Moederbord doorgebrand HP Pavillion dv7 (Oorzaak?)

Pagina: 1
Acties:

• Funzy83
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Hoi,

In ieder geval al bedankt om mijn topic te lezen. Ik heb ongeveer 3 jaar geleden een HP pavillion dv7 (i7, 8GB RAM) aangekocht en was tot nu erg tevreden. Echter ging het gisteren volledig mis. Terwijl ik een mail aan het schrijven was viel ineens de laptop volledig uit. Bij het indrukken van de aan/uit toets doet de laptop helemaal niets meer.

Ik ben dan beginnen troubleshooten, en ik denk dat ik de oorzaak heb achterhaald. Maar ik zou graag weten hoe dit kan gebeuren. En of het eventueel de moeite loont om dit te laten herstellen, aangezien de laptop toch een slordige 1000 euro heeft gekost.

Volgende zaken heb ik tot nu toe gedaan:

1. adapter uitgelezen met multimeter. Resultaat: Adapter voorziet de laptop van 16 Volt, terwijl volgens de specs de laptop zou voorzien moeten worden van 18.5 volt.

2. vervolgens de laptop ontmanteld. Bij het ontmantelen viel me een verbrande geur op. Na een visuele controle bleek dat het moederbord een brandplek heeft op de plaats waar de kabel van het scherm ingeplud is op het moederbord. Meer bepaald op de connector en ook op de connector van de kabel. Hier volgen enkele fotos van de bewuste brandplek:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hmbKKDr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/U7AQdu7.jpg

Het is misschien nog nuttig om te weten dat ik sinds 3 maanden de latop enkel gebruik zonder batterij aangesloten, omdat deze stuk is gegaan, waarschijnlijk doordat de adapter maar 16 Volt geeft terwijl de laptop eigenlijk 18.5 Volt nodig heeft. (daar kwam ik helaas gisteren pas achter).

Iemand enig idee hoe dit is kunnen komen? Moet dit gewoon als slijtage gezien worden? Of had ik dit kunnen voorkomen?

Is het verstandig om gewoon het moederbord en de kabel van het scherm te vervangen? Ik weet dat dit wel wat kost maar aangezien de laptop verder nog goed is wil ik dit wel overwegen. Of bestaat er grote kans dat hetzelfde gebeurd, om welke reden dan ook, op nieuwe moederbord?

alvast bedankt,

Mvg

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het lijkt me sterk dat dit komt voor een te lage spanning. Als dat al problemen zou geven dan zou ik eerder verwachten dat er een onderdeel in de VRMs stuk zou gaan dan de VLDSkabel naar je monitor toe.

Ik denk dat je gewoon pech hebt gehad hier, misschien is het een productiefout geweest (maar dat is lastig aan te tonen). Als je betaalbaar aan een nieuw moederbord en LVDSkabel kunt komen dan is het zeker het overwegen waard dit te vervangen.

• Funzy83
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10-2024
Bedankt voor je reactie. Ik heb ff wat opzoekingen gedaan. Voor 125 euro heb ik een nieuwe kabel en moederbord. Prijs valt nog redelijk mee vind ik.

Het zou in ieder geval wel sneu zijn moest nu net hetzelfde gebeuren met de nieuwe onderdelen.

Aangezien de LVDSkabel en connector verbrand zijn, zou het scherm dan kortsluiting hebben gegeven op 1 of andere manier?