Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-07 12:55
Al enige tijd zit ik met het probleem dat ik met meerdere spellen geen stabiele fps heb waardoor ik constant haperingen heb tijdens het spelen. Enkele spellen (allen legaal) waar het probleem zich voordoet:
Battlefield 4
CoD: Modern Warfare
Payday 2
Age of Mythology: Extended Edition
World of Tanks

Bijvoorbeeld Bioshock kan ik probleemloos met de settings op zijn allerhoogste draaien.

Momenteel draai ik een schone installatie van Windows 8 Pro 64bit met alleen de nodige drivers geinstallerd. Updaten naar Win 8.1 heeft niet geholpen.
De specs van mijn pc:
CPU - AMD X6 II 1090T 3200 Black Edition
RAM - 4 x 2 GB 1333 MHz
Vid. Kaart - MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC (850MHz core, 2GB GDDR5 5200MHz)
Graphics driver: AMD Catalyst 14.4 (ik heb al meerdere oude versies geprobeerd)
Er zijn twee schermen aangekoppeld: 23" Medion scherm op HDMI en een 23" Acer V233h op VGA.

Iemand anders die hier ook last van heeft en/of een oplossing weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:02
Wat voor voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:55

Nemesizz

Untouchable

En welk moederbord?
Al enige tijd zit ik met het probleem dat ik met meerdere spellen geen stabiele fps heb waardoor ik constant haperingen heb tijdens het spelen.
Wat zijn je framerates dan tijdens die haperingen? is het enkele seconden, of langere periodes?
Heb je ook veel hardeschijf activiteit tijdens die haperingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:22
Wat is inderdaad je frame rate tijdens de games? Haperingen kunnen ook voorkomen terwijl je een stabiele hoge fps hebt.

En inderdaad het kan ook aan je HDD liggen. Ik heb een PC die soms hapert. De HDD gaat dan in een soort rust stand en dan moet ik in Windows soms 5 seconden wachten voordat er iets gebeurd. Je hoort de HDD dan opspinnen.

• Saph
Voeding: OCZ ModXtream Pro 600W
MB: GigaByte 870A-UD3

Deel van de games staat op een blauwe WD 500GB schijf ander deel op een 500GB Seagate schijf beiden 7200 rpm. Ik heb een paar fraps aangehad tijdens het spelen om de fps te zien (dus niet opnemen) en dan valt hij tijdens de haperingen van 60+- naar 20 of 30. En het is dan voor 1 of 2 seconden met enige regelmaat, dus meerdere keren per minuut. Heb niet gekeken naar de schijf acitiveit, zal ik eens er bij houden kijken wat daar gebeurd.

Net Payday 2 gespeeld, tijdens het laden is de HDD bezig tijdens het gaat de schijf nooit hoger dan 5-7%. Op elke 10 seconden speeltijd is ongeveer 5-7 haperingen.

[ Voor 14% gewijzigd door Saph op 20-09-2014 12:23 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Klok je kaart eens wat naar beneden, wat je hebt een factory-oc kaart.
Kan zijn dat het niet (meer) stabiel is, en als je de kaart wat underclocked dat ie ineens wel weer goed draait.

Die videokaarten hebben namelijk ECC geheugen, als er een foute berekening word gedaan doet ie het nog een keer over totdat het wel goed gaat, gevolg van zo'n herberkening is een daling van performance.
In wat ernstigere gevallen krijg je artefacts of crashes.

Ik zeg niet meteen dat dat de oorzaak is, maar het is een mogelijkheid, en metname bij factory-OC kaarten is heel vaak het eerste wat je kan proberen de kaart te underclocken, heel vaak verdwijnen problemen dan als sneeuw voor de zon.

• Saph
Zowel verlagen als verhogen heeft geen effect (net geprobeerd).

[ Voor 15% gewijzigd door Saph op 20-09-2014 20:44 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kun je met GPU-z even kijken wat je GPU zoal doet tijdens die haperingen.

GPU-z starten, en dan tapblad 'sensors' , als het goed is zie je daar meerdere grafiekjes staan (kan afhankelijk zijn van het type en merk kaart welke sensors allemaal werken).

Dan kun je zien wat je kaart doet tijdens die haperingen (om uit te sluiten of het aan de videokaart ligt of iets anders bijvoorbeeld).
Als bijvoorbeeld je GPU de clocks omlaag gooit om wat voor reden, of GPU of memory load ineens raar gaan doen, kun je dat mooi terug zien in die grafiekjes.
Ook kun je (volgens mij) de boel loggen in een tekst-file.

Check ook eens de temperaturen van je componenten (met een progje, HWMonitor of iets dergelijks).
Kan zijn dat er een onderdeel te heet word of een sensor defect is en dat je PC 'denkt' dat ie te warm word (dit komt soms voor, niet vaak, maar het gebeurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
GPU-z en HWMonitor geinstalleerd en gebruikt. Aan de hand van het log bestand kunnen zien dan de GPU op 850 MHz constant draait tijdens het spelen ook tijdens de haperingen. In HWMonitor is de enige temperatuur die echt warm is is de TMPIN2 op een bijna constante 82 graden wat volgens veel fora normaal is, is waarschijnlijk de NorthBridge. De rest varrieerd van 30 to 60 graden.
Verder zien alle temperaturen er redelijk uit onder lading.De Windows logs en reliability monitor geven ook niks vreemds aan. Snap echt helemaal niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Je kan nog in de Bios kijken. Daar heb je altijd verschillende instellingen waarvan sommige zeggen dat ze beter uit of aan kunnen staan.
Zoals HPC mode. Er wordt aangeraden door sommige aangeraden om deze aan aan door sommige om deze uit te laten staan.
Maar hier is bijvoorbeeld iemand waar de frame drops verdwenen waren toen hij HPC 'aan' zette: http://www.tomshardware.c...-8350-fps-drops-280x.html

Als je moederbord + processorcombinatie die optie ten minste heeft. Kan ook dat je die optie helemaal niet hebt :P

[ Voor 11% gewijzigd door Fleximex op 21-09-2014 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
Beetje rondspitten in mijn BIOS heeft geen HPC mode opgeleverd. Op het Battlefield forum vond ik iets anders namelijk de Cool 'n Quiet functie welke op voor AMD CPU's is. Dit uitschakelen zou het ook kunnen verhelpen dus dat ga ik proberen. Ik laat het hier weten als dat de oplossing blijkt. Allen bedankt voor de input tot dusver in ieder geval.

PS:
Tropico 3 is gratis bij HumbleBundle momenteel: https://www.humblebundle.com/store :)

[ Voor 12% gewijzigd door Saph op 23-09-2014 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fleximex
Random.
Saph schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 01:10:
Beetje rondspitten in mijn BIOS heeft geen HPC mode opgeleverd. Op het Battlefield forum vond ik iets anders namelijk de Cool 'n Quiet functie welke op voor AMD CPU's is. Dit uitschakelen zou het ook kunnen verhelpen dus dat ga ik proberen. Ik laat het hier weten als dat de oplossing blijkt. Allen bedankt voor de input tot dusver in ieder geval.
In mijn ervaring is Cool 'n Quiet niet een limiterende functie. Als er weinig van de processor wordt gevraagd zal de kloksnelheid zo laag mogelijk gehouden worden om zo energie te besparen. Als er veel van de processor wordt gevraagd zal de processor gewoon op de maximale kloksnelheid draaien.
Wanneer Cool 'n Quiet uit staat zal je processor altijd op de maximale kloksnelheid draaien: er wordt veel energie verbruikt en je fans blazen hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
Het lijkt een klein beetje te helpen maar de haperingen zijn er nog steeds. Hij maakte verder niet veel meer geluid dan normaal.
Het is dus niet de oplossing helaas. Heb al meerdere Windows crashes gehad sinds de nieuwe installatie dus ik ga eerst maar eens even alle updates van Windows draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Wat is het resultaat als je tijdens het gamen een scherm 'uitschakelt' ? En dan bedoel ik effectief geen signaal meer sturen naar het scherm, dus je desktop niet extenden maar op 1 'main' display werken.

Ook: heeft je processor/moederbord combinatie een geintegreerde videokaart? Is die uitgeschakeld in de BIOS/UEFI?

Verder vind ik een temperatuur van 82 graden best aan de hoge kant, ook al is het de Northbridge.. maar het lijkt inderdaad normaal te zijn volgens google.

[ Voor 40% gewijzigd door Tokkes op 23-09-2014 13:42 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
Ik heb inderdaad geprobeerd met maar 1 scherm te spelen dat leek wel behoorlijk beter. Vreemde is alleen dat deze combinatie al een behoorlijk lange tijd draai en de problemen pas redelijk recent zijn ontstaan.

Er zitten geen HDMI, DVI of VGA aansluitingen op het bord, dus ik gok dat er geen geintegreerde video is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien voor je Verwijderd in "MSI 790FX + AMD Phenom II 550 + MSI R9 280x."

ik had zelf ook probleem.
maar hij werkt nu uiteindelijk met 3 monitor of 1 monitor zonder schokkend of framerates lastig zoals staat youtube van mijn.

Zou ik even weten welke is je moederbord merk en versie zodra kan ik even bekijken
of dat er zijn bekend probleem van bios daar moet je het upgrade zoals deed mijn moederbord hetzelfde probleem trageheid daardoor kon ik het bios update en werkt hij heel uitstekend.

Maar verder kan nog ander probleem zoals chipset drivers daar moet je overal controleren.

Tips: kijk op je windows 8 met logboek dan zie je Systeem meestal staat vaker erop
wat is er probleem hardware zoals bij mij had ik probleem

Backgroundhost.exe
Storachi

nog veel meer had ik last van daar moest ik fixed en nu heb ik 0 fout melding in logboek van systeem

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2014 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saph
It's been a while... Maar ik heb het probleem gevonden. Tijden vervoer naar een lanparty is de CPU koeler waarschijnlijk los komen te zitten. Daardoor wiebelde hij een beetje maar zat goed genoeg om de CPU niet te laten doorbranden. Hij deed aan thermal throttling waardoor hij niet meer stabiel werkte. Nu met een nieuwe koeler (welke strak er op zit) draait alles weer goed.
Pagina: 1