Colocated & dedicated hostingbedrijf oprichten

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geachte forumbezoekers,

Een aantal weken geleden heb ik een financieel vermogen geerft van mijn grootvader (bedrag met 6 nullen). Ik zat een aantal maanden na te denken over wat ik ermee zou kunnen doen. Omdat ik al een tijdje een eigen server heb en websites host, en omdat ik (en vaak anderen) steeds problemen krijgen met (duur) bandbreedte en dataverkeer, leek het me interessant om een serverruimte/datacenter te huren (of zelf in te richten/oprichten) om vervolgens servers, serverruimte te verhuren of te colocaten. Ik heb al een paar klanten hiervoor. Ik heb veel ervaring in systeembeheer (Linux, FreeBSD) maar bijna geen kennis in netwerken, e.d. Daarom heb ik een aantal vragen hierover:

1. Hoe pak je zoiets aan?
2. Is serverruimte huren bij een bedrijf als bijv. Telecity beter en goedkoper dan een eigen datacenter inrichten? Kosten?
3. Wat zijn ongeveer de startkosten, de huurkosten, dataverkeer, bijkomende kosten voor ruimte, verbindingen, (core)routers, etc. Wat zijn ongeveer de benodigheden?
4. Hoe zit het met de dataverbindingen, peering, carriers.
5. AMS-IX, Level3, GTS, KPNQWest? Welke verbindingen zijn noodzakelijk naast AMS-IX om redelijk betrouwbaar te zijn?
6. Servers (1u, 2u, etc), kasten, apparatuur?

Ok ik weet dat als je weinig verstand hiervan hebt beter eerst een aantal maanden kunt gaan onderzoeken en orienteren voordat je het bedrijf start, maar dit is ook de reden van mijn vragen hier.

Ik zou dankbaar zijn indien iemand mij hierover kan informeren. Als het te lang wordt kan je ook een mail sturen naar mijn prive adres: trinison@home.nl

Alvast bedankt.

P.S. Iemand die veel verstand hiervan heeft en mij kan helpen bij het gehele proces, mag van mij een eigen kast hebben met veel dataverkeer. Mail me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Hoe pak je zoiets aan?
..
2. Is serverruimte huren bij een bedrijf als bijv. Telecity beter en goedkoper dan een eigen datacenter inrichten? Kosten?
Schoenmaker blijf bij je leest. Of je bent goed in het verhuren van server, colocation of je bent goed in het bouwen van colocation centra's en alles wat er om heen hoort.

En voordat je een colo af hebt is er ook wel een bedrag met 6 nullen doorheen.
3. Wat zijn ongeveer de startkosten, de huurkosten, dataverkeer, bijkomende kosten voor ruimte, verbindingen, (core)routers, etc. Wat zijn ongeveer de benodigheden?
Kunt heel veel leasen, scheelt een bult.
4. Hoe zit het met de dataverbindingen, peering, carriers.
5. AMS-IX, Level3, GTS, KPNQWest? Welke verbindingen zijn noodzakelijk naast AMS-IX om redelijk betrouwbaar te zijn?
Zolang je maar niet afhankelijk bent van 1 partij is het al goed. Verder heb je mindere parij'en (carier one, cignal) en betere partijen (level3, gts/ebone, qwest).
6. Servers (1u, 2u, etc), kasten, apparatuur?
Kasten zijn inverhouding niet zo duur en voor het geen wat jij gaat doen heb je zelf maar 3 a 4 servers nodig: 1 www/mail, 3 dns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:59
De investeringskosten zijn 1 ding, maar je zal ook personeel in moeten gaan huren, en bandbreedte gaan regelen. Dat zullen je twee grote kostenposten zijn. Start dus niet te groot, want dan kan je vrij rap in de problemen komen. Wat voor opleiding heb je? Iets technisch? Bedrijfskundig?

We spend our years as a tale that is told

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien ook een optie: Investeer!

Er zijn bedrijven die nu niet verder kunnen groeien in deze tak door het ontbreken van geld. Met wat vreemd vermogen zouden deze een enorme groei kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet 'r niet zo heel veel van, maar wat trueserver doet is een hok huren bij TeleCity. Die zit dicht bij de AMS-IX en kan daardoor goedkoper heel snelle lijnen inkopen.

(tenminste, ik dacht dat het zo zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:33
> 1. Hoe pak je zoiets aan?
'
Zorgen voor een goede accountant en een goed bedrijfsplan. Doe veel onderzoek (zit er uberhaupt nog wel markt in ??)

>2. Is serverruimte huren bij een bedrijf als bijv. Telecity beter en goedkoper dan een eigen datacenter inrichten? Kosten?

Waarom iets zelf maken als je het elders mooi kan huren (of je moet toevallig zelf een paar honderd meter van een dik internet-knooppunt zitten

>3. Wat zijn ongeveer de startkosten, de huurkosten, dataverkeer, bijkomende kosten voor ruimte, verbindingen, (core)routers, etc. Wat zijn ongeveer de benodigheden?

Hangt er vanaf wat je wilt. Een simpele Cisco zit rond de 15.000 piek, maar als je meteen met dikke lijnen aan de slag gaat en je wilt redundacy zit je zo op een ton voor alleen de router apparatuur.
Hier komen dan nog switches e.d. bij.
Prijzen van lijnen zijn sterk afhankelijk van de lengte (van begin - eindpunt) en de bandbreedte. Dit zijn meestal ook bedragen van 5 cijfers in de maand

>4. Hoe zit het met de dataverbindingen, peering, carriers.

Peerings sluit je af. Als je groot zat bent zijn peering-partners geen enkel probleem. Maar ik denk dat het als starter wel een moeilijk zou kunnen worden.
Carriers: Gebruik minimaal natuurlijk AMS-IX. Wat je voor internationale verkeer pakt maakt niet zoveel uit, zolang je er maar minimaal 1 hebt (voorkeur voor 2, dit weer i.v.m. redundacy)

>5. AMS-IX, Level3, GTS, KPNQWest? Welke verbindingen zijn noodzakelijk naast AMS-IX om redelijk betrouwbaar te zijn?

Minimaal AMS-IX en als het kan 1 andere. In het begin is dit eerder zaak om alle andere carriers naast elkaar op de tafel te leggen en kijken welke de beste prijs/performance levert.

>6. Servers (1u, 2u, etc), kasten, apparatuur?

19" racken kosten ongeveer 10 - 15.000 per stuk. Ik zou daarom gewoon gaan voor het huren/leasen van ingerichte ruimte elders. Vergeet niet dat een beetje leuke UPS je ongeveer 50.000 kost, een airco ook 50.000.
Hier komt dan nog verhoogde vloer bij. Daarom gewoon een ingerichte ruimte huren.
Verder moet je natuurlijk switches hebben (3000-5000 per stuk afhankelijk van merk/type).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 13:01 schreef [nielsonline] het volgende:
Ik weet 'r niet zo heel veel van, maar wat trueserver doet is een hok huren bij TeleCity. Die zit dicht bij de AMS-IX en kan daardoor goedkoper heel snelle lijnen inkopen.
Doordat je bij de AMS-IX zit kun je goedkoper lijnen kopen? hehe

Je bedoelt: Doordat TrueServer in een datacenter zit waar veel hosting, telco en breedband providers bij elkaar zitten kunnen ze goedkoper een lijn krijgen. Dit komt doordat bv Level3 of er al zelf zit of dat het interresant is omdat er meerdere klanten dicht op 1 plaats zitten.
(tenminste, ik dacht dat het zo zit)
ongeveer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sproggle> Hmja, dat bedoel ik :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-11-2021
Niet doen!

Zoiets moet je alleen doen als:
- je precies weet wat je wil
- je de markt goed kent
- zelf goede marketing en bedrijfskundige aspecten kent
- zelf al redelijk wat weet van datacentra's
- je bereid bent om het risico te lopen dat je al je geld kwijt raakt.

In je verhaal staat niet precies wat je nu voor werk/studie doet. Wel dat je al wat sites host. Maar is dat ook echt je werk? Volgens mij is het wat veiliger voor je geld om er iets anders moois mee te doen. Wel kun je nu een klein (in verhouding) bedrag investeren in je eigen servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TRILUX het volgende:
Mail me.
Wel handig als je je adres zichtbaar maakt...gaarne zou ik een e-mail ontvangen op peffting@chello.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je goed kijkt zie je mijn emailadres :)
Bedankt voor de reakties. Wacht op meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:13
Op dinsdag 12 juni 2001 12:46 schreef TRILUX het volgende:
Een aantal weken geleden heb ik een financieel vermogen geerft van mijn grootvader (bedrag met 6 nullen).
Pff... ik heb ooit een erfenis gehad met 10 nullen. Mijn oma liet mij Fl. 0.00000000012 achter. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn oma liet mij Fl. 0.00000000012 achter. :)
Dat moet dan heeeeeeeeel lang geleden zijn geweest, want zulke kleine bedragen kun je heden ten dage niet meer ontvangen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou iig als je zoveel geld hebt enorm uitkijken dat je niet teveel uitgeeft...ik bedoel...als je iets met 6 nullen hebt kijk je niet op een duizendje...maar dat moet je juist blijven doen...tis niet voor niks dat sommige mensen die snel veel geld hebben vaak ook snel helemaal niks meer hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 22:58

igmar

ISO20022

De hosting markt is meer dan verzadigd. Je zal dus met zeer goede diensten tegen een lage prijs moeten komen om rendabel te zijn.

En in dit vakgebied is een bedrag met 6 nullen niets..

Igmar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodoor
  • Laatst online: 08-08 12:08
19" racken kosten 3000/4000 piek per stuk. simpele cisco routers heb je al voor 5000 piek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Op woensdag 13 juni 2001 12:56 schreef Theodoor het volgende:
19" racken kosten 3000/4000 piek per stuk. simpele cisco routers heb je al voor 5000 piek
Tuurlijk, jij gaat hosting verzorgen over een Cisco 2500 serie router met een serial erop die maar max 2 Mbit trekt |:(

Simpel rekensommetje:

Cisco 3620 - 5500,-
NM-1HSSI (1 x highspeed seriel - 9500,-

Tel maar even op. Dan heb je nog maar een simpel routertje met 1 FastEthernet interface en 1 serial die een leuke lijn (maximaal 52 Mbit) kan trekken.

Maar aangezien het 36xx platform niet ideaal is kom je al snel op een 7204 uit.
Deze kost (inclusief network procesing engine NPE-255) het luttele bedrag van fl 21.545,-

Owja, deze bedragen zijn de bedragen vanaf distribituer......dus tel er maar gerust 10-20% bovenop.
Weer een voorbeeld:
CISCO7204VXR/225
Adviesprijs fl 29,266.-
Inkoopprijs fl 21,545.-
Op woensdag 13 juni 2001 12:56 schreef Theodoor het volgende:
Euheu, daar heb je ze wel voor, maar een beetje rek kost je gewoon 10.000 piek.
Heb laatst nog offerte traject gehad voor bedrijf met serverruimte van 200m2, dus ik weet waar ik over praat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 11:17
Maar mocht je door willen gaan, neem even contact met me op, ik kan je misschien met nuttige informatie voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm.. jullie klinken allemaal erg duur ;)

Ik host al een jaar of 2 een aantal domeinen... en ja.. het kost geld, maar als je het slim aanpakt dan kun je met een bedrag met 6 nullen ook heel veel doen.

De webhosting markt is verzadigd? hmmm.. er zijn zat mensen die nog niet eens van webhosting weten, dan zijn er nog zat landen waar Internet nu pas in trek komt, etc, etc.. als ik genoeg geld zou hebben dan zou ik wel weten wat ik zou doen ;)

PS: Een AMD Athlon 1,3 GHz op FreeBSD met 5 NICs erin kun je makkelijk gebruiken om 200 MBits mee te routen... (BGP4), ik heb het zelf mee mogen maken en stond versteld van de prestaties van zo'n ding... Cisco heeft alleen de naam dat het nooit stuk gaat, maar helaas gaat die vlieger bij ons niet op!

Hoeveel lijn heeft een beginnend webhoster nodig? Sla me dood.. maar voordat je niet meer dan 1000 klanten hebt trek jij geen 10 MBits vol (ik spreek uit ervaring), in de toekomst gaat bandbreedte toch goedkoper worden, dus als de hele wereld meer gaat slurpen en jij meer klanten krijgt dan kun je ook meer bandbreedte inkopen.

Bij voorkeur hou je je servers altijd binnenshuis (ook eigen ervaring), echter, lijnen naar Timbuktu en omgeving zijn peperduur, dus voor de armere mensen (zoals ik ;) ) is daarvoor i.d.d. de CoLo uitgevonden.

TrueServer is bijv. zo'n CoLo (die het goed lijkt te doen), het grootste nadeel is dat je je servertjes niet naast je hebt staan, da's veel minder flexibel en fftjes naar Amsterdam rijden (afhankelijk van waar je zit) is ook niet zo relaxt. Op de zaak maken we momenteel gebruik van een mix. Colo en eigen ruimte (colo omdat het goedkoop is en eigen ruimte omdat je bepaalde zooi toch liever "thuis" wilt hebben). Momenteel ben ik altijd nog aan het wachten voor prijzen voor colo bij Level3...

Veel mensen denken dat hosten gooien met bandbreedte is, maar dat valt op zich wel mee, de meeste mensen kennen het woord "bandbreedte" niet eens! Ze willen een site die werkt en als je ze daarmee kunt helpen dan springen ze een gat in de lucht (da's waar wij onze hosting dienst momenteel op bazeren zegmaar). De meeste klanten die we hebben zijn weg gelopen bij jongens zoal Vuurwerk, WideXS, Planet Internet, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 17:03 schreef griebels het volgende:
Hmm.. jullie klinken allemaal erg duur ;)

Ik host al een jaar of 2 een aantal domeinen... en ja.. het kost geld, maar als je het slim aanpakt dan kun je met een bedrag met 6 nullen ook heel veel doen.

De webhosting markt is verzadigd? hmmm.. er zijn zat mensen die nog niet eens van webhosting weten, dan zijn er nog zat landen waar Internet nu pas in trek komt, etc, etc.. als ik genoeg geld zou hebben dan zou ik wel weten wat ik zou doen ;)

PS: Een AMD Athlon 1,3 GHz op FreeBSD met 5 NICs erin kun je makkelijk gebruiken om 200 MBits mee te routen... (BGP4), ik heb het zelf mee mogen maken en stond versteld van de prestaties van zo'n ding... Cisco heeft alleen de naam dat het nooit stuk gaat, maar helaas gaat die vlieger bij ons niet op!

Hoeveel lijn heeft een beginnend webhoster nodig? Sla me dood.. maar voordat je niet meer dan 1000 klanten hebt trek jij geen 10 MBits vol (ik spreek uit ervaring), in de toekomst gaat bandbreedte toch goedkoper worden, dus als de hele wereld meer gaat slurpen en jij meer klanten krijgt dan kun je ook meer bandbreedte inkopen.

Bij voorkeur hou je je servers altijd binnenshuis (ook eigen ervaring), echter, lijnen naar Timbuktu en omgeving zijn peperduur, dus voor de armere mensen (zoals ik ;) ) is daarvoor i.d.d. de CoLo uitgevonden.

TrueServer is bijv. zo'n CoLo (die het goed lijkt te doen), het grootste nadeel is dat je je servertjes niet naast je hebt staan, da's veel minder flexibel en fftjes naar Amsterdam rijden (afhankelijk van waar je zit) is ook niet zo relaxt. Op de zaak maken we momenteel gebruik van een mix. Colo en eigen ruimte (colo omdat het goedkoop is en eigen ruimte omdat je bepaalde zooi toch liever "thuis" wilt hebben). Momenteel ben ik altijd nog aan het wachten voor prijzen voor colo bij Level3...

Veel mensen denken dat hosten gooien met bandbreedte is, maar dat valt op zich wel mee, de meeste mensen kennen het woord "bandbreedte" niet eens! Ze willen een site die werkt en als je ze daarmee kunt helpen dan springen ze een gat in de lucht (da's waar wij onze hosting dienst momenteel op bazeren zegmaar). De meeste klanten die we hebben zijn weg gelopen bij jongens zoal Vuurwerk, WideXS, Planet Internet, etc.
was dat nou nodig die topic omhoog te kicke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 12 juni 2001 13:07 schreef [nielsonline] het volgende:
Sproggle> Hmja, dat bedoel ik :>
zeg het dan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Achja.. juni.. juli.. lijkt zo veel op mekaar he... was me ff aan het vervelen hiero, maargoed.. als we nu allemaal nix meer replyen kickt ie zichzelf wel weer omlaag... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodoor
[quote]
Tuurlijk, jij gaat hosting verzorgen over een Cisco 2500 serie router met een serial erop die maar max 2 Mbit trekt |:(
Nee, maar als je beginner bent, heb je niet direct een router van 20.000 nodig!!!!!! Je trekt echt niet zoveel bandbreedte vol (behalbe als je direct veel hosts krijgt - wat nu een beetje onwaarschijnlijk is omdat de IT-hausse voorbij is).
Euheu, daar heb je ze wel voor, maar een beetje rek kost je gewoon 10.000 piek.
Heb laatst nog offerte traject gehad voor bedrijf met serverruimte van 200m2, dus ik weet waar ik over praat.
Dan heb je/werk je zeker (voor) zo'n verkoopbedrijf die alles voor veel poen verkoopt en er zelf veel van opstrijkt (zoals CSS etc.). Een rek is een rek en dan heb je nog wel wat kleine verschillen qua deuren/koeling enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark
Op dinsdag 17 juli 2001 21:10 schreef Theodoor het volgende:

Nee, maar als je beginner bent, heb je niet direct een router van 20.000 nodig!!!!!! Je trekt echt niet zoveel bandbreedte vol (behalbe als je direct veel hosts krijgt - wat nu een beetje onwaarschijnlijk is omdat de IT-hausse voorbij is).
Tuurlijk, jij start een hostingbedrijf, betaald 6k voor een router. 1 jaar later wil je meer als 2Mbit (want 2Mbit is omgerekend 256 kb/s, dus leuk voor een paar pagina's). Dan zul je dus je apparatuur uit moeten breiden. Laat nu net de hele 2xxx serie van cisco practisch niet uit te breiden te zijn (1 module noem ik geen uitbreiden).
Ander probleem is dat de backplanes van dit soort apparatuur gewoon te langzaam is.
Dan heb je/werk je zeker (voor) zo'n verkoopbedrijf die alles voor veel poen verkoopt en er zelf veel van opstrijkt (zoals CSS etc.). Een rek is een rek en dan heb je nog wel wat kleine verschillen qua deuren/koeling enzo.
Nee, ik werk bij het grootste IT bedrijf van Nederland. We hebben een eigen landelijk dekkend netwerk waarvoor ik een deel van het offerte traject heb gedaan van een nieuwe locatie. Ikzelf verkoop dus niet dit soort apparatuur, maar ik sta aan de kopende kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Neem je toch een BSD bak met GateD of Zebra erop? Kan je veel meer trekken. En zelfs bgp4 aan :) heb je toch een minimum van 128 Mb voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:09
Tuurlijk, jij start een hostingbedrijf, betaald 6k voor een router. 1 jaar later wil je meer als 2Mbit (want 2Mbit is omgerekend 256 kb/s, dus leuk voor een paar pagina's). Dan zul je dus je apparatuur uit moeten breiden. Laat nu net de hele 2xxx serie van cisco practisch niet uit te breiden te zijn (1 module noem ik geen uitbreiden).
Ander probleem is dat de backplanes van dit soort apparatuur gewoon te langzaam is.
nou. dit soort dingen leer je snel als je een eigen zaak hebt hoor: komt ie !

als jij net begint met een paar klanten heeft het dus GEEN zin om een focking router van een ton te kopen en die nauwelijks te gebruiken. dan koop je een goedkoop ding waar je eventjes mee kan draaien. mocht het zo goed gaan lopen dat je een zwaardere router nodig hebt heb je als het goed is ook meer geld / een betere ondergrond voor een lening :)

en racks van 10.000 piek ? tja kan. maar een paar duizend gulden minder kan ook wel hoor..

btw. dat zijn de kosten ook niet hoor. de kosten zitten hem vooral in de locatie-huur, het personeel en de verbindingen :)

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodoor
Precies FragDaddy.

Of wat anderen doen, je least gewoon de zooi van Cisco en als je een grotere router nodig hebt, dan ruil je je router in.
Als startende ondernemer wil je niet alles direct overkill, dat kan alleen als je _al_ voor een groot IT-bedrijf werkt. Als starter zit je met budgetten en dan neem je met minder ook genoegen.

Wat idd erg veel geld kost zijn personeel, verbindingen en locatie-huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om even niet over geld te praten. Denk eens over het volgende na;

Waarvoor gaan klanten bij jou hosten ipv een ander bedrijf?
Waarin onderscheidt jouw bedrijf zich?
Heb je het er voor over om minimaal 80 uur per week te draaien/werken?
Wie gaan de servers onderhouden?
Is het niet verstandig om even te wachten tot de rek er op de markt weer in komt? Want zelfs PsiNet heeft het momenteel financieel gezien moeilijk.
Hoe zie je het groeiprocess van je bedrijf voor je? Wat is het bedrijf over zeg maar 2 jaar?

Persoonlijk denk ik dat het momenteel erg moeilijk is om een dergelijk bedrijf op te starten, zelfs als je een bedrag van 6 nullen hebt. Het behalen van marktaandeel is erg moeilijk. Ik zie dikwijls dat de kosten hoger zijn dan de inkomsten, en helaas onbedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killah
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 16:17
Waarom niet subhosten bij trueserver of een ander bedrijf huur wat bandbreedte bij die jongens 1150 piek per MBit per maand kastruimte gratis. Zou zeggen leef je uit scheelt een hoop werk en geld. Silverpoint is ook zo'n sub hoster en daar draait het goed. Zij hebben weer als sterke punten een goed systeem om alles remote te beheren. Dus administratie van alles. Backup goed regelen. Goede apparatuur. Enne een 100MBit router is niet zo duur een Lucent p330R kost rond de 15000 piek en heeft 24 poorten 10/100 met routering (helaas geen bgp4) maar is wel handig als je provider de bgp regelt.

Als je meer wilt weten dan hoor ik dat wel.

/typo
Pagina: 1