Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Japser
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 19-07 16:01
Klein vraagje: hoe werkt dat nou met zorgtoeslag? Ik heb in 2013 en 2014 nooit toeslag ontvangen maar ik krijg nu wel ineens terugvorderingen over die jaren. Dat is toch gek? Op toeslagen.nl staat dat ik exact 33,- heb ontvangen in 2014 en ik krijg nu twee aanslagen binnen (2013: 834,- en 2014: 600,-).

Hoe maak ik nu duidelijk aan hen dat ik nooit wat ontvangen heb als ik ze maandag ga bellen? Wat is de logische gedachte achter de gang van zaken bij de beslatingdienst?

• GhandiHarder
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 19-07 19:18
Gewoon even bellen en het verhaal rustig uitleggen. Weet je zeker dat het om de zorgtoeslag gaat, en niet over bijvoorbeeld de huurtoeslag?

Misschien een overbodige vraag, maar weet je zeker dat je het niet ontvangen hebt? Ook niet op een ander rekeningnummer?

edit, n.a.v. hieronder: Inderdaad, dat zou ook nog kunnen. Bij de Belastingdienst noemen ze dat een toeslagpartner.

GhandiHarder wijzigde deze reactie 19-09-2014 19:11 (18%)

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

In aanvulling op hierboven: Ook zeker weten dat er niet nog ergens een ex of andere belanghebbende (of hacker :-# ) die je zorgtoeslag heeft geïncasseerd? Gewoon even bellen om één en ander na te vragen (bv rekeningnummer waar ze het 'zogenaamd' op gestort hebben) lijkt me dan ook de meest voor de hand liggende weg.....

AGee wijzigde deze reactie 19-09-2014 19:13 (10%)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Japser
Ja dat was ik zeker van plan, om te bellen. Heb mijn bankrekening gechecked en heb idd in Jan en Feb 2x voor in totaal 33,- geld ontvangen. Verder heb ik geen andere rekening nummers en ook geen boze ex of hacker.

Nou krijg ik wel maandelijks geld van belasting voor hypotheekaftrek maar ik neem aan dat ze dat niet daarin verwerken toch? Want de 2x dat ik zorgtoeslag heb gekregen in Jan en Feb was dit via een aparte bijschrijving, naast mn maandelijkse teruggaaf voor hypo.

Zoals gezegd, ik ga zowieso bellen, wou wel eens weten of dit anderen ook is overkomen en hoe ik dit het best kan aanpakken.

Edit: Die van 2013 klopt wel. Daar moet ik idd voor terugbetalen. Voor 2014 echter is de zorgtoeslag stopgezet dus daar ga ik dan maar tegen in bezwaar want sinds Februari dus geen bijschrijvingen meer gehad van de belastingdienst voor Zorgtoeslag.

Japser wijzigde deze reactie 19-09-2014 19:21 (17%)

• AGee
  • Registratie: december 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

quote:
Japser schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:14:
Ja dat was ik zeker van plan, om te bellen. Heb mijn bankrekening gechecked en heb idd in Jan en Feb 2x voor in totaal 33,- geld ontvangen. Verder heb ik geen andere rekening nummers en ook geen boze ex of hacker.
2x33 is al meer dan in je TS ;)
quote:
Edit: Die van 2013 klopt wel. Daar moet ik idd voor terugbetalen. Voor 2014 echter is de zorgtoeslag stopgezet dus daar ga ik dan maar tegen in bezwaar want sinds Februari dus geen bijschrijvingen meer gehad van de belastingdienst voor Zorgtoeslag.
Kijk, nog meer info die niet in je TS stond. Bovendien: Hoe kun je nu al een definitieve aanslag over 2014 krijgen? :?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Japser
quote:
naitsoezn schreef op vrijdag 19 september 2014 @ 19:26:
[...]

2x33 is al meer dan in je TS ;)

[...]

Kijk, nog meer info die niet in je TS stond. Bovendien: Hoe kun je nu al een definitieve aanslag over 2014 krijgen? :?
Ik zei totaal he: dus 2x bijschrijving van 1x 26 en 1x 7 :)

Die voor 2014 is een beschikking. Staat niks over of het wel of niet definitief is. Ik heb op 4 September een brief gehad waarin word gezegd dat mijn zorgtoeslag voor 2014 word gezet op 0,- en zal worden stopgezet. Maar ik heb dus in 2014 al niks meer gekregen en moet dus alsnog geld terugbetalen?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18:02
@TS: heb je de mogelijkheid om bij de belastingdienst de gebruikte rekeningnummers na de vragen? M.a.w. heb je je uitspraak over "geen andere rekeningnummers" gecontroleerd?

• Japser
Nou in zoverre alleen dat ik geen andere rekeningnummers bezit van mezelf. Ik zal dit ook checken maandag als ik ze bel, maar de kans dat ze in Januari nog iets overschrijven op mn enige rekening en dat dit dan daarna is gewijzigd door een "hacker" is klein lijkt mij zo...

• Gadgeteer
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-07 15:29
En TS, wat zeiden ze bij de belastingdienst?

• KillerAce_NL
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik snap niet dat je het via dit forum probeert op te lossen. Bel de belastinglijn en die kunnen je precies vertellen wanneer je wat hebt ontvangen en op welk rekeningnummer....Dat schrijf je op en controleer je.
Daar zijn ze voor.

Klopt het niet, ga je in beroep.

@NL

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19-07 23:01
Als er 1 ding onduidelijk is bij toeslagen, dan is het wel het bepalen van je inkomen en het verrekenen met eerdere jaren. Ik vermoed dat je in 2012 meer toeslag hebt gehad dan waar je recht op hebt gehad obv je inkomen. Voor 2013 en 2014 is in eerste instantie datzelfde lage inkomen genomen om je toeslag te bepalen en hebben ze dit verrekend met het teveel ontvangen van 2012. Nu bekend is bij de BD wat je in 2013 echt hebt verdiend, blijkt dat je eigenlijk niet voldoende toeslag had om te gaan verrekenen, dus moet je alsnog terugbetalen.

En inderdaad: bellen en alles noteren. Want een goed overzicht sturen, dat is kennelijk te moeilijk bij toeslagen.

• robbetje
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 14:23
je kan toch bij "mijn toeslagen" kijken wat er betaald is.

ik vraag voor mijn moeder altijd achteraf de huur en zorgtoeslag aan, als zij de jaaropgave krijgt over 2013 weet ik precies het bedrag van haar inkomen en die wijkt altijd af van wat de belastingdienst inschat voor dat jaar, ook weet je dan precies de kale huurprijs en de bijkomende kosten, ze heeft nog nooit wat terug betaald van wegen een verkeerde berekening.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:28

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Wat de belastingdienst denkt dat zij betaald hebben wat ik ontvangen heb klopt dus ook niet helemaal. Ze zeggen tegen mij dat ze me 490 euro (ofzo) betaald hebben, terwijl ik maar 350 op mijn rekening heb gekregen. Graag hadden ze natuurlijk wel die 490 euro terug... vervolgens ben je dan een uur kwijt om alle bankafschriften te verzamelen en een bezwaarformulier in te vullen.

Gelukkig maken ze het er wel makkelijker op. :')

• Azerox
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 19-07 12:32
Oh dat is toevallig. Ik kreeg gisteren een rekening dat ik 300 eu teveel had gekregen. Terwijl ze vorig jaar mijn zorg nog verlaagd hebben en daarmee zou ik nog steeds teveel gehad hebben. Ik had zoiets van zal wel kloppen maar nav dit zal ik het toch even beter inspecteren.

If you spell Chuck Norris in Scrabble, you win. Forever.

• dipje2
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 14-07 09:18
Als je in een jaar 'maar' 33 hebt ontvangen (even als voorbeeld) dan is het best 'normaal' om een aanslag te krijgen voor 834,- (het bedrag wat je eigenlijk het hele jaar zou krijgen) maar waarvan dan magisch 834 - 33 = 831,- al van is terugbetaald (geld wat nooit betaald is).

Mijn impulse was ook een grote 'WTF?!' redelijk snel opgevolgd door 'ohhhh...' :)

edit: Het is bij mij wel duidelijk dat het de grootste prutsers lijken om hoe dingen te berekenen en de administratie op orde te hebben. Terugbetalingsregelingen zijn ook bijzonder onduidelijk vermeld in de brieven die je krijgt (hoe het werkt, wat je voor wanneer moet betalen, hoe het automatisch kan, etc...).

Mijn inkomen is al 9 jaar exact hetzelfde (genoeg om een gezin met een kind te onderhouden zeg maar) en out of nowhere hadden ze opeens besloten dat ik in 2012 maar 1435,- zou verdienen het hele jaar, en kreeg ik dus weer een volle mep zorgtoeslag. Dan moet je zelf opletten en het doorhebben dat er opeens geld op je rekening komt (want een brief hierover kwam er niet!!) wat niet hoort, anders mag je het weer gaan terugbetalen achteraf.

In de eerdere jaren had ik te veel ontvangen, en dat zou dan verrekend worden met het volgende jaar. Dat jaar er op kreeg ik daadwerkelijk minder binnen (dus ik dacht 'OK'). Blijkt dat ze niks verrekend hebben en dan krijg ik daar _5 jaar later_ (no really) opeens een brief binnen dat er nog een aanslag open staat en of ik die binnen 2 weken wil betalen of anders deurwaarder. Dan moet je ze ook opbellen en even laten narekenen hoe het zit (en dan hebben zij een 'ohhhh...' momentje). Teveel ontvangen is teveel ontvangen natuurlijk, dus ja het moet terugbetaald worden.. maar niet op die manier dat het in 1x moet omdat ze daar toch echt een fout hebben gemaakt. Kreeg uiteindelijk een terugbetalingsregeling ervoor zonder rente en administratiekosten. Maar dan moet je dus wel zelf in actie komen :S.

dipje2 wijzigde deze reactie 23-09-2014 14:00 (68%)

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Ik snap het hele systeem niet. Onnodig gecompliceerd. Ze weten PRECIES hoeveel je verdient )en indien je huizenbezitter bent weten ze de rest ook', dus waarom er nog dit soort systemen zijn mag Joost weten.

Dat hele aangifte doen etc, moeten ze aanschaffen. Gewoon altijd een jaar natijd verrekenen.

@NL

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

quote:
KillerAce_NL schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 14:34:
Ze weten PRECIES hoeveel je verdient
Tenzij ze psychic zijn weten ze dat juist niet ;)
Je salaris of situatie kan altijd gedurende een jaar veranderen, natuurlijk. Daarom werken ze met het systeem van voorschotten.

Ben het overigens ermee eens dat het onnodig gecompliceerd is, ik ben blij dat de regering er nu wat aan gaat doen.
Overigens zou dit hele systeem van zorgtoeslagen 2 jaar geleden afgeschaft worden, maar de achterban van de VVD vond dat geen goed idee.

anandus wijzigde deze reactie 23-09-2014 14:38 (14%)

'); DROP TABLE users;--

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Belastingdienst en duidelijkheid... in februari is mijn definitieve toeslag over 2012 berekend, is een beschikking voor gemaakt, maar nooit post van gehad. Krijg nog iets van 300 euro extra over dat jaar, maar nog geen geld gezien. Waarschijnlijk willen ze het verrekenen met de toeslag van 2013 (het duurt ruim een halfjaar voordat het bedrag van je aangifte naar afdeling toeslagen gaat), maar ook daarvan heb ik extra geld tegoed.

Het is dat ik er niet om verlegen zit, zijn genoeg mensen die elke maand een deel van hun huur of zorgverzekering moeten betalen met de toeslagen, die kunnen dit soort gedoe absoluut niet gebruiken.

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote:
robbetje schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 10:59:
je kan toch bij "mijn toeslagen" kijken wat er betaald is.

ik vraag voor mijn moeder altijd achteraf de huur en zorgtoeslag aan, als zij de jaaropgave krijgt over 2013 weet ik precies het bedrag van haar inkomen en die wijkt altijd af van wat de belastingdienst inschat voor dat jaar, ook weet je dan precies de kale huurprijs en de bijkomende kosten, ze heeft nog nooit wat terug betaald van wegen een verkeerde berekening.
Jouw methode heb ik wel eens wat over gelezen. Maar dat heeft wel een nadeel, tenzij dat verandert is: Als je het voor een afgelopen jaar hebt aangevraagd, keert de BD het automatisch ook voor het komende jaar uit terwijl je het daar niet voor aangevraagd hebt.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Helixes
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 18-07 11:27
quote:
Ik denk dat hier sprake is van een kleine vergissing. In 2014 wordt je definitieve zorgtoeslag over 2013 bepaald. In 2015 wordt je definitieve zorgtoeslag over 2014 bepaald. Het lijkt me sterk dat je nu al wordt verzocht een en ander terug te boeken, terwijl het jaar nog niet voorbij is (en je uiteindelijke loon dus nog niet kan worden vastgesteld). Je kan immers nog je baan verliezen, en je jaarloon ineen zien storten, of iets dergelijks.

Ook: Er vanuit gaande dat je ook in 2013 € 33 per maand ontving, zou je maximaal € 396 terug moeten kunnen betalen. Ik heb je er niet over gehoord, en ik kan me voorstellen dat je halverwege 2013 je zorgtoeslag al hebt teruggebracht. Maar dan nog vind ik dat een beetje vreemd.

Ik weet dat er sporadisch spookfacturen namens (maar dus niet van) de belastingdienst worden uitgezonden. Wanneer je zorgtoeslag zou moeten terugbetalen, gebeurt dit naar een rekening die eindigt in 0002445588.

• AzzKickah
  • Laatst online: 20:03

AzzKickah

06-CENSORED

http://mijntoeslagen.nl/toeslagen-algemeen/

Is die site wel legit??

Ziet er werkelijk niet uit, een nep DigiD inlog-plaatje wat niet clickable is.....

Bij mij gaan alle rode vlaggen heel hard wapperen bij zoiets. Daar ga ik echt niet mijn DigiD informatie invullen.

AzzKickah wijzigde deze reactie 23-09-2014 15:24 (59%)

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 20:28

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Wat denk je zelf als je naar die site kijkt en vergelijkt met andere sites van de overheid?

• Jozz
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 19-07 14:07

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

quote:
AzzKickah schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 15:24:
http://mijntoeslagen.nl/toeslagen-algemeen/

Is die site wel legit??

Ziet er werkelijk niet uit, een nep DigiD inlog-plaatje wat niet clickable is.....

Bij mij gaan alle rode vlaggen heel hard wapperen bij zoiets. Daar ga ik echt niet mijn DigiD informatie invullen.
Mijn vermoedens: Website is in zoverre legit, dat het een goedwerkende slechtwerkende site is, van een particulier bedrijf.

Zo heb je ook www.zorgtoeslag.nl en www.huurtoeslag.nl. Beide sites heb ik al eens nagevraagd bij de Belastingdienst, en zij gaven aan dat het geen site van hen is, maar dat het ook niet illegaal is of slecht hoeft te zijn. Zij vragen alleen geld voor iets dat je met dezelfde hoeveelheid werk ook zelf kan doen.

Al moet ik zeggen dat ik mijntoeslagen.nl er idd 'n stuk slechter uit vind zien dan de andere 2 sites.

Ardana wijzigde deze reactie 23-09-2014 20:43 (5%)

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• Hooglander1
  • Registratie: september 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

http://mijn.toeslagen.nl is wel legit overigens :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Nu online

Ardana

Moderator General Chat

Army of undead unicorns

Klopt, maar wel down op dit moment ;)

Stop intimidatie bij abortusklinieken: teken de petitie hier!

• AzzKickah
  • Laatst online: 20:03

AzzKickah

06-CENSORED

quote:
ardana schreef op dinsdag 23 september 2014 @ 20:41:
[...]

Mijn vermoedens: Website is in zoverre legit, dat het een goedwerkende slechtwerkende site is, van een particulier bedrijf.

Zo heb je ook www.zorgtoeslag.nl en www.huurtoeslag.nl. Beide sites heb ik al eens nagevraagd bij de Belastingdienst, en zij gaven aan dat het geen site van hen is, maar dat het ook niet illegaal is of slecht hoeft te zijn. Zij vragen alleen geld voor iets dat je met dezelfde hoeveelheid werk ook zelf kan doen.

Al moet ik zeggen dat ik mijntoeslagen.nl er idd 'n stuk slechter uit vind zien dan de andere 2 sites.
Ik kwam erop terecht omdat iemand het een halve pagina terug ongeveer, had over Mijn Toeslagen. Maar hij bedoelde het linkje Mijn Toeslagen op belastingdienst.nl
Iets later dacht ik 'ik ga eens kijken' maar had alleen 'mijn toeslagen' onthouden en typte gewoon mijntoeslagen.nl in, net als mijntelfort, mijnziggo, mijnhutsefluts.

Toen vervolgens ook nog eens die DigiD inlogknop een niet-werkend iets was wist ik het wel zeker. Maar omdat ik dus dacht dat iemand hier dat adres had genoemd, ging ik hier checken of dat wel legit was. In de hoop dat diegene niet zelf daar al op had zitten inloggen. Maar toen bleek dus dat niemand ooit mijntoeslagen.nl genoemd had :P

• Japser
Kwam erop neer dat ik kennelijk al teveel zorgtoeslag over 2011 & 2012 heb gekregen kennelijk. Ze hebben net ook de boel stopgezet en mijn inkomen eens goed gezet, want dat stond nog van een 3 jaar geleden genoteerd en was nooit gecorrigeerd naar mijn IB opgaaf van de laatste 2 jaar.

• rolex
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-07 23:06
quote:
Voorwaarden voor zorgtoeslag
Om zorgtoeslag te krijgen moet u:

- 18 jaar of ouder zijn (de zorgtoeslag gaat in op de 1e dag van de maand die volgt op de maand waarin u 18 bent geworden);
- een Nederlandse zorgverzekering hebben;
- een inkomen hebben in 2013 dat niet hoger is dan € 30.939 (voor alleenstaanden) of gezamenlijk niet meer verdienen dan € 42.438 (voor partners). Vanaf 2014 geldt dat uw inkomen niet hoger is dan € 28.482 (voor alleenstaanden). Voor meerpersoonshuishoudens geldt een maximum gezamenlijk inkomen van €37.145;
- de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning hebben (uw toeslagpartner moet ook de Nederlandse nationaliteit of een verblijfsvergunning hebben);
- niet meer vermogen hebben dan € 102.499 (voor alleenstaanden) of € 123.638 gezamenlijk (voor partners).
De voorwaarden van rijksoverheid.nl hierboven lijkt me vrij duidelijk.

Mijn ouders hebben de afgelopen vrijdag ook een volle mep gekregen van 2013. De zorgtoeslag had ik al eerder stopgezet omdat ze liever een jaar later de definitieve bedrag ontvangen dan het teveel gekregen x bedrag terug te moeten betalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hallllllooodaar
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08-10-2018
Om even een oud topic te bumpen en geen nieuwe aan te hoeven maken:

Ik heb over het hele jaar 19euro aan zorgtoeslag per maand. En vandaag kreeg ik 1 euro voor juni t/m december. Mijn salaris is niet veranderd, op toeslagen.nl staat dat ik recht heb op 236,- EU voor het jaar 2017.

Enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb nog een openstaand bedrag van rond de 100,- EU bij de belastingdienst. Kan dit het zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12-07 14:10

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Wat zei de belastingdienst toen je belde?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hallllllooodaar
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 08-10-2018
Nog geen gelegenheid voor gehad, zit op werk. Mijn hoop was dat iemand hier misschien wat kennis hierover heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheUninvited
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17:37
quote:
hallllllooodaar schreef op maandag 22 mei 2017 @ 12:03:
Nog geen gelegenheid voor gehad, zit op werk. Mijn hoop was dat iemand hier misschien wat kennis hierover heeft.
Mijn glazen bol zegt dat je moet bellen :+ Lijkt erop dat je anders over je limiet gaat die er is gesteld, dus misschien hebben ze een ander inkomen berekend.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:30

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Een paar opties:

- Verrekend met openstaand bedrag Belastingdienst
- Beslag op zorgtoeslag door deurwaarder voor openstaande zorgkosten
- Voor juni heb je de totale som al ontvangen.
- Verrekening CAK/Regeling wanbetalers/Zorginstituut

Op toeslagen.nl kan je ook een specificatie vinden van de uitbetaling overigens, daar kan je het waarschijnlijk ook zien.

PV Output

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Nederland

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True