten.

Niet vergeten dat je misschien nog family korting van 10 euro per maand bij hi kan krijgen en spotify ook 10 euro waard is per maand.

hopelijk maakt dit je beslissing iets makkelijker.
Het is bij KPN.
Ik mag mijn telefoonkosten declareren en bel al zo enorm veel dat ik zeer waarschijnlijk toch het duurste abonnement ga kiezen. Vandaar dat het qua geld dus niet zo heel veel uitmaak welke telefoon ik kies :)
Bij KPN krijg ik vreemd genoeg geen Spotify bij mij abo, of is dat alleen als je een Familie pakket neemt?

• Andreas92
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 11-10 12:54
Nee bij KPN krijg je het bij alles in 1 thuis pakket. Bij hi krijg je het bij een 8gb abonnement.
Opzich is HI van kpn.. maar HI heeft niet onbeperkt bellen en KPN wel.

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Nu heb ik een iPhone 6 in mijn handen gehad, naast mijn Sony Xperia Z, en die zijn dus gewoon even groot.
De iPhone is natuurlijk dunner, en is iets smaller, maar qua lengte zijn ze gelijk.

Ik moet wel zeggen dat de iPhone 6 beter in de hand ligt, vanwege de afgeronde hoeken.

Nu nog ff een Z3c vasthouden en dan kan ik mijn keuze maken :)

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-11 16:05
bonyuri schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 20:01:

- Omdat ik een vrij fors abonnement afsluit kan ik beide telefoons gratis krijgen. Ik heb het gevoel dat ik, als ik voor de Sony Xperia Z3 Compact kies, eigenlijk "ondermaats" kies.
De iPhone heeft toch een meer premium gevoel over zich.

Moest ik tussen deze 2 telefoons kiezen en ze ook nog eens helemaal zelf moeten betalen dan was de keuze snel gemaakt in het voordeel van de Sony (Xperia kost 500 euro, iPhone 650)
Maar nu ik toch beide telefoon "gratis" bij mijn abonnement kan krijgen ontstaat er ineens een soort psychologische druk waardoor het kiezen wat moeilijker wordt.
Dat eerste kan ik wel begrijpen. Uiteindelijk betaal je min of meer hetzelfde voor beide maar de Xperia is minder waard als je naar de winkel waarde kijkt waardoor je een gevoel hebt dat je teveel betaald.

Dat kun je oplossen door bij je contract voor de iphone 6 te kiezen en deze dan te verkopen en dan met dat geld een Xperia 3C te kopen en met het geld wat je over houd iets leuks te gaan doen.

Dit doe ik zelf ook vaak.

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Deadsy schreef op woensdag 24 september 2014 @ 21:06:
[...]

Dat eerste kan ik wel begrijpen. Uiteindelijk betaal je min of meer hetzelfde voor beide maar de Xperia is minder waard als je naar de winkel waarde kijkt waardoor je een gevoel hebt dat je teveel betaald.

Dat kun je oplossen door bij je contract voor de iphone 6 te kiezen en deze dan te verkopen en dan met dat geld een Xperia 3C te kopen en met het geld wat je over houd iets leuks te gaan doen.

Dit doe ik zelf ook vaak.
Kijk, voor dit soort opmerkingen heb ik deze thread geopend _/-\o_
Dat is serieus een goed idee en het overwegen waard, bedankt!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01:56
Als je veel multitaskt is de Z3 compact ook in het voordeel, ik merk bij mijn eigen Xperia Z2 dat een sloot ram erg nuttig is voor bv. veel tabs open, of schakelen tussen apps. Nooit tabs die reloaden enz. Wat bij een ipad air (ervaring) en eigenlijk alle andere iOS devices wel gebeurd. Ik hoop dan ook dat de nieuwe ipad eindelijk 2gb ram krijgt.

• ChillPascal
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-11 15:25

ChillPascal

In the end...

Heb je onderhand al een keuze gemaakt.

Ik zit zelf namelijk met exact hetzelfde dilemma:
Veelal iPhone's gehad en altijd uitstekend bevallen. In mijn ogen loopt iOS toch wat vloeiender en gebruiksvriendelijker dan Android. Daarnaast vind ik de bouwkwaliteit van iPhones altijd heerlijk, een premium gevoel voor een premium prijs.

Maar in ieder geval: Ik kan vanaf dit moment al overstappen, maar vind de iPhone 6 wat tegenvallen aan de innovatie en hij is vrij fors, vooral t.o.v. het (scherm)diagonaal.
Nu is voor mij enkel de Sony Xperia Z3 Compact interessant als vervanger voor mijn huidige iPhone 5.

Ik ben van plan om binnenkort beide telefoons in de winkel te gaan bekijken om dan een keuze te maken.
Maar gezien we (ongeveer) in hetzelfde schuitje zitten was ik benieuwd naar jou bevindingen in deze 'tweestrijd'

Succes!

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Ik heb toch gekozen voor de iPhone 6.
Ik kon deze krijgen zonder extra bijbetaling, dus dat heeft voor mij de knoop doorgehakt.

De Sony Xperia Z3 Compact heb ik ondertussen ook vastgehad en ik moest toch wel even slikken, want dat is een mooi toestel zeg! Zeker vergeleken met mijn Sony XPeria Z voelde het echt perfect aan in mijn hand. Wel "relatief" dik, maar verder echt super!

Schermresolutie viel niets tegen :)

Belangrijkste keuze om voor de iPhone te gaan:
- Geen extra bijbetaling nodig
- Toch meer een premium gevoel
- TouchID, ik ben unlocken via een pattern of pincode echt kotsbeu.
- Integratie met de rest van mijn apparatuur thuis (iMac, iPads)

Edit:
P.S.
Ik vond de innovatie van de iPhone 6 ten opzichte van de iPhone 5(S) ook tegenvallen, het is dat ik nu "upgrade" van een Sony Xperia Z, anders had ik denk ik ook een andere keuze gemaakt.

[ Voor 13% gewijzigd door bonyuri op 08-10-2014 16:46 ]

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Aangezien jij je keuze al gemaakt hebt, zou je het erg vinden als ik in dit topic een aantal vragen aan jou richt, maar ook aan onze mede-tweakers?

Laat ik maar beginnen:

Zoals ik al zei heb ik een aantal I-devices gehad, waaronder drie iPhones en een iPad Mini Retina.
De software bevalt me uitstekend en ook het premium gevoel wat deze gadgets mij gaven is wel een must voor mij. Ik zou namelijk nooit een toestel kopen van €500+, waarbij de hele behuizing van plastic is.

Ik heb een aantal keren Android geprobeerd, maar beviel me niet heel erg goed: Moto G (zakelijk) en de Nexus 7 (verkocht in nieuwstaat).

Hieronder een de voor-/nadelen opgesomd hoe ze in MIJN situatie zijn.

iPhone 6 voordelen:
- iOS
- Koppeling iPad
- Premium gevoel (n.t.b. in de winkel)
- ID-scanner

iPhone 6 nadelen:
- prijs (+-€1500 in 24mnd, t.o.v. +-€1000 voor de Z3c)
- Uitstekende camera
- Fors voor schermgrootte

Xperia Z3 compact, voordelen:
- Prijs
- Accuduur
- Compacter (n.t.b. in de winkel)

Xperia Z3 compact, nadelen:
- Android
- Mindere bouwkwaliteit/premium gevoel (n.t.b. in de winkel)

Ik ben nu van plan om binnenkort even langs een winkel te gaan en beide toestellen eens even vast te houden en te bestuderen. Hopelijk kan ik dan een keuze maken.
Het lijkt mij nu het geval: minder premium gevoel en iOS verlaten tegen 50% meer betalen...

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-11 19:16
Hoe kom je aan zo'n groot prijsverschil? Los zit er maar een verschil van €230 tussen beide telefoons. Ik vind het raar dat het verschil in prijs vele malen groter is bij hetzelfde abonnement.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Ik heb het over de 64gb variant, dus daar zit nog 100€.

Het gaat om een verlenging bij Hi, waarbij ik een abbonement uitzoek van +2 Gb Data en 300min bellen.
Maar het verschil is inderdaad groot.

Daarnaast is het vreemde, als ik verleng naar een simonly van Hi en een van beide toestellen los koop, is dat bij de Z3c goedkoper dan een abbonement met de Z3c, en bij de iPhone is een losse iPhone met abbonement duurder dan een abbonement waar de iPhone 6 bij in zit. Vreemd...

• bonyuri

bonyuri

Investigator!

Topicstarter
Dat had ik ook gemerkt met die sim only.
Geloof me, als je de z3c in je handen hebt gehad merk je dat deze zeker ook premium aanvoelt.
Achterkant is van glas, dus dat voelt goed aan.

Nadeel vond ik wel het camera knopje op de z3c, dat wiebelde een beetje bij mij.

• AquaSheep
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-11 19:16
Dat maakt het prijsverschil al kleiner als je voor de 64GB versie gaat. Heb je ook concrete prijzen van de abonnementen? Want ik zie dat je bij smartphoneshop.nl iPhone 6 Hi 4GB+300min voor in totaal €1413 hebt. Je kunt ook gaan voor 2GB, maar dan betaal je in totaal €1408. Voor die €8 extra kun je net zo goed voor dubbel zoveel data gaan.

• ChillPascal

ChillPascal

In the end...

Ik zit op dit moment bij Hi, mocht ik over willen stappen loopt mijn abonnement nog tot maart 2015 door.

4 opties i.c.m. een abonnement van 24 mnd (LET OP: betaal ook nog de 5mnd van nu t/m maart.
iPhone 6 abonnement met telefoon: Eenmalig: 250; Maandprijs: 46,5 -> Totaal €1600,-
iPhone 6 simonly, losse telefoon: Eenmalig: 800; Maandprijs 21 ->0 Totaal €1425,-
Xperia Z3c abonnement met telefoon: Eenmalig: 0; Maandprijs: 36,5 -> Totaal €1050,-
Xperia Z3c simonly, losse telefoon: Eenmalig: 500; Maandprijs 21,5 -> Totaal €1125

Zoals ik al zei; beetje vreemd dat bij de ene (iPhone) een telefoon i.c.m. een abonnement goedkoper is, en bij de andere (Z3c) de telefoon los kopen met een simonly abonnement.

Even ter verduidelijking: Abonnement van 1,5~2 GB Data en 200/300min bellen. Aan de telefoon werd mij 200min aangeraden, omdat eenmaal afgesloten het abonnement wel naar boven aangepast kan worden, maar niet naar beneden.

Daarnaast is het verschil 375€ tussen beide telefoons met de goedkoopste optie een fors verschil, gezien de prijs 'slechts' €300 verschilt.
Pagina: 1