PC valt uit na installatie r9 290

Pagina: 1
Acties:

• kibber440
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-11-2025
Hallo allemaal,

Ik heb sinds gisteren mijn radeon 7950 vervangen voor een r9 290. Ik heb de 7950 altijd op een 500watt voeding gedraaid en dat gaf nooit problemen. Ik heb de r9 290 ook op die voeding proberen te laten draaien maar als ik dat probeerde viel de computer na het opstarten van een spel (of een paar minuten op het bureaublad) uit. Nu heb ik er gister een 750watt voeding ingezet (van corsair (62A op de 12v rail) maar ik heb het probleem nog steeds!

Kan iemand mij hier bij helpen?

Alvast bedankt,

Tim

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 26-12-2025
Welke merk videokaart heb je? bij heel veel kaarten zitten er namelijk een dual-bios switch op. Hiermee kun je switchen tussen een snellere en een regular bios, de snellere bios ( Uefi ) wil nog wel eens niet werken met bepaalde Bios updates van je moederbord.

Zelf heb ik dit ook gehad, ik heb de MSI Gaming 4G R9 290. Op de zijkant van de kaart als hij in de kast zit, zit een kleine switch, als je deze is op 1 wilt zetten en dan proberen ( Wel even de stroom van de kast afhalen voor de veiligheid van je kaart )

• kibber440
Ik heb de sapphire versie, de met de gewone koeler niet overocked.. Zit hier ook een dubbele BIOS op?

Dit zijn trouwens Mijn specificaties:
Asus M5A78LM/USB3
FX-6100
8GB corsair vengance

[ Voor 31% gewijzigd door kibber440 op 20-09-2014 10:22 ]

• ItsShowTimeZ
Zoals ik op internet kan vinden zit hier een switch op, echter weet ik niet welke versie van Sapphire je hebt, zou je deze op tweakers kunnen opzoeken en hier posten? dan kan ik even gericht voor je gaan zoeken!

• kibber440
Bedankt voor de snelle hulp!

Deze is het:http://tweakers.net/product/348180/sapphire-radeon-r9-290/reviews/

• ItsShowTimeZ
Zoals ik kan zien op google afbeeldingen, zie ik dat hier inderdaad een kleine switch op zit, op dit plaatje kun je dat het beste zien.

Links van de PCI-e connectoren zie je ''Radeon'' in de kaart staan, als je hiervandaan links schuinomhoog kijkt zie je een kleine inham in de ''gele'' zijkant van de Chip, hier zit de switch, kijk even op jouw kaart of je deze kan vinden, als je deze gevonden hebt, zorg dan dat deze op stand 1 staat, hierop zou hij in principe moeten werken, als hij al op 1 staat, probeer het dan is op 2.

Graag hoor ik wat het resultaat is :)

• kibber440
Heel erg bedankt voor de hulp :)!!!
Ik kan dit vanmiddag even proberen zal het dan laten weten of het werkt!

• ItsShowTimeZ
Graag gedaan, Veel succes vanmiddag!

• kibber440
Oké ik hen het geprobeerd. Geen succes. Ik moet trouwens ook zeggen dat hij meteen uitvalt als ik een spel open (dus de gpu aan het werk zet). Als ik de PC gewoon op her bureaublad laat staan is een niks aan de hand...

Verwijderd

Welke voedingen heb en had je precies? Merk en type?

Wat versta je onder uitvallen? PC valt helemaal uit na het starten van een spel, geen ene ventilator draait meer en je moet de computer weer aanzetten?

• kibber440
Ik heb nu de Corsair CX750M en had eerst de Corsair CX500.
Onder uitvallen versta ik; freeze, zwart scherm, uitvallen (alle ventilatoren staan een paar seconden helemaal stil), opnieuw opstarten in die volgorde (sorry voor de onduidelijkheid).

Ik ben er nu achter dat windows wel goed draait (althans hij is nu al een uur niet uitgevallen als ik alleen maar internet gebruik en geen zware taak uitvoer).

Maar zodra ik een spel opstart krijg ik weer meteen hetzelfde probleem.

Verwijderd

Dus je systeem valt niet echt uit? :p Lijkt gewoon op een defecte videokaart.

Voeding is trouwens niet heel goed, dus mocht je de mogelijkheid hebben tot terug brengen of eventueel omruilen naar bijvoorbeeld een pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular dan zou ik dat zeker doen.

• kibber440
Ja hij valt even helemaal uit.

Lijkt me raar dat deze kaart defect is want hij is een kleine tijd geleden nog helemaal getest voordat ik hem kocht en er waren toen geen problemen mee.
De voeding zou wel goed genoeg moeten zijn voor deze kaart toch?

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Eerst drivers AMD opnieuw verwijderen + installeren..
als dat faalt/

Zet je AUDIO/netwerk eens uit in je bios / windows apparatbeheer...........=.. mischien IRQ conflict.

Als dat niet werkt is je kaart toch echt kapot , hebt je PCI slot gesloopt per ongeluk...... mischien nog proberen moederbord bios updaten

[ Voor 129% gewijzigd door A87 op 20-09-2014 18:56 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je niet de mogelijkheid om de kaart in een andere pc te testen? Als de kaart daar werkt ligt het probleem toch echt bij je systeem. Dat lijkt me de volgende logische stap.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• kibber440
Ik heb al meerdere videokaarten in mijn systeem gehad en nergens problemen mee... dus ik denkt gewoon een defecte kaart. ik moet maar eens op zoek gaan naar iets anders..
Pagina: 1