Jumboframes / SMB timeouts

Pagina: 1
Acties:

• kgb545
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-09 21:22
Ik heb wat vreemds. Sinds kort heb ik een synology DS414. De netwerksnelheden (write to disk) met m'n windows PC is bijna 100MB/s.

Met m'n ubuntu 14.04 computer haal ik slechts 46 MB/s. Daarom ben ik aan het proberen de MTU waarde te verhogen naar 9000 (is nu 1500).

Een simpele "ifconfig eth0 mtu 9000" verhoogt keurig de MTU waarde. Echter nadat de MTU is verhoogd, krijg ik opeens vreemde timeouts als ik verbinding wil maken met m'n SMB shares op m'n Synology. Deze shares zijn dan niet meer benaderbaar (ik probeer het met Nautilus).

Als ik de MTU weer verlaag naar 1500, zijn de SMB shares opeens wel weer benaderbaar. Heb ook al andere waardes geprobeerd (MTU 7000) maar dan heb ik dezelfde problemen.

Heel vreemd dus, en ik snap eigenlijk niet waar dit aan kan liggen. Mijn netwerkchip ondersteund gewoon MTU waardes tot 9000, en ook op de synology staat de Jumboframes instelling op 9000.

Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:39

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Zit die PC rechstreeks op je synology aangesloten of zit er nog een switch of iets dergelijks tussen?
Een sniffer als tcpdump kan je helpen om te achterhalen hoe ver je paketten komen.

Overigens zou die verhoogde MTU niet nodig moeten zijn om je netwerk volledig te benutten.

[ Voor 17% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 20-09-2014 19:29 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-10 21:47
Hoogstwaarschijnlijk is je switch system mtu 1500. Daarom kan je switch geen hogere mtu frame verwerken. Je kunt de mtu verhogen op de switch. Maar net als CAPSLOCK2000 zei dat het niet nodig is. Kunt je met iperf meten wat de maximale snelheid is van je Ubuntu machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
Dank voor jullie reacties. Er zit inderdaad nog een switch tussen de ubuntu machine en de NAS. Echter, volgens de specs zou de switch jumboframes van 16k aan moeten kunnen.

Op dit moment heb ik NFS mounts gemaakt. Via NFS haal ik maximale snelheid naar mijn nas (schrijven van ubuntu pc naar NAS met 100MB/s). Dus het zou moeten kunnen. Nu moet ik dus alleen nog SMB zien te tweaken. Maargoed, nu ik via NFS topspeed haalt is het wel minder noodzakelijk geworden. En ik zal binnenkort ook even de switch er tussen uit halen om uit te sluiten dat die het probleem geeft.

Jullie stellen allebei dat MTU waardes niet noodzakelijk verhoogd hoeven te worden, maar dan komt de vraag, zijn er andere opties om de snelheid van SMB omhoog te krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-10 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Standaard is Samba niet optimaal ingesteld en vereist wat tweaks om de performance te verbeteren. Tel daarbij op dat je het via GVFS, oftewel, userspace, benadert heb je nog een extra laag wat de performance verslechterd. Ga eens kijken wat je haalt als je de SMB share mount, ipv direct benaderen. Daar kan je al een performancewinst bij halen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgb545
Mounten of rechtstreeks via SMB shares maken weinig uit, ik blijf tegen de 46/47 MB/s aanlopen. Maargoed, NFS it will be, daar haal ik gewoon max snelheden.Alle andere netwerkzaken gaan gewoon goed, dus ik heb weinig zin om erg diep in de systemen instellingen te gaan veranderen. Daar is m'n linux kennis gewoon te beperkt voor.
Pagina: 1