Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd: mediaplayer voor senioren

Pagina: 1
Acties:

• nvdw01
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-11 21:10
Hoi!

Ik ben op zoek naar een mediaplayer die:
- geen hd bevat en dus klein is
- raad weet met alle gangbare bestandsformaten, dvd-iso's en blu-ray-iso's

Keus genoeg zou je zeggen maar nu de belangrijkste eis:
- iedereen moet 'm kunnen bedienen (van 6 tot 88).

Dat wil zeggen: ik zet 'm aan en krijg gepresenteerd de films en series (en eventueel foto's) die zich op de automatisch gekoppelde Synology NAS bevinden. Ik navigeer naar de gewenste serie met de pijltjestoetsen en druk op 'play'...
Ik wil dus eigenlijk niet lastig gevallen worden met apps als netflix, youtube e.d. Ik wil niet elke keer een netwerkkoppeling moeten maken...
Kortom: eenvoud!

Ik heb ervaring met een oude Eminent 7071: erg traag, en je moet steeds opnieuw een NFS-connectie met de NAS maken. Te omslachtig.
Daarnaast heb ik ervaring met een Dune HD: prima apparaat en eenvoudig, maar biedt ruimte aan een harddisk en is daardoor te groot en iets te duur voor het doel.

Dus: wie kent een eenvoudige harddiskloze mediaplayer, die alles afspeelt en die door jong en oud makkelijk te bedienen is?

Alvast dank!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
XBMC

Bv. op een raspberry pi of andere kleine barebone zoals een Zotac ID18.

Eenvoudiger en mooier dan XBMC kan je het niet krijgen. Netwerkkoppelingen blijven stabiel aanwezig en de interface is kinderlijk eenvoudig.
Kan gestart worden vanaf een USB stick of SD kaart maar ik zou wel een Zotac aanbevelen met HDD. Zie niet in waarom een apparaat met ruimte voor HDD te groot is. Helemaal niet als het een 2,5" HDD is. Zotac ID18 is erg compact.

[ Voor 98% gewijzigd door Dysmael op 20-09-2014 20:13 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-11 16:12
RolfLobker schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 20:07:
XBMC

Eenvoudiger en mooier dan XBMC kan je het niet krijgen. Netwerkkoppelingen blijven stabiel aanwezig en de interface is kinderlijk eenvoudig.
Kan gestart worden vanaf een USB stick of SD kaart maar ik zou wel een Zotac aanbevelen met HDD. Zie niet in waarom een apparaat met ruimte voor HDD te groot is. Helemaal niet als het een 2,5" HDD is. Zotac ID18 is erg compact.
Helemaal mee eens. En je kan m compleet uitkleden van alle items die je niet wilt hebben, andere skins installeren (alhoewel de Confluence-skin -de default- al zo eenvoudig is dat je bijna niet simpeler kan). Voor ultieme gebruiksvriendelijkheid zou ik wel voor een CEC-besturing kiezen als dat mogelijk is. De Pi is met afstand de goedkoopste oplossing dan. Ondersteund al direct ook CEC, dus geen additionele adapter nodig. De Zotac's zijn ook prima, maar je kan ook een NUC nemen. Zorg in ieder geval wel voor een bekabelde netwerk-verbinding, ongeacht voor welke oplossing je ook kiest.

iRacing Profiel

• nvdw01
Leuk idee! En je hebt gelijk... ruimte voor een hd-tje is ook niet erg, maar ik wil het wel graag via de Synology laten lopen.

Alleen zie ik nu goed dat er geen afstandsbediening bij zit?
RolfLobker schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 20:07:
XBMC

Verwijderd

nvdw01 schreef op zaterdag 20 september 2014 @ 20:41:
Leuk idee! En je hebt gelijk... ruimte voor een hd-tje is ook niet erg, maar ik wil het wel graag via de Synology laten lopen.

Alleen zie ik nu goed dat er geen afstandsbediening bij zit?

[...]
Een HD heb je toch nodig voor als je Windows als OS wil draaien. OpenELEC kan dan wel weer van een USB-stick draaien.

Bij praktisch alle custom media-players wordt er geen AB mee geleverd. Dit komt omdat veel mensen een all-in-remote hebben bv de Harmony van Logitech. Dit zodat met een druk op de knop de tv, receiver, mediaplayer en wat er nog meer is ingesteld om aan te gaan, aan gaat!

Let er wel bij op dat als je een NUC aanschaft dat de infrarood poort daarop alleen met een RC6 compatible media center remote gebruikt kan worden.

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
De Zotac heeft volgens mij geen IR-ontvanger. Is snel te verhelpen met een losse IR-ontvanger op USB maar je kan ook een apparaat zoeken dat al wel een IR-ontvanger heeft ingebouwd.

Ik heb geen ervaring met Rapsberry pi apparatuur.Ik hoor geluiden over minder performance terwijl anderen er lovend over zijn. Kijk hier bv eens tussen: http://www.sossolutions.nl/80-xbmc-spelers

Zelf zou ik eerder voor een Zotac of NUC gaan. Een HDD heb je niet direct nodig omdat XBMC ook vanaf SD kaart kan starten (in het geval van xbmcbuntu of openelec) maar met een HDD heb je wel meer ruimte voor de opslag van alle bibliotheekbestanden.

Voor die paar tientjes wat een 2,5" schijf kost (of ga voor een SSD ivm de stilte en snelheid) heb je er ook een extra stukje netwerkopslag bij waar je lokaal wat op kan slaan.

Zoals kroegtijger al aangeeft ondersteund de rapsberry CEC over HDMI. Je kan dan de afstandsbediening van je TV gebruiken om XBMC te besturen via HDMI. De TV moet dan uiteraard ook CEC ondersteunen.

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Voor aankoopadviezen hebben we Consumentenelektronica Aankoopadvies. Ik verplaats je even!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik las dat je voor een setup gaat met streaming van een synology nas. De eerste tip is om op je synology de plugin 'auto-sub bootstrap bill'. Deze plugin scant regelmatig je NAS en downloadt automatisch de subtitels. Dat is op zichzelf al vrij gebruiksvriendelijk.

Qua mediaplayer heb je naar mijn mening een aantal opties:

- Heb je een recente smart tv met een plex app, gebruik dan deze app i.c.m. plexserver en 'auto-sub bootstrap bill' op je synology. Voordeel: goedkoop en gebruiksvriendelijke interface. Nadeel: als auto-sub bootstrap bill geen subs heeft gedownload, biedt de plex app geen mogelijkheden dit alsnog te doen.

- Heb je geen plex op je tv dan is zoals onderstaand al vaak genoemd een raspberry pi met XBMC een goede oplossing. Sloop al het onnodige uit het menu (of kies eventueel een aangepaste skin) en gebruik de afstandsbediening van je tv voor de bediening. Voordeel: goedkoop, customizable interface, bedienen met afstandbediening tv

- Heb je iets meer budget (€ 120), overweeg dan de aanschaf van de pricewatch: Minix Neo X8-H 16GB Dit is een android gebaseerde mediaspeler met eigen afstandbediening, waarop je weer allerlei mediaplayer apps kunt installeren, waaronder XBMC, maar ook PLEX of Archos Mediaplayer. De laatste heeft bijvoorbeeld een heel eenvoudige interface gericht op films en series. Volgens mij nog eenvoudiger dan xbmc/plex. Heeft ook de mogelijkheid tot toevoegen van subs. Je kan het zo instellen dat een app automatisch fullscreen start na het opstarten, dus je hoeft weinig van android te merken. Voordeel: zeer flexibel, vervanging van smart tv, snel Nadeel: wat duurder

• CrazyFool
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:47
Xbmc icm een raspberry pi, ik heb hem zelf ook in huis en de aaibaarheidsfactor is groot. Mijn vrouw wist haar weg binnen 5 minuten te vinden. Zorg voor een hdmi kabel met cec ondersteuning en je kunt gewoon je televisie afstandsbediening gebruiken binnen de xbmc omgeving. Dus geen extra afstandsbediening nodig.

Xbmc streamt alles vanaf mijn nas (synology) en 1080p is geen enkel probleem. Ook handig is de subtitles plugin welke automatisch ondertitels download. Simpeler kun je het volgens mij echt niet krijgen.

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Hey, ff mijn 2 centen.

Ik heb zelf ook de zotac box met xmbc en werkt fantastisch. maar voor mijn ouders heb ik de WD TV Live aangesloten en die is eigenlijk nog veel simpeler. Niet zo fancy met mooie plaatjes enzo, maar extreem simpel en werkt ook eigenlijk out of the box.

• Steffy
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-11 20:01

Steffy

Ayreonaut

Mede8er heeft erg goede mediaplayers die aan de vragen voldoen die er aan gesteld worden. Mijn ouders gebruiken al een wat ouder model, de 450x2 of zoiets. Deze is met hd maar er zijn ook modellen zonder hd. Ten opzichte van Xbmc veel eenvoudiger. Tenminste dat is mijn ervaring. Mij ouders gebruiken momenteel mijn NAS die ik zelf even niet gebruik en streamen van alles en nog wat. Ook iso bestanden.

• nvdw01
Helemaal geweldig al die antwoorden. En megasnel! Dank jullie wel!
(en dank aan de moderator voor het verplaatsen)

WD TV Live leek me ook eenvoudig, maar ik kende de wereld van XBMC niet (tegenwoordig Kodi). Een rapsberry pi lijkt me erg leuk om eens te proberen en zeker als je 'm ook nog kunt bedienen met de afstandsbediening van de tv (als de tv dat ondersteunt, dat moet ik nog even uitzoeken).

Ik heb in ieder geval weer zat om uit te zoeken!

Nogmaals dank!
Pagina: 1